آموزش آش رشته خومزه مجلسی تهرانی برای 4 نفر

طرز تهیه آش رشته ساده و سریع

طرز پخت آش رشته

آش رشته یکی از خوراک‌های سنتی و قدیمیه ایرانیه که با هم‌نشینی حبوبات، سبزی و رشته به عمل میاد و همین تنوع به جایی میرسه که بعد از درست شدنش فضا رو با بوی نوستالژی و مطبوع خودش پر می‌کنه.

طرز تهیه آش رشته به چند مدل مختلف انجام میشه که هرکدوم بنا به ذائقه افراد درست شده؛ آش رشته با کشک، آش ترش با سرکه و آش رشته ساده که با تزیین نعنا داغ به شدت دلبری می‌کنه.

برای درست کردن آش رشته باید در طی چند حرکت، مواد غذایی مختلفی رو به صورت جداگانه بپزید یا سرخ کنید که با رعایت نکات دستور پخت با هم ترکیب بشن تا، طعم قدیمی و نوستالژی آش رشته عوض نشه.

اگه می‌خواید آش رشته بپزید با ما همراه باشید که تو این مقاله قراره نحوه درست کردن یه آش رشته خوشمزه رو به همراه نکات مهم به شما عزیزان آموزش بدیم.

مواد لازم تهیه آش رشته ساده

مواد لازم برای ۴ نفر
نخود۱ پیمانه
لوبیا سفیدنصف پیمانه
لوبیا چیتینصف پیمانه
عدسیک پیمانه
سیر۸ حبه
سبزی آش۴۰۰ گرم
پیاز۲ عدد بزرگ
نعنا خشک۲ قاشق غذا خوری
رشته آشنصف بسته
کشک(اختیاری)به مقدار لازم
نمکبه اندازه کافی
فلفل سیاهنصف قاشق چای خوری
زرد چوبهنصف قاشق چای خوری
روغنبه اندازه کافی

طرز تهیه آش رشته سریع و ساده

خیساندن حبوبات: آش رشته برای اینکه به خوبی جا بیوفته و روند کار سریع پیش بره و همچنین به خاطر استفاده از حبوبات نفخ نداشته باشه، هر کدوم از حبوبات رو جداگانه داخل کاسه بریزید و، در حدود ۶ ساعت بزارید که خیس بخوره.

دستور پخت

۱- طرز تهیه آش رشته رو با انتخاب ۲ عدد قابلمه شروع میکنیم، نخود و لوبیاها رو هرکردوم داخل قابلمه جدا بریزید و در حدی که روشون رو بپوشونه آب اضافه کرده و روی حرارت بزارید.

۲- اول کار حرارت رو زیاد کنید و زمانی که آب به جوش اومد حرارت رو پایین بیارید که نخود و لوبیاها روند پختشون رو طی کنن، اما یادتون باشه که نباید نرم و له بشن.

۳- برای تهیه آش رشته بهتره که نخود و لوبیا رو تست کنید و در صورتی که پخته باشن، قابلمه رو از روی حرارت بردارید. حالا سبزی آش رو پاک کرده و بعد از شستن اون شروع کنید به خورد کردن سبزی‌ها.

۴- نحوه پختن آش رشته رو با شستن پیاز‌ها ادامه داده به صورت نگینی کاملا خورد کنید. حالا یه تابه مناسب رو روی حرارت ملایم بزارید و پیازها رو با روغن تفت بدید و وقتی که طلایی شدن اون‌ها رو از تابه بیرون بیارید.

۵- برای ادامه کار به سراغ سیرها برید و به صورت ریز خورد کرده و بعد از سرخ کردن پیاز، شروع کنید به تفت دادن سیر اما سعی کنید که با کمترین روغن این کار رو انجام بدید و بعد از تفت دادن اونها رو داخل ظرف مناسب بریزید.

۶- حالا وقتشه که بریم نعنا داغ رو درست کنیم. واسه این کار میتونید بعد از تفت دادن سیر، نعنا خشک رو داخل تابه بریزید و با حرارت ملایم تفت بدید و اگه رنگ نعنا عوض شد، تابه رو از روی حرارت بردارید و به هم زدن ادامه بدید.

نکته: نعنا داغ رو به خوبی هم بزنید که که نسوزه.

۷- طرز پخت آش رشته رو با انتخاب یه قابلمه نسبتا بزرگ ادامه بدید و اون رو روی حرارت گذاشته و حدود ۱.۳ قابلمه رو با آب پر کنید، درب قابلمه رو ببندید که آب به جوش بیاد که مواد رو بهش اضافه کنیم.

نکته: قابلمه کوچیک باعث میشه که رشته های آشی به خمیر تبدیل بشن.

۸- بعد از به جوش اومدن آب، عدس خیس خورده رو به همراه نخود و لوبیای پخته شده رو داخل قابلمه بریزید و صبر کنید که دوباره آب به جوش بیاد و قل بخوره و در ادامه سبزی‌های آش رو داخل قابلمه بریزید.

۹- واسه حفظ رنگ سبزی، نصف قاشق چای خوری نمک به قابلمه اضافه کرده و یه مقدار هم بزنید که با مواد ترکیب بشه. حالا نصف سیر و پیاز داغ رو به همراه یه مقدار فلفل و زردچوبه به آش اضافه کنید و اجازه بدید که ۴۵ دقیقه سبزی آش پخته بشه.

نکته: یادتون باشه که تو این مرحله درب قابلمه رو نبندید. و نصف قاشق چای خوری ادویه، و بیشتر نریزید.

۱۰- در ادامه روند پخت آش رشته، رشته های آش رو از وسط نصف کنید و به مواد آش در داخل قابلمه اضافه کنید، بعد از حدود چند دقیقه، از آش رشته بچشید و اگه نیاز بود دوباره نمک اضافه کنید. حالا صبر کنید که آش جا بیوفته.

۱۱- آش رشته رو به خوبی هم بزنید و هر وقت حس کردید کم آبه و هنوز نپخته، به آش آبجوش اضافه کنید که طعم آش رو از بین نبره و اگه تمابل داشتید میتونید به آش رشته ای که پختید، کشک اضافه کنید.

۱۲- آش رشته رو با یه قاشق تست کنید و اگه جا افتاده بود، داخل ظرف مناسب بریزید و نوش جان کنید.

اینم از طرز تهیه آش رشته سنتی و خوشمزه که امیدوارم خوشتون بیاد.


نکات مهم پخت آش رشته خانگی

  • خیلی مهمه که از قابلمه‌ی بزرگ استفاده کنید، چون در غیر این صورت باعث له شدن رشته‌ها میشه.
  • برای زیبا تر شدن آش رشته، سبزی رو درشت خورد کرده و از ساقه استفاده نکنید.
  • حتما از رشته آش مرغوب استفاده کنید.
  • نمک آش رشته رو بعد از اضافه کردن رشته و کشک تست کنید که آش شور نشه.
  • کشک رو در آخر اضافه کنید تا حرارت دمای آش باعث بریدن کشک نشه.
  • نعنا داغ رو بعد از اینکه ریختید داخل روغن، حرارت رو خاموش کنید تا نعنا نسوزه.

در آخر هم باید بگم که آش رشته یکی از معروف‌ترین و شناخته شده ترین خوراک های ایرانیه که به دلیل استفاده از حبوبات متنوع، هم خیلی مقویه و هم خیلی سالمه و شاید همین باعث شده که واسه اکثر روزهای خاص در سال، مخصوصا تو فصل های پاییز و زمستان آش رشته میپزن. همونطور که در این مقاله مشاهده کردید، طرز درست کردن آش رشته رو به همراه نکات مهمی توضیح دادیم که با رعایت دستور پخت و موارد مهم، میتونید یه آش خیلی خوشمزه رو درست کنید. ممنون که ما رو همراهی می‌کنید.

پایان.

آخرین بروز رسانی در: 13 مارس 2023| نویسنده: پوریا زنگیشه