آموزش درست کردن مسگوف لذیذ و خوشمزه برای 4 نفر

طرز تهیه مسگوف عراقی

نحوه درست کردن مسگوف عراقی به روش مخصوص

مسگوف یه نوع غذای عراقی معروفه که با استفاده از ماهی کپور صید شده از رود دجله و فرات طبخ میشه و طعم مخصوص این غذا باعث شده تا رستوران‌های معروف بغداد با طعم‌های متفاوت مشگوف رو طبخ کنن و فروش زیادی هم داره.

طرز تهیه مسگوف خیلی راحته و با استفاده از فر درست میشه و فقط کافیه با استفاده از دستور پخت بدونید که چطور ماهی رو مزه دار کنید تا به طعم اصیل این غذا برسید و از خوردنش لذت ببرید.

اگه دلتون یه غذای دریایی مخصوص میخواد که طعم جدیدی داشته باشه، با بخش آشپزی مجله قرمز همراه باشید تا شما رو با طرز پخت مسگوف عراقی با طعم مخصوص آشنا کنیم.

مواد لاز برای تهیه مسگوف عراقی

مواد لازم برای ۴ نفر
ماهی کپور۲ عدد
سس تمبر هندی۲۵ گرم
روغن زیتون۳ قاشق غذا خوری
برگ اسفناجیه مقدار دلخواه
زردچوبهنصف قاشق چای خوری
گوجه فرنگی۳ عدد
روغن مایع۱ قاشق غذا خوری
فلفل سیاه۱ قاشق غذا خوری
پیاز۱ عدد بزرگ
برگ جعفری۳۰ گرم
لیمو ترش۱ عدد
دانه انار۱۰۰ گرم

طرز تهیه مسگوف خوشمزه و لذیذ


مرحله اول (پاک کردن ماهی)

طرز تهیه مسگوف خوشمزه عراقی رو با شستن ماهی کپور شروع کنید و در ادامه پولک‌های ماهی رو بگیرید و سپس به صورت طولی ماهی رو برش بزنید تا از وسط باز بشه و به شکل پروانه در بیاد و سپس به خوبی تمیز کنید.


مرحله دوم (آماده سازی مواد طعم دهنده ماهی)

برای مزه‌دار کردن این نوع ماهی ابتدا یه کاسه مناسب انتخاب کرده و پودر سیر و روغن زیتون رو داخلش بریزید و به خوبی هم بزنید و در ادامه سس تمبر هندی رو هم با مواد مخلوط کرده و به خوبی هم بزنید تا یکدست بشن.

نکته: در صورتی که سس تمبر هندی نداشتید، از ۲ قاشق آب لیمو استفاده کنید.


مرحله سوم (اضافه کردن ادویه)

روند آماده سازی برای درست کردن مسگوف رو با اضافه کردن نمک، زردچوبه و فلفل سیاه به مواد داخل کاسه ادامه بدید و به خوبی مخلوط کنید تا طعم ادویه‌ها با هم ترکیب بشه و اجازه بدید ۱۰ دقیقه استراحت کنن.


مرحله چهارم (مخلوط کردن ماهی با سس)

حالا وقتشه که ماهی کپور پاک شده رو بر روی یه سینی قرار بدید و سس مخصوصی که آماده کردید رو با ماهی مخلوط کرده و سپس سعی کنید روی گوشت ماهی شیار ایجاد کرده و سس رو روی ماهی ماساژ بدید.


مرحله پنجم (قرار دادن ماهی در یخچال)

روند طبخ مسگوف رو با پوشاندن ماهی با یه سلفون ادامه بدید و سپس به مدت ۱ ساعت داخل یخچال بزارید تا سردی دما باعث بشه مواد سس بر روی ماهی به خوبی جذب بشه و گوشت با مزه‌ها یکدست بشه.


مرحله ششم (پختن ماهی با فر)

برای پختن این غذای دریایی سنتی، بهتره که دمای فر رو ۲۲۰ درجه بزارید و صبر کنید تا کاملا گرم بشه. حالا وقتشه که ماهی‌های مزه دار شده رو داخل فر قرار بدید و ۳۰ دقیقه صبر کنید تا کاملا کباب بشه.


مرحله هفتم (آماده سازی ماهی برای تزیین)

ماهی که به خوبی کباب شده رو از فر بیرون بیارید، در ادامه کف یه سینی رو با یه مقدار کره چرب کنید و کف سینی رو برگ اسقناج بچینید و دانه های انار رو هم روی برگ ها بریزید ماهی رو وسط سینی قرار بدید.


مرحله هشتم (آماده شدن غذا)

روی ماهی ور با پیاز حلقه ای شده بپوشونید و سپس گوجه فرنگی ها رو به اندازه نگینی ریز خرد کرده و اطراف ماهی بریزید و غذا رو تزیین کنید. اینم از مسگوف خوشمزه که امیدوارم خوشتون بیاد.


نکات لازم برای تهیه مسگوف

  • ماهی رو به خوبی پاک کنید و حتما از وسط باز کنید.
  • تا جای ممکن مایه سس رو با گوشت ماهی مخلوط کرده و به خوبی ماساژ بدید.
  • یادتون باشه که فر رو با دمای ۲۲۰ درجه گرم کنید.
  • میتونید به جای استفاده از سس تمبر هندی از آبلیو استفاده کنید.

سخن آخر

همونطور که مشاهده کردید براتون طرز تهیه مسگوف عراقی رو توضیح دادیم که یکی از معروف‌ترین غذاهای دریایی عراقیه که یه جورایی به عنوان غذای ملی این کشور هم شناخته میشه.

برای درست کردن این غذای لذیذ به مهارت آشپزی نیاز ندارید و فقط کافیه نحوه ترکیب مواد اولیه برای درست کردن سس این غذای دریایی رو بلد باشید و به مقدار مناسب داخل فر بزارید، تا به خوبی پخته بشه.

آخرین بروز رسانی در: 11 ژانویه 2023| نویسنده: پوریا زنگیشه