آموزش درست کردن خمیر پای

طرز تهیه خمیر پای کلاسیک

پای یکی از شیرینی‌های محبوب در سراسر جهان به خصوص کشورهای غربی است. شیرینی پای انواع مختلفی دارد اما اولین اصل در درست کردن، تهیه خمیر پای است.

خمیر پای جزو خمیرهای خشک و کره‌ای است که درست کردن آن طی آن چند مرحله انجام می‌گیرد که کلیه مراحل باید به درستی انجام شود. البته نگران نباشید آن اصلا سخت نیست شما فقط باید مواد را به صورت درست اندازه کنید و همه مراحل را به ترتیب انجام دهید.

تاریخچه پای: پای در اصل به مصر باستان بر می‌گردد یعنی همانجایی که نانها و بیسکویتهای اولیه را درست کردند. نخستین پای‌ها بصورت یک نان شیرین مسطح و گرد بودند این پای‌ها که گالت نامیده می‌شدند از آرد جو دوسر، گندم یا جو درست شده بودند و در مرکز آنها عسل می‌ریختند.

یونانیها معقتدند که پای نخستین بار از آنجا منشا گرفته شده است. رومیان پای را از یونانیها یاد گرفتند و همان کسانی بودند که کلمه پای را مصطلح کردند و این شیرینی را در سراسر دنیا رواج دادند. نخستین دستورالعمل پای که توسط رومیها بوجود آمد مقداری عسل و پنیر را در رویه خود داشت.

همچنین بخوانید: طرز تهیه پای سیب تصویری

مواد لازم خمیر پای

طرز تهیه خمیر پای

این دستور برای یک خمیر پای دوبل یا دو خمیر پای تکی است

  • ۳۵۰ گرم آرد شیرینی همه کاره ( حدود ۲ و نیم پیمانه)
  • ۲ قاشق غذاخوری شکر
  • ۱ قاشق چایخوری نمک
  • ۲ و نیم قالب کره سرد بدون نمک (۲۰ قاشق غذاخوری یا ۲۸۰ گرم کره) آن را به مربعهای کوچک تقسیم کنید
  • ۶ قاشق غذاخوری آب سرد

مراحل تهیه خمیر پای کلاسیک

مرحله ۱: همه مواد خشک را با هم ترکیب کنید. نمک، شکر و ۲/۳ آرد را در غذاساز بریزید و برای چند لحظه پالس بزنید تا زمانی که کاملا یکدست شود.

طرز تهیه بهترین خمیر پای

مرحله ۲: اضافه کردن کره. کره تکه تکه شده را روی آرد بگذارید.

طرز تهیه خمیر پای

مرحله ۳: ترکیب مواد. درب غذاساز را بگذارید و شروع کنید به پالس زدن تا زمانی که کره از هم باز شود. در دستورالعمهای معمولی خمیر پای وقتی که تکه‌های کره به اندازه نخود در آمدند مخلوط کردن در غذاساز متوقف می‌شود اما در این دستورالعمل ما این کار را متوقف نمی‌کنیم. در صورتی که غذاساز ندارید می‌توانید همین کار را با چنگک خمیر یا دو چاقو انجام دهید یادتان باشد که انجام این کار با دست باعث خراب شدن خمیر می‌شود چون حرارت دست شما باعث آب شدن کره می‌شود و اگر چاره‌ای نباشد بهتر است که مرتب ظرفتان را توی یک ظرف آب سرد بگذارید.

طرز تهیه خمیر پای

مرحله ۴: ادامه مخلوط کردن در غذاساز. به مخلوط کردن مواد خشک و کره در غذاساز ادامه دهید تا زمانی که کاملا ترکیب و یکدست شود و تشکیل یک خمیر بدهد.

طرز تهیه خمیر پای

مرحله ۵: باقی مانده آرد را اضافه کنید. خمیر تشکیل شده در غذاساز را با یک قاشق پلاستیکی بخراشید و به سمت پایین برانید. باقی مانده آرد را روی خمیر بپاشید.

خمیر پای

مرحله ۶: برای آخرین بار پالس بزنید. خمیر را برای آخرین بار در غذاساز مخلوط کنید. خمیر نرم شما باید حالت خرد خرد داشته باشد و هنوز مقداری از آرد خشک در اطراف آن باشد همانند تصویر.

دستورالعمل خمیر پای

مرحله ۷: انتقال خمیر به کاسه و افزودن آب. خمیر را با استفاده از قاشق پلاستیکی یا سیلیکونی در کاسه بریزید و روی آن آب بریزید.

خمیر پای کلاسیک

مرحله ۸: تا کردن خمیر با قاشق. با استفاده از قاشق پلاستیکی خمیر را روی خودش تا کنید تا مواد با آن مخلوط شود.

بهترین خمیر پای

مرحله ۹: به تا کردن ادامه دهید. به تا کردن خمیر ادامه دهید تا زمانی که خمیر به شکل یک توپ منجمد در بیاید.

طرز درست کردن خمیر پای

مرحله ۱۰: انتقال به سطح آرد پاشی. خمیر را به یک سطح آرد پاشی شده منتقل کنید. این خمیر کمی مرطوبتر از خمیرهای سنتی پای است. از استفاده از کمی آرد اضافه نترسید.

خمیر پای

مرحله ۱۱: نصف کردن خمیر. با استفاده از یک کاتر خمیر آن را به دو نیم تقسیم کنید.

روش درست کردن خمیر پای

مرحله ۱۲: شکل دهی خمیر و سرد کردن. خمیر را به دو دایره مسطح با قطر ۴ اینچ تبدیل کنید. آنها را در پلاستیک بگذارید و به مدت ۲ ساعت تا نهایتا ۳ روز در یخچال بگذارید.

خمیر پای به روشی آسان

مرحله ۱۳: روی آن آرد بپاشید. وقتی که آماده درست کردن پای و شکل دادن خمیر پای هستید، خمیر را از یخچال درآورده روی یک سطح آرد پاشی شده قرار دهید و روی آن را کمی آرد بپاشید.

طرز تهیه خمیر پای

مرحله ۱۴: وردنه کشیدن خمیر. با استفاده از یک وردنه با قطر مناسب شروع به صاف کردن خمیر به شکل یک دایره کنید، حین کار خمیر را بالا بیاورید و بچرخانید تا یک شکل همسطح داشته باشید.

صاف کردن خمیر پای

مرحله ۱۵: پایان صاف کردن خمیر. وردنه زدن خمیر را ادامه دهید و زاویه دست‌تان را طوری بگیرید تا شکل کاملا همسطح باشد. خمیر نهایی باید به قطری باشد که از بشقاب پای آویزان باشد با یک یا دو اینچ ضخامت.

پهن کردن خمیر پای

مرحله ۱۶: انتقال خمیر پای به ظرف پای. خمیر را بوسیله رول کردن با وردنه با دقت بردارید و آرام آن را از دور وردنه روی ظرف پای باز کنید.

بهترین خمیر پای

مرحله ۱۷: خمیر را اندازه ظرف کنید. به آرامی خمیر را بالا آورده و اندازه ظرف پای کنید و لبه‌ها را بچسبانید.خمیر پای

خمیر پای

مرحله ۱۸: بریدن خمیر پای. برای یک پای تک خمیره از یک قیچی برای برش خمیر استفاده کنید بنابراین لبه‌های آویزان را تا نیم اینچ از تمام لبه‌ها ببرید. برای خمیر پای دوبل در این مرحله، آن را پر کنید و خمیر دوم را را روی خمیر اول بگذارید. بخش آویزان را تا ۱/۲ اینچ از هر طرف ببرید تا خمیر کوتاهتر شود.

تهیه خمیر

مرحله ۱۹: شکل دهی لبه‌ها. لبه‌های آویزان در زیر را بالا بیاورید و صاف کنید. اگر می‌خواهید خمیر دوبل درست کنید صاف کردن لبه‌ها را در مورد دو خمیر با هم انجام دهید.

بهترین خمیر پای

مرحله ۲۰: شیار دادن به خمیر. برای ایجاد لبه چین چین و فرو رفته باید با استفاده از انگشت اشاره یک دست و فضای بین دو انگشت اشاره و شصت دست دیگر لبه خمیر را به صورت فرو رفته و چین چین در بیاورید.

شکل دادن به خمیر پای

مرحله ۲۱: خمیر پای آماده است. خمیر پای تکی شما برای پیش پخت یا پر کردن آماده است. برای خمیر پای دوبل، روی ان را با سفیده تخم مرغ برس بزنید، شکر بپاشید و قبل از پخت با یک چاقو روی خمیر را سوراخ سوراخ کنید.

شکل دادن به خمیر پای

همچنین بخوانید: طرز تهیه پای سیب رولی ساده

ترجمه و تالیف اختصاصی توسط مجله قرمز

منبع: seriouseats

آخرین بروز رسانی در: 11 جولای 2022| نویسنده: هالث