علائم، تشخیص، درمان سرطان سینه التهابی و و پیش‌بینی وضعیت این بیماران


سرطان سینه التهابی نوعی از سرطان سینه است که فوریت بیشتری نسبت به انواع دیگر این سرطان دارد. زیرا علائم این بیماری پیشروی سریعتری دارند و متاسفانه این بیماران نسبت به بیمارانی که مبتلا به انواع دیگری از سرطان سینه هستند بقای کمتری دارند. با این حال برای درمان این بیماری روش‌های مختلفی دارد و میزان تاثیر این درمان‌ها به تشخیص زودهنگام این بیماری بستگی دارد. بنابراین هر یک از علائم ذکرشده در این مقاله را جدی بگیرید و سریعا به پزشک مراجعه کنید.

این مقاله بخشی از سری‌مقالات «راهنمای جامع سرطان سینه» است. ما در این مقالات درباره موضوعات زیر صحبت می‌کنیم:

ما برای کسب اطلاعات معتبر در این زمینه به موسسه ملی سرطان آمریکا (www.cancer.gov) مراجعه کرده و مقاله‌ی حاضر را تهیه نموده‌ایم. با اینکه مطالب این مقاله از اعتبار بالایی برخوردار است همواره به‌یاد داشته باشید که درباره‌ی هر مداخله‌ی درمانی یا حتی مداخله در سبک زندگی‌تان با پزشک یا متخصص معتبر آن حوزه مشورت نمایید. ارائه‌ی اطلاعات مربوط به حوزه‌ی سلامت به معنی تجویز دارو یا رفتار خاصی نیست و فقط جنبه‌ی آگاهی‌بخشی دارد. بنابراین مطالب مربوط به حوزه‌ی سلامت که در فضای اینترنت موجود است را از فیلتر مسئولیت‌پذیری خود عبور دهید.

فهست مطالبی که در این مقاله خدمتتان ارائه می‌شود به صورت زیر است:

  • سرطان التهابی سینه چیست؟
  • علائم سرطان سینه التهابی
  • تشخیص سرطان التهابی سینه
  • درمان سرطان سینه التهابی
  • پیش‌بینی وضعیت بیماران مبتلا به این بیماری

با ما همراه باشید و در انتها نظرات و تجربیات خود را در قسمت دیدگاه‌ها با ما و دیگران به اشتراک بگذارید 🙂

سرطان التهابی سینه چیست؟

سرطان سینه التهابی (Inflammatory breast cancer) یک بیماری نادر و بسیار تهاجمی است که در آن سلول‌های سرطانی، عروق لنفاوی پوست سینه را مسدود می‌کنند. این نوع سرطان سینه “التهابی” نامیده می‌شود زیرا در این بیماری، سینه اغلب متورم و قرمز یا ملتهب به نظر می‌رسد.

این نوع سرطان سینه نادر است و ۱ تا ۵ درصد از کل سرطان‌های سینه‌ی تشخیص داده‌شده در ایالات متحده آمریکا را تشکیل می‌دهد. بیشتر سرطان‌های التهابی سینه، کارسینوم‌های مجاری (ductal carcinomas) مهاجم هستند، به این معنی که از سلول‌هایی که مجاری شیر در سینه‌ها را پوشانده‌اند ایجاد می‌شوند و سپس به خارج از این مجاری گسترش می‌یابند.

سرطان سینه التهابی به‌سرعت پیشرفت می‌کند، اغلب در عرض چند هفته یا چند ماه. در تشخیص این بیماری، مرحله‌ی سرطان سینه التهابی یا مرحله III است یا مرحله‌ی IV، بسته به اینکه سلول‌های سرطانی فقط به غدد لنفاوی مجاور گسترش یافته‌اند یا به بافت‌های دیگر هم رسیده‌اند.

ویژگی‌های سرطان سینه التهابی شامل موارد زیر است:

  • در مقایسه با انواع دیگر سرطان سینه، سرطان سینه التهابی در سنین پایین‌تری تشخیص داده می‌شود.
  • سرطان التهابی سینه در زنان آفریقایی‌آمریکایی بیشتر از زنان سفیدپوست در سنین پایین‌تر تشخیص داده می‌شود.
  • تومورهای التهابی پستان اغلب دارای گیرنده هورمونی منفی هستند، به این معنی که نمی‌توان آن‌ها را با درمان‌های هورمونی، مانند داروی تاموکسیفن (tamoxifen)، که رشد سلول‌های سرطانی ناشی از استروژن را کاهش می‌دهد، درمان کرد.
  • سرطان سینه التهابی در زنان چاق بیشتر از زنان دارای وزن طبیعی اتفاق می افتد.
  • مانند سایر انواع سرطان سینه، سرطان سینه التهابی هم می‌تواند در مردان رخ دهد، اما معمولاً در سنین بالاتر از زنان.

سرطان سینه

علائم سرطان سینه التهابی

علائم این نوع از سرطان سینه شامل تورم (edema) و قرمزی (ٰerythema) است که یک‌سوم یا بیشتر از سینه را تحت تاثیر قرار می‌دهد. پوست سینه نیز ممکن است صورتی، بنفش متمایل به قرمز یا کبود دیده شود. علاوه‌بر این، ممکن است پوست دارای برجستگی‌هایی باشد یا مانند پوست پرتقال حفره‌دار به نظر برسد.

این علائم ناشی از تجمع مایع (لنف(lymph)) در پوست پستان است. این تجمع مایع به این دلیل رخ می‌دهد که سلول‌های سرطانی، عروق لنفاوی پوست را مسدود کرده‌اند و از جریان طبیعی لنف در بافت جلوگیری می‌کنند. در این بیماری گاهی اوقات سینه ممکن است حاوی یک تومور جامد باشد که می‌تواند در طول معاینه فیزیکی احساس شود، اما در اغلب موارد تومور را نمی‌توان احساس کرد.

سایر علائم این بیماری شامل افزایش سریع اندازه سینه است. احساس سنگینی، سوزش یا حساسیت در سینه؛ یا نوک سینه‌ای که معکوس است (رو به داخل). همچنین ممکن است در زیر بازو، نزدیک استخوان ترقوه یا هر دو، غدد لنفاوی متورم نیز وجود داشته باشند.

توجه به این نکته ضروری است که این علائم همچنین ممکن است نشانه‌ای از بیماری‌ها یا شرایط دیگر مانند عفونت، آسیب یا نوع دیگری از سرطان پستان باشد که به‌صورت موضعی پیشرفت کرده است. به همین دلیل، این بیماری در زنان اغلب با تأخیر تشخیص داده می‌شوند.

تشخیص

تشخیص سرطان التهابی سینه ممکن است دشوار باشد. اغلب، در این بیماری هیچ توده‌ای وجود ندارد که بتوان آن را در طول معاینه فیزیکی احساس یا در ماموگرافی مشاهده کرد. علاوه‌بر این، اکثر زنانی که با سرطان سینه التهابی تشخیص داده می‌شود، بافت سینه متراکمی دارند که تشخیص سرطان در ماموگرافی را دشوارتر می‌کند. (درباره تراکم سینه در این مقاله بخوانید: تغییرات سینه؛ کدام تغییرات طبیعی هستند و کدام غیرطبیعی؟)

همچنین، از آنجایی که سرطان سینه التهابی بسیار تهاجمی است، می‌تواند بین جلساتی که برای ماموگرافی برنامه‌ریزی می‌کنید ایجاد شود و به‌سرعت پیشرفت کند. علائم سرطان سینه التهابی ممکن است با علائم ورم پستان، که ناشی از عفونت پستان، یا نوعی از سرطان پستان موضعی پیشرفته است اشتباه گرفته شود.

برای کمک به جلوگیری از تاخیر در تشخیص این بیماری و انتخاب بهترین روش درمانی، یک هیئت بین‌المللی از متخصصان، دستورالعمل‌هایی را منتشر کرده‌اند مبنی بر اینکه پزشکان چگونه می‌توانند سرطان التهابی سینه را به‌درستی تشخیص داده و مرحله‌بندی کنند. توصیه‌های آنها در ادامه به‌صورت خلاصه أورده شده است.

حداقل معیارهای تشخیص این بیماری شامل موارد زیر است:

  • شروع سریع قرمزی، تورم و ظاهر پوست‌پرتقالی (پوست شیارشیار و برجسته یا حفره‌دار) و/یا گرمای غیرطبیعی در سینه، با یا بدون احساس وجود توده.
  • علائم فوق کمتر از ۶ ماه است که بوجود آمده است.
  • قرمزی حداقل یک‌سوم پستان را می‌پوشاند.
  • نمونه‌های بیوپسی اولیه از بافت آسیب‌دیده‌ی پستان، سرطان تهاجمی را نشان می‌دهند.

بررسی بیشتر بافت آسیب‌دیده‌ی سینه باید شامل آزمایشی باشد تا ببیند آیا سلول‌های سرطانی گیرنده‌های هورمونی (گیرنده‌های استروژن و پروژسترون) دارند یا اینکه مقادیر ژن HER2 و/یا پروتئین HER2 بیش‌از حد طبیعی است (سرطان پستان HER2 مثبت) یا نه.

تست‌های تصویربرداری و مرحله‌بندی این بیماری شامل موارد زیر است:

  • ماموگرافی تشخیصی و سونوگرافی سینه و غدد لنفاوی نزدیک به آن.
  • اسکن PETیا سی‌تی اسکن و اسکن استخوان برای مشاهده اینکه آیا سرطان به سایر قسمت‌های بدن سرایت کرده است یا خیر.

تشخیص و مرحله‌بندی مناسب این سرطان سینه به پزشکان کمک می‌کند تا بهترین برنامه درمانی را ایجاد کرده و نتیجه احتمالی بیماری را تخمین بزنند.

درمان سرطان سینه التهابی

سرطان سینه التهابی به‌طور کلی ابتدا با شیمی‌درمانی سیستمیک برای کمک به کوچک شدن تومور، سپس با جراحی برای برداشتن تومور و به‌دنبال آن پرتودرمانی درمان می‌شود. این رویکرد درمانی، رویکرد چندوجهی نامیده می‌شود. مطالعات نشان داده‌اند که زنان مبتلا به سرطان سینه التهابی که با رویکرد چندوجهی درمان می‌شوند، پاسخ بهتری به درمان داشته و درمان آن‌ها بقای طولانی‌تری دارد. درمان‌های مورد استفاده در رویکرد چندوجهی می‌توانند شامل مواردی باشند که در ادامه توضیح داده شده است.

  • شیمی‌درمانی نئوادجوانت (Neoadjuvant): این نوع شیمی‌درمانی قبل از جراحی انجام می‌شود و معمولاً شامل داروهای آنتراسایکلین ( anthracycline) و تاکسان ( taxane) می‌شود. پزشکان به‌طور کلی توصیه می‌کنند که در طول ۴ تا ۶ ماه قبل از برداشتن تومور حداقل شش دوره شیمی‌درمانی نئوادجوانت انجام شود، مگر اینکه در این مدت، بیماری پیشرفت کرده و پزشکان تصمیم بگیرند که جراحی نباید به تعویق بیفتد.
  • درمان هدفمند (Targeted therapy): سرطان‌های التهابی سینه اغلب مقادیر زیادی از پروتئین HER2 تولید می‌کنند و داروهایی مانند تراستوزوماب (trastuzumab با نام تجاری Herceptin) که این پروتئین را مورد هدف قرار می‌دهند می‌توانند برای درمان آن‌ها استفاده شوند. درمان ضد HER2 را می‌توان هم به‌عنوان بخشی از درمان نئوادجوانت و هم بعد از جراحی (به‌عنوان درمان کمکی) انجام داد.
  • هورمون‌درمانی: اگر سلول‌های سرطان سینه التهابی زنان حاوی گیرنده‌های هورمونی باشد، هورمون‌درمانی یکی دیگر از گزینه‌های درمانی است. داروهایی مانند تاموکسیفن که از اتصال استروژن به گیرنده‌ی آن جلوگیری می‌کنند و مهارکننده‌های آروماتاز ​​مانند لتروزول (letrozole) که توانایی بدن در ساخت استروژن را مسدود می‌کنند، می‌توانند باعث توقف رشد و مرگ سلول‌های سرطانی وابسته به استروژن شوند.
  • جراحی: جراحی استاندارد برای سرطان سینه التهابی، ماستکتومی رادیکال اصلاح‌شده (modified radical mastectomy) است. این جراحی شامل برداشتن کل سینه و بیشتر یا تمام غدد لنفاوی زیر بازوی مجاور است. اغلب، پوشش روی عضلات زیرین قفسه سینه نیز برداشته می‌شود، اما عضلات قفسه سینه حفظ می‌شوند. با این حال، گاهی اوقات ممکن است عضله‌ی کوچکتر قفسه سینه (که پکتورالیس مینور (pectoralis minor) نام دارد) نیز برداشته شود.
  • پرتودرمانی: پرتودرمانی پس از ماستکتومی روی دیواره قفسه سینه در زیر سینه‌ای که برداشته شده است، بخش استاندارد درمان چندوجهی برای سرطان التهابی پستان است. اگر زنی قبل از جراحی داروی تراستوزوماب (trastuzumab) را دریافت کرده باشد، ممکن است نیاز باشد در طول پرتودرمانی بعد از عمل نیز به دریافت آن ادامه دهد. بازسازی سینه در زنان مبتلا به سرطان التهابی سینه قابل انجام است، اما به دلیل اهمیت پرتودرمانی در درمان این بیماری، متخصصان عموماً بازسازی با تاخیر را توصیه می‌کنند.
  • درمان کمکی: درمان سیستمیک کمکی، می‌تواند پس از جراحی برای کاهش احتمال عود سرطان انجام شود. این درمان ممکن است شامل شیمی‌درمانی اضافی، هورمون‌درمانی، درمان هدفمند (مانند تراستوزوماب) یا ترکیبی از این درمان‌ها باشد.

درمان سرطان سینه

پیش بینی وضعیت بیماران مبتلا به این بیماری

پیش‌بینی، یا نتیجه احتمالی درمان، برای یک بیمار مبتلا به سرطان با عنوان شانس درمان موفقیت‌آمیز سرطان و بهبود کامل بیمار در نظر گرفته می‌شود. عوامل زیادی می‌توانند بر پیش‌بینی وضعیت یک بیمار مبتلا به سرطان تأثیر بگذارند، از جمله نوع و محل سرطان، مرحله بیماری، سن بیمار و سلامت عمومی کلی، و میزان پاسخ بیماری فرد به انواع روش های درمانی.

از آنجایی که سرطان سینه التهابی معمولاً به‌سرعت توسعه می‌یابد و به‌شدت به سایر قسمت‌های بدن گسترش می‌یابد، به‌طور کلی زنانی که به این بیماری مبتلا می‌شوند، نسبت به زنانی که با انواع دیگری از سرطان سینه تشخیص داده شده‌اند، بقای کمتری دارند.

با این حال، مهم است که به‌خاطر داشته باشید که آمار بقا بر اساس تعداد زیادی از بیماران است و پیش‌بینی وضعیت هر فرد بسته به ویژگی‌های تومور و سابقه پزشکی او می‌تواند بهتر یا بدتر باشد.

تحقیقات مداوم، به‌ویژه در سطح مولکولی، درک ما را از چگونگی شروع و پیشرفت سرطان سینه افزایش می‌دهد. این دانش باید امکان ایجاد درمان‌های جدید و پیش‌بینی‌های دقیق‌تری را برای زنان مبتلا به این بیماری فراهم کند. بنابراین، مهم است که زنان مبتلا به سرطان سینه التهابی با پزشک خود درمورد امکان شرکت در یک کارآزمایی بالینی صحبت کنند.


ترجمه اختصاصی توسط مجله قرمز

منبع:

Inflammatory Breast Cancer was originally published by the National Cancer Institute”, Reviewed: 

“The National Cancer Institute (NCI) does not endorse this translation and no endorsement by NCI should be inferred”

“موسسه ملی سرطان (NCI) این ترجمه را تصدیق نمی‌کند و این مقاله نباید تاییدیه‌ای توسط NCI استنباط شود.”