آموزش درست کردن مربای انجیر ساده و له شده بدون شکر قهوه ای

طرز تهیه مربای انجیر خانگی

نحوه درست کردن مربای انجیر لیته سبز و زرد با پیمانه

مربای انجیر به عنوان یکی از قدیمی‌ترین محصولات غذایی برای صبحانه شناخته میشه که شیرینی خاص خودش رو داره و همچنین مربای این میوه بافت نرمی داره و هم با داشن دانه‌های ریز، ظاهر متفاوتی نسبت به بقیه مرباها داره. از قدیم این مربا سر سفره همه ایرانی‌ها بوده و علاقه مندان زیادی داره.

طرز تهیه مربای انجیر خیلی راحته و برای درست کردنش نیاز به مهارت آشپزی خاصی ندارید، فقط لازمه که طبق دستور العمل و نکات گفته شده پیش برید تا این مربا، به قوام مناسب برسه و هم اینکه دوام زیادی داشته باشه و شکرک نزنه.

انجیر یکی از پر خاصیت‌ترین میوه‌هاییه که از قدیم مورد استفاده تمام انسان ها بوده و درخت این میوه با برگ های پنجه ای شکل و خاکستری تا حدود ۶ متر ارتفاع داره و همچین میوه‌ای به رنگ‌های زرد، سبز و سیاه رو داره که از هرکدوم به صورت سلیقه ای میتونید مربا درست کنید.

یکی از بهترین روش‌ها برای نگه داری از این میوه تابستانی، اینه که به مربا تبدیلش کنید تا بتونید در تمام طول سال از خواصی که داره بهره ببرید. اگه قصد درست کردن یه مربای انجیر شفاف و مجلسی رو دارید دست به کار بشید و با تهیه مواد اولیه لازم با بخش آشپزی مجله قرمز همراه باشید تا نحوه درست کردن مربای انجیر خوشمزه ساده رو با شما عزیزان  به اشتراک بزاریم.

مواد لازم برای تهیه مربای انجیر شفاف

مواد لازم برای ۴ نفر
انجیر۱ کیلو
شکر۷۰۰ گرم
آب۲/۵ تا ۳ لیوان
آبلیمو۱ قاشق غذا خوری
گلاب۱ قاشق غذا خوری

طرز تهیه مربای انجیر خوشمزه خانگی


مرحله اول

طرز تهیه مربای انجیر رو با گرفتن دم انجیر ها شروع کنید و در ادامه به خوبی همه اون‌ها رو بشویید و داخل آبکش بریزید تا آبشون گرفته و کاملا خشک بشن.


مرحله دوم

مربای انجیر رو میتونید به چند روش درست کنید، بسته به سلیقه خودتون و این که باید باید به اندازه انجیر ها توجه کنید. می‌تونید انجیر رو به صورت سالم، له کرده یا مارمالاد و خرد شده به یه مربای خوشزه تبدیل کنید.


مرحله سوم

توجه داشته باشید که اگه از انجیر درشت برای مربا استفاده می‌کنید بهتره اون‌ها رو از وسط نصف کنید. در ادامه یه قابلمه مناسب برای درست کردن مربا روی حرارت متوسط بزارید و ۲/۵ لیوان آب به همراه شکر رو داخل قابلمه بریزید.


مرحله چهارم

روند پخت مربای انجیر رو با هم زدن آب و شکر ادامه بدید تا هم از شکرک زدن اطراف قابلمه جلوگیری بشه، و هم اینکه شکر کاملا تو آب حل بشه و یه شربت غلیط به دست بیاد.


مرحله پنجم

انجیر های شسته شده رو به آرامی داخل شربت بریزید و سپس اجازه بدید که شربت به همراه انجیر با حرارت متوسط به قوام مورد نظر برسه. برای این کار بهتره یه قاشق از شربت رو بزارید خنک بشه و در صورت کشدار بودن، یعنی شربت به قوام رسیده.


مرحله ششم

روند درست کردن مربای انجیر رو با کم کردن حرارت زیر قابلمه ادامه بدید تا مربا به آرامی پخته بشه و انجیرها کاملا نرم بشن. بعد از گذشت زمان ۳۰ الی ۴۵ دقیقه، گلاب رو داخل قابلمه بریزید و اجازه بدید تا حدود نیم ساعت دیگه مربا به خوبی بپزه.


مرحله هفتم

یادتون باشه که برای این که بدونید مربا به قوام مناسب رسیده، باید به صورت چشمی اون رو در نطر بگیرید و شیره مربا رو در بین انگشت هاتون امتحان کنید، اگه حالت کشسانی داشته باشه یعنی مربا به قوام رسیده و در غیر این صورت باید اجازه بدید بیشتر بپزه.


مرحله هشتم

بعد از به قوام رسیدن مربای انجیر و در ۵ دقیقه آخر ۱ قاشق آبلیمو برای شکرک نزدن به مربا اضافه کرده و سپس از روی حرارت بردارید و اجازه بدید تا مربا در دمای محیط به آرامی خنک بشه.


مرحله نهم

مربای انجیر رو بعد از خنک شدن باید داخل شیشه های مناسب بریزید و در صورتی که می‌خواید مربا رو واسه طولانی مدت نگه داری کنید، مطمئن باشید که حتما شیشه رو استریل کرده و بعد مربای انجیر رو داخل شیشه بریرید و داخل یخچال بزاررید.

نکته: استریل کردن شیشه به کپک نزدن و ماندگاری بالای مربا برای نگه داری در طولانی مدت کمک میکنه.

نکات مهم برای پخت مربای انجیر

  • برای کدر نشدن و سر نرفتن مربای انجیر به هیچ عنوان در موقع پخت درب قابلمه رو نبندید.
  • می‌تونید برای درست کردن مربای انجیر، از انجیر سیاه، زرد و سبز استفاده کنید.
  • انجیرها رو خیلی ریز خرد نکنید چون باعث له شدن اونها بعد از پخت مربا میشه.
  • حتما شیشه مربا رو داخل آب‌جوش استریل کنید تا مدت نگه داری مربا بیشتر بشه.
  • اگه مربای انجیر له شده دوست دارید، آب بیشتری داخل قابلمه بریزید و اجازه بدید مدت زمان بیشتری مربا پخته بشه.

خواص درمانی انجیر

  • باعث میشه تعرق بدن بالا بره و در نتیجه به دفع سموم کمک می‌کنه.
  • خوردن انجیر باعث پاک شدن مجراهای ادرار میشه و همینطور ادرار آوره.
  • به کم شدن حرارت بدن کمک میکنه.
  • واسه اضافه وزن خیلی مفیده.
  • انجبر مقادیر زیادی از ویتامین A, B, C رو تو خودش داره.
  • قند زیادی داره به طوری که ممکنه ۵۰ درصد انجیر رو قند طبیعی تشکیل بده.

سخن آخر این که با توجه به روند پخت ساده‌ی مربای انجیر، میتونید با کمترین مواد اولیه این مربا رو توخنه درست کنید و با این کار هم خیالتون از میزان شیرینی این مربا راحته و هم اینکه با کمترین هزینه نسبت به خرید مربا از بیرون، میتونید حجم مربای بیشتری رو نگه داری کنید و از خواص این میوه خاص بهره ببرید. امیدوارم که از این دستور پخت خوشتون اومده باشه.

آخرین بروز رسانی در: 31 آگوست 2023| نویسنده: پوریا زنگیشه