آموزش درست کردن کبه با طعم بی نظیر برای 4 نفر

طرز تهیه کبه عربی با گوشت چرخ کرده

نحوه درست کردن کبه مخصوص عربی با طعم بی نظیر

کبه یکی از خوشمزه‌ترین غذاهای عربی است که ظاهر به شدت زیبایی داره و این از غذا ۲ لایه تشکیل شده، دیواره بیرونی کبه رو، برنج پخته تشکیل میده که داخلش رو با انواع ماده میانی دلخواه پر میکنن. این غذا شهرت جهانی داره و با طعم‌های مختلف پخته میشه.

طرز تهیه کبه نیازمند دونستن یه سری نکات مهم آشپزیه تا به راحتی هم لایه برنجی و بیرونی این غذا رو با طعم مخصوص درست کنید و هم این که بدونید برای ماده میانی کبه از چی استفاده کنید و چطور سرخشون کنید.

برای درست کردن این غذا خوشمزه و کاربردی که به راحتی میتونید برای مدت‌ها تو فریزر ازش نگه‌داری کنید، با بخش آشپزی مجله قرمز همراه باشید تا شما رو با طرز تهیه کبه لذیذ و مشهور عربی آشنا کنیم.


مواد لازم برای تهیه کبه عربی

مواد لازم برای ۴ نفر
برنج نیم دانه۴ پیمانه
گوشت چرخ کرده۳۰۰ گرم
رب گوجه فرنگی۱ قاشق غذا خوری
پیاز۲ عدد متوسط
زرشک (اختیاری)۲ قاشق غذا خوری
مغز گردو۲ قاشق غذا خوری
آب۵ پیماانه
جعفری۱ قاشق غذا خوری
تخم مرغ۱ عدد
زعفران دم کرده۱ قاشق غذا خوری
نمکبه میزان لازم
فلفل سیاهنصف قاشق چای خوری
پودر هلبه میزان لازم
زردچوبهنصف قاشق چای خوری

طرز تهیه کبه عربی با طعم مخصوص


مرحله اول (پختن برنج به روش کته)

طرز تهیه کبه مخصوص رو با پختن برنج به روش کته شروع کنید. به این صورت که یه قابلمه مناسب روی حرارت متوسط قرار بدید و ۵ پیمانه آب اضافه کرده و بزارید تا به جوش بیاد و سپس برنج، نمک و زعفران رو داخل آب بریزید تا به خوبی پخته بشن.


مرحله دوم (تفت دادن پیاز)

در ادامه تا درست شدن کته صبر کنید و سپس قابلمه رو از روی حرارت بردارید. حالا پیاز رو به صورت نگینی ریز خرد کنید و یه تابه مناسب روی حرارت ملایم قرار بدید و بهش روغن اضافه کنید تا داغ بشه و سپس پیاز رو داخل تابه بریزید.


مرحله سوم (اضافه کردن گوشت چرخ کرده)

پیاز رو تفت بدید تا سبک و شیشه‌ای بشه و بعد زردچوبه اضافه کنید و به خوبی هم بزنیید تا بوی خامی زردچوبه از بین بره و سپس گوشت چرخ کرده رو هم داخل تابه بریزید و تفت بدید تا زمانی که رنگش عوض بشه.


مرحله چهارم (تفت دادن رب گوجه)

روند آماده سازی مواد میانی کبه رو با اضافه کردن پودر هل و فلفل سیاه به تابه حاوی گوشت ادامه بدید و مواد رو به خوبی با هم ترکیب کنید تا یکدست بشن. حالا رب گوجه رو داخل تابه بریزید و به خوبی تفت بدید تا سرخ بشه و بوی خامش از بین بره.


مرحله پنجم (پختن ماده میانی)

در ادامه رب رو با بقیه مواد هم بزنید تا کاملا یکدست بشن و در صورتی که تمایل داشتید، جعفری خرد شده، گردو و زرشک رو هم با بقیه مواد مخلوط کرده و به خوبی هم بزنید و نصف لیوان آب گرم اضافه کرده و درب تابه رو ببندید.


مرحله ششم (چرخ کردن برنج)

صبر کنید تا زمانی که آب داخل تابه کشیده بشه و گوشت به خوبی پخته و مزه دار بشه و بعد تابه رو از روی حرارت بردارید. به سراغ برنج کته برید و برای درست کردن کپه، باید برنج رو یا با چرخ گوشت چرخ کرده یا با غذا ساز خرد کنید یا با گوشت کوب له کنید.


مرحله هفتم (نحوه شکل دادن به خمیر کبه)

نحوه درست کردن کبه رو با چرخ کردن برنج ادامه داده و داخل ظرف مناسب بریزید و سپس یه کاسه آب کنار دستتون بزارید و با خیس کردن دست، به اندازه یه پرتغال از برنج بردارید و به شکل بیضی پهن کنید.


مرحله هشتم (قرار دادن ماده میانی)

برای پر کردن کبه، یک قاشق از مایه گوشت چرخ کرده روی خمیر کته قرار بدید و شروع کنید به جمع کرده لبه‌های کته و اون‌ها رو بچسبونید. به سلیقه خودتون میتونید به هر شکلی که دوست داشتید کبه‌ها رو شکل بدید.


مرحله نهم (مقدار روغن برای سرخ کردن)

به ترتیب همه ماده میانی رو با خمیر که بپیچید و کبه ها رو بر روی سینی بچینید. این مرحله برای سرخ کرده کبه‌ها، باید شبیه به طبخ فلافل عمل کرده و یه تابه گود روی حرارت ملایم بزارید و داخلش رو تا جایی از روغن پر کنید تا کبه‌ها شناور بشن.


مرحله دهم (غلتاندن کبه داخل تخم مرغ)

قبل از سرخ کرده کبه ها، یک عدد تخم مرغ رو داخل یه کایه بشکنید و به خوبی هم بزنید تا از حالت لختگی بیرون بیاد. کبه ها رو داخل تخم مرغ بلغلتانید و سپس داخل روغن داغ قرار بدید و کاملا با حرارت ملایم همه‌ی کبه ها رو سرخ کنید.


مرحله یازدهم (سرخ کردن کبه)

هر دو طرف کبه ها رو به خوبی سرخ کنید تا کاملا یکدست بشن و فقط و فقط با حرارت ملایم این کار رو انجام بدید تا از مغز پخت شدن اون‌ها خیالتون راحت باشه. در ادامه کبه‌های سرخ شده رو روی توری فلزی بزارید تا روغن اضافیشون گرفته بشه.


مرحله دوازدهم (آماده شدن غذا)

کبه خوشمزه و مخصوصی که پختید آماده شده و میتونید داخل ظرف سرو بچینید و به همراه خوانواده یا دوستان نوش جان کنید.


نکات مهم برای تهیه کبه

  • برای درست کردن کبه باید برنج رو به صورت کته بپزید.
  • گوشت چرخ کرده رو با ادویه های دلخواهتون هم میتونید طبخ کنید.
  • از کشمش هم برای ماده میانی کبه میتونید استفاده کنید.
  • یادتون باشه که برای سرخ کردن، اندازه روغن باید در حدی باشه تا کبه ها درون روغن شناور بشن.
  • حتما کبه ها رو با حرارت ملایم سرخ کنید تا هم بیرونشون طلایی بشه و همون داخل به خوبی پخته بشه.

سخن آخر

همونطور که مشاهده کردید، ما براتون طرز تهیه کبه عربی رو توضیح دادیم که از دو بخش لایه بیرونی و ماده میانی درونی تشکیل شده که هر کدوم، به صورت جداگانه طبخ میشن و با پیچیدن اون‌ها با همدیگه، داخل روغن سرخ میشن.

کبه غذاییه که میتونید به راحتی برای مدت‌ها داخل فریزر ازش نگه داری کرده و هر بار که خواستید فقط کافیه تا سرخش کنید و از خوردنش لذت ببرید. در صورتی که روش دیگه‌ای برای پخت کبه در نظر دارید، با ما و دیگر کاربران به اشتراک بزارید.

آخرین بروز رسانی در: 5 فوریه 2023| نویسنده: پوریا زنگیشه