رپورتاژ


10 کشور برتر دنیا برای زندگی

شاخص کیفیت زندگی، مبحثی بوده که علاوه بر عواملی مانند دسترسی به غذای سالم و کافی، سیستم آموزشی با کیفیت، خدمات درمانی و اشتغال، به جنبه‌های ناملموسی نظیر امنیت شغلی، ثبات سیاسی جامعه، آزادی‌های فردی و سطح کیفیت محیطی که در آن زندگی می‌کنید، نیز بستگی دارد. در این مقاله، فهرستی از ۱۰ کشور برتر دنیا برای زندگی ارائه شده است که به ترتیب با بررسی شرایط هرکدام از آنها، می‌توانید با جنبه‌های مختلف زندگی در این کشورها آشنا شوید و مناسب‌ترین گزینه برای مهاجرت و اقامت را انتخاب کنید.

۱۰ کشور برتر دنیا برای زندگی

با توجه به عوامل و فاکتورهای متعددی که در انتخاب یک کشور برای ادامه زندگی باید مد نظر داشت، ممکن است انتخاب مناسب‌ترین کشور تا حدودی سخت و مضطرب کننده باشد. از این رو، در این مقاله سعی شده تا با ارائه فهرستی از چند کشور برتر دنیا برای زندگی و بررسی عوامل مختلف، تصمیم گیری برای انتخاب مناسب‌ترین کشور را ساده‌تر کنیم. در ادامه فهرستی از ۱۰ کشور برتر دنیا برای زندگی ارائه شده که هرکدام با مزایایی که دارند می‌توانند انتخاب مناسبی برای افرادی باشند که به دنبال کشوری جدید برای ادامه زندگی و اقامت در آن هستند.

۱. کانادا

کانادا

کشور کانادا به عنوان یکی از کشورهای پیشرو در عرصه فناوری‌ و خدمات دیجیتال، کشوری بوده که برای افراد فعال در این حوزه، نسل جوان و قشر کارمندی، جذابیت بیشتری دارد. کانادا دارای یک جامعه صنعتی با فناوری پیشرفته و استاندارد زندگی بالا است. این کشور از حیث ذخایر نفتی در رتبه سوم جهان قرار داشته و چهارمین تولیدکننده بزرگ نفت در جهان است.

هزینه زندگی

هزینه زندگی در کانادا بسته به هر شهر یا منطقه، می‌تواند به طور قابل‌توجهی متغیر باشد. با وجود این، می‌توان گفت که هزینه ماهانه زندگی در کانادا برای یک فرد مجرد بدون احتساب اجاره بها ممکن است تقریباً برابر با ۹۲۵ دلار باشد. از طرفی، خدمات بهداشتی درمانی، کیفیت تحصیل و خدمات اجتماعی، در کانادا عمدتاً کیفیت بالایی داشته و نسبت به بسیاری از کشورهای دیگر، مقرون بصرفه‌تر و کم هزینه‌تر هستند.

خدمات بهداشتی درمانی

کانادا به دلیل ارائه سیستم مراقبت‌های بهداشتی درمانی همگانی،‌ یکی از بهترین کشورهای دنیا برای زندگی است. به طوری که، در برخی از استان‌های این کشور، فعالیت بخش خصوصی در حوزه خدمات بهداشتی درمانی کاملاً ممنوع است.

سیستم آموزش

سیستم آموزش دولتی کانادا در بین ده کشور برتر جهان قرار دارد. همچنین، این کشور در حوزه‌های علوم تجربی، ریاضیات و ادبیات، جزو کشورهای برتر جهان محسوب می‌شود. علاوه بر این، در انتاریو و کبک، کودکان می‌توانند به زبان انگلیسی و فرانسوی تحصیل کنند.

۲. دانمارک

دانمارک، نروژ و سوئد، در شمال اروپا واقع شده‌اند و جزو کشورهای اسکاندیناوی محسوب می‌شوند. کپنهاگ، پایتخت دانمارک، قطب فرهنگی این کشور بوده و شمال اروپا را به سایر نقاط جهان متصل می‌کند. درآمد و حقوق برابر، یکی از بارزترین مزیت‌های دانمارک محسوب می‌شود. از طرفی نیز، این کشور از لحاظ سیاسی بسیار با ثبات بوده و کشور امنی برای زندگی است.

هزینه زندگی

به طور کلی، هزینه زندگی در دانمارک به نسبت سایر کشورها بالا است. به طور تخمینی، هزینه ماهانه زندگی در دانمارک بدون احتساب اجاره بها، برای یک فرد مجرد تقریباً ۱۱۰۰ دلار خواهد بود. دانمارک به ویژه شهر کپنهاگ این کشور، جزو کشورهایی است که بالاترین هزینه زندگی را دارد.

خدمات بهداشتی درمانی

تمامی شهروندان دانمارک از خدمات بهداشتی درمانی رایگان، برابر و همگانی برخوردار هستند. تأمین مالی خدمات بهداشتی درمانی رایگان، از طریق دریافت مالیات صورت می‌گیرد.

سیستم آموزش

در کشور دانمارک، تحصیل برای تمام کودکان زیر ۱۵ یا ۱۶ سال اجباری بوده، اما انتخاب مدارس دولتی اجباری نیست. تحصیل و آموزش عمومی برای تمامی کودکان در این کشور آزاد و رایگان است.

۳. سوئد

کشور زیبای سوئد، از شرق با دریای بالتیک و از غرب با نروژ احاطه شده و در بخش‌های عمده‌ای از شبه جزیره اسکاندیناوی گسترش یافته است. سیستم خدمات بهداشتی درمانی همگانی و سیستم آموزشی عمومی، هر دو از معیارهای سنجش کیفیت زندگی هستند که در سوئد از بهترین کیفیت برخوردار هستند. همچنین، سوئد از لحاظ سیاسی و اقتصادی نیز بسیار با ثبات است.

هزینه زندگی

هزینه زندگی در سوئد می‌تواند بسته به منطقه یا موقعیت مکانی و بسته به سبک زندگی هر فرد متفاوت باشد. هزینه ماهانه زندگی در سوئد بدون احتساب اجاره بها، برای یک فرد مجرد تقریباً ۹۰۰ دلار است. هزینه مسکن به ویژه در شهرهای بزرگ این کشور اعم از استکهلم و گوتنبرگ بسیار بالا بوده به طوری که،‌ یک آپارتمان یک خوابه در مراکز این شهرها تقریباً ۱۰۰۰ الی ۱۵۰۰ دلار قیمت خواهد داشت. از طرفی اما، خدمات بهداشتی درمانی، تحصیل و خدمات اجتماعی برای تمام مردم رایگان بوده و با کیفیت بالایی ارائه می‌شوند.

خدمات بهداشتی درمانی

شهروندان سوئد به بیمه همگانی خدمات بهداشتی درمانی دسترسی دارند، اما مسئولیت ارائه خدمات بهداشتی درمانی در این کشور غیرمتمرکز می‌باشد. سیاست‌های کلی خدمات درمانی و بودجه مربوطه توسط وزارت بهداشت و وزارت کار و امور اجتماعی تعیین می‌شود.

سیستم آموزش

طبق قوانین سوئد، کودکانی که به سن ۶ سالگی می‌رسند، باید تا ۱۰ سال تحصیل کنند.

۴. نروژ

نروژ کشوری کوهستانی بوده که در نیمه غربی شبه جزیره اسکاندیناوی قرار گرفته است. عمده جمعیت این کشور، در نواحی جنوبی، در مناطق اطراف پایتخت این کشور یعنی شهر اسلو ساکن هستند. امنیت و و ثبات سیاسی پایدار دو عاملی هستند که نروژ را به یکی از کشورهای بسیار عالی تبدیل می‌کنند. با این که نروژ به پایین بودن هزینه زندگی مشهور نیست اما سیستم آموزش عمومی و سیستم درمانی در این کشور از مدیریت بسیار خوبی برخوردار هستند.

هزینه زندگی

نروژ از لحاظ هزینه زندگی، یکی از پر هزینه‌ترین کشورها برای زندگی است. به طوری که، هزینه ماهانه زندگی در نروژ برای یک فرد مجرد تقریباً ۹۰۰ دلار است. عمده این هزینه‌ها به مسکن، خوراک و حمل و نقل عمومی مربوط می‌شود، اما سهم مسکن بیشتر است.

خدمات بهداشتی درمانی

خدمات درمانی در نروژ رایگان نیست و تمامی شهروندان باید برای انواع خدمات درمانی هزینه بپردازند. اما محدودیتی سالانه نیز برای هزینه خدمات درمانی در نظر گرفته شده است و هزینه‌های درمانی هر فردی به این حد مشخص برسد،‌ مابقی سال از پرداخت هزینه خدمات پزشکی معاف می‌شود.

سیستم آموزش

طبق قوانین نروژ، هر فردی بدون در نظر گرفتن سوابق اجتماعی-اقتصادی، باید به آموزش عمومی و تحصیل دسترسی داشته باشد. از این رو، تحصیل در تمامی دانشگاه‌های دولتی نروژ رایگان است.

۵. سوئیس

سوئیس، کشور کوچکی در اروپای مرکزی بوده که از کوهستان برفی آلپ، دره‌ها و دریاچه‌های متعدد تشکیل شده است. عواملی نظیر نرخ بیکاری پایین و سرانه تولید ناخالص ملی بالا، این کشور را به مکانی ایده‌آل برای زندگی تبدیل می‌کنند.

هزینه زندگی

هزینه زندگی در سوئیس به ویژه از حیث مسکن و خوراک، به طور کلی بالاتر از سایر کشورهای اروپایی است. به طوری که، اجاره بهای یک آپارتمان یک خوابه در مرکز شهر در این کشور می‌تواند ماهانه ۱۸۰۰ دلار هزینه داشته باشد. اما می‌توان آپارتمان‌های خارج از مرکز شهر را با هزینه ۱۵۰۰ دلار ماهانه، پیدا کرد.

خدمات بهداشتی درمانی

با این که سیستم بهداشتی درمانی این کشور پیشرفته است، اما خدمات درمانی رایگان یا با بودجه دولتی وجود ندارد. از طرفی،‌ خرید بیمه درمانی خصوصی برای تمامی ساکنین سوئیس اجباری است.

سیستم آموزش

کودکان ۱۱ سال تحصیلات اجباری را باید در مدارس دولتی منطقه زندگی خود بگذرانند. تنها ۵ درصد از کودکان در مدارس خصوصی تحصیل می‌کنند.

۶. استرالیا

استرالیا جزو چند فرهنگی‌ترین کشورهای دنیا بوده و فرهنگ این کشور متأثر از فرهنگ بومیان و مهاجرینی است که به مرور وارد این کشور شده‌اند. این کشور دارای نیروی کاری بسیار لایق و شایسته و همچنین، ثبات دموکراتیک است. اقتصاد این کشور نیز قوی و باز بوده و مبتنی بر درآمد سرانه بالا و تولید ناخالص داخلی بالا است. این کشور همواره مشارکت پررنگی در فعالیت‌های ورزشی داشته و امید به زندگی در میان زنان و مردان این کشور بالاست.

هزینه زندگی

هزینه زندگی در استرالیا به نسبت سایر کشورها معمولاً بالا است. هزینه ماهانه زندگی در استرالیا برای یک فرد مجرد بدون احتساب اجاره بها، تقریباً ۱۰۵۰ دلار است. اجاره بهای یک آپارتمان تک خوابه در مرکز شهر در این کشور می‌تواند ۱۵۰۰ دلار هزینه داشته باشد. اما می‌توان آپارتمان‌های نیز خارج از مرکز شهر با قیمتی کمتر پیدا کرد.

خدمات بهداشتی درمانی

سیستم درمانی در این کشور به دو بخش خصوصی و دولتی تقسیم می‌شود. شهروندان می‌توانند با هزینه کمتر یا به طور رایگان به خدمات درمانی دسترسی داشته باشند.

سیستم آموزش

طبق قوانین این کشور، تحصیل برای کودکان ۶ الی ۱۷ ساله اجباری است. همچنین، سیستم آموزشی این کشور برای نخبگان سراسر دنیا، به منظور تحصیل، تحقیق و اشتغال‌سازی در استرالیا، بورس تحصیلی ارائه می‌دهد.

۷. هلند

این کشور در شمال غربی اروپا واقع شده و آسیاب‌های بادی یکی از نماد‌های سنتی این کشور است. جامعه آزادمنش و و لیبرال هلند، این کشور را به یکی از بهترین کشورهای دنیا برای زندگی تبدیل کرده است.

هزینه زندگی

متوسط هزینه اجاره بها برای یک فرد مجرد در هلند، بدون احتساب هزینه ماهانه زندگی، ۹۸۰ دلار است. اجاره آپارتمان تک خوابه در مراکز شهرها نیز می‌تواند تا ۱۲۷۰ دلار هزینه داشته باشد که باید هزینه‌های دیگر اعم از خوراک، حمل و نقل و تفریحات شخصی را نیز به این عدد اضافه کرد.

خدمات بهداشتی درمانی

این کشور بیمه همگانی درمانی ارائه می‌دهد، اما تمامی شهروندانی که ساکن هلند بوده یا در این کشور کار می‌کنند، باید بیمه درمانی پایه داشته باشند. بیمه درمانی پایه مقرون به صرفه بوده و در اکثریت موارد نیز کارفرما درصد کمی از آن را پرداخت می‌کند.

سیستم آموزش

برای کودکان بین ۵ الی ۱۶ سال، تحصیل اجباری است. با این که در بحث تحصیل هم نهادهای دولتی و هم خصوصی حضور دارند، اما بخش خصوصی عمدتاً برای آموزش اصول ایدئولوژیکی و مذهبی کاربرد دارد.

۸. فنلاند

جغرافیای فنلاند، یکی از شمالی‌ترین کشورهای جهان، بازگو کنندۀ فرهنگ و تمدن این کشور است. اقتصاد این کشور عمدتاً بر چرخ سرمایه داری بازار آزاد سوار بوده و فنلاند، عمده بودجه خود را صرف خدمات عمومی و امنیت اجتماعی می‌کند. سطح کیفی زندگی در فنلاند، بسیار بالا است.

هزینه زندگی

هزینه زندگی در فنلاند ‌می‌تواند بسته به سبک زندگی فرد و منطقه مکانی متغیر باشد. اجاره بهای آپارتمان تک‌خوابه در مراکز شهرها تقریباً ۸۶۵ دلار و هزینه ماهانه زندگی بدون احتساب اجاره بها، برای یک فرد مجرد تقریباً ۹۴۰ دلار خواهد بود. هزینه خوراک، حمل و نقل و تفریح را نیز به این عدد اضافه کنید.

خدمات بهداشتی درمانی

این کشور عمدتاً بر پیشگیری از بیماری‌ها متمرکز بوده و بیمه همگانی درمانی ارائه می‌دهد. خدمات درمانی رایگان نیز به این معناست که کسی هزینه‌ای برای خدمات بهداشتی درمانی نمی‌پردازد.

سیستم آموزش

سیستم آموزشی فنلاند بر ایجاد امکانات آموزشی برابر تأکید داشته و به نسبت مهارت‌های اساسی زندگی و دانش کلیدی، رشته‌های متناسب با شرایط هر دانش‌آموز را ارائه می‌دهد، اما این امکان را نیز فراهم می‌کند تا دانش آموزان مطابق علایق و استعدادهای خود انتخاب کنند.

۹. آلمان

یکی از بزرگترین قطب‌های اقتصادی جهان و پرجمعیت‌ترین کشور اتحادیه اروپا، کشور آلمان است. این کشور از حیث کیفیت زندگی یکی از برترین کشورهای جهان محسوب می‌شود و سالانه مبالغ قابل‌توجهی را نیز صرف ارائه خدمات اجتماعی به شهروندان سالخورده خود می‌کند. آلمان از حیث جذب مهاجرین نیز سیاستی باز و پذیرا دارد.

هزینه زندگی

هزینه ماهانه زندگی در آلمان برای یک فرد مجرد بدون احتساب اجاره بها، تقریبا ۹۴۰ دلار است. اجاره بها یکی از بخش‌های عمده هزینه زندگی بوده و اجاره آپارتمانی تک خوابه در مراکز شهرها، تقریباً ماهانه ۹۱۰ دلار هزینه خواهد داشت.

خدمات بهداشتی درمانی

در کشور آلمان، خدمات بهداشتی درمانی برای همه رایگان است و شما می‌توانید برای تکمیل یا جایگزینی بیمه درمانی دولتی، بیمه خصوصی تهیه کنید.

سیستم آموزش

تمامی شهروندان آلمان باید دوره ابتدایی تا متوسطه را از سن ۶ سالگی تحصیل کنند. دانشگاه‌های برتر این کشور نیز دانشجویان ممتاز سایر کشورها را جذب می‌کنند.

۱۰. نیوزلند

آخرین کشور این لیست که بهترین کیفیت زندگی را دارد،‌ نیوزلند است. نیوزلند کشور جزیره‌ای زیبا، خوش منظره و آرام است که مکان مناسبی برای اقامت به همراه خانواده نیز محسوب می‌شود. امنیت و ثبات در این کشور رتبه نخست را کسب می‌کنند. این کشور برای استقلال خود راه طولانی را پشت سر گذاشته و همچنان در حال رشد و پیشرفت است. استانداردهای زندگی در نیوزلند بسیار بالا بوده و کشور مقرون به صرفه‌ای از لحاظ هزینه زندگی نیست.

هزینه زندگی

هزینه زندگی در نیوزلند به نسبت سایر کشورها تا حدی بالا است. هزینه ماهانه زندگی در نیوزلند با احتساب خوراک، حمل و نقل و سایر نیازهای اولیه، تقریباً ۹۶۰ دلار است. اجاره بهای آپارتمان تک خوابه در مراکز شهر تقریباً ۱۱۲۰ دلار هزینه خواهد داشت، اما خارج از مرکز شهر می‌توان قیمت‌های نسبتاً کمتری نیز پیدا کرد.

خدمات بهداشتی درمانی

تأمین مالی از سوی دولت، نیوزلند را قادر ساخته تا بیمه همگانی درمانی ارائه دهد. زمانی که حرف از از زیرساخت‌های پزشکی و درمانی باشد، نام این کشور همواره در بالای لیست خواهد بود.

سیستم آموزش

۸ عدد از دانشگاه‌های نیوزلند جزو ۵۰۰ دانشگاه برتر دنیا هستند. علاوه بر این، سیستم آموزشی این کشور یکی از با کیفیت‌ترین سیستم‌های آموزشی محسوب می‌شود. طبق قوانین این کشور، تحصیل برای کودکان ۶ الی ۱۶ ساله اجباری است.