رپورتاژ آگهی


یکی از بیماری‌های رایج در میان زنان، سرطان سینه است. وجود توده بدخیم در سینه سرطان سینه نامیده می‌شود. امروزه با پیشرفت‌هایی که در علم پزشکی به وجود آمده است در بسیاری از موارد مبتلایان سرطان سینه درمان می‌شوند. یکی از مراحل درمان سرطان پستان، خارج کردن تمام یا بخشی از بافت سینه است. از دست دادن بافت سینه برای اغلب خانم‌ها ناراحت کننده است. خوشبختانه با جراحی بازسازی بافت سینه می‌توان جایگزینی برای بافت سینه ایجاد کرد. در این مقاله قصد داریم در رابطه با عمل بازسازی سینه صحبت کنیم.

جراحی بازسازی سینه چیست؟

همانطور که از نام این عمل پیداست این جراحی با هدف ترمیم بافت سینه و اصلاح شکل ظاهری سینه انجام می‌شود. خارج کردن توده‌های بدخیم در پستان گاهی منجر به از دست رفتن تمام یا بخشی از بافت سینه می‌شود. افرادی که در طی درمان تمام بافت سینه آن‌ها تخلیه شده است متقاضیان این عمل هستند. اغلب خانم‌ها پس از تخلیه بافت سینه اعتماد به نفس خود را ار دست داده و در موارد حاد ممکن است افسرده شوند. بازسازی سینه یک راه بسیار خوب برای افزایش اعتماد به نفس در این افراد است.

جراحی بازسازی سینه چه زمانی انجام می‌ شود؟

احتمالا اسم عمل ماستکتومی را شنیده‌اید. به عمل برداشتن کل سینه جراحی ماستکتومی گفته می‌شود. زمان انجام بازسازی سینه با توجه به شرایط بیمار در افراد مختلف متفاوت است. گاهی بازسازی سینه همزمان با خارج کردن بافت سینه انجام می‌شود. در برخی افراد نیز بعد از عمل ماستکتومی انجام می‌شود. نظر پزشک و وضعیت بیمار در زمان انجام جراحی بسیار اثرگذار است. معمولا بازسازی سینه حداقل دو سال پس از تخلیه بافت سینه انجام می‌شود. این فاصله زمانی به دلیل این است که مراحل درمان سرطان سینه اعم از شیمی درمانی و پرتو درمانی به اتمام رسیده و احتمال عود بیماری از بین رفته باشد. در مواردی که بیماری در مراحل بسیار ابتدایی تشخیص داده شده و یا ماستکتومی به منظور جلوگیری از ابتلا به سرطان سینه انجام می‌شود، می‌توان جراحی بازسازی سینه را همزمان با ماستکتومی انجام داد.

کدام متخصص جراحی بازسازی سینه را انجام می ‌دهد؟

هر عمل جراحی زیبایی یا درمانی باید توسط یک متخصص انجام شود. سینه یکی از اندام‌های مهم در خانم‌ها است و انجام جراحی توسط پزشک متخصص و با مهارت در این زمینه بسیار مهم است. عمل جراحی بازسازی سینه توسط جراحان متخصص پلاستیک انجام می‌شود. شما می‌توانید با مراجعه به کلینیک زیبایی مهزیار، عمل بازسازی سینه را زیر نظر بهترین متخصصان و با بهترین تجهیزات انجام دهید.

عمل بازسازی سینه در چند مرحله انجام می ‌شود؟

برای انجام عمل بازسازی سینه نیاز به یک ویزیت اولیه است. در اولین ویزیت پزشک وضعیت بیمار را از نظر جسمی، روحی، فرم بدن، سن، حاملگی احتمالی بعد از عمل و…. بررسی می‌کند. آزمایشات روتین قبل از عمل جراحی برای بیمار تحویز می‌شود تا در جلسه قبل از عمل توسط پزشک بررسی شود. بازسازی پستان به طور کلی در دو مرحله انجام می‌شود. مرحله اول عمل اصلی است و حداقل به مدت دو روز پس از انجام عمل اصلی نیاز به بستری است. مرحله بعدی در برخی موارد نیاز نیست و در صورت نیاز بودن آنقدر جزئی است که نیازی به بستری ندارد.

روش‌های بازسازی سینه

بازسازی سینه به دو روش قابل انجام است. وضعیت جسمی بیمار در انتخاب روش انجام بازسازی سینه موثر است. دو روش رایج برای انجام بازسازی پستان به شرح زیر است:

روش TRAM

در این روش از چربی‌های اضافی بدن بیمار برای بازسازی بافت پستان استفاده می‌شود. چربی‌های ناحیه زیرشکم برای ترمیم بافت سینه مناسب هستند. این روش پس از رادیوتراپی قابل انجام است. در روش TRAM به دلیل اینکه چربی از بدن بیمار تامین شده امکان دفع چربی کمتر است و معمولا نیاز به مرحله ترمیم ندارد. در واقع با یک تیر دونشان زده‌اید و از شر چربی اضافی زیر شکم نیز خلاص می‌شوید. همزمان با چاق یا لاغر شدن فرد بافت سینه نیز تغییر خواهد کرد.

استفاده از پروتز

در این روش برای بازسازی از پروتز استفاده می‌شود. ترمیم پستان با پروتز در مواردی که هر دو سینه تخلیه شده‌اند بسیار مناسب است. اگر یکی از سینه‌ها تخلیه شده باشد به دلیل اینکه پروتز افتادگی سینه طبیعی را ندارد نوعی ناهماهنگی ایجاد می‌شود. در روش پروتز معمولا پس از گذشت زمان نیاز به ترمیم وجود دارد. در این روش از برش‌های کمتری استفاده شده و برای افراد لاغر و جوان قابل انجام است.

بازسازی سینه چگونه انجام می  ‌شود؟

بازسازی سینه با یکی از روش‌های جایگذاری پروتز، استفاده از بافت چربی بدن بیمار یا ترکیب هر دو امکان پذیر است. اگر بیمار پس از تخلیه بافت سینه پرتو درمانی نشده باشد، امکان جایگذاری پروتز وجود دارد. در این موارد ابتدا عمل جایگذاری پروتز انجام و پس از گذشت حداقل شش ماه ترمیم محل نوک سینه نیز انجام می‌شود. اگر سینه پوست کافی برای قرار دادن پروتز را نداشته باشد از کش دهنده پوست استفاده می‌شود. با جایگذاری کش‌دهنده، جا برای قرار دادن پروتز ایجاد می‌شود.

در مواردی که بیمار پس از تخلیه بافت سینه رادیوتراپی نیز انجام داده است پوست سفت و خشک می‌شود و حالت ارتجاعی ندارد. در چنین موارد اصلاح فرم سینه با استفاده از تزریق چربی بدن بیمار بهترین روش است. در این روش اگر پس از تزریق چربی سینه‌ها ناهماهنگی داشته باشند همزمان عمل جراحی ماموپلاستی و یا ماستوپکسی برای سینه دیگر انجام شده و سینه ها متقارن و هماهنگ می‌شوند.

مراقبت‌های پس از جراحی بازسازی سینه

  • توصیه‌ها و دستورالعمل‌های پزشک را جدی بگیرید.
  • داروهای تجویز شده برای جلوگیری از عفونت را در ساعت‌های مشخص شده مصرف کنید.
  • برای نتایج نهایی صبور باشید.
  • اکثرا درن های بکاررفته چند روز باید بماند.
  • حمام طبق نظر و تشخیص پزشک قابل انجام است.
  • تا زمانی که حرکات دشت و شانه به حالت طبیعی بازگشته است از رانندگی و فشار به دست خودداری کنید.
  • بهتر است تا چند روز پس از عمل از لباس دارای زیپ استفاده کنید تا تعویض لباس برایتان راحت باشد.

جراحی بازسازی سینه یک عمل بسیار خوب برای مبتلایان به سرطان سینه است. برای انجام عمل بازسازی سینه به متخصص جراحی پلاستیک مراجعه کنید. کلینیک مهزیار با سابقه درخشان در زمینه جراحی‌های پلاستیک می‌تواند یک مرکز معتبر برای شما باشد.