آموزش درست کردن دونر کباب ترکی خانگی به روش مجلسی

طرز تهیه دونر کباب ترکی

نحوه درست کردن دونر کباب ترکی مخصوص خیابانی با طعم بی نظیر

دونر کباب ترکی یکی از کباب‌های معروفه که نه تنها تو ترکیه، بلکه به خاطر طعم خاصی که داره تو همه شهرهای ایران با طعم‌های مختلف و روش‌های گوناگون با گوشت گوساله، مرغ و گوشت چرخ کرده طبخ میشه و طرفدارهای زیادی داره.

طرز تهیه دونر کباب ترکی مجلسی خیلی راحته و مهم‌ترین نکته پخت این کباب اینه که چطور گوشت رو مزه‌دار کرده و به چه اندازه گوشت رو سرخ کنید تا هم سفت نشه و هم آبدار باشه و طعم خوبی داشته باشه که در ادامه، به این نکات اشاره شده.

یکی از بهترین لحظات آشپزی اینه که به سراغ غذاهای بین المللی برید و از ترکیب طعم‌های مختلف با مواد غذایی گوناگون غذاهای لذیذ بپزید. در ادامه با بخش آشپزی مجله قرمز همراه باشید تا طرز تهیه دونر کباب ترکی حرفه ای رو به شما عزیزان آموزش بدیم.

مواد لازم برای تهیه دونر کباب ترکی مخصوص

مواد لازم برای ۴ نفر
گوشت گوساله۶۰۰ گرم
قارچ۱۰ عدد
پیاز۱ عدد
گوجه فرنگی۲ عدد
فلفل دلمه ای۱ عدد متوسط
پودر سیر½ قاشق چای خوری
آویشن۱ قاشق چای خوری
پاپریکا۱ قاشق چای خوری
پودر تخم گشنیز½ قاشق چای خوری
فلفل سیاهنصف قاشق چای خوری
زردچوبهنصف قاشق چای خوری
نمکبه میزان دلخواه

طرز تهیه دونر کباب ترکی مجلسی

مرحله اول (قرار دادن گوشت در فریزر)

طرز تهیه دونر کباب ترکی مخصوص رو با نیمه منجمد کردن گوشت گوساله شروع کنید. به این صورت که گوشت گوساله رو به مدت ۲ الی ۳ ساعت داخل فریزر قرار بدید تا حالت نیمه جامد پیدا کنه و موقع برش، به خوبی بتونید اون رو ورقه‌ای کنید.

مرحله دوم (نحوه برش زدن گوشت گوساله)

در ادامه گوشت گوساله رو از فریزر بیرون بیارید و با استفاده از یه چاقو تیز، گوشت رو به صورت ورقه‌ای نازک برش بزنید. یادتون باشه که قسمت‌های اضافی گوشت رو به خوبی بگیرید تا کاملا خالص باشه.

مرحله سوم (ترکیب ادویه‌ها با روغن)

برای آماده سازی مواد اولیه دونر کباب ترکی، یه کاسه مناسب و جادار انتخاب کرده و ۲ قاشق غذا خوری روغن داخلش بریزید و سپس، نمک، آویشن، تخم گشنیز، زردچوبه، فلفل سیاه، پودذر سیر و پاریکا رو داخل کاسه بریزید.

مرحله چهارم (مزه دار کردن گوشت ورقه ای)

ادویه‌های داخل کاسه رو با یه چنگال به همراه روغن به خوبی مخلوط کنید تا با هم یکدست بشن. در ادامه ورقه‌های نازک گوشت رو داخل کاسه حاوی ادویه بریزید و به خوبی مواد رو با دست روی تکه‌های گوشت بمالید.

مرحله پنجم (اضافه کردن پیاز خلالی)

بعد از آغشته شدن گوشت به مخلوط روغن و ادویه، یک عدد پیاز رو پوست بگیرید و به اندازه خلالی خرد کنید. پیاز رو داخل کاسه گوشت بریزید و با مواد مخلوط کنید. حالا روی کاسه رو با سلفون بپوشونید و به مدت ۳ الی ۶ ساعت داخل یخچال بزارید.

نکته: پیازها رو برای سرخ کردن به همراه قارچ دور نریزید.

مرحله ششم (تفت دادن گوشت با روغن)

روند پخت دونر کباب ترکی مجلسی رو با بیرون آوردن کاسه حاوی گوشت طعم دار شده از یخچال ادامه بدید. یه تابه مناسب برای پخت غذا روی حرات ملایم بزارید و بهش روغن اضافه کنید تا داغ بشه و سپس تکه‌های گوشت رو داخل تابه قرار بدید.

مرحله هفتم (مقدار تفت دادن گوشت)

برای پخته شدن یک اندازه گوشت‌های ورقه‌ای شده، بهتره که اون‌ها رو کم کم اضافه کنید تا از آب انداختن بیش از حد گوشت جلوگیری بشه. هر دوطرف گوشت‌ها رو به خوبی سرخ کرده و از تابه خارج کنید.

نکته: گوشت رو زیاد سرخ نکیند، چون هم سفت میشه و هم آبش تبخیر میشه.

مرحله هشتم (سرخ کردن قارچ)

این مرحله قارچ‌ها رو به صورت ورقه‌ای نازک برش بزنید و سپس بعد از سرخ کردن گوشت، قارچ‌ها رو داخل تابه بریزید و شروع کنید به تفت دادن اون‌ها. اجازه بدید تا قارچ آب بندازه و آبش تبخیر بشه سپس پیازهای خلالی طعم‌دار شده به همراه گوشت رو به قارچ‌ها اضافه کنید.

مرحله نهم (اضافه کردن فلفل دلمه ای و گوجه)

نحوه درست کردن دونر کباب ترکی رو با تفت دادن پیاز طعم‌دار شده و قارچ ادامه بدید. سپس گوجه فرنگی و فلفل دلمه‌ای رو به صورت خلالی خرد کرده و داخل تابه بریزید و به خوبی مواد رو تفت بدید که با هم یکدست بشن.

مرحله دهم (اضافه کردن گوشت سرخ شده)

برای طعم‌دار شدن سس دونر کباب، بهتره یه مقدار نمک و ادویه به اندازه دلخواه به تابه حاوی مواد اضافه کرده و به خوبی هم بزنید تا طعم ادویه به خورد قارچ بره و سپس ورقه‌های گوشت سرخ شده رو داخل تابه ریخته و به همراه مواد مخلوط کنید و تفت بدید.

مرحله یازدهم (آماده شدن دونر کباب)

دونر کباب ترکی خوشمزه‌ای که درست کردید آماده شده، بهتره تابه رو از روی حرارت بردارید و از این کباب خوشمزه و لذیذ به همراه نان باگت و مخلفات یه ساندویچ مخصوص درست کنید و از خوردنش لذت ببرید.

نکات لازم برای تهیه دونر کباب ترکی خوشمزه

  • برای راحت ورقه‌ای شدن گوشت، اون رو داخل فریزر بزارید تا نیمه منجمد بشه.
  • بهتره برای طعم گرفتن گوشت، از شب قبل گوشت رو طعم‌دار کرده و داخل یخچال بزارید.
  • پیازهای خلالی شده رو که به همراه گوشت مزه‌دار شدن رو دور نریزید و با قارچ تفت بدید.
  • یادتون باشه که گوشت‌های ورقه‌ای شده رو زیاد تفت ندید که آبشون بخار نشه.
  • برای سیاه نشدن قارچ، یک قاشق آبلیمو اضافه کنید.

سخن اخر

همونطور که در این مطلب اشاره کردیم، برای طبخ این غذا از گوشت گوساله ورقه‌ای شده استفاده میشه، و بهتره که به روش نیمه منجمد گوشت رو ورقه‌ای کنید تا به راحتی بریده بشه و همه اندازه‌ها یکدست باشن.

مهم ترین بخش این غذا، نحوه مزه‌دار کردنه گوشت هست که طبق مقدار گفته شده گوشت رو با ادویه بزارید به مدت بیش از ۱۰ ساعت استراحت کنه تا در نهایت به طعم اصیل این کباب مخصوص و خوشمزه برسید و از خوردنش لذت ببرید.

آخرین بروز رسانی در: 15 فوریه 2023| نویسنده: پوریا زنگیشه