آموزش درست کردن شامی کباب خانگی با طعم بی نظیر برای 4 نفر

شامی کباب

نحوه درست کردن شامی کباب خوشمزه و لذیذ در خانه

شامی کباب یه غذای قدیمی و خوشمزه ایرانیه که از گوشت چرخ‌کرده و سیب زمینی تهیه میشه و این غذا به خاطر طعم بی نظیری که داره، از کوچیک تا بزرگ بهش علاقه دارن و این غذا به شیوه‌ها و طعم‌های مختلف تو تمام شهرهای ایران طبخ میشه.

طرز تهیه شامی کباب خیلی راحته و برای درست کردن این غذای لذیذ، نیاز به مهارت آشپزی ندارید. اما برای بهتر شدن طعم و منسجم شدن مایه این کتلت بهتره که طبق اصول پخت پیش برید و نکات لازم رو رعایت کنید.

پختن این کباب خونگی باعث میشه که عطر و بوی بی نظیری که داره کل فضای خونه رو در بر بگیره. در ادامه با بخش آشپزی مجله قرمز همراه باشید تا شما رو با طرز پخت شامی کباب حرفه ای با طعم مخصوص آشنا کنیم.

مواد لازم برای تهیه شامی کباب لذیذ

مواد لازم برای ۴ نفر
گوشت چرخ کرده۳۵۰ گرم
تخم مرغ۱ عدد
سیب زمینی۲ عدد متوسط
پیاز۱ عدد متوسط
آرد نخود چی۱ الی ۲ قاشق غذا خوری
نمکبه مقدار لازم
فلفل سیاه۱/۳ قاشق چای خوری
زردچوبهنصف قاشق چای خوری
روغنبه میزان لازم

طرز تهیه شامی کباب مجلسی و خوشمزه


مرحله اول (رنده کردن سیب زمینی)

طرز تهیه شامی کباب خوشمزه رو با پوست گرفتن سیب زمینی شروع کنید. در ادامه یه کاسه مناسب انتخاب کرده و سیب زمینی‌ها رو با استفاده از رنده ریز، داخل کاسه رنده کنید.


مرحله دوم (رنده کردن پیاز)

در ادامه به خوبی با دست سیب زمینی‌های رنده شده رو فشار بدید تا آب اضافی اون‌ها گرفته بشه و سپس آب رو از کاسه خارج کنید. پیاز رو هم پوست بگیرید و با رنده ریز رنده کرده و سپس آب پیاز رو با دست بگیرید و با سیب زمینی مخلوط کنید.

نکته: برای این که مایه شامی کباب شل نباشه، بهتره آب پیاز و سیب زمینی رو به خوبی بگیرید.


مرحله سوم (اضافه کردن گوشت چرخ‌کرده با ادویه و نمک)

روند پخت شامی کباب رو با اضافه کردن گوشت چرخ کرده به کاسه حاوی پیاز و سیب زمینی ادامه بدید و سپس به مقدار گفته شده فلفل سیاه، زردچوبه و یه مقدار نمک داخل کاسه بریزید.


مرحله چهارم (ورز دادن مواد)

این مرحله باید مواد داخل کاسه رو با دست به خوبی ورز بدید تا با هم یکدست بشن و مایه شامی کباب به دست بیاد. در ادامه یک قاشق پودر نخود چی هم به مواد اضافه کنید و به مدت ۵ دقیقه به ورز دادن مواد ادامه بدید.


مرحله پنجم (اضافه کردن آرد نخود چی)

اضافه کردن آرد نخود چی باعث میشه مایه این غذا به خوبی منسجم بشه و در ادامه یک عدد تخم مرغ رو هم به مواد اضافه کرده و به خوبی ورز بدید تا تخم مرغ به خورد مواد بره.

نکته: ورز دادن مایه شامی کباب خیلی مهمه و باید به انسجام کامل برای طبخ برسه.


مرحله ششم (قرار دادن مایه کتلت داخل یخچال)

برای خوشمزه شدن شامی کباب، بهتره روی کاسه رو با نایلون بپوشونید و داخل یخچال قرار بدید تا طعمش بهتر بشه و سرما باعث میشه بافت مواد موقع سرخ کردن از هم وا نره و خیلی روی طعم شامی تاثیر داره.


مرحله هفتم (آماده سازی تابه)

حالا وقتشه که مایه این غذای لذیذ رو از یخچال بیرون بیارید. در ادامه یه تابه مناسب روی حرارت ملایم قرار بدید و بهش روغن اضافه کنید تا به خوبی داغ بشه.


مرحله هشتم (سرخ کردن شامی کباب)

حالا وقتشه که به اندازه گردوی بزرگ از مایه کتلت بردارید و با دست اون رو پهن کرده و سپس داخل تابه قرار بدید. به همین ترتیب تا جایی ممکن تابه رو از مواد شامی پر کنید.


مرحله نهم (مقدار سرخ کردن)

ابتدا صبر کنید تا پایین کتلت به خوبی سرخ بشه و خودش رو بگیره، و بعد اون‌ها رو برگردونید تا هر دو طرف کتلت‌ها به خوبی سرخ بشه و از تابه بیرون بیارید.


مرحله دهم (آماده شدن غذا)

شامی کباب مجلسی شما آماده شده، به همراه این غذا می‌تونید چند عدد گوجه رو به صورت حلقه‌ای خرد کرده و با نمک و فلفل سیاه داخل تابه سرخ کنید و به همراه این کتلت مقوی و لذیذ نوش جان کنید.


نکات تکمیلی برای تهیه شامی کباب مجلسی

  • به مقدار گوشت چرخ کرده برای درست کردن شامی کباب توجه داشته باشید. چون زیادتر شدن گوشت از بقیه مواد باعث میشه شامی کباب سفت و خشک بشه.
  • به راحتی میتونید از آرد سوخاری یا پودر خمیر باگت آسیاب شده هم برای انسجام بافت شامی استفاده کنید.
  • بهتره بدونید مقدار اضافه کردن ادویه به این غذا سلیقه‌ای هست و میتونید طبق سلیقه خودتون عمل کنید.
  • بهترین گوشت برای درست کردن شامی کباب، گوشت گوساله‌اس، چون چربی کمتری داره.
  • قبل از سرخ کردن شامی ها بزارید روغن به خوبی داغ بشه.
  • یادتون باشه که هرچی مایه این غذا تو یخچال بیشتر استراحت کنه، در نتیجه طعم بهتری داره و بهتر سرخ میشه.

سخن آخر

اینم از نحوه درست کردن شامی کباب خوشمزه و مقوی. همونطور که گفته شد، برای درست کردن این غذا باید به مقدار مناسب و نه بیشتر! از گوشت چرخ‌کرده استفاده کنید تا در آخر کتلت شما بیش از اندازه خشک نشه. با استفاده از تخم مرغ و آرد نخود چی یا آرد سوخاری میتونید به مایه این غذا انسجام بهتری بدید تا موقع پختن بافتش از هم وا نره. در صورتی که تجربه پخت شامی کباب رو دارید، خوشحال میشیم با ما و دیگر کاربران به اشتراک بزارید.

آخرین بروز رسانی در: 25 آوریل 2023| نویسنده: پوریا زنگیشه