جالب و خواندنی


یک قاشق برنج چند کالری دارد؟

از آنجایی که برنج یکی از مواد غذایی محبوب، بین افراد بوده حداقل در یکی از وعده های غذایی آن ها در طول روز جای دارد، پس نمی‌توان نگران چاق کننده بودن آن نشد. اما با درنظر گرفتن میزان کالری برنج و مصرف به اندازه، خیلی راحت می توان از فواید برنج بهره برد و از چاقی جلوگیری کرد.

برنج منبعِ کربوهیدرات و مواد مغذی مانند منگنز و آهن است، به همین دلیل اهمیت بسیار زیادی برای حفظ سلامتی بدن دارد. همچنین سرشار از مواد معدنی و ویتامین است. بنابراین مصرف متعادل برنج، مواد مغذی مورد نیاز بدن را تامین می‌کند و باعث حفظ سلامت پوست و مو می‌شود.

برای مصرفِ متعادل و به اندازه ی برنج باید میزان کالری آن را در هر قاشق غذاخوری بدانید که مطالبِ ادامه ی این مقاله در همین مورد می باشد.

منظور از کالریِ برنج چیست؟

واژه ی «کالری» یک واژه های کلیدی در تغذیه و سلامت است به همین علت بسیار مورد توجه افرادی است که به دنبال زندگی سالم هستند، چون دانستن کالریِ مواد غذایی کمک می‌کند تا درک عمیق‌تری از انتخاب غذای خود داشته باشیم.

به عنوان مثال چرا می‌گوییم یک کفگیر برنج حدودا ۱۰۰ کالری دارد؟ و یا در ۱۰ دقیقه پیاده روی حدودا ۱۲۰ کالری سوزانده می‌شود؟ این اعداد چه چیزی را نشان می‌دهند؟ اصلا کالری چیست و چرا مهم است؟

کالری در واقع یک واحد انرژی است که میزان یا سطح انرژی مورد نیاز بدن را نشان می‌دهد، بطور کلی، معنی کالری، انرژیی است که بدن از غذاهای مصرفی استخراج می‌کند یا انرژی که برای انجام فعالیت‌های روزمره مورد استفاده قرار می‌گیرد.

میزان کالری انواع برنج

یک قاشق برنج چند کالری دارد؟

درست است که کالری انواع برنج مثل برنج سفید، برنج قهوه‌ای و خام با یکدیگر متفاوت است اما مسئله ی حائز اهمیت این است که نوع طبخ برنج می‌تواند در میزان کالری برنج بسیار موثر باشد. زیرا اضافه کردن کره، روغن و… هنگام پخت برنج می‌تواند موجب افزایش کالری انواع برنج شود.

در صورتی که از مسئله ی نوع طبخ برنج چشم پوشی کنیم، کالریِ هر ۱۰۰ گرم برنج خام برابر با ۱۳۰ است و کالریِ هر ۱۰۰ گرم برنج سفید پخته شده حدود ۱۳۰ تا ۱۷۰ می باشد.

در این بین برنج قهوه ای به دلیل داشتن سبوس بیشتر، کالری کمتری نسبت به برنج سفید دارد. میزان کالری برنج قهوه ای پخته شده حدود ۱۱۰ تا ۱۲۰ کالری در همان مقدار (۱۰۰ گرم) است.

ما برای درک بهتر مسئله ی میزان کالریِ برنج قهوه ای و برنج سفید، نموداری طراحی کرده ایم. شما در جدول زیر مقایسه ی بین ارزش غذایی این دو نوع برنج را می توانید ببینید.

ماده غذاییبرنج قهوه ایبرنج سفید
کالری۱۱۰۱۳۰
کربوهیدرات (گرم)۲۵.۵۲۶
فیبر (گرم)۱.۶۰.۹
پروتئین۲.۷۴۲.۹۱
چربی۰.۹۷۰.۳۷
پتاسیم۸۶۵۶
آهن۰.۵۶۰.۲۴
کلسیم۳۱۹

کالری هر یک قاشق برنج

در این قسمت نیز تاکید می کنیم که میزان کالری هر یک قاشق برنج به نوع پخت آن و میزان روغنی که به آن اضافه می‌ شود بستگی دارد، اما طبیعتا برنج سفید آبکشی شده با روغن، دارای بیشترین میزان کالری است و برنج کته بدون روغن دارای کمترین میزان کالری است.

 اگر بخواهیم به طور دقیق بیان کنیم، هر یک قاشق برنج سفیدِ آبکشی شده با روغن حاوی ۲۵.۵ کالری و هر قاشق غذاخوری برنج کته با روغن حاوی ۲۰.۵۵ کالری است. هر یک قاشق غذاخوری برنج کته بدون روغن نیز حاوی ۱۹.۵ کالری می باشد. البته این مقادیر کاملا تقریبی هستند چرا که ممکن است بسته به نوع برنج و روش پخت، میزان روغن اضافه شده به آن و… کمی متفاوت باشند.

تاثیر نوع پختِ برنج بر میزانِ کالری آن

نوع پخت برنج تاثیر قابل توجهی بر میزان کالری آن دارد. برای مثال وقتی برنج را آبکش کرده یا  به آن روغن و کره اضافه می کنیم طبیعیست که کالری آن افزایش پیدا می کند.

در ادامه به مقایسه ی میزان کالری برنج کته، آبکش، بدون روغن و با روغن پرداخته ایم تا به تاثیر نوع پختِ برنج بر میزانِ کالری آن پی ببرید:

  • میزانِ کالری برنج کته: برنج کته در مدت زمان کوتاهی آماده شده و پخت آن نیاز به روغن ندارد. پس کالری هر ۱۰۰ گرم برنج کته ۱۳۰ الی ۱۷۰ است، اگر هم می خواهید کالری برنج کته را بر اساس قاشق بدانید، می‌توان گفت که کالری هر قاشق برنج که به صورت کته پخته شده باشد، معادل ۲۰_ ۲۵ کالری است.
  • میزانِ کالری برنج آبکش: هر صد گرم برنج آبکش شده ی بدون قطره ای روغن ۱۴۰ کیلوکالری دارد که در مقایسه با کالری برنج آبکش با روغن، این عدد حتی می تواند تا دو برابر شود.
  • کالری برنج بدون روغن: در برنج پخته شده به روش کته یا آبکش اگرهیچ روغنی اضافه نشود، به طور میانگین دارای ۱۴۰ کالری در ۱۰۰ گرم است.
  • کالری برنج با روغن: برنج پخته شده به روش کته یا آبکش اگر به آن ها روغن اضافه شود دارای ۱۷۰-۲۵۰ کالری در هر ۱۰۰ گرم است.

در این قسمت نیز جدولی را طراحی کرده ایم که شما با مطالعه ی آن پی به تفاوت کالری برنج با روغن و بدون روغن می برید.

نوع طبخبا روغن یا بدون روغنکالری در هر ۱۰۰ گرم
آبکشبدون روغن۱۴۵
آبکشبا روغن۱۷۰- ۲۵۰
کتهبدون روغن۱۳۰
کتهبا روغن۱۷۰

سخن نهایی

یک قاشق برنج چند کالری دارد؟

در این مطلب به طور کامل توضیح داده شد که در هر قاشق برنج چند کالری وجود دارد و… اما تنها با استفاده از برنج با کیفیت، می‌توانید از طعم و عطر بی‌نظیر آن لذت ببرید و سلامتی خود و خانواده‌تان را حفظ کنید.

پس اگر دنبال برنج‌ های باکیفیت و خوش‌طعم ایرانی هستید، میتوانید برنج های مورد نظر خود را از فروشگاه برنج کاسپین تهیه کنید. چرا که با حذف واسطه‌ها، برنج باکیفیت را با قیمت مناسب به دست شما رسانده و با ارائه طیف گسترده‌ای از برنج‌های ایرانی ، نیاز هر سلیقه‌ای را برآورده می‌کند.

با خرید برنج ایرانی از سایت برنج کاسپین طعم اصیل ایرانی را به خانه خود ببرید .