طرز درست کردن فرنی با نشاسته و آرد برنج

طرز تهیه فرنی ساده خانگی

آموزش درست کردن فرنی مجلسی با نشاسته و ارد برنج

فرنی به عنوان یه وعده غذایی مقوی، تاریخ خیلی زیادی داره و درست کردن فرنی برمیگرده به یه تاریخ ۴۵۰۰ ساله و به این معنی که، افراد زیادی روی کره زمین از چین، هند تا اسکاتلند از اون موقع تا الان با فرنی اشنایی دارن.

فرنی یه غذای کامله که همه‌ی ما به نحوی باهاش آشنایی داریم. از اونجایی که بهترین وعده کمکی برای نوزاد حساب میشه، احتمالش زیاده که اوایل زندگی هر کدوم از ماها با این وعده غذایی شروع شده باشه.

طرز تهیه فرنی خیلی ساده‌اس و اصلا نیاز به دونستن نکات زیاد و مهارت‌های خاص نداره، تنها چیزی که لازمه صبر و یه بازوی تقریبا قویه، چون به دلیل استفاده از آرد برنج و گلوله نشدن اون، یه مدت همش باید هم بزنید.

وعده غذایی‌ای که با شیر و آرد برنج درست میشه و خوبیش اینه که به یه دستور خاص محدود نیست و، میتونید بنا به سلیقه خودتون موادی که دوس دارید، مثل: گلاب، زعفران، هل، دارچین، میوه، خرما و … اضافه کنید.

نحوه درست کردن فرنی تنوع زیادی داره که باعث شده از نوزادان تا بزرگسالان بتونن از خواص این غذای کامل بهره ببرن. منم سعی کردم که چند روش طرز تهیه فرنی رو برای شما عزیزان آماده کنم که در ادامه مشاهده می‌کنید.

موضوعات این مقاله: فرنی با آرد برنج، فرنی با نشاسته، فرنی برای نوزادان با شیر خشک و شیر مادر.


دستور اول

طرز تهیه فرنی ساده با آرد برنج و شیر

مواد لازم تهیه فرنی ساده خانگی
شیر۳ لیوان
آرد برنج الک شده۳ قاشق غذا خوری
گلاب۲ قاشق غذا خوری
شکر۶ قاشق غذا خوری

دستور پخت فرنی

۱- طرز تهیه فرنی رو با گذاشتن قابلمه روی حرارت ملایم شروع می‌کنیم، شیر رو داخل قابلمه بریزید و یه خورده که گرم شد، شکر رو کم کم بهش اضافه کنید و هم بزنید که حل بشه.

۲- پخت فرنی رو با اضافه کردن آرد برنج به شیر ادامه بدید، به صورتی که یه قاشق بریزید و هم بزنید و به همین صورت وقتی که آرد حل شد، گلاب رو داخل مخلوط فرنی بریزید و بازم هم بزنید.

نکته: به طور مداوم مواد رو هم بزنید تا آرد توی شیر سفت و گلوله نشه.

۳- همینطور که هم زدن رو ادامه میدید، حرارت رو یه مقدار بالا ببرید که شیر به جوش بیاد و دوباره حرارت رو کم کنید و همینطور به هم زدن ادامه بدید که فرنی به قوام مناسب برسه.

۴- فرنی وقتی که سرد بشه خود به خود سفت میشه، پس حواستون باشه که وقتی فرنی به غلظت مناسب رسید، قابلمه رو از روی گاز بردارید. اما همچنان از هم زدن دست برندارید.

۵- توجه داشته باشید که فرنی تا وقتی که دمای بالایی داره، باید هم زده بشه، که ته نگیره و طعمش بد نشه. وقتی فرنی به دمای محیط رسید، میتونید اون رو تو یخچال بزارید یا همون موقع نوش جان کنید.

نکته: اگه قبل از خنک شدن فرنی اون رو داخل یخچال بزارید آب میندازه و مزش از بین میره.

نکات طرز تهیه فرنی با آرد برنج

  • قبل از شروع پخت میتونید آرد برنج رو تو آب سرد حل کنید که گلوله نشه.
  • یادتون باشه که با حرارت ملایم روند پخت فرنی رو طی کنید.
  • اسفاده از دارچین موقع سرو فرنی، باعث میشه طبعش متعادل بشه.
  • میتونید برای تهیه آرد برنج، تو خونه برنج رو بخیسونید، بزارید خشک بشه و بعد آسیب کنید.
  • در صورت تمایل به جای شکر از عسل یا شیرین کننده‌های باب میل خودتون استفاده کنید.

دستور دوم

طرز تهیه فرنی با نشاسته

مواد لازم فرنی با نشاسته و شیر
شیر۳ لیوان
نشاسته۱ پیمانه
شکر۵ قاشق غذا خوری
گلاب۲ قاشق غذا خوری

آماده سازی فرنی

مرحله اول
دستور پخت فرنی با نشاسته رو با حل کردن نشاسته تو آب شروع کنید. نشاسته رو داخل یه کاسه بریزید و نصف پیمانه آب اضافه کنید و، شروع کنید به هم زدن نشاسته.

مرحله دوم
در ادامه طرز پخت فرنی یه قابلمه مناسب رو روی حرارت ملایم بزارید و نصف مقدار شیر رو به همراه نشاسته حل شده رو داخلش بریزید و، شروع کنید به هم زدن.

مرحله سوم
واسه اینکه نشاسته گلوله ای نشه مدام هم بزنید و در ادامه باقی مانده شیر رو کم کم به قابلمه اضافه کرده و، مطمئن باشید که حرارت گاز ملایم و روبه کم باشه.

مرحله چهارم
همینطور که دارید هم میزنید و شیر به خوبی گرم شده، شکر و گلاب رو به مواد اضافه کرده و به خوبی به مخلوط کردن ادامه بدید تا زمانی که فرنی به قوام مناسب برسه.

مرحله پنجم
یادتون باشه که فرنی بعد از سرد شدن سفت میشه و نباید با غلظت زیاد پختش رو تموم کنید. وقتی که به اندازه مناسب غلیظ شد و جا افتاد، قابلمه رو از روی گاز بردارید.

مرحله هفتم
تا وقتی که فرنی داغه، به هم زدن ادامه بدید که ته نگیره و بعد از اینکه دمای فرنی به دمای محیط رسید، اون رو داخل ظرف دلخواه بکشید و نوش جان کنید.

نکته: فرنی رو بعد از سرد شدن کامل توی یخچال بزارید.


دستور سوم

طرز درست کردن فرنی آرد برنج با شیر خشک برای نوزاد

  1. آرد برنج: ۲ قاشق مربا خوری
  2. آب: ۱ پیمانه
  3. شیر: ۱ پیمانه

آماده سازی

۱- قابلمه کوچیک و مناسبی رو انتخاب کنید و قبل از اینکه رو حرارت بزارید، آب و آرد برنج رو توش بریزید و با هم مخلوط کنید. بعد از صاف شدن آرد برنج، قابلمه رو روی حرارت خیلی ملایم بازارید.

۲- برای تهیه فرنی نوزاد، تو این مرحله مخلوط داخل قابلمه رو با حرارت خیلی کم، به خوبی هم بزنید. وقتی که فرنی به جوش بیاد، غلظتش شبیه به ماست میشه و این لحظه قابلمه رو از روی گاز بردارید.

۳- اجازه بدید که دمای فرنی پایین بیاد و در ادامه شیر خشک رو به فرنی اضافه کرده به خوبی هم بزنید که مواد یکدست شده و فرنی نوزاد کاملا آماده بشه. حالا میتونید که اون رو به نوزاد بدید که نوش جان کنه.

نکات مهم فرنی نوزاد

  • یادتون باشه شیر خشک رو زمانی اضافه کنید که دمای مواد فرنی از بین رفته و ولرم یا سرد باشه.
  • باقی مانده فررنی رو داخل یه ظرف در دار بریزید و میتونید تا ۲ روز آینده اسفاده کنید.

دستور چهار

طرز تهیه فرنی با شیر مادر

طرز تهیه فرنی با شیر مادر کار خیلی راحتیه و شما در کمترین زمان میتونید این غذای کمکی خوشمزه رو واسه دلبندتون تهیه کنید.

مواد اولیه لازم

  1. آرد برنج: ۱ قاشق مربا خوری.
  2. شیر(ترجیحا شیر مادر: ۶ قاشق مربا خوری.
  3. آب: نصف پیمانه

طرز تهیه فرنی با شیر مادر رو با مخلوط کردن آرد برنج و آب شروع کنید، و با یه قاشق به خوبی آرد رو هم بزنید و بعد قابلمه رو روی گاز بزارید و با حرارت ملایم شروع به پختن کرده و به خوبی هم بزنید.

حالا که بافت آرد یکم سفت شد، شیر مادر رو بهش اضافه کنید و یه مقدار هم بزنید که به قوام برسه . بعد از روی گاز بردارید که فرنی سرد بشه. توجه داشته باشید که فرنی با شیر مادر، نباید خیلی پخته بشه.

وقتی که فرنی خنک شد، با پشت دست دمای اون رو بسنجید، و اگه دمای مناسبی داشت، میتونید فرزندتون رو با فرنی تغذیه کنید.


خواص فرنی برای بدن

غذایی که تهیه می‌کنید هرچی سالمتر و مقوی‌تر باشه قطعا روی روند زندگی تاثیر مثبت میزاره. فرنی هم یکی از این وعده‌های غذایی پر خاصیت و سالمه که البته با هزینه بسیار کم تهیه میشه و در کمترین زمان درست میشه.

  • تقویت سیستم ایمنی بدن
  • سرشار از کلسیوم
  • کاهش فشار خون
  • محافظت در برابر بیماری های قلبی عروقی
  • سازگار با رژیم غذایی
  • تنظیم اشتها
  • دارای فیبر زیاد

سخن آخر هم اینه که همونطور که در بالا مشاهده کردید، فرنی به روش‌ها و طعم‌های مختلف تهیه میشه و به این معنیه که میتونید خودتون خلاقیت به خرج بدید و به یه ترکیب جدید برسید و از طعم خاص، و فواید زیاد این وعده غذایی محبوب لذت ببرید. فرنی رو میشه به عنوان یه وعده غذایی، دسر و همچنین میان وعده میل کنید و بهترین مزیتش اینه که مواد اولیه این غذای سالم با کمترین هزینه به دست میاد. ممنون از همراهی شما.

پایان.

آخرین بروز رسانی در: 27 دسامبر 2022| نویسنده: پوریا زنگیشه