آموزش درست کردن شوید پلو خوشمزه با شوید خشک

شوید پلو

نحوه پخت شوید پلو دمی به همراه نکات مهم

شوید پلو به عنوان یکی از متفاوت‌ترین پلو‌های خوشمزه ایرانی علاقه‌مندان خاص به خودش رو داره و شوید که یکی از گیاهان غذایی محسوب میشه، نه تنها عطر و طعم بسیار جالبی به برنج میده، بلکه ظاهر غذا رو مجلسی میکنه و همین دلیلی هست که بتونید این غذا رو برای زیبا کردن سفره مهمانی تهیه کنید.

طرز تهیه شوید پلو خیلی راحته و میتونید این پلو رو با شوید خشک یا تازه درست کرده و یا برای درست کردن یه غذای خیلی شیک، باقالی یا سیب‌زمینی رو بهش اضافه کنید. شما میتونید این پلو خوشمزه رو به همراه ماهی، مرغ، گوشت درست کرده و از خوردنش لذت ببرید.

شوید به عنوان یه سبزی خوردنی تاریخچه‌ای داره که میگه تخم این گیاه از ایران به هند و مصر راه پیدا کرده اما مصرف شوید فقط به پلو ختم نمیشه و از این گیاه خوردنی که خواص زیادی داره میتونید برای درست کردن دمنوش، داروهای گیاهی و حتی برای طعم دادن به سس از شوید استفاده کنید.

برای درست کردن یه شوید پلو خوشمزه که هیچکی ازش دل نمیکنه و وقتی که سر سفره و در کنار هر غذایی که باشه تا وقتی که غذا تموم بشه هیچکی از غذا دست نمیکشه، با مجله قرمز همراه باشید تا ما به شما طرز تهیه شوید پلو ساده و خوشمزه رو با شوید خشک بهتون آموزش بدیم.

مواد لازم برای تهیه شوید پلو ساده با شوید خشک

مواد لازم برای ۵ نفر
برنج۳ پیمانه
شوید۴ قاشق غذا خوری
سیب زمینی(اختیاری)۱ عدد
نمکبه مقدار لازم
روغنبه مقدار لازم

طرز تهیه شوید پلو خوشمزه ساده


گام اول

طرز تهیه شوید پلو خوشمزه رو با خیساندن برنج شروع کرده و بسته به نوع برنجی که میخواید استفاده کنید به همراه ۱ قاشق غذا خوری نمک بزارید تا حدود ۱ الی ۳ ساعت خیس بخوره که به خوبی آماده بشه برای پختن.


گام دوم

شوید پلو رو اگه با سیب‌زمینی آماده کنید، به شدت خوشمزه میشه و برای این کار بهتره که اون‌ها رو به خوبی بشوویید و بعد از پوست گرفتن به صورت مکعبی خورد کرده و کنار بزارید.


گام سوم

برای آماده سازی مواد شوید پلو یه قابلمه مناسب روی حرارت متوسط بزارید و نصف قابلمه رو آب بریزید تا به جوش بیاد و سپس برنج رو آبکش کرده و یک بار با آب بشووید و آبش رو عوض کنید و بعد داخل قابلمه بریزید.


گام چهارم

میتونید برای بهتر پخته شدن برنج یک قاشق روغن به همراه یک قاشق نمک رو داخل قابلمه بریزید و با قاشق به خوبی هم بزنید و در ادامه سیب‌زمینی رو هم به برنج اضافه کنید تا با همدیگه پخته بشن.


گام پنجم

نحوه پخت شوید پلو رو با گرفتن کف‌های سر آب ادامه بدید و بعد از گذشت ۷ الی ۱۰ دقیقه حرارت رو خاموش کرده و مخلوط برنج و سیب زمینی رو داخلش بریزید و روی اونها آب سرد بریزید تا بخار برنج گرفته بشه.


گام ششم

برای دم کشیدن شوید پلو یه قابلمه مناسب رو روی حرارت خیلی کم بزارید و یک قاشق روغن داخلش بریزید و سعی کنید قابلمه رو جوری تکون بدید تا روغن همه‌ی کف رو چرب کنه و به اندازه کف قابلمه نان بزارید تا ته دیگ بشه.


گام هفتم

آب کش برنج رو به خوبی تکون بدید تا آب اضافی ای که داره به خوبی گرفته بشه و سپس ۲ کفگیر از مخلوط برنج و سیب زمینی روی نان بریزید و بعد روی اون یه قاشق شوید خشک ریخته و به همین ترتیب برنج و شوید رو لایه به لایه داخل قابلمه بریزید.


گام هشتم

نحوه دم کشیدن شوید پلو ساده با سیب‌زمینی به این صورت هست که در آخر یه ته لیوان آب روی برنج ریخته و اگه تمایل داشتید یه مقدار کره هم اضافه کنید و درب قابلمه رو با در دمی به خوبی ببندید که بره واسه دم کشیدن.


گام نهم

برای دم کشیدن پلو حدود ۴۵ تا ۱ ساعت زمان لازمه و به همین ترتیب میتونید در این زمان یه سالاد خوشمزه هم درست کنید تا در کنار شوید پلوی خوشمزه‌ای که پختید، سر سفره بزارید و نوش جان کنید.


خواص شوید برای بدن

  • پیشگیری از پیری پوست
  • درمان یبوست
  • سلامت دستگاه گوارش
  • تقویت دندان‌ها
  • تقویت اعصاب و روان
  • کمک به درمان سینوزیت

سخن آخر

پلو با هر ماده غذایی که ترکیب بشه طعم و ظاهر مخصوص به خودش رو پیدا میکنه و شوید پلو هم از این قضیه مستثنی نیست. در دسرس بودن و قیمت مناسب شوید باعث شده بنا به سلیقه خودتون بتونید که به راحتی این گیاه رو چه به صورت تازه و فریز کرده، و چه به صورت خشک در منزل نگه داری کنید. در این مقاله همونطور که مشاهده کردید طرز پخت شوید پلو خوش طعم و ساده رو به شما آموزش دادیم و سعی شده که یکی از بهترین روش‌های دم آوری شوید پلو رو بهتون ارائه بدیم. امیدوارم که از این مقاله خوشتون اومده باشه.

آخرین بروز رسانی در: 5 فوریه 2023| نویسنده: پوریا زنگیشه