جالب و خواندنی


دلیل افتادگی بینی بعد از عمل چیست؟

افتادگی بینی بعد از عمل یکی از عارضه نادر اما قابل‌توجه در جراحی دماغ محسوب می‌شود. هدف همه شما زیباجویان از جراحی، دستیابی به یک بینی بی‌عیب‌ونقص و زیبا است، به همین دلیل عارضه افتادگی نوک بینی ذهن شما را به خودش مشغول می‌کند.

اما جای نگرانی نیست، با رعایت نکات مهم پیشگیری و انتخاب یک جراح بینی باتجربه و ماهر، می‌توان تا حد زیادی از افتادگی نوک بینی بعد از جراحی پیشگیری کرد. بااین‌وجود، اگر این عارضه برای شما رخ داد، راه‌های درمانی خوب و قابل‌اعتمادی برای رفع آن وجود دارد. برای شناخت علت بروز، روش‌های پیشگیری و درمان این مشکل با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید.

افتادگی بینی بعد از عمل به چه معناست؟

به‌طورکلی افتادگی بینی وضعیتی است که در آن نوک بینی شما به سمت پایین متمایل می‌شود و نسبت به پل بینی یا لب بالایی، در موقعیتی پایین‌تر قرار می‌گیرد. زاویه نوک بینی با لب بالایی بعد از عمل باید حداقل بین ۹۰ تا ۱۰۰ درجه باشد. اگر این زاویه کمتر از ۹۰ درجه شد، نوک بینی افتاده محسوب می‌شود.

 این عارضه می‌تواند باعث تغییر ظاهر بینی و کاهش اعتمادبه‌نفس شما شود و به دو صورت کلی رخ می‌دهد.

افتادگی بینی بعد از عمل

افتادگی بینی به چند حالت روی می‌دهد؟

افتادگی بینی می‌تواند به دو صورت رخ دهد:

  • افتادگی نوک بینی: در این نوع افتادگی، تنها نوک بینی به سمت پایین متمایل می‌شود.
  • افتادگی کل بینی: در این نوع افتادگی، کل بینی شما به سمت پایین می‌آید.

چه افتادگی در کل بینی اتفاق بیفتد و چه در نوک بینی، میزان متفاوتی دارد.

میزان افتادگی نوک بینی بعد از عمل چقدر است؟

میزان افتادگی بینی بعد از عمل می‌تواند از خفیف تا شدید متغیر باشد. در برخی موارد، افتادگی بینی بسیار جزئی است و قابل‌توجه نیست؛ اما گاهی اوقات، افتادگی بینی شدید است، بینی نامتقارن و غیرطبیعی به‌نظر می‌رسد و باعث نارضایتی شما از نتیجه جراحی می‌شود. اما علت این موضوع چیست؟

علت افتادگی نوک بینی بعد از عمل چیست؟

اصلی‌ترین علت افتادگی بینی بعد از عمل، عدم تقویت غضروف‌های بینی در حین جراحی است. غضروف‌های بینی مسئول حفظ ساختار و فرم بینی هستند؛ بنابراین اگر این غضروف‌ها به‌اندازه کافی تقویت نشوند، ممکن است پس از جراحی دچار افتادگی شوند.

باید بدانید که بینی‌های گوشتی به‌دلیل داشتن بافت غضروفی ضعیف، بیشتر در معرض افتادگی پس از عمل بینی هستند. این عارضه با انتخاب بهترین جراح بینی گوشتی در اصفهان به‌ راحتی قابل پیشگیری است، پزشکان خوب اصفهانی با استفاده از تکنیک‌های جراحی اصولی، احتمال بروز این عارضه را به صفر می‎رسانند.

عوامل دیگری که می‌توانند باعث افتادگی دماغ بعد از عمل شوند عبارت‌اند از:

تکنیک جراحی نامناسب

استفاده از تکنیک‌های جراحی نامناسب یکی از مهم‌ترین دلایل افتادگی بینی بعد از جراحی بینی است. در برخی تکنیک‌های جراحی، پزشک شما مقدار زیادی از غضروف بینی را برمی‌دارد، این کار به‌دلیل کاهش استحکام کلی بینی منجر به افتادگی آن در آینده می‌شود.

ضربه به بینی بعد از عمل

گاهی اوقات واردشدن ضربه به بینی بعد از عمل باعث آسیب به غضروف‌ها و افتادگی بینی می‌شود.

یکی از دلایل افتادگی بینی بعد از عمل ضربه به بینی است

عدم استحکام غضروف نوک بینی

 یکی دیگر از دلایل افتادگی نوک بینی بعد از جراحی، عدم استحکام غضروف نوک بینی است. این موضوع می‌تواند به دلایل مختلفی مانند افزایش سن، آسیب‌دیدگی یا بیماری‌های زمینه‌ای نیز رخ دهد.

از عوامل افتادگی نوک بینی بعد از رینوپلاستی افزایش سن است

عوامل ژنتیکی

عوامل ژنتیکی نیز یکی از موارد مؤثر در افتادگی نوک بینی بعد از جراحی بینی هستند. اگر اعضای خانواده شما، به‌صورت ژنتیکی بینی افتاده داشته باشند، احتمال بروز این مشکل در شما نیز بیشتر است.

حال که با علت‌های افتادگی آشنا شده‌اید، در قسمت بعدی به سراغ راه‌های پیشگیری و درمان این عارضه می‌پردازیم.

راه‌های پیشگیری از افتادگی بینی بعد از عمل چگونه است؟

پیشگیری از این مشکل به‌راحتی با رعایت برخی نکات کوچک امکان‌پذیر است. این نکات عبارت‌اند از:

رعایت دستورالعمل‌های جراح بینی

مهم است که تمام دستورالعمل‌های جراح بینی را به‌دقت رعایت کنید. این دستورالعمل‌ها شامل مصرف داروها و نحوه انجام فعالیت‌های روزمره است.

رعایت دستورالعمل‌های پزشک برای جلوگیری از افتادگی نوک بینی بعد از جراحی

پرهیز از ضربه به بینی

تا زمانی که بینی کاملاً بهبود نیابد، از ضربه به بینی خودداری کنید. واردشدن هرگونه ضربه به بینی، باعث جابه‌جایی غضروف‌ها و افتادگی آن می‌شود.

انتخاب جراح بینی با تجربه و مهارت کافی

انتخاب یک جراح بینی با مهارت و تجربه بالا، یکی از مهم‌ترین نکات برای پیشگیری از افتادگی نوک بینی بعد از جراحی است. جراح بینی باتجربه از تکنیک‌های جراحی صحیح، به‎روز و اصولی استفاده و در برداشتن غضروف‌های بینی حد تعادل را رعایت می‌کند، بنابراین احتمال افتادگی کاهش میابد.

همان‌طور که گفتیم، احتمال افتادگی نوک بینی در بینی‌های گوشتی بیشتر است، اما شما می‌توانید به‌راحتی با انتخاب یک جراح بینی گوشتی خوب از بروز این مشکل جلوگیری کنید.

انتخاب جراح کاربلد برای پیشگیری از افتادگی بینی بعد از عمل

رعایت مراقبت‌های بعد از جراحی بینی

 رعایت نکات مراقبتی بعد از جراحی تأثیر زیادی در پیشگیری از افتادگی نوک بینی دارد. از جمله این مراقبت‌ها می‌توان به استفاده از بریس بینی برای حمایت از نوک بینی و رعایت رژیم غذایی سالم و پرهیز از مصرف دخانیات اشاره کرد.

اگر با رعایت تمامی نکات پیشگیری از این عارضه، همچنان بینی‌تان بعد از عمل دچار افتادگی شد؛ روش‌های خاصی برای درمان این مشکل وجود دارد.

درمان افتادگی نوک بینی بعد از عمل

درصورتی‌که افتادگی بینی شما بعد از جراحی خفیف باشد، ممکن است با گذشت زمان و بهبودی کامل، به‌خودی‌خود برطرف شود. بااین‌حال، اگر افتادگی بینی زیاد باشد، گاهی شما باید به سراغ روش‌های درمانی خاص بروید. از جمله این روش‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

جراحی ترمیمی بینی

یکی از مؤثرترین روش‌های درمان افتادگی نوک بینی، جراحی ترمیمی است. در این جراحی، پزشک شما با برداشتن یا افزودن غضروف، فرم بینی‌تان را بهبود می‌بخشد. به‌طورکلی، جراحی ترمیمی برای رفع افتادگی بینی، معمولاً شامل پیوند یا تقویت غضروف‌های موجود است.

جراحی ترمیمی بینی برای درمان افتادگی نوک بینی بعد از جراحی

لیفت بینی با نخ

لیفت بینی با نخ یک روش غیرتهاجمی و بسیار عالی برای رفع افتادگی نوک بینی بعد از جراحی است. این روش می‌تواند افتادگی بینی را به طور قابل‌توجهی رفع کند و نتیجه‌ای طبیعی برای شما بسازد.

در لیفت بینی با نخ، جراح در ابتدا برای تعیین میزان دقیق افتادگی، نوک بینی شما را معاینه می‌کند. سپس با فرستادن نخ‌هایی مخصوص به زیر پوست نوک بینی، آن را به‌گونه‌ای طبیعی به‌سمت بالا می‌کشد.

رفع افتادگی بینی پس از رینوپلاستی با لیفت بینی با نخ

تزریق فیلر

تزریق فیلر نیز برای درمان افتادگی نوک بینی استفاده می‌شود. در این روش، پزشک شما از فیلرهای حاوی هیالورونیک اسید برای فرم‌دهی نوک بینی استفاده می‌کند.

برطرف کردن افتادگی بینی بعد از جراحی با تزریق فیلر

نکات نهایی درباره افتادگی نوک بینی بعد از جراحی

جراحی بینی باهدف اصلاح مشکلات ساختاری بینی، بهبود عملکرد تنفسی یا زیبایی یکی از رایج‌ترین جراحی‌ها در جهان است. بااین‌حال، مانند هر عمل زیبایی دیگری، جراحی بینی نیز ممکن است عوارضی مانند افتادگی بینی داشته باشد.

اگرچه عارضه افتادگی بینی بسیار نادر است، اما ذهن بسیاری از افراد را به خودش مشغول می‌کند. همان‌طور که خواندید این عارضه راه‌های پیشگیری و درمان قطعی دارد، بنابراین هیچ جای نگرانی نیست.

یکی از مهم‌ترین روش‌های پیشگیری، انتخاب یک پزشک خوب و ماهر در کنار رعایت نکات مراقبتی بعد از عمل است. پزشکان جراح خوب با استفاده از تکنیک‌های جراحی بینی به‌روز و با محکم‌سازی نوک بینی از افتادن آن جلوگیری می‌کنند.

آیا شما تجربه‌ای در زمینه افتادگی نوک بینی دارید؟ به نظرتان تأثیر کدام یک از روش‌های پیشگیری بیشتر است؟ مشتاقانه منتظر خواندن نظرات ارزشمند شما در بخش دیدگاه‌ها هستیم.