آموزش درست کردن کوفته تبریزی اصیل با طعم بی نظیر برای 4 نفر

طرز تهیه کوفته تبریزی

نحوه درست کردن کوفته تبریزی اضیل با طعم عالی

کوفته تبریزی یکی از معروف‌ترین کوفته‌های ایرانیه که به خاطر داشتن تنوع پخت بالا و استفاده از مواد مختلف برای کوفته، مواد میانی و سس، طعم به شدت لذیذی داره که با یه بار خوردن این غذا اصلا سیر نمیشید، و طعمش رو هیچوقت فراموش نمی‌کنید.

طرز تهیه کوفته تبریزی به خاطر داشتن مواد اولیه گوناگون که باید هرکدوم به صورت کاملا جداگانه از هم طبخ بشن، نیاز به صبر و حوصله داره تا هم بافت کوفته از هم وا نره، و هم این که بدونید چطور مواد رو گرد کنید و چه نکات مهمی برای طعم بهتر این غذا لازمه.

این غذای مجلسی زمانی یکی از غذاهای شاهان قدیم بوده که رفته رفته در مناسبت‌های مختلف، دستور پخت این غذا به مردم عادی میرسه و سپس به شهرهای دیگه ایران راه پیدا می‌کنه. دستور پخت این غذا بعد‌ها به کشور‌های آفریقایی و هند هم راه پیدا می‌کنه.

در صورتی که قصد دارید این غذای شیک و مجلسی رو درست کنید با بخش آشپزی مجله قرمز همراه باشید تا شما همراهان گرامی رو با طرز تهیه کوفته تبریزی شکم پر آشنا کنیم. یادتون نره که به نکات مهم، در آخر مقاله هم سر بزنید.

مواد لازم برای تهیه کوفته تبریزی مجلسی

مواد اولیه لازم برای تهیه کوفته تبریزی
گوشت چرخ کرده۳۰۰ گرم
مرغ چرخ کرده۱۵۰ گرم
لپه نیم پز۵ قاشق غذا خوری
برنج نیم پز۸ قاشق غذا خوری
تخم مرغ۱ عدد
پیاز رنده شده وبدون آب۱ عدد
سبزی: تره و مرزه۵۰ گرم
زرد چوبه۱ قاشق غذا خوری
فلفل سیاه۱ قاشق چای خوری
نمکبه میزان لازم
مواد میانی کوفته(سلیقه‌ای)
پیاز متوسط خلالی شده۱ عدد
زرشک۳ قاشق غذا خوری
گردو۴ عدد
آلو بخارابه تعداد کوفته ها
مواد لازم برای سس
پیاز بزرگ۱ عدد
زرد چوبه۱ قاشق چای خوری
رب گوجه فرنگی۳ قاشق غذا خوری
زعفرانحدود ۵ قاشق غذا خوری
چوب دارچین۱ عدد
نمکبه میزان لازم
آب جوشبه مقدار لازم

طرز تهیه کوفته لذیذ و اصیل تبریزی

نکته قبل از شروع آشپزی: برای وا نرفتن کوفته‌ها موقع پخته شدن، حتما لپه و برنج رو بخیسونید و چند بار آب لپه رو عوض کنید. لپه رو نیم پز کنید و برنج رو هم به همراه زردچوبه بپزید. یادتون باشه که سبزی‌ها رو هم به خوبی خرد کرده و آماده نگه دارید تا زمان پخت برسه.


مرحله اول (چرخ کردن گوشت، مرغ و لپه)

طرز تهیه کوفته تبریزی خوشمزه رو با با مخلوط کردن مواد شروع می‌کنیم. به این صورت که گوشت چرخ کرده و مرغ خرد شده رو به همراه لپه نیم پز شده، داخل غذاساز بریزید و چرخ کنید و سپس داخل یه کاسه بزرگ بریزید. روش سنتی اینه که این کار رو با هاون برای کوبیدن مواد انجام بدید.

نکته:دلیل اظافه کردن مرغ چرخ کرده اینه که، گوشت مرغ باعث چسپندگیه بیشتر میشه.


مرحله دوم (ورز دادن مواد)

در ادامه برنج نیم پز شده، تخم مرغ، پیاز رنده شده بدون آب و ادویه‌ها رو داخل کاسه حاوی گوشت بریزید و یه مقدار نمک هم اضافه کنید و مواد رو به خوبی ورز بدید. برای وا نرفتن کوفته‌ها مواد رو حدود ۴۰ دقیقه ورز بدید.

نکته: نکته مهم درست کردن کوفته تبریزی اینه که به اندازه کافی مواد رو با هم ورز بدید.


مرحله سوم (قرار دادن خمیر در یخچال)

روند طبخ کوفته تبریزی رو با اضافه کردن سبزی‌های خرد شده به مواد داخل کاسه ادامه بدید و باز هم مواد رو ورز بدید تا کاملا با هم یکدست بشن. یادتون باشه که سبزی‌ها رو کاملا خشک کنید، چون در غیر این صورت بافت کوفته از هم وا میره. در ادامه مواد رو داخل یخچال بزارید.

نکته: می‌تونید از سبزی خشک هم استفاده کنید اما فراموش نکنید که به هیچ وجه آب نداشته باشه.


مرحله چهارم (آماده سازی مواد میانی)

حالا وقتشه که مواد میانی کووفته تبریزی رو درست کنید و برای این کار زرشک رو بشویید و آبکش کنید. برای طعم بهتره این غذا یک عدد پیاز رو خلالی خرد کنید و با استفاده از یه تابه و مقداری روغن، شروع کنید به تفت دادن پیازها تا طلایی بشن.


مرحله پنجم (طبخ مواد میانی)

بعد از تغییر رنگ پیاز‌ها بهتره که زرشک رو هم داخل تابه بریزید و به خوبی هم بزنید و سپس حرارت رو خاموش کنید و پیاز و زرشک رو از داخل تابه بیرون بیارید و داخل کاسه مناسب بریزید. حالا وقتشه که مواد ورز داده شده رو هم از یخچال بیرون بیارید که بریم سراغ پیچیدن مواد.

نکته: مهم‌ترین نکته برای پیچیدن کوفته اینه که حتما یه کاسه آب کنار دستتون بزارید تا دستتون رو خیس کنید.


مرحله ششم (نحوه شکل دادن به خمیر)

طریقه پیچیدن مواد کوفته تبریزی به این صورته که دستتون رو خیس کنید و به اندازه یه پرتغال از خمیری که ورز دادید رو بردارید، و ابتدا اون رو شبیه به توپ، گرد کنید و سپس وسطش رو فشار بدید تا یه حالت کاسه مانند به وجود بیاد تا مواد میانی رو اضافه کنید.


مرحله هفتم (شکل دادن به کوفته تبریزی)

در ادامه گردو، پیاز و زرشک سرخ شده و یک عدد آلو بخارا (اختیاری) رو به دلخواه خودتون داخل خمیری که شکل دادید قرار بدید. در ادامه کناره‌های خمیر رو جمع کنید تا به شکل توپ در بیاد و با خمیر بازی کنید که کاملا صاف و یکدست بشه.

نکته: دستتون رو خیس کنید و هرجای خمیر که شکاف داشت رو ببندید و صافش کنید.


مرحله هشتم (چیدن کوفته ها روی سینی)

یادتون باشه که برای درست کردن یه کوفته اصیل با طعم لذیذ و ظاهر مناسب، بهتره که صبر حوصله داشته باشید. به همین ترتیب که گفته شد، همه کوفته‌ها رو از مواد میانی پر کرده و کاملا مرتب داخل یه سینی بچینید.


مرحله نهم (آماده سازی سس مخصوص کوفته)

حالا وقتشه که سس مخصوص کوفته تبریزی رو طبخ کنید. یک عدد پیاز رو به صورت نگینی خرد کرده و یه قابلمه مناسب روی حرارت ملایم بزارید و بهش روغن اضافه کنید تا داغ بشه و سپس پیاز رو اضافه کنید و تفت بدید تا سبک و شیشه‌ای بشه.


مرحله دهم (اضافه کردن رب برای رنگ سس)

در ادامه زردچوبه رو داخل قابلمه بریزید و به خوبی هم بزنید تا مواد با هم یکدست بشن. رب گوجه رو هم داخل تابه بریزید و تفت بدید تا بوی خامی اون گرفته بشه و رنگش آزاد بشه، و بعد به همراه پیاز مخلوط کنید.


مرحله یازدهم (اضافه کردن ادویه به مواد سس)

برای پخته شدن سس، وقتش رسیده که یه مقدار آب جوش داخل قابلمه بریزید و سپس، زعفران، چوب دارچین و نمک رو  هم داخل سس بریزید و درصورت تمایل می‌تونید چند عدد آلو بخارا هم اضافه کنید و حرارت رو بالا ببرید تا آب به جوش بیاد.


مرحله دوازدهم (قرار دان کوفته ها داخل سس)

این مرحله بعد از به جوش اومدن آب، همه‌ی کوفته تبریزی‌ها رو داخل سس قرار بدید و حرارت رو ملایم کنید و با استفاده از یه ملاقه، به آرامی از سس روی کوفته‌ها بریزید و این کار رو به مدت ۱۰ دقیقه انجام بدید تا کوفته‌ها خودشون رو بگیرن.

نکته: فراموش نکنید که نباید آب‌جوش روی کوفته‌ها رو بپوشونه و تقریبا ۱/۳ کوفته‌ها باید بیرون از آب باشه.


مرحله سیزدهم (نحوه پخت کوفته تبریزی)

بعد از گذشت مدت زمان ۱۰ دقیقه، درب قابلمه رو نیمه باز بزارید تا حجم بخار باعث نشه بافت کوفته ها وا بره. حالا وقتشه که ۱ ساعت صبر کنید تا غذا به آرامی پخته بشه، و سپس درب قابلمه رو بردارید و کوفته‌ها رو هم برگردونید تا هر دو طرفشون به خوبی پخته بشه.

نکته: توجه کنید که اگه درب قابلمه رو ببندید، باعث میشه که کوفته ها وا برن.


مرحله چهاردهم (آماده شدن غذا)

در ادامه بهتره که نیم ساعت زمان بدید تا با حرارت کاملا ملایم روند پخت کوفته‌ها ادامه پیدا کنه. و سپس کوفته تبریزی خوشمزه‌ای که پختید آماده‌اس و میتونید کوفته‌ها رو داخل ظرف مناسب بچینید. سس رو هم داخل یه ظرف دیگه بریزید و نوش جان کنید.


نکات مهم پخت کوفته تبریزی خوشمزه

  • یادتون باشه که مواد رو با صبر و حوصله به خوبی ورز بدید که مزه‌ها مخلوط بشن و هم کوفته وانره.
  • شکاف روی کوفته‌ها رو با دست خیس بگیرید.
  • کوفته‌ها رو به آرامی داخل سس بزارید و یک رب با در باز و بعد حتما درب قابلمه نیمه باز باشه.
  • برای کوفته تبریزی هم از سبری خشک و هم از سبزی تازه میشه استفاده کرد.
  • در طی زمان پخت، از آب سس روی مواد بریزید که تا کوفته‌ها کاملا مزه‌دار بشن.

سخن آخر

یادتون باشه که با رعایت نکام مهم می‌تونید طعم اصیل این غذا رو به دست بیارید و در صورتی که، بافت کوفته‌ای که پختید از هم وا بره، باعث میشه که هم طعم این غذا و هم ظاهر زیبایی که داره از بین بره.

در صورتی که تجربه پخت کوفته تبریزی رو دارید، خوشحال میشیم که با ما و دیگر کاربران به اشتراک بزارید. ممنون از این که ما رو همراهی می‌کنید.

آخرین بروز رسانی در: 11 ژانویه 2023| نویسنده: پوریا زنگیشه