رپورتاژ آگهی


پرستاری رشته پر طرفداری در سراسر جهان است. بازار کاری خوب این رشته باعث شده تا دانشجویان زیادی درخواست تحصیل در این رشته را داشته باشند. اگر در جستجوی بهترین کشور برای تحصیل پرستاری هستید، به سراغ کشورهای سوئد، سوئیس، استرالیا، هلند، امریکا، بریتانیا و قبرس شمالی بروید.

هزینه‌ مناسب برای تحصیل، امکان اخذ بورسیه، اعتبار مدرک و سطح کیفی آموزش از مهم‌ترین ملاک‌هایی است برای انتخاب این کشورها در نظر گرفته شده است. در ادامه به بررسی دقیق‌تر کشورهای برتر برای تحصیل پرستاری می‌پردازیم.

بهترین کشور برای تحصیل پرستاری

بهترین کشور برای تحصیل پرستاری| معرفی ۷ کشور برتر دنیا

به هر کشوری که مهاجرت کنید، سیستم درمان آن نیاز به استخدام پرستار دارد. به همین خاطر رشته پرستاری به یکی از گزینه‌های تحصیلی آینده‌دار تبدیل شده است. سالانه دانشجویان زیادی خواستار ادامه تحصیل در این رشته هستند. در ادامه به معرفی بهترین کشورها برای تحصیل پرستاری می‌پردازیم.

یک: تحصیل پرستاری در قبرس شمالی

قرار دادن نام قبرس شمالی در فهرست بهترین کشور برای تحصیل پرستاری چندان عجیب نیست. از مراکز دانشگاهی مهم این کشور می‌توان به سه دانشگاه مدیترانه شرقی، بین‌المللی قبرس و خاور نزدیک اشاره کرد. این سه دانشگاه در فهرست دانشگاه‌های برتر دنیا قرار دارند و تحصیل پرستاری در آن‌ها تضمین‌کننده آینده دانشجویان است.

اشخاصی که از دانشگاه‌های قبرس شمالی فارغ‌التحصیل می‌شوند، می‌توانند در این کشور یا بهترین کشورهای اروپایی و امریکایی مشغول به کار شوند. همچنین این دانشجویان امکان ادامه تحصیل در دانشگاه‌های برتر دنیا را نیز دارند.

نکته دیگر به هزینه‌های پایین تحصیل در رشته پرستاری قبرس شمالی برمی‌گردد. میزان این هزینه نسبت به کشورهای اروپایی حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد پایین‌تر است. حتی اگر تحصیل پرستاری در قبرس شمالی را با ترکیه مقایسه کنید، بازهم هزینه تحصیل در قبرس شمالی پایین‌تر خواهد بود.

بهترین کشور برای تحصیل پرستاری

دوره پرستاری برای مقطع کارشناسی در قبرس شمالی ۴ سال طول می‌کشد. البته مدرکی که دانشگاه‌های این کشور به پرستاران می‌دهند، متفاوت است. در فهرست زیر می‌توانید جزئیات این مسئله را مشاهده کنید:

  • پرستاری دانشگاه بین‌المللی قبرس: مدرک BSc Nursing
  • پرستاری دانشگاه مدیترانه شرقی: مدرک Nursing Undergraduate Program (B.S.)
  • پرستاری دانشگاه خاور نزدیک: مدرک Bachelor’s in Nursing
  • پرستاری دانشگاه علوم قبرس: Bachelor’s degree in Nursing

برنامه درسی دانشجویان پرستاری ترکیبی از آموزش‌های تئوری و عملی است. آموزش‌های عملی در آزمایشگاه‌های تخصصی دانشگاه‌ها و بیمارستان‌ها ارائه می‌شود. دانشجویان این رشته باید به زبان انگلیسی نیز مسلط باشند. البته دانشجویانی که مدرک زبان معتبر ندارند، می‌توانند در آزمون تعیین سطح دانشگاه شرکت کنند.

نکته دیگر اینکه دانشگاه خاور نزدیک اخیراً در فهرست دانشگاه‌های مورد تایید وزارت بهداشت ایران قرار گرفته است؛ دانشجویانی که ورودی سال‌های ۲۰۲۳-۲۰۲۴ و ۲۰۲۴-۲۰۲۵ باشند، می‌توانند به‌واسطه مدرک تحصیلی این دانشگاه پس از فارغ‌التحصیلی در ایران نیز مشغول به کار شوند.

بورسیه پرستاری در قبرس شمالی

بسیاری از دانشجویان ایرانی به دنبال بورسیه تحصیلی قبرس شمالی هستند. جذاب‌ترین نکته اینکه دانشگاه‌های قبرس شمالی برای تمامی دانشجویان مهاجر بورسیه‌های تحصیلی تخفیفی را در نظر گرفته است. این بورسیه‌ها بر اساس سوابق تحصیلی تعریف می‌شود و بین ۳۰ تا ۷۰ درصد است.

نکته دیگر اینکه دانشجویان در این کشور به عنوان یکی از  بهترین کشور برای مهاجرت تحصیلی می‌توانند شهریه خود را به‌صورت اقساطی نیز پرداخت کنند.

بهترین کشور برای تحصیل پرستاری

دو: تحصیل پرستاری در سوئد

سوئد یکی از کشورهای توسعه‌یافته اروپایی است. مراکز دانشگاهی سوئد در زمینه تحصیل رشته‌های علوم پزشکی بسیار پویا هستند. از مهم‌ترین دانشگاه‌های سوئد می‌توان به دانشگاه‌ گوتنبرگ، موسسه کارولینسکا و دانشگاه مالمو اشاره کرد. دانشگاه گوتنبرگ از بزرگترین دانشگاه‌های شمال اروپا است.

دوره کارشناسی پرستاری در سوئد به‌صورت یک دوره ۴ ساله ارائه می‌شوند. البته دانشجویان پس از فارغ‌التحصیلی در دوره کارشناسی می‌توانند ۲ سال هم در دوره کارشناسی ارشد به تحصیل بپردازند. نکته مهم اینکه برای تحصیل در سوئد نیاز به مدرک زبان معتبر خواهید داشت. حداقل نمره آیلتس برای تحصیل در سوئد ۶.۵ بوده و برای آزمون تافل هم ۹۰ است.

دانشگاه‌های سوئد شرایط مختلفی برای بورسیه دانشجویان دارند؛ به همین خاطر هم در فهرست بهترین کشور برای تحصیل پرستاری قرار گرفته‌اند.

سه: تحصیل پرستاری در هلند

هلند از پیشرفته‌ترین کشورها در زمینه خدمات درمانی است. این کشور بیشترین دانشجوی مهاجر را در سرتاسر اروپا دارد. رشته پرستاری در دانشگاه‌های هلند به دو زبان هلندی و انگلیسی ارائه می‌شود. به همین خاطر دانشجویان بین‌المللی زیادی هلند را برای تحصیل انتخاب می‌کنند. تحصیل به زبان هلندی هزینه کمتری دارد.

دانشجویانی که خواستار آموزش به زبان انگلیسی هستند، باید به سراغ دانشگاه‌های خصوصی بروند؛ که هزینه بیشتری را دریافت می‌کنند؛ البته این دانشجویان هم اگر بخواهند در هلند مشغول به کار شوند، باید حتماً سطح B2 زبان هلندی را گذرانده باشند.

دوره پرستاری در دانشگاه‌های هلند در تمامی مقاطع تدریس می‌شود. دوره کارشناسی پرستاری یک دوره ۴ ساله است. دوره کارشناسی ارشد هم معمولاً بین ۲ تا ۳ سال طول می‌کشد. در این مقطع پرستاران می‌توانند به سراغ رشته‌های تخصصی‌تر مثل پرستاری کودک، پرستاری اتاق عمل، پرستاری سرطان‌شناسی و… بروند.

از دانشگاه‌های مطرح هلند برای پرستاری می‌توان به دانشگاه اینهولند، دانشگاه علمی کاربردی لاهه، علوم پرستاری اوترخت و دانشکده پرستاری هانزه اشاره کرد.

چهار تحصیل پرستاری در انگلستان

انگلستان بدون شک بهترین کشور برای تحصیل پرستاری در اروپا است. اولین دانشکده پرستاری دنیا در بریتانیا قرار دارد. فلورانس نایتینگل نخستین فردی است که در انگلستان به آموزش پرستاری پرداخت. اولین دانشکده پرستاری انگلستان در دانشگاه کینگز لندن قرار دارد.

از دیگر دانشگاه‌های مطرح انگلستان برای تحصیل پرستاری می‌توان به دانشگاه منچستر، دانشگاه ساوت‌همپتون، دانشگاه ادینبورگ، دانشگاه لیدز و دانشگاه اولستر اشاره کرد. این مراکز همگی در فهرست بهترین دانشگاه‌های دنیا نیز قرار می‌گیرند.

حداقل نمره آیلتس برای ورود به رشته پرستاری در انگلستان ۶ بوده و برای آزمون تافل نمره ۷۹ است. دانشجویانی که این حدنصاب را به دست آورده باشند، می‌توانند بر اساس سوابق تحصیلی خواستار عضویت در کالج‌های انگلستان شوند.

پنج: تحصیل پرستاری در امریکا

نمی‌توان از بهترین کشور برای تحصیل پرستاری حرف زد و اسمی از ایالات متحده امریکا نبرد. امریکا سرزمین فرصت‌ها است. در این کشور بیش از ۴ هزار مرکز آموزشی فعالیت می‌کنند که اغلب آن‌ها در فهرست بهترین دانشگاه‌های دنیا هم قرار دارند.

مزیت تحصیل پرستاری در امریکا، تنوع دوره‌های پرستاری در این کشور است. از جمله برنامه‌های تحصیلی در دانشگاه‌های امریکا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

شش: تحصیل پرستاری در استرالیا

استرالیا یکی از کشورهای محبوب ایرانیان برای مهاجرت تحصیلی است. گرفتن پذیرش از دانشگاه‌های استرالیا ساده‌تر از کشورهای اروپایی خواهد بود. در حالی که سیستم بهداشتی استرالیا و درآمد پرستاران در این کشور چیزی کم از کشورهای اروپایی ندارد.

در استرالیا دوره کارشناسی پرستاری حدود ۳ سال طول می‌کشد. دانشجویان پس از این دوره می‌توانند به سراغ مقطع کارشناسی ارشد بروند که یک دوره ۲ ساله است. البته دانشجویان مهاجر برای تحصیل در دانشگاه‌های استرالیا باید حداقل نمره آیتلس ۷ داشته باشند.

از دانشگاه ملبورن، دانشگاه آدلاید، دانشگاه سیدنی، دانشگاه کوینزلند و دانشگاه لاتروب به‌عنوان بهترین مراکز دانشگاهی استرالیا برای تحصیل پرستاری نام برده می‌شود.

سخن آخر

اگر در جستجوی بهترین کشور برای تحصیل پرستاری هستید،  شرایط کشورهای قبرس شمالی، سوئد، هلند، انگلستان، امریکا و استرالیا را بسنجید. این کشورها خدمات آموزشی سطح بالایی ارائه می‌دهند و پس از فارغ‌التحصیلی هم کشورهای خوبی برای ادامه زندگی هستند. اگر درباره مهاجرت تحصیلی در رشته پرستاری سوالی دارید، در کامنت‌ها پاسخگوی شما خواهیم بود.