روغن سبوس برنج یکی از روغن‌هایی که با توجه به مزایای آن برای سلامتی میزان استفاده و محبوبیت آن در دنیای رو به گسترش است. مزایای روغن سبوس برنج برای سلامتی انسان شامل توانایی آن در کاهش کلسترول، افزایش سیستم ایمنی بدن، جلوگیری از سرطان، بهبود سلامت پوست، تسریع در کاهش وزن، از بین بردن علائم یائسگی، حفظ سلامت قلب، افزایش توانایی شناختی و پایین آوردن واکنش‌های آلرژیک بدن است. در این مقاله به معرفی این روغن و بررسی اثرات مثبت ناشی از مصرف آن خواهیم پرداخت.

مقدمه

روغن سبوس برنج یک روغن گیاهی است که به‌طور فزاینده‌ای محبوب است که دلیل این امر مزایای زیادی آن نسبت به روغن‌های گیاهی معمولی است که میلیون‌ها نفر معمولاً در سراسر جهان طبخ می‌کنند. برنج یکی از مواد غذایی محبوب و پراستفاده در جهان است و روغن سبوس برنج از جنس و پوسته دانه‌های برنج استخراج می‌شود. این نقطه دود بسیار بالایی است، به همین دلیل است که معمولاً در روش‌های پخت‌وپز  در درجه حرارت بالا مانند سرخ کردن و سرخ کردن عمیق استفاده می‌شود. با توجه به شباهت این روغن  به سایر روغن‌های گیاهی، ترکیب آن مشابه با روغن بادام‌ زمینی است، اما دارای مزایای خاصی نسبت به این روغن است.

روغن سبوس برنج اغلب در فرهنگ‌های آسیایی، از جمله ژاپن و چین استفاده می‌شود، عمدتاً به این دلیل که برنج در حال حاضر در آن جوامع غذای اصلی در آشپزخانه است. بااین‌حال، روغن سبوس برنج با توجه به قیمت نسبتاً ارزان‌قیمت و مزایای سلامتی بسیاری که در استفاده از آن در آماده‌سازی غذا وجود دارد، در سایر نقاط جهان به‌طور فزاینده‌ای محبوب شده است. این روغن به‌طور گسترده‌ای برای محتوای آن ویتامین E، تراز اسید چرب مناسب، ظرفیت آنتی‌اکسیدان و توانایی‌های کاهش‌دهنده کلسترول مورد ستایش قرار گرفته است. بیایید نگاه دقیق‌تر به برخی از مزایای بهداشتی که شما می‌توانید از مصرف روغن سبوس برنج دریافت کنید بیندازیم.

نگاهی به روغن سبوس برنج

مزایای بهداشتی روغن سبوس برنج

روغن سبوس برنج دارای مزایای بهداشتی مختلفی است که در مطلب زیر ذکرشده است.

جلوگیری از مشکلات یائسگی

تحقیقاتی بر روی عصاره روغن سبوس برنج از لحاظ چگونگی تأثیر آن بر زنان یائسه انجام‌شده است. بیش از ۹۰٪ از زنان که این مکمل را مصرف کرده‌اند، کاهش چشمگیری در نشانه‌های تحریک‌کننده یائسگی را که همه زنان درنهایت از آن رنج می‌برند گزارش کردند. همان مزایا مورد زنانی از روغن سبوس برنج استفاده کرده‌اند نیز وجود دارد.

کلسترول را کنترل می‌کند

سازمان جهانی بهداشت و انجمن قلب آمریکا هر دو اظهار داشته‌اند که روغن سبوس برنج بهترین ترکیب ممکن از چربی‌های تک غیراشباع، چربی‌های چندگانه اشباع‌ نشده و چربی‌های اشباع ‌شده را نسبت به سایر روغن‌های گیاهی دارد. این تعادل اسیدهای چرب به این معنی است که سطح کلسترول بدن شما درواقع می‌تواند کاهش یابد، زیرا شکل‌های مفید کلسترول درواقع از اتصال فرم‌های “بد” کلسترول در بدن جلوگیری می‌کند. این امر می‌تواند به کاهش مشکلاتی نظیر آترواسکلروز (تصلب شرایین) و عواقب ناشی از آن مانند حملات قلبی و سکته مغزی کمک کند. چه کسی می‌دانست که تغییر روغن پخت‌وپز در رژیم غذایی شما می‌تواند از قلب شما محافظت کند!

کاهش کلسترول از مزایای روغن سبوس برنج

جلوگیری از سرطان

روغن سبوس برنج یک منبع غنی از آنتی‌اکسیدان‌ها است که هر دو به‌صورت های مختلف از ویتامین E و همچنین ترکیبات نظیر اریزانول وجود دارند. مقدار زیادی از ویتامین E در این روغن وجود دارد، ازجمله توکوفرول و توکوترینول که بیشتر روغن‌های گیاهی نمی‌توانند ادعا داشتن آن را داشته باشند. ویتامین E به‌عنوان یک آنتی‌اکسیدان عمل می‌کند، این به این معنی است که رادیکال‌های آزاد در بدن توسط این ریزمغذی خنثی می‌شوند. رادیکال‌های آزاد مواد خطرناک متابولیسم سلولی هستند که باعث می‌شود سلول‌های سالم به سلول‌های سرطانی جهش پیدا کنند؛ بنابراین، حفظ جریان مداوم آنتی‌اکسیدان‌ها در بدن، برای کاهش شانس ابتلا به انواع مختلف سرطان ضروری است.

تأخیر در پیری

ویتامین E بیشتر با نقش خود برای کمک به پیشگیری از سرطان شناخته‌شده است. ویتامین E (توکوفرول) به‌طور مستقیم با سلامت و سلامت پوست در ارتباط است. رادیکال‌های آزاد می‌توانند به سلول‌های پوست حمله کنند و علائم پیری زودرس را در فرد افزایش دهند. روغن سبوس برنج می‌تواند سطوح ویتامین E را در بدن شما افزایش دهد که همین امر می‌تواند باعث بهبود زخم، افزایش بازسازی سلولی، داشتن پوست صاف، کاهش چین‌وچروک پوست و محافظت از آفتاب‌سوختگی می‌شود. ویتامین E همچنین به افزایش کیفیت حفاظتی سلول‌های پوست و جلوگیری از ورود سموم خارجی و پاتوژن را از طریق پوست وارد بدن می‌شوند، کمک می‌کند.

جلوگیری از واکنش‌های آلرژیک

روغن سبوس برنج هیپوآلرژنیک (کمتر حساسیت‌زا) است که روغن‌های گیاهی دیگر نمی‌توانند همچنین ادعایی داشته باشند. این روغن هنگامی‌که در آشپزی استفاده می‌شود هیچ واکنش‌های آلرژیکی را در فرد مصرف‌کننده ایجاد نمی‌کند و همچنین می‌تواند واکنش آلرژیک موجود در بدن را کاهش دهد. همچنین، در جلوگیری از حساسیت به دیگر آلرژن های غیر معمول نقش دارد.

کاهش وزن

گرچه روغن سبوس برنج از نظر فنی دارای کالری بالایی است، ویسکوزیته این روغن تضمین می‌کند که مواد غذایی فقط حدود ۲۰ درصد از این روغن را جذب کنند. هنگامی‌که روغن کمتر جذب می‌شود، غذا همچنان عطر و طعم خود را حفظ می‌کند و مزایایی را برای سلامت به وجود می‌آورد و دارای کالری کمتری از سایر روغن‌های گیاهی است، بنابراین روغن سبوس برنج اگر نگران باشید وزن خود هستید، احتمالاً بهترین انتخاب شما است.

کاهش وزن از مزایای مصرف روغن سبوس برنج

موارد احتیاط

روغن سبوس برنج دارای فیبر بالایی است که می‌تواند هضم را بهبود بخشد مگر اینکه مشکلات گوارشی را داشته باشید. اگر شما در حال حاضر از زخم یا هرگونه بیماری دیگر که به هر دلیلی دستگاه گوارش شمارا محدود می‌کند، رنج می‌برید، فیبر آن می‌تواند باعث انسداد بیشتر دستگاه گوارش شود. علاوه بر این، در مورد میزان روغن سبوس برنجی که مصرف می‌کنید، مراقب باشید زیرا دارای کالری زیادی است. فقط از روغن سبوس برنج برای پخت‌وپز که در زمانی به آن نیاز دارید و در حد اعتدال استفاده کنید.

منبع مقاله : organic facts

این مقاله به طور اختصاصی توسط مجله قرمز ترجمه شده است.