جالب و خواندنی


استرالیا و کانادا هر دو جزء بهترین کشورها برای کار و زندگی محسوب می شود و ما با مقایسه ویزای کاری استرالیا و کانادا سعی می کنیم تا بهترین مقصد مهاجرت کاری را از بین این دو کشور تعیین کنیم. هر دو کشور کانادا و استرالیا برای صدور ویزای کاری از یک سیستم امتیاز محور بهره می گیرند که برای استرالیا با عنوان سیستم SkillSelect و برای کانادا تحت عنوان Express Entry شناخته می شود. منتها در صدور ویزای کاری توسط این دو سیستم امتیاز محور یکسری تفاوت هایی وجود دارد. مثلا حداقل امتیاز لازم در سیستم کانادا حدود ۶۷ امتیاز ولی برای سیستم استرالیایی ۶۵ امتیاز است. از طرف دیگر متوسط زمان رسیدگی به درخواست ویزای اقامت دائمی کانادا حدود ۱۹۰ روز به طول می انجامد در حالی که به درخواست متقاضیان اقامت دائمی استرالیا نهایتا در عرض ۶۱ روز رسیدگی می شود. در ادامه با ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت همراه باشید تا با شرایط ویزای کاری دو کشور استرالیا و کانادا بیشتر آشنا شوید.

شرایط کاری استرالیا و کانادا

با اینکه هر دو کشور استرالیا و کانادا برای کار کردن و کسب درآمد جزء بهترین مقاصد کارگران و کارجویان خارجی به حساب می آید. ولی شرایط کاری در این دو کشور کاملا متفاوت از هم است و مقایسه ویزای کاری کانادا و استرالیا دید خوبی به ما اعطا میکند. مثلا در حال حاضر نرخ بیکاری در استرالیا حدود ۳.۷% است درحالی که همین شاخص برای کانادا عدد ۵.۷% را نشان می دهد. از این گذشته سطح درآمدی در این دو کشور نیز از همدیگر متفاوت است. همان طوری که در نمودار پایین هم ملاحظه می شود، سطح متوسط درآمدی در کانادا به مراتب بهتر از استرالیاست:

مقایسه بهترین ویزای کاری در استرالیا و کانادا 2024

اما حالا باید دید که در کدامیک از این دو کشور بین هزینه زندگی و درآمد کار تعادل خوبی برقرار است. همان طوری که در نمودار زیر هم ملاحظه می شود، از نظر تعادل هزینه و درآمد نیز کشور کانادا وضعیت بهتری نسبت به استرالیا دارد:

مقایسه بهترین ویزای کاری در استرالیا و کانادا 2024

علاوه بر این استانداردهای کاری این دو کشور نیز از هم متفاوت است. مثلا ماکسیمم ساعت کاری در استرالیا ۳۸ ساعت ولی در کانادا حدود ۴۸ ساعت است. تمامی کارکنان در هر دو کشور کانادا و استرالیا مشمول بیمه کار هستند. ضمنا حداقل تعداد روزهای مرخصی با حقوق در استرالیا ۱۰ روز در سال ولی در کانادا تا ۱۴ روز در سال است. در کل با اینکه به دلیل نرخ بیکاری پایین، فرصت های کاری در استرالیا بیشتر از کاناداست. ولی شرایط کار و زندگی در کانادا به مراتب بهتر از استرالیاست.

شرایط ویزای کاری استرالیا و کانادا

برای کار در استرالیا و کانادا اولین گام و شاید مهمترین گام یافتن پیشنهاد شغلی از یک کارفرمای معتبر در این کشورهاست. برای این منظور نیز شما به عنوان کارجوی خارجی بایستی از قبل رزومه CV و کاور لتر مناسبی را تهیه کرده و برای کاریابی و جستجوی کار از طریق روش های مختلف از جمله سایت های کاریابی اقدام بکنید. پس از یافتن کار است که شما برای درخواست ویزای کاری این دو کشور بایستی از طریق سیستم های مهاجرتی زیر اقدام بکنید:

  1. درخواست ویزای کاری استرالیا از طریق سیستم skillselect
  2. درخواست ویزای کاری کانادا از طریق سیستم express entry

بررسی و مقایسه ویزای کاری استرالیا و کانادا

هر دو کشور کانادا و استرالیا برای متقاضیان کار در این دو کشور ویزای کاری Work visa صادر می کند. جالب است بدانید که سیستم مورد استفاده هر دو کشور برای صدور ویزای کاری نیز یک سیستم امتیاز محور یا Point- based system است. کانادا برای صدور ویزا از سیستم اکسپرس اینترای Express Entry و استرالیا نیز برای صدور ویزای کاری از سیستم SkillSelect بهره می گیرد که هردو سیستم از نوع سیستم های امتیاز محور بوده و ملاک آنها برای امتیازبندی و انتخاب واجدین شرایط از طریق معیارهای زیر است:

مقایسه بهترین ویزای کاری در استرالیا و کانادا 2024

بر این اساس حداقل امتیاز لازم برای اخذ ویزای کاری استرالیا (سابکلاس ۱۸۹) حدود ۶۵ امتیاز است. در حالی که حداقل امتیاز مورد نیاز  برای صدور ویزای کاری کانادا (دسته کارگران ماهر فدرال یا FSWP) در حدود ۶۷ امتیاز است. جالب است بدانید که هم ویزای کاری کانادا و هم ویزای کاری استرالیا هر دو نیز منجر به اخذ مجوز اقامت دائمی (PR) می گردد.

مقایسه بهترین ویزای کاری استرالیا و کانادا

در حال حاضر، از بین انواع ویزای کاری کانادا بهترین نوع ویزا، ویزای FSWP است که مخصوص کارگران ماهر خارجی دارای سابقه کاری تخصصی است. کارگران زبده ای که مایل به مهاجرت دائمی به کانادا ۲۰۲۴ هستند. جالب است بدانید که این برنامه ویزای کانادا مستلزم جاب آفر یا پیشنهاد کاری از کارفرمای کانادایی نیست. منتها به شرط اینکه شرایطتان به قدری خوب باشد که بتوانید به راحتی به امتیاز بالای CRS برسید! همچنین بهترین نوع ویزای کاری استرالیا، ویزای کاری سابکلاس ۱۸۹ است که مخصوص کارران ماهر خارجی است. از جمله امتیازات مهم این ویزای کاری استرالیا نیز می توان به موارد ذیل اشاره کرد:

  • به دارنده ویزا اجازه اقامت دائم در استرالیا را می دهد.
  • دارنده این ویزا می تواند در هر جایی از کشور استرالیا کار و زندگی بکند.
  • متقاضیان برای اخذ این ویزای استرالیا نیازی به اسپانسر ایالتی یا منطقه ای هم ندارند.

مقایسه بهترین ویزای کاری در استرالیا و کانادا 2024

مقایسه مزایا و معایب ویزای کاری استرالیا و کانادا

با تمام توضیحات و تفاسیر می توان نتیجه گرفت که هر دو کشور استرالیا و کانادا از بهترین مقاصد کاری محسوب می شوند. با اینکه استرالیا نسبت به کانادا از بازار کاری خوبی برخوردار است ولی سطح درآمدی کارگران کانادایی بهتر از کارگران در استرالیاست. با اینکه هر دو کشور هم ویزای کاری موقت و هم ویزای کاری دائمی صادر می کنند ولی پروسه اخذ ویزای کاری استرالیا به مراتب آسانتر از کاناداست. در ضمن نباید فراموش کرد که هر دو کشور کانادا و استرالیا در زمینه جذب کارگران خارجی و صدور ویزای کاری کاملا تخصص گرا هستند. برای همین نیز این دو کشور برای صدور ویزای کاری از سیستم های امتیاز محور بهره می گیرند.

برای صدور ویزای کاری در هر دو کشور کانادا و استرالیا اخذ تاییدیه تست بازار کار توسط کارفرمای مربوطه از اداره کار ضروری است. این تاییدیه در کانادا LMIA و در استرالیا هم PALM Schem نامیده می شود. هموطنان عزیزی که مایل به کار در کانادا و استرالیا هستند می توانند از طریق ارتباط با موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت از خدمات مشاوره حرفه ای برخوردار شوند و یا برای ارزیابی شرایط خودشان می توانند فرم ارزیابی مهاجرتی موجود در وب سایت همین موسسه را تکمیل کرده و سوالاتشان را با کارشناسان ما در میان بگذارند.