آموزش درست کردن دیزی با اقبلمه به روش سنتی و لعاب زیاد

طرز تهیه دیزی لعابدار سنتی و جا افتاده

نحوه درست کردن دیزی سنتی لذیذ با طعم عالی

دیزی یکی از غذاهای سنتی ایرانیه که به خاطر طعم خاص و ترکیب شده از گوشت و حبوبات، در بین همه افراد طرفدار داره، البته حضور دیرینه آبگوشت در بین ایرانی‌ها بر کسی پوشیده نیست، چون از قدیم درست کردن این غذا در بین نیاکان دامپرور ما رواج داشته.

طرز تهیه دیزی راحته و نیاز به مهارت های آشپزی نداره اما برای رسیدن به طعم اصیل این غذا بهتره که طبق اصول و نکات مهم پیش برید، که به خوبی جا بیوفته و خوش طعم بشه. برای پختن دیزی یا آبگوشت روش‌های زیادی وجود داره و به خاطر تفاوت فرهنگی در شهرهای ایران، این غذا هم با طعم های متفاوت طبخ میشه.

فرقی نداره که با چه روشی دیزی درست میکنید، گوشت گوسفندی و حبوبات از مواد اولیه مهمی محسوب میشن که برای پخت این غذا باید حضور داشته باشن و فقط لازمه که صبور باشید و اگه قصد دارید برای ناهار این غذا رو درست کنید، باید از شب قبل دست به کار بشید و کارهایی که در ادامه مقاله به اون‌ها اشاره میشه رو انجام بدید.

پخت دیزی خیلی ساده‌اس و فقط به زمان و حرارت ملایم نیاز داره که جا بیوفته، تا شما همراهان گرامی از خوردن این غذای اصیل ایرانی لذت ببرید. در ادامه با بخش آشپزی مجله قرمز همراه باشید تا نحوه پختن دیزی سنتی با قابلمه رو با شما به اشتراک بزاریم.

مواد اولیه لازم برای تهیه دیزی خوشمزه با قابلمه

مواد لازم برای ۴ نفر
گوشت گوسفندینیم‌کیلو
دنبه (چربی گگوسفندی)۵۰ الی ۱۰۰
لوبیانصف لیوان
نخودنصف لیوان
سیب زمینی۲ عدد
پیاز۲ عدد
گوجه فرنگی۲ عدد
رب گوجه (اختیاری)۱ قاشق غذا خوری
مغز لیمو عمانی بدون هسته۲ عدد
نمکبه مقدار لازم
فلفل سیاهنصف قاشق چای خوری
زردچوبهنصف قاشق چای خوری

نکات مهم قبل از پخت

  • حبوبات رو از شب قبل بزارید خیس بخوره تا هم نفخشون گرفته بشه و هم این که به راحتی نرم و آماده پختن بشن.
  • برای تهیه آبگوشت بهتره که از گوشت گوسفندی با استخوان استفاده کنید که طعمش لذیذتر بشه.

طرز تهیه دیزی لعابدار سنتی در خانه

مرحله اول

طرز تهیه دیزی رو با انتخاب یه قابلمه مناسب برای پخت غذا شروع کرده و گوشت گوسفندی رو با آب به خوبی بشویید و آبکشی کنید و داخل قابلمه بریزید. در ادامه نخود و لوبیا خیس خورده رو آبکشی کنید و به همراه یک عدد پیاز به قابلمه اضافه کنید.


مرحله دوم

در این مرحله به مقدار مناسب برای پخت گوشت و حبوبات به قابلمه آب اضافه کنید تا جایی که روی مواد رو بپوشونه و سپس شعله رو زیاد کنید، وقتی که آب به جوش اومد، حرارت رو بر روی ملایم قرار بدید و اجازه بدید تا به خوبی در حدود ۲ الی ۳ ساعت پخته بشه.

نکته: یادتون باشه در این زمان، حتما کف‌های جمع شده روی سطح آب رو بگیرید.


مرحله سوم

روند پخت دیزی به این صورته که بعد از نرم شدن بافت گوشت و پخته شدن حبوبات، بهتره که سیب زمینی‌ها رو پوست بگیرید و داخل قابلمه بریزید. در ادامه گوجه‌ها رو رنده کرده و به همراه مغز لیمو عمانی و بدون هسته، به مواد در داخل قابلمه اضافه کرده و اجازه بدید که آبگوشت جا بیوفته.

نکته: در صورتی که تمایل داشتید به آبگوشت رب اضافه کنید، ابتدا اون رو تفت بدید و بعد به بقیه مواد اضافه کنید.


مرحله چهارم

دیزی که جا افتاد، دنبه‌ها رو از آب جدا کنید و با پیاز بکوبید، و به مقدار لازم زردچوبه و فلفل سیاه به اونها اضافه کرده و بلافاصله داخل قابلمه بریزید و صبر کنید تا حدود ۳۰ دقیقه روند پخت طی بشه تا چربی دنبه به خوبی با بقیه مواد مخلوط بشه.

نکته: فراموش نکنید که هم میتونید دنبه رو با پیاز خام بکوبید و هم با پیاز پخته در داخل قابلمه، اما پیاز رو رنده نکنید، چون طعم خوبی نداره.


مرحله پنجم

دیزی خوشمزه و لعابداری که پختید آماده شده و برای سرو این غذا میتونید به دو روش عمل کنید. اولین روش اینه که آبگوشت رو، بدون مواد از قابلمه جدا کرده و داخل کاسه بریزید و گوشت و حبوبات رو با گوشت‌کوب بکوبید و جدا از هم میل کنید. و روش دوم اینه که داخل هر کاسه مقداری از آبگوشت به همراه گوشت، نخود و لوبیا بریزید و نوش جان کنید.


نکات تکمیلی برای پختن دیزی

  • این مقدار از مواد اولیه با نیم کیلو گوشت رو میتونید برای ۴ الی ۵ نفر استفاده کنید.
  • فراموش نکنید که از شب قبل برای خیساندن حبوبات اقدام کنید که نفخشون گرفته بشه.
  • آبگوشت غذاییه که هرچی با حرارت ملایم‌تری بپزه، بهتر جا میوفته و خوشمزه‌تر میشه.
  • میتونید از غوره به جای لیموعمانی استفاده کنید، به این صورت که جداگانه بجوشونید و وقتی له شد توی قابلمه بریزید.
  • به یاد داشته باشید که تفت دادن رب گوجه خیلی مهمه و بیشتر از ۱ یا ۲ قاشق استفاده نکنید.
  • استفاده از نعنا داغ در کنار آبگوشت هم میتونه طعم جالبی داشته باشه.
  • جدا کردن دنبه و له کردنش با پیاز در انتهای پختن غذاتون خیلی مهمه و توی بهتر شدن طعم دیزی تاثیر میزاره.
  • میشه که به جای لیمو عمانی از پودر لیمو استفاده کرد.

خب امیدوارم که از این روش طرز تهیه دیزی (آبگوشت) خوشتون اومده باشه و یادتون نره که چون آبگوشت غذایه سنگینیه، سعی کنید  که برای ناهار اون رو تدارک ببینید و سرو کنید. ممنون که تا آخر مقاله با ما همراه بودید.

پایان.

آخرین بروز رسانی در: 22 نوامبر 2022| نویسنده: پوریا زنگیشه