رپورتاژ آگهی


فقط با رژیم غذایی می‌توان لاغر شد؟

تب و تاب لاغر شدن و کاهش وزن، این روزها میان افراد در سنین مختلف بالا رفته است و همه دنبال بهترین و کارآمدترین روش‌ها برای رسیدن به وزن ایده‌آل هستند. اما، آیا می‌توان تنها با رژیم غذایی لاغر شد؟

برای پاسخ به این باید بگوییم بله، اما تا زمانی که کالری کمتری نسبت به کالری که می‌سوزانید دریافت کنید. بنابراین، چه به دنبال کاهش وزن باشید و چه هدفتان نگه داشتن وزنتان در حالت ایده‌آل باشد، مهم است که یک الگوی غذایی پایدار، ایمن و حتی لذت‌بخش برای خود داشته باشید. اما علاوه بر تغییر رژیم غذایی، افرادی که به دنبال کاهش وزن هستند، حتما باید سطح فعالیت بدنی خود را افزایش دهند تا کالری بیشتری در طول روز بسوزانند. افزایش فعالیت بدنی به آنها این اجازه را می‌دهد که سراغ رژیم‌هایی بروند که در آنها محدودیت‌های غذایی کمتر است و بیشتر از آنچه می‌خورند، لذت می‌برند.

حتی اگر فعالیت بدنی شما در حد نرمال باشد، می‌توانید از برخی خوراکی‌هایی که بسیاری آن را چاق‌کننده می‌دانند، مصرف کنید. یکی از این خوراکی‌ها برنج است. پس از تحقیقات بسیاری که در سراسر جهان انجام شده، مشخص شد که ارتباط مستقیمی بین مصرف برنج قهوه‌ای و مدیریت وزن وجود دارد. بارها و بارها عنوان شده، افرادی که در رژیم غذایی خود از غلات کامل مانند برنج قهوه‌ای استفاده می‌کنند وزن کمتری نسبت به افرادی که این کار را نمی‌کنند، دارند و این افراد با خطر افزایش وزن کمتری روبه‌رو هستند.

آیا می‌توان بدون ورزش وزن کم کرد؟

بله شما می‌توانید بدون ورزش یا افزایش میزان فعالیت بدنی خود وزن کم کنید، اما به شرطی که کالری بیشتری نسبت به دریافت کالری بسوزانید. عوامل زیادی در افزایش وزن نقش دارند، اما دلایل اصلی افزایش وزن معمولا شامل مصرف بیش از حد کالری و عدم فعالیت بدنی کافی می‌شود.

اگر کالری کمتری دریافت کنید، مطمئنا با کاهش وزن روبه‌رو می‌شوید. اما با کاهش کالری دریافتی و افزایش سطح فعالیت خود برای سوزاندن کالری بیشتر یا هر دو، می‌توانید روند لاغری را سرعت دهید. اما با این حال، فعالیت بدنی و ورزش، که دو چیز متفاوت هستند، بیشتر از اینکه به شما در کاهش وزن بدن کمک کنند، بیشتر برای سلامت شما مفید هستند و به شما این امکان را می‌دهند تا یک سبک زندگی متعادل و سالم‌تری را پیش بگیرید.

لاغری تنها با رژیم غذایی

فقط با رژیم غذایی می‌توان لاغر شد؟

اگر به دنبال این هستید که با تغییر برنامه غذایی خود لاغر شوید، باید ابتدا روی تعداد کالری دریافتی خود کار کنید و کالری کمتری نسبت به کالری که در روز می‌سوزانید دریافت کنید. اگر در برنامه و رژیم غذایی خود، میزان کالری دریافتی را بسیار کم کنید، مسلما با سرعت بیشتری به وزن ایده‌آل خود خواهید رسید. اما خوب است بدانید، که کاهش میزان کالری دریافتی اصلا برای سلامت خوب نیست و استراتژیِ درستی برای مدیریت وزن در طولانی‌مدت به‌شمار نمی‌آید. برخی اوقات کاهش میزان کالری دریافتی باعث برخی مشکلات می‌شود که از جمله آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • از دست دادن اشتها
  • کاهش میزان توده‌های عضلانی
  • کاهش میزان کالری مورد نیاز بدن

به همین دلیل است که کارشناسان رژیم را در کنار ورزش توصیه می‌کنند تا عوارض ناشی از کاهش ناگهانی کالری دریافتی را به حداقل برسانید.

رژیم غذایی همراه با ورزش

شکی در این موضوع نیست که شما می‌توانید حتی بدون داشتن فعالیت بدنی از سایز و وزن خود کم کنید. اما تحقیقات نشان می‌دهند که ترکیب کاهش کالری با افزایش فعالیت بدنی، بسیار موثرتر از رژیم‌های کم کالری هستند و اثرگذاری آن در طولانی‌مدت بیشتر است.

علاوه بر این، برای بسیاری از افراد که به دنبال کاهش وزن هستند، حفظ توده‌های بدون چربی نیز بسیار مهم است. اگر در طول رژیم لاغری عضلات خود را از دست بدهید، بدون شک ما مشکلاتی مانند اختلال در متابولیسم مواجه خواهید شد و حتی حفظ وزن برای شما سخت‌تر خواهد شد و این اصلا آن چیزی نیست که شما به دنبالش هستید. بنابراین، اگرچه کاهش وزن تنها از طریق کاهش میزان کالری دریافتی در روز ممکن است، اما اگر ورزش کنید و فعالیت بدنی را با رژیم لاغری خود همراه کنید، نتیجه بهتری خواهید گرفت.

منبع: مجله اسنپ اکسپرس