رپورتاژ آگهی


بورسیه تحصیلی آمریکا

آمریکا مسلما یکی از محبوب‌ترین مقاصد مطالعاتی دانشجویان بین‌المللی است. محبوبیت زندگی و تحصیل در این کشور برای دانشجویان در سال‌های اخیر، بسیار بیشتر شده است. البته هزینه تحصیل در آمریکا نسبتا بالاست و یکی از روش‌ها برای به‌حداقل‌رساندن هزینه‌های تحصیل، استفاده از بورسیه تحصیلی است.

بورسیه تحصیلی در آمریکا شرایطی دارد؛ ولی ابتدا باید بدانید که هیچ ساختار آموزشی متفق‌القولی در سراسر آمریکا وجود ندارد. آمریکا از هیچ نظام آموزشی ملی پیروی نمی‌کند. دولت فدرال تنها در امور مالی‌ که ارائه می‌دهد، دخالت می‌کند. سیستم آموزشی و امتحانات در هر یک از ایالت‌های آمریکا متفاوت هستند. در ادامه این مطلب، مواردی را در مورد بورسیه تحصیلی در آمریکا با شما در میان خواهیم گذاشت که می‌توانند مسیر را برای شما تا حد زیادی هموارتر کنند.

بورسیه تحصیلی در آمریکا

برای دانشجویان بین‌المللی که قصد تحصیل در کشور آمریکا را دارند، بورسیه تحصیلی می‌تواند کمک قابل توجهی در تامین مالی تحصیلات عالی باشد؛ چه برای دانشجوی سال اول، چه برای دانشجویی که به تحصیلات تکمیلی ادامه می‌دهند و چه صرفا برای دانشجویی که سال جدید به کالج باز می‌گردند. برخی از بورسیه‌های تحصیلی‌ که برای دانشجویان بین‌المللی ارائه داده می‌شوند، از دانشگاه‌ها، برخی از دولت و برخی از نهادهای ارائه‌دهنده بورسیه، تامین مالی می‌شوند.

هر‌ ساله، هزاران دانشجو با موفقیت از بورسیه‌ استفاده می‌کنند که نه‌تنها به آن‌ها در پرداخت شهریه کمک می‌شود، بلکه در هزینه‌های زندگی روزمره نیز، بسته به نوع بورسیه کمک می‌شود. در ادامه، برخی از نکات مربوط به بورسیه تحصیلی در آمریکا گفته شده است که می‌تواند کمک‌کننده باشد:

  • مدرک تحصیلی در آمریکا، گران است؛ اما بورسیه‌های فراوانی برای کمک به دانشجویان بین‌المللی وجود دارند.
  • تقریبا تمام دانشگاه‌ها، برنامه‌های بورسیه‌ای دارند که بیشتر آن‌ها برای درخواست دانشجویان بین‌المللی، آزاد هستند. البته ممکن است نیاز به انجام آزمون‌های SAT یا ACT داشته‌ باشید. بر اساس گزارش کمیسیون فولبرایت، بیش از ۶۰۰ دانشگاه آمریکایی، بورسیه‌هایی به ارزش ۲۰ هزار دلار یا بیشتر به دانشجویان بین‌المللی ارائه می‌دهند. آن‌ها معمولا بر اساس شایستگی تحصیلی، نیاز مالی یا کمک فوق‌ برنامه، ارزیابی می‌شوند.
  • بورسیه‌های زیادی از سازمان‌های خصوصی، با طیف گسترده‌ای از معیارها، برای واجدین شرایط وجود دارند. گاهی اوقات دانشگاه‌ها، بورسیه‌هایی برای رشته‌هایی که تقاضای بالایی دارند، مانند پرستاری یا مراقبت‌های بهداشتی ایجاد می‌کنند.
  • باید تلاش زیادی برای کسب نمرات خوب در امتحانات داشته‌ باشید که شانس شما را برای دریافت بورسیه تحصیلی افزایش ‌دهد.
  • برای دریافت بورسیه تحصیلی آمریکا با توجه به دانشگاه انتخابی و کشور مبدا، شرایطی مثل نمره TOEFL خاص، میانگین نمره خاص و احتمال پرسش در مورد کشور مبدا، وجود دارد.

بهتر است تحقیق کنید تا ببینید آیا واجد شرایط بورسیه آن دانشگاه هستید یا خیر. حتی می‌توانید با مسئول پذیرش دانشگاه و کارشناسان کمک‌های مالی تماس بگیرید، سپس برای آن بورسیه خاص در آمریکا به‌عنوان دانشجوی بین‌المللی درخواست دهید.

معرفی انواع بورسیه‌ تحصیلی در آمریکا

بورسیه‌های مختلفی در آمریکا وجود دارند که شما می‌توانید به فراخور شرایط خود، یکی را انتخاب کنید. در این قسمت، ۷ نوع بورسیه‌ توضیح داده شده است. توصیه می‌کنیم با بررسی هر کدام از این موارد و تطبیق‌دادن با وضعیتتان، بهترین تصمیم را بگیرید.

بورسیه تحصیلی مالی

این بورسیه تحصیلی، بر اساس نیاز مالی دانشجویان است. اکثر این موارد، فقط برای ساکنان ایالات متحده در دسترس هستند؛ اما برخی از دانشگاه‌ها، بورسیه تحصیلی مبتنی بر نیاز را به دانشجویان بین‌المللی ارائه می‌دهند؛ نیازهایی مانند شهریه، هزینه مسکن، غذا، بیمه و هزینه‌های سفر. گاهی این بورسیه‌ها هر ترم تمدید می‎شوند و هزینه‌های زندگی و تحصیل در آمریکا را برای دانشجویان فراهم می‌کنند. به این نکته توجه داشته باشید که بورسیه تحصیلی ‌آمریکا با وام دانشجویی تفاوت دارد؛ زیرا بازپرداخت ندارد.

بورسیه تحصیلی شایستگی

این بورسیه تحصیلی در آمریکا برای دانش‌آموزانی که از لحاظ علمی بااستعداد هستند، بازیکنان برتر ورزشی در دبیرستان بوده‌اند یا در خدمات اجتماعی و کارآفرینی عالی بوده‌اند، ارائه می‌شود. بورسیه‌های مبتنی بر شایستگی، بعضا به‌عنوان بورسیه‌های عالی شناخته می‌شوند؛ زیرا به دنبال درخشان‌ترین و بااستعدادترین دانشجویانی هستند که پیشرفت تحصیلی قوی، استعداد و دستاوردهای برجسته‌ای را در حوزه‌های ریاضی و علوم، هنر، فعالیت‌های فوق برنامه، رهبری، نوآوری و موارد دیگر نشان داده‌اند. برای تعداد محدودی از دانشجویان، بورسیه برای دانشجویان سال اول بین‌المللی در نظر گرفته خواهد شد. این انتخاب، کاملا رقابتی و بر اساس بررسی جامع نمرات SAT یا ACT و نمرات دبیرستان است.

تحصیل در کشور آمریکا

بورسیه تحصیلی مبتنی بر کشور

این بورسیه تحصیلی، دانشجویان کشورهای در حال توسعه را برای کمک به پیشرفت جوامع، مورد هدف قرار می‌دهد. دانشجویان مناطق در حال توسعه جهان مانند بخش‌هایی از آسیا، آفریقا، آمریکای‌ لاتین و خاورمیانه، واجد شرایط این بورسیه بین‌المللی هستند. این کار با هدف آوردن مشارکت متنوع‌تر و فراگیرتر جمعیت دانشجویی در دانشگاه‌های سراسر جهان انجام شده است.

معمولا بورسیه‌های تحصیلی برای دانشجویان کشورهای در حال توسعه معیارهایی دارند. می‌توانید با کمی جست‌وجو، بورسیه هوشمندانه و انعطاف‌پذیری را که برای شما مناسب است انتخاب کنید.

بورسیه تحصیلی با بودجه دولتی

دولت آمریکا، بسیاری از برنامه‌های بورسیه تحصیلی را برای دانشجویان بین‌المللی ارائه می‌دهد تا شرایط‌ مختلفی را برای متقاضیان فراهم کند. در ادامه، به دو مورد از آن‌ها پرداخته شده است.

بورسیه‌های خصوصی

گاهی اوقات، شرکت‌های خصوصی یا خیرین، برای دانشجویان بین‌المللی بورسیه تامین می‌کنند. در این مورد، اکثرا، کشورهای در حال توسعه و گروه‌های اقلیت مورد مطالعه هدف قرار می‌گیرند. در ادامه، ۶ مورد از انواع بورسیه‌های خصوصی توضیح داده شده است.

بورسیه‌ ابی رود (Abbey Road) در آمریکا

این بورسیه تحصیلی در آمریکا، کمک مالی‌ برای دانشجویان بین‌المللی زبان و هنر است. درخواست شما برای این بورسیه، باید شامل یک مقاله یا ویدیو باشد که جزئیات برنامه‌های شما را برای دریافت این بورسیه شرح دهد. الزامات این برنامه ممکن است بسته به دانشگاه متفاوت باشد.

ابی رود (Abbey Road) سالانه ۵ بورسیه تحصیلی ۱۰۰۰ دلاری برای افراد بین ۱۴ تا ۱۸ سال ارائه می‌دهد. دریافت‌کنندگان بورسیه باید در زمان درخواست، عملکرد علمی برجسته و تعهد به موضوع انتخابی خود را نشان دهند. برای اطلاع دقیق‌تر از این بورسیه، وبسایت دانشگاهی را که درخواست داده‌اید بررسی کنید.

تحصیلات مقدماتی

این بورسیه تحصیلی در آمریکا، مبتنی بر رقابت است که در آن ۳ دانشجو، مبلغی به دلار دریافت خواهند‌ کرد. تنها شرط، این است که شما باید در گروه سنی ۱۶ تا ۳۵ سال باشید تا واجد شرایط این بورسیه باشید. داوطلب برای دریافت این بورسیه، باید یک مقاله‌ ۵۰۰ کلمه‌ای مرتبط با آموزش آنلاین ارائه‌ دهد. علاوه‌ بر ‎این، باید در یک ویدیو توضیح دهد که چرا بهترین گزینه برای دریافت بورسیه است و چگونه یادگیری یک زبان خارجی، می‌تواند باعث شروع مسیر جدیدی برای او باشد. تحصیل مقدماتی در تمام رشته‌های مهندسی، برای تحصیلات تکمیلی در یک موسسه معتبر در ایالات متحده و کانادا آزاد است.

بورسیه بین‌المللی AAUW در آمریکا

این بورسیه، کمک‌هزینه تحصیلی برای زنان غیر آمریکایی که مایل به گرفتن کارشناسی ارشد یا دکتری در آمریکا هستند را فراهم می‌کند. اولویت به زنانی داده می‌شود که می‌توانند تعهد خود را به پیشرفت زنان و دختران نشان دهند. این کمک‌هزینه تحصیلی، برای دانشجویان دختر بین‌المللی است که توسط انجمن آمریکایی زنان دانشگاهی (AAUW)، برای پیگیری تحصیلات عالی در آمریکا ارائه ‌می‌شود.

بورسیه AAUW یک بورسیه تحصیلی با بودجه کامل است و تمدید آن مشروط به رعایت استانداردهای دانشگاه است. دانشجویان بین‌المللی از تمام کشورهای جهان، واجد شرایط درخواست هستند. دانشجویان پس از اتمام دوره تحصیلی، به کشور خود باز می گردند تا به رهبران کسب‌وکار، دولت، دانشگاه، اجتماع، هنر و علوم تبدیل شوند.

بورسیه تحصیلی نسل بعدی

این بورسیه تحصیلی در آمریکا، کمک‌هزینه ۱،۰۰۰ + دلاری را برای کسانی که مایل به تحصیل در مریلند، واشنگتن یا ویرجینیا باشند، به مدت ۲ تا ۴ سال ارائه می‌دهد. این شرایط برای همه دانشجویان بین‌المللی، از جمله کسانی که در حال تحصیل هستند، ممکن است؛ اما نامزدها باید حداقل میانگین نمره ۳.۰ (GPA) را داشته باشند و یک دانشجوی بین‌المللی باشند که در یک مدرسه آمریکایی ثبت نام کرده است. تمام اپلیکیشن‌ها باید به‌طور کامل پر شوند. برنامه‌های ناقص در نظر گرفته نخواهند شد؛ زیرا برنامه‌ها بر اساس شایستگی و نیاز مالی قضاوت می‌شوند.

انواع بورسیه تحصیلی آمریکا

بورسیه‌های بخشی

این بورسیه‌ها، می‌توانند از یک پرداخت کوچک یک‎طرفه که دانشجو می‌تواند از آن، برای هزینه‌های خود استفاده کند تا یک پرداخت بزرگ‌تر که برای پوشش‌دادن هزینه‌های خاص رفتن به دانشگاه است، متغیر باشند.

بورسیه‌های کامل، تقریبا تمام هزینه‎های اصلی مثل هزینه سفر، شهریه، کمک‌هزینه زندگی، بیمه و… را پوشش می‌دهند؛ ولی بورسیه‌های جزئی تنها نیمی از هزینه‎های شما یا حتی کمتر را پوشش خواهند داد که بیشتر اوقات به‌صورت تخفیف شهریه یا هزینه زندگی ارائه می‌شود. بنابراین، آماده‌سازی مقداری پول برای پوشش هزینه باقی‌مانده بسیار مهم است.

بورسیه تحصیلی دانشگاه‌ها در آمریکا

اکثر دانشگاه‌ها نوعی کمک مالی برای دانشجویان بین‌المللی ارائه می‌دهند؛ بنابراین، همیشه دانشگاه انتخابی شما، می‌تواند اولین گزینه تماس، برای بررسی بودجه باشد. در ادامه به بررسی دانشگاه‌های ارائه‌دهنده بورسیه تحصیلی در آمریکا پرداخته شده است.

دانشگاه Oregon در آمریکا

دانشگاه اورگان چندین منبع کمک مالی برای دانشجویان بین‌المللی در هر دو سطح کارشناسی و کارشناسی ارشد ارائه می‌دهد که هر ساله، UO بیش از ۲.۵ میلیون دلار کمک مالی و ۳۰ تا ۴۰ بورسیه تحصیلی به دانشجویان بین‌المللی اعطا می‌کند. این بورسیه‌ها شهریه را پوشش می‌دهند و می‌توانند از ۷۵۰۰ تا ۳۰ هزار دلار در سال متغیر باشند.

دانشگاه Iowa State در آمریکا

دانشگاه یوا‌ استیت آمریکا، سالانه از ۲۰۰۰ تا ۱۰۰۰۰ دلار به دانشجویان بین‌المللی بورسیه تحصیلی ارائه می‌دهد. متقاضیان به‌صورت خودکار برای دریافت جایزه، بر اساس شایستگی در نظر گرفته خواهند‌ شد. این دانشگاه، درخشان‌ترین دانشجویان را از سراسر جهان جذب می‌کند. دانشجویان بین‌المللی که در پاییز (اوت) ۲۰۲۳ وارد دوره می‌شوند، برای تعداد محدودی بورسیه تحصیلی در نظر گرفته خواهند شد.

دانشگاه Minnesotaدر آمریکا

دانشگاه مینه سوتا، سالانه ۵ هزار و ۱۰ هزار دلار به دانشجویان بین‌المللی کمک مالی می‌کند. آن‌ها همچنین طیف وسیعی از بورسیه‌های دیگر را دارند که دانشجویان بین‌المللی از آن‌ها استقبال می‌کنند.

بورسیه این دانشگاه، بسیار رقابتی است. دانشجویان سال اول پذیرفته‌شده برای این بورسیه‌ها، بر اساس یک ارزیابی کلی، از درخواست پذیرش سال اول در نظر گرفته می‌شوند. اثبات نیاز مالی برای بورسیه‌های تحصیلی خاص مورد نیاز است. دریافت‌کنندگان این بورسیه، باید شهروندان آمریکایی، ساکنان دائمی یا واجد شرایط قانون مینه سوتا باشند.

دانشگاهClark در آمریکا

دانشگاه کلارک، به‌طور خودکار متقاضیان را برای طیف وسیعی از کمک‌های مالی، مبتنی بر شایستگی در نظر می‌گیرد. علاوه بر این، دانشجویان بین‌المللی می‌توانند برای بورس تحصیلی از ۲۰،۰۰۰ تا ۲۵،۰۰۰ دلار در سال درخواست دهند.

دانشگاه نیویورک

دانشگاه نیویورک بورسیه تحصیلی واگنر را به تعداد محدودی از دانشجویان در هر سال ارائه می‌دهد. دانشجویان بین‌المللی واجد شرایط درخواست هستند. بورسیه تحصیلی به‌صورت جزئی و کامل از ۲۵،۰۰۰ تا ۴۷،۰۰۰ دلار است.

دانشگاهWesleyan امریکا

برنامه دانش‌پژوهان آزاد دانشگاه وسلیان، بورسیه تحصیلی کاملی برای یک دوره چهار‌ساله برای ۱۱ دانشجوی آسیایی فوق‌العاده توانا در مقطع کارشناسی فراهم می‌کند. علاوه بر این، دانشگاه نیز به حدود ۳۰ دانشجوی بین‌المللی کمک می‌کند.

Berea College در آمریکا

کالج بریا، کالجی است که دانشجویان بین‌المللی را از سال اول ثبت‌نام، بورسیه صد‌‌‌در‌صد می‌کند. پس با توجه به این شرایط، ۱۰۰۰ دلار در سال از هزینه دانشجویان کم می‌شود. همچنین این دانشکده، مشاغل تابستانی برای دانشجویان فراهم می‌کند.

دانشگاه Michigan State

دانشگاه میشیگان استیت، دارای برنامه رهبری جهانی اسپارتان، برای دانشجویان بین‌المللی است. دریافت‌کنندگان پس از تکمیل الزامات برنامه، حضور در دوره‌های مختلف آموزش رهبری و رویدادهای فرهنگی، ۸۰۰۰ دلار دریافت می‌کنند. دانشجویان بین‌المللی نیز می‌توانند مقاله‌ای در مورد تجربه خود در دانشگاه بنویسند تا جایزه برتر ۱۰۰۰ دلاری را کسب کنند.

برنامه‌های وام و کمک‌مالی ارائه‌شده در این دانشگاه یا کوتاه‌مدت هستند یا به‌عنوان وام‌های تکمیل مدارک استفاده می‌شوند. این برنامه‌های مالی برای حمایت از یک برنامه تحصیلی کامل طراحی نشده‌اند. دانشجویان اغلب به دنبال حمایت سازمان‌های غیر MSU هستند که برنامه‌های بورسیه، کمک‌مالی و وام را برای دانشجویان بین‌المللی ارائه می‌دهند.

سخن پایانی

برای مشاوره بیشتر در خصوص بورسیه تحصیلی در آمریکا، تماس با بخش امور عمومی سفارت آمریکا در کشور یا منطقه خود را در نظر داشته ‌باشید. اغلب یک کارشناس آموزشی در دسترس شما خواهد بود تا در مورد منابع مالی و بورسیه‌ها برای ادامه تحصیل در آمریکا به شما کمک کند. بعد از بررسی‌ها، مسلما سوالات و شبهاتی برای‌تان پیش خواهد آمد و برای اقدام‌کردن جهت گرفتن بورسیه تحصیلی در آمریکا، احتیاج به همراهی تخصصی و اطلاعات بیشتری پیدا خواهید کرد. مشاوران موسسه مهاجرت تحصیلی مای آرمان، می‌توانند با داشتن اطلاعات به‌روز در این مسیر همراه شما باشند و راه مهاجرت و گرفتن بورسیه تحصیلی آمریکا را برای شما هموارتر کنند.