آموزش درست کردن دلمه برگ مو خوشمزه با لپه و رب انار به روش ساده خانگی

طرز تهیه دلمه برگ مو تبریزی

نحوه درست کردن دلمه برگ مو خوشمزه با برنج و گوشت چرخ کرده

دلمه برگ مو یکی از خوشمزه‌ترین غذاهای سنتی بین المللیه که تو ایران هم تو تمام شهر‌ها به شیوه‌ها و طعم‌های مختلفی پخته میشه، اما معروف‌ترین دلمه‌های ایرانی مربوط به شهر تبریز هست که دستور پخت مخصوصی داره.

طرز تهیه دلمه برگ مو خیلی راحته و نیاز به مهارت خاصی نداره و برای درست کردنش فقط لازمه که طبق اصول پخت پیش برید تا بهترین و اصیل‌ترین طعم این غذا رو به دست بیارید.

دلمه برگ مو یه غذای لقمه‌ای هست که تو سراسر خاورمیانه، کشورهای مدیترانه و شرق اروپا با مواد اولیه گوناگون پخته میشه. بهتره بدونید کلمه دلمه هم به زبان ترکی یعنی پرشده، اما خواستگاه اولیه این غذا مشخص نیست.

برای درست کردن دلمه روش‌های گوناگونی وجود داره که یکی از بهترین اون‌ها استفاده از برگ مو یا انگور هست و همینطور با استفاده از برج، سبزیجات تازه و معطر، گوشت چرخ کرده و ادویه مواد میانی اون رو طبخ میکنن.

برای درست کردن این بسته‌های کوچیک پر شده با انواع مواد غذایی تازه و خوشمزه، با بخش آشپزی مجله قرمز همراه باشید تا نحوه درست کردن دلمه برگ مو خوشمزه و اصیل ایرانی رو به شما همراهان گرامی آموزش بدیم.

مواد لازم برای تهیه دلمه برگ مو خوشمزه و سنتی

مواد لازم برای ۴ نفر
برنج۲ لیوان
سبزی دلمه۲۰۰ گرم
پیاز۱ عدد
گوشت چرخ کرده۲۵۰ گرم
لپه۱۰۰ گرم
برگ موبه تعداد کافی
شکر۲ قاشق غذا خوری
سرکه۱/۲ لیوان
نمکبه مقدار لازم
فلفل سیاه۱ قاشق چای خوری
زرد چوبه۱ قاشق چای خوری
روغنبه اندازه کافی

طرز تهیه دلمه برگ مو تبریزی در خانه

نکته مهم قبل از شروع پخت:

  • برای درست کردن دلمه برگ مو لپه‌ها رو از شب قبل بزارید تا خیس بخوره که نفخشون گرفته بشه.
  • برنج رو هم ۲ الی ۴ ساعت قبل از پخت با یک قاشق نمک بزارید تا خیس بخوره و چند بار آبش رو عوض کنید.

مرحله اول

طرز تهیه دلمه برگ مو مجلسی رو با پختن لپه خیس خورده شروع کنید، به این صورت که یه قابلمه مناسب روی حرارت متوسط بزارید و لپه رو آبکشی کرده و داخل قابلمه ریخته و تا یه مقدار بالاتر از سطج لپه آب بریزید.

نکته: یادتون باشه که حتما کف روی آب لپه رو بگیرید.


مرحله دوم

برای این که لپه در داخل دلمه برگ مو به خوبی نرم باشه، بعد از به جوش اومدن آب، حرارت رو ملایم کنید تا به آرامی پخته بشه و سپس اجازه بدید تا آب درون قابلمه به خوبی ته بکشه.


مرحله سوم

در این هنگام تا پختن لپه به سراغ آماده سازی سبزی‌ها بریزد، به این صورت که سبزی‌های دلمه شامل: نعناع، مرزه، پیازچه، شویذ، جعفری و ترخونه و به خوبی همه این‌ها رو بشویید و آبکش کنید تا آب اضافی اون‌ها خارج بشه.


مرحله چهارم

روند آماده سازی مواد اولیه دلمه برگه مو رو با ریختن سبزی‌ها بر روی یک پارچه خشک ادامه داده تا به خوبی آبشون کشیده بشه و خشک بشن، سپس روی تخته همه اون‌ها رو به اندازه متوسط خرد کنید تا عطرشون حفظ بشه.


مرحله پنجم

در این مرحله برنج خیس خورده رو آبکشی کرده و یه قابلمه مناسب روی حرارت متوسط بزارید و تا نصف قابلمه رو آب بریزید و بزارید به جوش بیاد و سپس برنج رو با یک قاشق نمک داخل آبجوش بریزید و با قاشق، یکم هم بزنید تا دانه‌های برنج به هم نچسبن.


مرحله ششم

برنج رو در حدود ۷ دقیقه بزارید تا پخته بشه و برای تست، دانه برنج رو امتحان کنید و اگه داخلش سفت و بیرونش نرم باشه، یعنی آماده شده و باید برنج رو آبکشی کرده و کنار بزارید.


مرحله هفتم

نحوه پخت دلمه برگه مو رو با پوست کندن پیاز ادامه داده و سپس به صورت نگینی خرد کنید و یه تابه مناسب روی حرارت ملایم گذاشته، یه مقدار روغن اضافه کنید و بزارید داغ بشه و بعد پیاز‌ها رو اضافه کنید و تفت بدید تا سبک شیشه‌ای بشه.


مرحله هشتم

حالا یه مقدار زردچوبه رو با پیاز مخلوط کرده و به خوبی هم بزنید تا مواد با هم ترکیب بشن و سپس گوشت چرخ کرده رو اضافه کنید و یه مقدار تفت بدید تا بافتش باز بشه و بعد فلفل سیاه بریزد و هم بزنید تا رنگ گوشت تغییر کنه و سرخ بشه و از روی حرارت بردارید.


مرحله نهم

ادامه طبخ دلمه برگ مو رو با اضافه کردن سبزی‌های دلمه به تابه حاوی گوشت ادامه بدید و سپس لپه، برنج رو به همراه یه مقدار نمک، فلفل سیاه و زرد چوبه اضافه کرده و به خوبی با هم ترکیب کنید تا کاملا یکدست بشن.


مرحله دهم

برای اینکه یه دلمه نرم و خوش طعم داشته باشید، بهتره که یه قابلمه بزرگ روی حرارت متوسط گذاشته و تا نصف، آب اضافه کنید و بزارید به جوش بیاد و سپس برگ‌های دلمه رو تا حدود ۱ دقیقه داخل آب بریزید و بیرون بیارید.


مرحله یازدهم

برگ موها رو داخل آبکش قرار بدید و روی اونها آب سرد بریزد و صبر کنید تا آب اضافی اون‌ها کشیده بشه، این کار برای نرم شدن برگ‌های مو خیلی عالیه.


مرحله دوازهم

برای این که دلمه‌ ها رو بپیچید، یک برگ مو رو روی تخته آشپرخانه بزارید و به اندازه یک قاشق پر، از مواد روی برگ بریزید و به خوبی به صورت مربعی و به شکل بقچه مانند برگ رو بپیچید.


مرحله سیزدهم

طریقه پیچیدن دلمه برگ مو به این صورته که اگه برگ ها خیلی کوچیک هستن، از دوتا برگ همزمان برای یک دلمه استفاده کنید. حالا یه قابلمه مناسب و ترجیحا بزرگ رو آماده کنید و روغن بریزد و سپس کف قابلمه رو با برگ مو بپوشونید.


مرحله چهاردهم

دلمه های پیچیده شده رو داخل قابلمه و روی برگ مو بچینید، و زمانی که این کار رو انجام دادید، روی دلمه ها رو با برگ مو بپوشونید. ۲ لیوان آب و ½ لیوان روغن رو با هم مخلوط کرده و روی مواد بریزید و درب قابلمه رو ببندید.


مرحله پانزدهم

در ابتدای کار حدود ۵ دقیقه حرارت رو بالا ببریید تا آب درون قابلمه شروع به بخار شدن کنه و در ادامه حرارت رو پایین بیارید و اجازه بدید تا حدود ۱ ساعت و نیم دلمه ها به خوبی پخته بشن.


مرحله شانزدهم

به مقدار گفته شده شکر و ½ لیوان سرکه رو داخل یه قابلمه بریزید و روی حرارت بزارید و هم بزنید تا شکر به خوبی حل بشه و از روی حرارت بردارید.


مرحله هفدهم

در این مرحله برگ روی دلمه ها رو تست کنید و اگه به خوبی پخته شدن، مخلوط شکر و سرکه رو اصافه کرده و دوباره اجازه بدید تا دلمه برگ مو حدود نیم ساعت دیگه پخته بشه و مزه‌دار بشه و سپس داخل ظرف مورد نظر بکشید و نوش جان کنید.

نکات مهم برای تهیه دلمه برگ مو

  • میتونید از رب انار هم به عنوان یه چاشنی خوشمزه برای دلمه برگ مو استفاده کنید.
  • یادتون باشه که اگه آب داخل قابلمه زیاد باشه، آب به سرعت بخار میشه و باعث سوخته شدن دلمه ها میشه.
  • مقدار آب و زمان پخت دلمه ها رو با توجه به اندازه قابلمه و تعداد دلمه ها در نظر بگیرید.
  • بهترین اندازه برگ مو باید به اندازه کف دست باشه و معنی جوان بودن برگ رو داره.
  • ترش یا شیرین بودن دلمه به سلیقه شما بستگی داره و میتونید بنا به سلیقه مقدار سرکه یا شکر رو بیشتر کنید.
  • در صورتی که اندازه برگ های مو خیلی کوچیک باشه، از ۲ برگ همزمان برای پیچیدن استفاده کنید.

سخن آخر

با توجه به دستور پخت پخته شده، ما از رنج، سبزیجات معطر، ادویه و گوشت چرخ کرده به همراه لپه برای درست کردن دلمه برگ مو استفاده کردیم و بعد از آماده شدن مواد میانی، اون ها رو داخل برگ مو میریزیم و داخل قابلمه قرار میدیم تا به خوبی پخته بشه و سپس برای ترش، شیرین یا ملس شدن دلمه ها از مخلوط سرکه و شکر استفاده میکنیم. بهترین مزیت دلمه برگ مو علاوه بر طعم مخصوص و متفاوتش اینه که هم به عنوان وعده اصلی، هم میان وعده و هم در کنار غذاهای دیگه کاربرد داره. امیدوارم که از این دستور پخت خوشتون اومده باشه.

آخرین بروز رسانی در: 30 اکتبر 2022| نویسنده: پوریا زنگیشه