غذا خوردن علاوه بر اینکه یکی از نیازهای زندگی بشر است، یکی از لذت‌های او نیز به شمار می‌رود. این لذت، امروزه با توجه به پیشرفت فناوری، بیش از گذشته مورد توجه قرار گرفته به گونه‌ای که ممکن است موجب شود توریستی تنها به خاطر صرف یک وعده غذا در یک رستوران محبوب ایتالیایی به این کشور سفر کند. این امر حتی مدتی است که شاخه‌ای از صنعت گردشگری را نیز به خود اختصاص داده و سبب پدید آمدن توریسم خوراک شده است. پس در تعریف ساده توریسم خوراک می‌توان گفت که این نوع از گردشگری، صنعتی است که موجب می‌شود مسافران تنها به جهت تجربه و مصرف مواد غذایی گوناگون یک بلیط هواپیما، قطار یا اتوبوس را تهیه و به شهر یا کشور مورد نظر خود سفر کنند.

امتحان کردن غذاهای گوناگون و محلی هر چند که بسیار هیجان انگیز است اما بهتر است در خوردن آنها زیاده روی نشود. چرا که غذاهای محلی، اغلب تنها با ذائقه بومیان آن منطقه سازگاری دارد و خوردن بیش از اندازه آنها در سفر می‌تواند سبب بروز مشکلات گوارشی در گردشگران شود. به طور مثال گردشگران زیادی برای خوردن انواع مختلف کباب به ایران سفر می‌کنند. خب بدیهی است که چلوکباب یکی از بهترین غذاهایی است که در ایران طبخ می‌شود و طعم و مزه بسیار خوبی نیز دارد از این رو کمتر توریستی را می‌توان یافت که از خوردن این غذا لذت نبرده باشد. اما از آنجایی که گوشت دیر هضم است، اگر قرار باشد که این غذای خوشمزه در هر وعده غذایی تناول شود بدیهی است که می‌‍تواند گردشگران را دچار یبوست و سایر مشکلات گوارشی نماید. به همین جهت آنچه بیش از هر چیز دیگری در توریسم خوراک اهمیت دارد، رعایت تعادل در غذا خوردن است.

درباره تغذیه

این مسئله در خصوص گردشگران ایرانی نیز صدق می‌کند. بنابراین مسافران باید این نکته را در نظر داشته باشند که هر چند ممکن است انگیزه اصلی سفرشان خوردن قلیه ماهی بوده باشد و به خاطر این غذا یک بلیط قطار را به مقصد شهرهای جنوبی کشور خریداری کرده باشند. اما بهتر است در خوردن غذاهای محلی زیاده روی نکرده و سیستم تغذیه روزانه خود را به هم نزنند. با توجه به آنچه که گفته شد شاید بپرسید با وجود این همه محدودیت غذایی چطور از سفر خود لذت ببریم؟ پاسخ را در ادامه مطلب “آنچه باید درباره تغذیه در سفر بدانیم”.

در خورد و خوراک خود، تعادل را رعایت کنید

-اگر قصد دارید تا از غذاهای محلی شهر مقصد خود بی نصیب نمانید و در عین حال دچار مشکلات گوارشی نیز نشوید، بهتر است قبل از سفارش غذا از محتویات آن مطلع شوید. به طور مثال اگر معده شما به خوردن سیر حساس است بهتر است غذایی که در رسپی آن از سیر استفاده شده است، را سفارش ندهید یا اگر به بادام زمینی حساسیت دارید هرگز دسری که در آن کره بادام زمینی وجود دارد را امتحان نکنید، هر چند که بهترین و معروف‌ترین دسر موجود در مقصد شما باشد.

تغذیه

– سعی کنید تا جای ممکن وعده‌های غذایی سنگین روزانه خود را کاهش دهید. مثلاً اگر در طی روز قرار است سه وعده غذا بخورید یک وعده آن را به خوردن غذاهای محلی اختصاص دهید و در دو وعده بعد، غذاهای سبک‌تری بخورید تا دچار مشکل نشوید. از زیاده روی در خوردن هر نوع از غذا اجتناب کرده و در کنار وعده‌های غذایی خود از سبزیجات پخته استفاده نمایید.

اهمیت بهداشت را در طبخ غذا در نظر بگیرید

– سعی کنید تا جای ممکن در رستوران‌های تمیز و بهداشتی غذا بخورید و از صرف غذاهای خیابانی بپرهیزید. مطمئن باشید غذاهای خیابانی هر چند که بسیار هیجان انگیز و خوش رنگ و بو باشند، در بهترین رستوران‌های شهر نیز یافت می‌شوند و قطعاً در این مکان ها با رعایت نکات بهداشتی بیشتری تهیه و آماده سازی شده‌اند.

– از خوردن سبزیجات خام و مواد غذایی فله خودداری کنید و سعی کنید تا جای ممکن از آب‌های بسته بندی شده استفاده نمایید. غذاهای کنسروی نیز دیگر مواد غذایی‌ای هستند که بهتر است در طول سفر از خوردن آنها صرف نظر نمایید. فراموش نکنید که با رعایت موارد این چنینی می‌توانید از بروز مسمومیت غذایی در سفر جلوگیری نمایید. البته آنچه که گفته شد تنها برخی از مهمترین نکات بهداشتی تغذیه در سفر بود از این رو برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید مطلبی با عنوان ” راهکارهای پیشگیری از مسمومیت غذایی در سفر ” را در وبلاگ قاصدک ۲۴ مطالعه نمایید.

درست و به موقع غذا بخورید

 

– سعی کنید تا جای ممکن عادت‌های غذایی خود را به هم نزنید و درست و به موقع غذا بخورید. به طور مثال اگر همیشه سر ساعت ۲ ناهار خود را صرف می‌کنید این قانون را در سفر نیز رعایت کرده و سعی کنید طوری برای بازدید از اماکن گردشگری مقصد خود برنامه ریزی کنید که مدت زمان زیادی را گشنه نمانید.

– بهتر است غذا را در محلی که طبخ شده است میل نمایید و از حمل آن به اماکن دیگر بپرهیزید. مثلاً اگر قرار است که با تهیه بلیط اتوبوس از شهری به شهر دیگر سفر کرده و ناهار را در شهر دوم صرف کنید، نباید به هیچ عنوان، غذای خود را از شهر اول تهیه کرده و آن را با خود به مقصدتان ببرید. این کار ممکن است موجب شود تا نکات لازم در خصوص نگهداری از غذاهای گرم به درستی رعایت نشده و خوردن این غذا باعث مسمومیت شما شود و یا غذاهای سرد در طول مسیر فاسد شده و شما را دچار بیماری کنند.

درباره تغذیه

در پایان یادآور می‌شویم که اگر یک سفر خارجی را پیش رو دارید، بهتر است از بیمه نامه‌های مسافرتی استفاده نمایید تا در صورت بروز مشکلات گوارشی قادر به تامین هزینه‌های درمان خود در کشور مقصد باشید. برای خرید آنلاین انواع بیمه مسافرتی و بلیط سفر تنها کافی است سری به وب سایت قاصدک ۲۴ بزنید یا از اپلیکیشن خرید بلیط سفر این مجموعه کمک بگیرید. در نهایت گفتنی است با قاصدک ۲۴ می‌توانید علاوه بر خدمات ذکر شده، انواع هتل را نیز در سراسر ایران رزرو نمایید پس برای پاسخگویی به تمامی نیازهای مسافرتی خود از این امکان نیز بهره بگیرید.

 

اقتباس شده از:

بلیط سفر قاصدک ۲۴