آموزش درست کردن اسفناج پلو ساده شمالی با گوشت

طرز تهیه اسفناج پلو اصیل شیرازی با گوشت چرخ کرده

نحوه درست کردن اسنفاج پلو خوشمزه مجلسی با گوشت چرخ کرده

اسفناج پلو یه به عنوان یه غذای سنتی ایرانی از زمانی به جا مونده که مردم به ارزش غذایی، غذاهایی که مصرف می‌کردن اهمیت میدادن و خب این پلو خوشمزه هم به همین دلیل تهیه شده و با خواص زیادی که داره تو تموم ایران و بنا به ذائقه هر منطقه‌ای با مواد اولیه متفاوتی طبخ شده.

طرز تهیه اسفناج پلو بسیار راحته و در عین حال ارزش وقت گذاشتن رو هم داره تا یه غذای پر خاصیت درست کنید که برای تمام سنین مختلف مناسب و شما میتونید اسفناج پلو رو با گوشت چرخ کرده، مرغ، سویا و هر مواد غذایی که دوست دارید تهیه کنید و بهتره بدونید که برای طبخ این پلو محدودیت دستور غذایی ندارید.

اسفناج گیاهی یک ساله‌اس که خواص بیشماری داره و معمولا تو سراسر دنیا به شدت طرفدار داره و با مصرف اسنفاج میتونید مقادیر زیادی از ویتامین‌های مختلف رو دریافت کنید. اگه دلتون میخواد که همیشه تو خونه اسفناج داشته باشید بهتره که فصل این گیاه که رسید اون رو خریداری کرده و در فریزر نگه داری کنید.

پلو به عنوان یه غذای پایه ما ایرانی‌ها میتونه با هر مواد غذایی ترکیب بشه و خواص بیشماری رو به بدن برسونه و همین دلیلی هست که به سراغ یه غذای سنتی بریم که عطر و بویی داره که به هیچ وجه فراموش نمیشه و اگه قصد دارید که یه غذای کمتر شنیده شده رو درست کنید، با مجله قرمز همراه باشید که طرز تهیه اسفناج پلو به سیب شیرازی رو به شما همراهان گرامی آموزش بدیم.

برای دیدن غذاهای بیشتر با اسفناج میتونید به مقاله لیست انواع غذا با اسفناج مراجعه کنید.

مواد لازم برای تهیه اسفناج پلو با گوشت چرخ کرده

مواد لازم برای ۶ نفر
برنج۴ پیمانه
اسفناج۲۵۰ گرم
گوشت چرخ کرده۳۰۰ گرم
پیاز۱ عدد
زعفران دم کرده۲ قاشق غذا خوری
شوید خشک۲ قاشق غذا خوری
کره (اختیاری)۵۰ گرم
دارچین (اختیاری)نوک قاشق غذا خوری
زردچوبهنصف قاشق غذا خوری
فلفل سیاهنصف قاشق چای خوری
فلفل قرمزنوک قاشق چای خوری
نمکبه مقدار لازم
روغنبه مقدار لازم

طرز تهیه اسفناج پلو خوشمزه به روش شیرازی


گام اول

طرز تهیه اسفناج پلو خوشمزه شیرازی رو با شستن و خورد کردن پیاز به صورت نگینی شروع کرده و سپس یه تابه مناسب روی حرارت ملایم بزارید و با یه مقدار روغن، پیاز رو تفت بدید تا سبک بشه. برنج رو هم بسته به نوع بزارید که خیس بخوره.

نکته: برای اینکه بوی زهم گوشت گرفته بشه، قبل از طلایی شدن پیاز، گوشت رو اضافه کنید.


گام دوم

گوشت چرخ کرده رو به پیاز اضافه کرده و در ادامه به خوبی تفت بدید تا بافت گوشت از هم باز بشه و به خوبی مخلوط کنید تا رنگ گوشت تغییر کنه، و یادتون باشه که این کار رو با حرارت ملایم انجام بدید تا باعث نشه که گوشت خشک بشه و بسوزه.


گام سوم

برای آماده سازی اسفناج پلو حالا وقتشه که زردچوبه، دارچین، فلفل سیاه، فلفل قرمز و نمک رو به گوشت چرخ کرده اضافه کرده و به خوبی هم بزنید تا مواد با همدیگه یکدست شده و رنگ گوشت چرخ کرده عوض بشه.


گام چهارم

این مرحله رو با خورد کردن سیر ادامه داده و به همراه زعفران به تابه اضافه کنید و یه مقدار هم بزنید، تا عطر سیر بلند بشه و سپس اسفناج رو به صورت ریز خورد کنید و داخل تابه بریزید و به خوبی با بقیه مواد مخلوط کنید.


گام پنجم

وقتی که حس کردید مخلوط اسفناج و گوشت چرخ کرده آماده شده بهتره که تابه رو از روی حرارت بردارید تا به سراغ برنج بریم و در این زمان یه قابلمه مناسب روی حرارت متوسط بزارید و تا نصف قابلمه رو آب بریزید که به جوش بیاد.


گام ششم

نحوه پخت اسفناج پلو به این صورته که وقتی آب به جوش اومد برنج خیس خورده رو آبکش کرده و داخل قابلمه بریزید و یه قاشق نمک و روغن رو هم به قابلمه اضافه کرده و یه بار هم بزنید و حدود ۷ الی ۱۰ بزارید برنج پخته بشه.


گام هفتم

زمانی که برنج داخلش سفت و بیرون نرم شده می‌تونید بفهمید که پخته شده و در ادامه برنج رو روی آبکش ریخته و سعی کنید روی اون آب بریزید تا از حرارتش کاسته بشه و خب، این کار از خمیر شدن برنج جلوگیری میکنه.


گام هشتم

حالا وقتشه قابلمه‌ای که برای پخت اسفناج پلو در نظر گرفتید رو روی حرارت بزارید و ۲ قاشق غذا خوری روغن بریزید کف قابلمه و در صورت تمایل می‌تونید برای ته دیگ از نان یا، سیب زمینی استفاده کنید.


گام نهم

این مرحله باید با برنج روی ته دیگ رو بپوشونید و سپس یک قاشق شوید خشک ریخته و در ادامه یه مقدار از مخلوط گوشت و اسفناج رو هم اضافه کرده و به همین ترتیب به صورت لایه لایه ادامه بدید تا قابلمه پر بشه و لایه آخر برنج باشه.


گام دهم

برای دم کشیدن اسفناج پلو کره رو به صورت ۲ تکه روی برنج بزارید یا یک قاشق روغن بریزید و در ادامه درب قابلمه رو با در دمی بزارید و اجازه بدید تا حدود ۴۵ دقیقه تا ۱ ساعت روند دم کشیدن رو طی کنه.


گام یازدهم

اسفناج پلو خوشمزه‌ای که پختید آماده شده و در ابتدا درب قابلمه رو باز بزارید تا بخار اضافی خارج بشه و بعد با یه کفگیر مواد داخل قابلمه رو مخلوط کنید و سپس داخل دیس بکشید و نوش جان کنید.

نکات مهم برای تهیه اسفناج پلو

  • سعی کنید مواد اسفناج و گوشت رو جوری داخل قابلمه بریزید تا به دیواره ها نچسبه.
  • برای ته دیگ بهتره که از نان لواش استفاده کنید.
  • می‌تونید برای داشتن یه طعم متفاوت آلو خوررشتی رو به مواد داخل قابلمه اضافه کنید.
  • مقدار ادویه ها اختیاریه و میتونید بنا به ذائقه خودتون از از ادویه ها یا مقدارشون کم یا زیاد کنید.

سخن آخر اینکه با توجه به دستور غذایی گفته شده از اسنفاج پلو با گوشت چرخ کرده میشه نتیجه گرفت که این پلو ایرانی دستور غذایی محدودی نداره و شما در صورت تمایل میتونید این غذا رو با هرچی که دوس داشتید درست کنید و ما برای درست کردن این پلو با اسفناج، از روش سیرازی استفاده کردیم که با گوشت چرخ کرده، سیر، زعفران و شوید پخته میشه و طعم به شدت مخصوصی داره که کمتر کسی پیدا میشه که از این غذا خوشش نیاد. اسفناج پلو با مرغ، اسفناج پلو با گوشت قلقلی، اسفناج پلو با سویا همه و همه تنوع دستوری بالای این غذا خبر میدن که میشه هربار با یه طعم و روش متفاوت این پلو رو طبخ کرد و از طعم و خواصی که داره لذت برد.

آخرین بروز رسانی در: 5 فوریه 2023| نویسنده: پوریا زنگیشه