آموزش درست کردن مربای هلوی خوشمزه خانگی با 2 روش متفاوت

طرز تهیه مربای هلو

طرز تهیه و آموزش درست کردن مربای هلو خوشمزه خانگی

شما همیشه نمی‌توانید هلوی تازه مصرف کنید اما می‌توانید مزه هلوی تازه را در مربای هلو حفظ کنید. این مربای خوشمزه و خوش رنگ و لعاب یکی از هدایای زیبای تابستان برای صبحانه‌های ساده و خوشمزه است که کام هر کسی را شیرین می‌کند. این مربای هلو را روی نان داغ و بیسکویت بزنید و از هر لحظه خوردن آن لذت ببرید.

حالا که زمستان فرا رسیده و انارهای خندان به روی ما لبخند می‌زنند، خیلی خوب است قبل از خداحافظی کامل با میوه‌های تابستانی آنها را به شیوه‌های همیشگی خودمان یعنی ترشی، مربا، کمپوت و مارمالاد برای اوقات دیگر سال نیز حفظ کنیم.

شما می توانید این مرباها و ترشی‌ها را آماده کنید و به مناسبت‌های مختلف به عنوان هدیه به دوستان و آشنایان‌تان بدهید، مثلا برای هدیه شب یلدا.

خب و اما برویم سراغ مربای هلو. من دو نوع روش پخت مربا را به صورت تصویری و مرحله به مرحله گذاشتم (مثل اغلب دستورهای قبلی) تا شما خیلی راحت و بدون هیچگونه سوالی آن را یاد بگیرید.


مواد لازم تهیه مربای هلو

  • ۲ کیلوگرم هلوی تازه
  • ۳ پیمانه شکر
  • ۲ قاشق غذاخوری آب لیمو
  • ½ پیمانه آب

طرز تهیه مربای هلو خوشمزه و لعاب دار به روش اول

مواد لازم برای مربای هلو

ابتدا باید همه چیز را آماده کنیم تا مربا را بپزیم. شیشه‌ها و ظرفهای مورد نظر خود را جمع آوری کنید، در سینک ظرفشویی تمیز با مقداری آب داغ و مایع ظرفشویی قرار دهید و خوب بسابید و بشویید.

حتی اگر از شیشه‌های نو استفاده می‌کنید آنها را کاملا بررسی کنید تا هیچگونه ترک و شکستگی در آنها نباشد و مطمئن شوید که در شرایط کاملا مناسب قرار دارند، سپس شیشه‌ها را از داخل و بیرون بشویید.

شستن شیشه مربا

شیشه ها را خشک کنید

خشک کردن شیشه

شما باید به سراغ اجاق گاز بروید.از یک قابلمه برای گرم کردن سر و بدنه شیشه استفاده کنید. ابتدا در شیشه‌ها را در آن گرم کنید و سپس خود شیشه‌ها را در قابلمه بگذارید.

این روش معمولی ست که برای اغلب مرباها و کمپوتها استفاده می‌شود. قابلمه کوچکتری را هم می توان استفاده کرد که فقط مقدار کمی آب باید در آن ریخته شود.

قابلمه مربای هلو

قابلمه مربوط به شیشه‌ها را تا ۲/۳ حجم آن آب بریزیئ. سپس درهای شیشه را در آن بریزید. در این هنگام دما را به کمترین حد برسانید.درهای شیشه نیاز به فقط کمی گرما برای تمیز شدن دارند. هرگز آنها را به دمای جوش نرسانید چون به بخش پلاستیکی آنها آسیب می‌رساند و باعث می‌شود که دربشان خوب چفت نشود.

در شیشه مربا

سپس شیشه‌های شسته و خشک شده را در داخل قابلمه آب سرد بگذارید. شیشه‌ها را از پهلو توی قابلمه بگذارید و گاهی اوقات شیشه کوچکتر را روی شیشه بزرگتر قرار دهید. بعضی از افراد پیشنهاد می‌کنند که یک حوله را زیر شیشه‌ها قرار دهید تا شیشه‌ها با ته قابلمه تماس پیدا نکنند و نشکنند چون گرمای شدید در کف قابلمه باعث شکستن شیشه‌ها به هنگام گرم شدن می‌شود.

من تاکنون از روش حوله استفاده نکرده‌ام و هیچ مشکلی در رابطه با شکستن شیشه‌ها نداشته‌ام به دلیل اینکه شیشه‌ها را در آب سرد قرار می‌دهم و سپس به آرامی آب را به جوش می‌آورم.

گذاشتن در پیچ شیشه در آب

گرمای گاز را افزایش دهید تا شیشه‌ها همراه آب بجوشند. بر روی گاز الکتریکی زمان جوشاندن شیشه‌ها باید ۱۵ دقیقه باشد. برخی از ماشین ظرفشویی‌های جدید یک گزینه برای این منظور دارند، اگر شما آن را داشته باشید، می‌توانید از آن استفاده کنید.

شیشه ها در آب گرم

سپس به سراغ هلوها بروید، آنها را زیر آب سرد کاملا شسته و کرک آنها را بردارید.

شستن هلو

یک قابلمه مناسب و بزرگ را آب کرده به جوش آورید. هلوها را در آن ریخته به مدت ۲ دقیقه بگذارید بمانند.

هلو در آب جوش

پس از آن زمان، هلو را از آب گرم بردارید و آنها را در آب سرد بریزید. گرم کردن هلو برای دو دقیقه باعث می‌شود که پوست آن به راحتی برداشته شود. بسته به هلوها ممکن است شما فقط با یک فشار دست این کار را بکنید و یا با استفاده از چاقو پوست آن را بکنید.

پوست گرفتن هلو

پس از کندن پوست همه هلوها، آنها را از نیمه باز کرده و هر نیمه را چند تکه کنید. برای نصف کردن هلو همانطور که در قسمت کباب هلو گفته شد، فقط چاقو را در قسمت شکاف فرو کرده تا به راحتی به دو نیم شود. سپس هر نیمه را دو تکه کنید.

خرد کردن هلو

هلوهای برش خورده را در یک کاسه قرار داده و آب لیموی تازه را در آنها بریزید. این عمل از تیره شدن آنها جلوگیری می‌کند.

آب لیمو روی هلو بریزید

یک قاشق بردارید و به آرامی هلوها را بهم بزنید تا همه تکه‌های هلو با آبلیمو پوشش داده شوند.

هم زدن هلو

هلوها را در مخلوط کن ریخته و آنها را پوره کنید.

هلو در مخلوط کن

برای اینکار از بخش پالس مخلوط کن یا غذاساز استفاده کنید تا مقداری از هلوها دست نخورده باقی بمانند و بافت زیبایی در مربای شما ایجاد کنند. به این روش مربای شما شبیه یک مارمالاد خوش رنگ خواهد شد.

هلوهای خرد شده

یک قابلمه را روی گاز گذاشته و اجازه دهید گرم شود سپس به آن آب اضافه کنید.

آب در قابلمه

شکر را بیفزایید و بهم بزنید

افزودن شکر به آب

به هم زدن آب و شکر ادامه دهید تا زمانی که شکر کاملا حل شود.

مخلوط آب و شکر

هلوهای خرد شده را به قابلمه اضافه کنید و به هم زدن ادامه دهید. از آنجایی که ما هیچ ماده غلیظ کننده‌ای اضافه نمی‌کنیم، مخلوط باید تا زمان غلیظ شدن پخته شود. شما می‌توانید خیلی راحت بروید و اجازه بدهید تا محتویات قابلمه بسوزد اما مطمئنا شما نمی‌خواهید زحماتتان به هدر برود بنابراین بالای سر قابلمه بمانید و مرتب آن را بهم بزنید. و این کار را تا قبل از غلیظ شدن ادامه دهید.

ترکیب هلو و شربت مربا

در این لحظه می‌توان به مربا نگاهی انداخت. شما نمی‌خواهید مربا را بسوزانید اما لازم است که شلی آن از بین برود. مقداری از مربا در قاشق ریخته حدود ۲۵ سانت بالاتر از قابلمه قرار دهید وبگذارید شربت از قاشق چکه کند.. پس از این صبر کنید تا مربا غلیظتر شود پس از مدتی غلظت مربا به حدی می‌رسد که برداشتن مربا با قاشق به راحتی قبل نیست. هنگامی که دو قطره از مربا به هم می‌چسبند یعنی مربای شما آماده ریختن در شیشه است. اگر یک قاشق غذاخوری از آن را بردارید به صورت یک تکه روی قاشق می‌ماند.

قوام آمدن مربا

حالا بخش جالب شروع می‌شود یعنی پر کردن شیشه. مربای هلو را از روی گاز بردارید، هر گونه کف روی آن را با قاشق بردارید. یک بشقاب بزرگ را در کنار قابلمه قرار دهید و یکی از شیشه‌های مربا را که در آب جوش قرار داده بودیم و هنوز هم گرم است، روی آن قرار دهید. بهتر است پس از خارج کردن شیشه‌های مربا در آب جوش، آنها را روی حوله بگذارید تا بر اثر تبادل حرارتی با اشیای اطراف دچار ترک و یا شکستگی نشوند. یک قیف را روی شیشه مربا قرار دهید.

آماده کردن شیشه مربا

با استفاده از ملاقه یا قاشق مربای هلو را درون قیف ریخته تا در شیشه هدایت شود. شیشه‌ها را تا فاصله ۱/۴ اینچی از بالای شیشه پر کنید. بهتر است قیف را از شیشه خارج کرده و در شیشه بعدی بگذارید.

ریختن مربا در شیشه

از این ابزار استفاده کنید تا مقدار فضای مورد نیاز در بالا را بررسی کنم. فضای بالای شیشه، مقدار فضای خالی مانده در شیشه است که پس از اضافه کردن مواد غذایی باقی می‌ماند. شما نباید در قسمتی پیچ بالای شیشه چیزی بریزید چون برای کنسرو کردن شیشه خیلی مهم است.

اندازه گیری فضای خالی شیشه مربا

می توان از یک سیخ چوبی برای حذف هر گونه حباب هوا از داخل مربا استفاده کنید. چاقوی کره نیز خیلی خوب است. سیخ چوبی یا چاقو را به داخل شیشه ببرید به آرامی در وسط شیشه و اطراف آن بگردانید تا هر گونه هوای باقیمانده در شیشه خارج شود. شما می تواند.

خارج کردن هوای مربا

یک حوله تمیز را مرطوب کنید و سطح بالای شیشه را به دقت تمیز کنید. شما باید هر ذره‌ای از مواد غذایی را که ممکن است بر روی شیشه باشد را بردارید. زیرا آنها می‌توانند از عایق بندی کامل شیشه جلوگیری کنند. حواستان باشد شیشه‌ها هنوز گرم هستند.

تمیز کردن شیشه مربا با حوله

از یک وسیله مغناطیسی برای برداشتن درب شیشه از داخل آب گرم استفاده کنید. سعی نکنید قسمت پایین درب را با دست لمس کنید. با دقت درب را روی شیشه قرار دهید، انگشت خود را روی بالای در نگه دارید و دسته مغناطیسی را بردارید. قبل از گذاشتن درب حتما قدری آن را تکان دهید تا آب اضافی آن خارج شود. آن را به آرامی بپیچانید و حواستان باشد که درب صاف و مستقیم قرار گرفته است.

طرز تهیه و آموزش درست کردن مربای هلو خوشمزه خانگی

حواستان باشد که درب را فقط با استفاده از انگشتان محکم کنید نیازی به نیروی اضافی نیست. به آرامی این کار را انجام دهید. تا زمانی که همه شیشه‌ها پر شوند تمام این مراحل را تکرار کنید. همینکه که یک شیشه را پر کردید آن را روی حوله دیگری قرار دهید.

طرز تهیه و آموزش درست کردن مربای هلو خوشمزه خانگی


دستور تهیه و پخت مربای هلو غلیظ و خوشرنگ روش دوم

مواد لازم برای مربای هلو

  • ۴ کیلوی هلوی شسته و تمیز
  • ۴ فنجان شکر سفید
  • آب ۱ عدد لیموترش

وسایل لازم

۵ تا ۶ عدد شیشه دهان گشاد

دستور پخت

۱. یک قابلمه سوپ را با ۲/۳ آب پر کنید. آب را به جوش برسانید. هلوها را به آن افروده و به مدت ۳۰ تا ۴۵ ثانیه بجوشانید، سپس با یک آبکش کوچک دستی آنها را از داخل قابلمه در بیاورید و آب قابلمه را بریزید. هلوها را فورا در یک کاسه آب سرد بریزید. این فرایند به عنوان سفید کردن هلو شناخته می‌شود که برداشتن پوست و کرک هلو را خیلی راحت می‌کند.

طرز تهیه و آموزش درست کردن مربای هلو خوشمزه خانگی

۲. پوست هلو را بردارید. اغلب اوقات پوست هلو به راحتی تنها با استفاده از دست جدا می‌شود اما همیشه چند هلوی سرسخت وجود دارد که باید پوست آنها را با چاقو برداشت، هلوها را هسته گرفته و ۴ قسمت کنید.

طرز تهیه و آموزش درست کردن مربای هلو خوشمزه خانگی

طرز تهیه و آموزش درست کردن مربای هلو خوشمزه خانگی

پختن مربای هلوی غلیظ

۱. همه هلوهای پوست کنده و خرد کرده را در یک قابلمه بزرگ سوپ بریزید و آب یک عدد لیموی تازه را روی آن فشرده و بریزید. ۲ پیمانه شکر را خوب روی آن پاشیده، بهم بزنید و دوباره ۱/۵ تا ۲ پیمانه شکر باقیمانده را روی آن بپاشید به طوری که شکر به همه قسمتها برسد. این بخش نیاز به قضاوت شما دارد.

طرز تهیه و آموزش درست کردن مربای هلو خوشمزه خانگی

طرز تهیه و آموزش درست کردن مربای هلو خوشمزه خانگیطرز تهیه و آموزش درست کردن مربای هلو خوشمزه خانگی

اگر هلوهای شما خیلی شیرین است، ممکن است فقط ۳ و نیم پیمانه شکر برای کل هلوها نیاز داشته باشید. می‌توانید بقیه شکر را در حین پختن برای طعم دادن به آن استفاده کنید. بنابراین در این مرحله از این که شکر آن کم باشد، نترسید. شما آن را خیلی خوب درست خواهید کرد.

۲. اجازه بدهید هلوها در دمای اتاق با شکر برای ۳۰ دقیقه تا ۱ ساعت بماند یا تا زمانی که شکر کاملا حل شود.

طرز تهیه و آموزش درست کردن مربای هلو خوشمزه خانگی

۳. قابلمه را بدون در روی گاز بگذارید وبگذارید تا به آرامی بجوشد، برای جلوگیری از ته گرفتن، آن را بهم بزنید. اگر دیدید که کمی جوش زد، مواد را به هم بزنید چون ممکن است تمام قابلمه جوش نزند و فقط مرکز آن جوش بیفتد. اگر پس از مخلوط شدن آن جوش زدن متوقف شد، اجازه دهید باز هم بجوشد.

هنگامی که تمام قابلمه به جوش افتاد، برای ۱۰ دقیقه آن را بهم بزنید و حرارت را خاموش کنید. قابلمه را ثابت بگذارید بماند تا زمانی که بتوانید به راحتی به آن دست بزنید و یا به دمای اتاق برسد.

طرز تهیه و آموزش درست کردن مربای هلو خوشمزه خانگی

۴. به محض اینکه مربای هلو خنک شدد، مرحله ۳ را دوباره تکرار کنید. شما می‌توانید آن را به مدت ۵ دقیقه به آرامی جوش بدهید. برای همین است که در این شیوه دو روز وقت می‌گیرد تا درست شود.

شما می‌توانید به سرکار بروید و به خانه برگردید و دوباره آن را بگذارید تا جوش بزند؛ هیچ زمان خاصی را نمی‌توان برای دوباره جوشاندن آن تعیین کرد. اگر ۲ روزه برای شما انجام نشد یعنی ۳ روز وقت می‌گیرد. مواد مربا اگر موقعی که در حال خنک شدن هستند بهم زده نشوند یا روی کانتر آشپزخانه شب تا صبح بماند مقدار زیادی شکر خواهد داشت. اگر می‌خواهید ترکیب شما غلیظتر شود می‌توانید آن را ۶ بار جوش بدهید.

(توجه داشته باشید: پنجمین بار که آن را می‌جوشانید، آن را روی حرارت پایین‌تر بجوشانید و چند بار بیشتر بهم بزنید تا از ته گرفتن جلوگیری کنید. همچنین وقتی سرد می‌شود، غلیظ‌تر می‌شود).

۵. آخرین مرتبه که قابلمه را به جوش آوردید، مربا را درحال جوش زدن و داغ به شیشه‌ها اضافه کنید.

طرز تهیه و آموزش درست کردن مربای هلو خوشمزه خانگی

استریل کردن شیشه های مربا

برای استریل کردن شیشه‌ها و تمیز کردن آنها: آنها را بشورید و سپس در فر در حرارت ۲۱۵ درجه فارنهایبت برای حدود ۲۰ دقیقه یا تا زمانی که به طور کامل خشک شوند، بگذارید بمانند. آنها را با در حدود ۵ دقیقه بجوشانید.

مرای هلو

مربای هلو را همانطور که داغ استبا استفاده از یک پیمانه اندازه گیری و یک قیف به شیشه‌ها انتقال دهید. حدود ۱/۲ اینچ شیشه را خالی بگذارید.

مربای هلو

درب شیشه‌ها را روی شیشه‌ها گذاشته، خوب بچرخانید تا سفت شود اما هنوز کمی جا باشد تا حبابهای هوای گیر افتاده موقع هواگیری خارج شود. برای اینکار آنها را به مدت ۱۵ دقیقه در فر ۳۵۰ درجه فارنهایت قرار دهید. با دقت آنها را از فر بردارید (درب را بیشتر از این سفت نکنید چون به شکل استریل شده آن صدمه می‌زنید)، آنها را وارونه کنید و اجازه دهید تا در دمای اتاق سرد شوند.

طرز تهیه و آموزش درست کردن مربای هلو خوشمزه خانگی

نکات مربوط به استریل کردن مربای هلو

برای استریل کردن و هواگیری شیشه‌های مربا روش استاندارد بستن کامل درب آن و جوشاندن آنها در قابلمه با آبی است که حدود ۱ تا ۲ اینچ آب روی آن را گرفته باشد (در عوض روش استفاده از فر) و به مدت ۱۰ دقیقه است تا کاملا باکتری و مخمرهای موجود در آن کشته شود. من به دلیل طولانی شدن مطلب این روش را توضیح ندادم. در آینده به شما به طور کامل روش هواگیری و استریل کردن شیشه‌ها را خواهم گفت.


توصیه‌های نهایی

معمولا برای پخت مربا و تهیه ترشی از میوه‌های نامرغوب و سفت که چندان برای خوردن مناسب نیستند استفاده می‌شود. شما نیز با تهیه این میوه‌ها با بهایی ارزانتر هم به اقتصاد خانواده‌تان کمک می‌کنید و هم به کشاورزانی که این میوه‌ها را کاشته‌اند.

سالانه بخش زیادی از میوه‌ها در سراسر دنیا به خصوص اروپا به دلیل نداشتن مرغوبیت مورد نظر صنعت فروش از بین می‌روند، در کشور ما نیز چنین مواردی پیش می‌آید. اخیرا بسیاری از کشاورزان مجبور شدند محصول هلوی خود را به خاطر خریداری نشدن توسط مردم دور بریزند.

بهتر است آستین بالا بزنید و با درست کردن این مرباها هم به خانواده خودتان و آشنایان مربا هدیه بدهید و هم به کشاورزانی که این محصول را کاشته‌اند کمک کنید.

شیشه‌های مورد استفاده از نوع مرغوب بوده و با حرارت نمی‌شکنند بنابراین قبل از استفاده از شیشه از کیفیت آن مطمئن شوید. برای تهیه این شیشه‌ها به فروشگاه‌های معتبر مراجعه کنید.

بهتر است بدانید طولانی کردن فرایند پخت در روش دوم موجب خروج پکتین از هلو و غلیظ شدن آن می‌شود.

اگر هنوز هم دور و بر شما هلو به قیمت مناسب پیدا می‌شود و می‌خواهید به یک شیوه متفاوت از آن لذت ببرید، توصیه می‌کنم حتما مطلب کباب هلو را هم نگاهی بیندازید.


ترجمه و تالیف اختصاصی توسط مجله قرمز

منبع: natashakitchen tasteofsouthern

آخرین بروز رسانی در: 12 آگوست 2022| نویسنده: هالث