آموزش پخت نان سیب زمینی خانگی

طرز تهیه نان سیب زمینی خانگی

نان سیب زمینی خانگی یک نان نرم و لطیف با بافتی عالی است که می‌توان آن را برای انواع ساندویچ‌هایی که با نان اسلایس شده درست می‌شوند، استفاده کرد. این نان علاوه بر بافت خوب و پف مناسب، طعمی دل انگیز دارد که به خاطر وجود نشاسته سیب زمینی است و البته بخش زیادی از طعم آن بستگی به نان نوع سیب زمینی دارد و در صورت استفاده از سیب زمینی پر نشاسته شیرین طعمی شیرین‌ خواهد داشت.

نان سیب زمینی یکی از نان‌های مورد علاقه من است چون اولین نانی بود که درست کردم و متاسفانه آن را خراب کردم چون به اشتباه مقدار بیشتری شیر ریختم و خمیر شد ولی مزه آن آنقدر عالی بود که راغب شدم باز هم درست کنم.

بعد از اولین تجربه من بارها و بارها نان سیب زمینی به شکل لوف و لقمه‌ای و یا برگر سیب زمینی درست کردم. این نا خوشمزه و تا حدودی شیرین را می‌توان برای انواع ساندویچ و یا همراه سوپ استفاده کرد. طعم آن نسبت به نان‌های دیگر کمی شیرین‌تر است و موقع خوردن کمی هم طعم سیب زمینی احساس می‌شود.

طرز تهیه نان سیب زمینی

سیب زمینی یکی از آن مواد پر نشاسته است که طعمی خوشمزه دارد. من تا بحال ندیده‌ام کسی از سیب زمینی بدش بیاید و مگر اینکه نسبت به آن آلرژی داشته باشد که تاسف انگیز است. سیب زمینی باعث پف بهتر خمیر و چسبندگی بهتر آن می‌شود. استفاده از آرد سیب زمینی به همراه آرد نان باعث پف و و نرمی بیشتر نان می‌شود. استفاده از آب سیب زمینی هم به جای آب هم بسیار معمول است. آب سیب زمینی باعث ور آمدن بهتر خمیر نان می‌شود. البته شما می‌توانید به جای آب سیب زمینی از شیر هم استفاده کنید.

نان سیب زمینی

این نان خوشمزه را می‌توانید حتی برای صبحانه هم استفاده کنید. مالیدن مقداری کره و مربا روی نان سیب زمینی و یا مقداری پنیر یک صبحانه عالی را برای شما به ارمغان می‌آورد. ساندویچ سالاد تخم مرغ هم با نان سیب زمینی خوشمزه خواهد شد. حتی می‌توانید آن را تست کنید و با سوپ سرو کنید. می‌دانید که نان سیب زمینی جزو نان‌هایی نیست که بتوانید آن را در فروشگاه‌ها پیدا کنید پس درست کردن آن یک الزام برای همه ماست.

مواد لازم

  • سیب زمینی: ۲ عدد
  • آرد: ۶ و ۱/۲ پیمانه
  • شکر: ۳ قاشق غذاخوری
  • نمک دریا: ۲ قاشق چایخوری
  • آب سیب زمینی: ۱ و ۱/۴ پیمانه تا ۱ و ۱/۲ پیمانه
  • شیر: ۱/۲ پیمانه، هم دمای محیط
  • کره: ۴ قاشق غذاخوری

طرز تهیه نان سیب زمینی مرحله به مرحله

  1. سیب زمینی‌ها را پوست گرفته و به شکل مکعبی قطعه قطعه کنید. قطعات سیب زمینی را داخل ماهیتابه گود ریخته، روی آن آنها آب بریزید و آب را به جوش برسانید. گرما را کاهش داده و حدود ۱۰ دقیقه با حرارت کم بگذارید بپزد تا موقعی که سیب زمینی‌ها با فرو کردن چنگال به راحتی له شود.
    طرز تهیه نان سیب زمینی نرم و لطیف مرحله به مرحله
  2. سیب زمینی‌ها را از صافی بگذرانید و آب آن را نگه دارید. سیب زمینی را خوب له کنید. بگذارید سیب زمینی و آب سیب زمینی حداقل به مدت ۳۰ دقیقه خنک شوند. آب سیب زمینی قبل از استفاده باید ولرم باشد.
    نان سیب زمینی
  3. داخل کاسه‌ای بزرگ، آرد ، شکر، مخمر و نمک را بریزید. آنها را با هم مخلوط کرده و مقدار کمی از آب سیب زمینی، شیر، کره و ۱ پیمانه سیب زمینی له شده را اضافه کنید (مقداری سیب زمینی اضافه می‌ماند). با استفاده از قطعه خمیرزن میکسر آنها را میکس کنید تا موقعی که کل مواد ترکیب شود. مخلوط باید چسبناک باشد. اگر خیلی خشک بود، ۱/۴ پیمانه آب سیب زمینی باقیمانده را اضافه کنید.
    نان سیب زمینی
  4. چنگک خمیر را به همزن وصل کنید و خمیر را روی سرعت متوسط به مدت ۸ دقیقه بهم بزنید، چند بار موقع کار همزن را نگه داشته و لبه‌های خمیر را به سمت پایین برانید. اگر همزن شما قطعه ورز ندارد، این کار را با دست انجام دهید.
    نان سیب زمینی
  5. خمیر باید صاف باشد اما نرم باشد و باز هم کمی چسبناک حس شود. خمیر را برداشته و داخل کاسه‌ای چرب بگذارید. روی آن را با پلاستیک سلفون بپوشانید. بگذارید خمیر وربیاید. می‌توانید فر را به مدت ۲ دقیقه روی پایین‌ترین حرارت گرم کنید سپس خاموش کرده و ظرف خمیر را در آن قرار دهید. ور آمدن خمیر ۶۰ تا ۹۰ دقیقه طول می‌کشد.
  6. خمیر را برداشته. به دو نیم تقسیم کنید. دو نیمه خمیر را روی سطحی آردپاشی شده به مدت چند دقیقه ورز بدهید، آن را به شکل یک استوانه درآورید و داخل دو لوف چرب با اندازه ۲۰ × ۱۰ یا ۲۲ × ۱۲ بگذارید.
    نان سیب زمینی
  7. روی لوف‌ها را با پلاستیک چرب بپوشانید. بگذارید خمیر استراحت کند تا ور آمده و نزدیک به ۲/۵ سانت برآمدگی پیدا کند. این زمان ۳۰ دقیقه تا ۱ ساعت است. در یک ربع آخر فر را با حرارت ۱۸۰ درجه سلسیوس گرم کنید.
    نان سیب زمینی
  8. نان را به مدت ۳۵ دقیقه یا تا زمانی که رویه آن طلایی شود و دمای وسط نان به ۹۰ درجه رسیده باشد. پس از پخت کامل بگذارید ۵ دقیقه در قالب خنک شود سپس از داخل قالب برداشته و روی توری شیرینی پزی بگذارید تا خنک شود.
    نان سیب زمینی
  9. آن را با چاقوی دندانه‌دار برش بزنید و سرو کنید. برای نگهداری از نان می‌توانید آن را در سلفون یا پلاستیک گذاشته و در فریزر نگهداری کنید.

ترجمه و تالیف اختصاصی توسط مجله قرمز

منبع: thepioneerwoman

آخرین بروز رسانی در: 29 سپتامبر 2022| نویسنده: هالث