آموزش درست کردن چلو گوشت خوشمزه خانگی

طرز تهیه چلو گوشت مجلسی با هویج

طرز تهیه چلو گوشت هویج

چلو گوشت هویج یکی از غذاهای مجلسی و البته خوشمزه است. قبل از درست کردن این دستور غذایی من هر وقت اسم چلوگوشت را می‌شنیدم یاد غذاهای وحشتناک دانشگاه می‌افتادم و اصلا فکر نمی‌کردم روزی برسد که حتی نیم نگاهی هم به این غذا بیندازم چه برسد به اینکه مبادرت به پخت آن کنم. من سعی کردم که خودم آن را درست کنم تا خاطرات بدی را که در مورد آن داشتم فراموش کنم بنابراین در میان دستورهای مختلف این یکی را پسندیدم.

من به دنبال دستورهای مختلفی رفتم این یکی برگرفته از نسخه اصلی آن است که نسخه ازبکی است چون این غذا نه تنها در ایران بلکه در اکثر کشورهای استقلال یافته از شوروی سابق با همان نام پلو و با اندکی تفاوت در جزئیات دستورالعمل وجود دارد حتی در زبان روسی نیز برای برنج پخته از کلمه پلو استفاده می‌شود.

این چلو گوشت هویج مثل چلو گوشت مجلسی پر از گوشت و بسیار معطر است و البته شما می‌توانید گزینه‌های دیگری برای معطر کردن آن داشته باشید. شما شاید هویج پلو و چلو گوشت را خورده باشید و طرز تهیه آن را بدانید اما کمتر در مورد چلو گوشت هویج شنیده‌اید برای همین هم من این دستور غذایی را امروز برای شما گذاشته‌ام تا با نوع جدیدی از چلو گوشت آشنا شوید.

طرز تهیه چلو گوشت هویج مجلسی

مواد لازم برای چلو گوشت هویج

  • ۷۰۰ گرم گوشت گوساله از نوع مرغوب
  • ۱/۳ پیمانه روغن کانولا یا روغن زیتون فوق سبک (نه فوق بکر)
  • ۲ عدد پیاز متوسط نگینی خرد شده
  • ۳ عدد هویج متوسط، به صورت خلال باریک خرد شده یا رنده درشت
  • ۱ قاشق چایخوری نمک برای گوشت و سبزیجات + ۱ و نیم قاشق چایخوری نمک برای برای برنج
  • ۱/۲ قاشق چایخوری فلفل سیاه تازه آسیاب شده
  • ۱ قاشق غذاخوری پاپریکا
  • ۱ قاشق چایخوری زیره
  • ۳ تا ۴ پر برگ بو
  • ۱ و ۳/۴ پیمانه آب داغ برای تفت دادن گوشت
  • ۳ پیمانه برنج دانه بلند
  • ۴ پیمانه آب گرم برای پختن برنج
  • ۱ پیاز کامل سیر (ما به نیمی از آن نیاز داریم)
  • ۱ قاشق چایخوری پودر تخم گشنیز

مراحل تهیه چلو گوشت هویج

  1. گوشت را به صورت مکعبهای ۳/۴ تا ۱/۲ اینچی خرد کنید آنها باید به صورت قیمه‌ای ریز خرد شوند تا سریعتر پخته شوند. البته این بستگی به این دارد که شما به چه اندازه دوست دارید من اندازه متوسط را بیشتر پیشنهاد می‌کنم. به طور سنتی از گوشت گوساله استفاده می‌شود اما در صورتی که از گوشت قرمز اجتناب می‌کنید می‌توانید گوشت سینه مرغ را جایگزین آن کنید. همیشه گوشت را پس از شستن به صورت کامل خشک کنید اگر عجله دارید از حوله آشپزخانه برای خشک کردن آن استفاده کنید. پیشنهاد من برای همه این است که اول گوشت را بشویید، خشک کنید سپس آن را به اندازه دلخواه برش بزنید. اگر گوشت به صورت مرطوب در روغن داغ قرار بگیرد، به جای تفت خوردن شروع به بخارپز کردن می‌کند و آن رنگ قهوه‌ای دلخواه ما را به دست نمی‌آورد و عطر و طعم گوشت تفت خورده را نیز پیدا نمی‌کند. سعی کنید از قابلمه ضخیم برای سرخ کردن گوشت استفاده کنید.
    چلو گوشت هویج
  2. قابلمه را گرم کنید تا داغ شود. وقتی که داغ شد، ۱/۳ پیمانه روغن کانولا را در آن بریزید. وقتی روغن داغ شد، گوشت خرد شده را به آن اضافه کنید و حدود ۷ دقیقه بدون گذاشتن در قابلمه و روی حرارت زیاد بهم بزنید و تفت دهید تا زمانی که گوشت قهوه‌ای رنگ شود، هر دقیقه آن را بهم بزنید تا از چسبیدن آن به ته قابلمه یا ماهیتابه جلوگیری کنید. توجه داشته باشید که اگر از یک قابلمه با ته خیلی ضخیم استفاده می‌کنید، حتما ابتدا آن را گرم کنید سپس روغن و گوشت را اضافه کنید چون در غیر اینصورت آب گوشت خارج شده و خشک می‌شود.
    چلو گوشت هویج
  3. حرارت را به حد متوسط کاهش دهید و پیاز نگینی شده را اضافه کنید، مرتبا بهم بزنید تا پیاز نرم شود (حدود ۵ دقیقه). هویجهای خرد شده را به همراه ۱ قاشق چایخوری نمک، ۱/۲ قاشق چایخوری فلفل، ۱ قاشق چایخوری پاپریکا، ۱ قاشق چایخوری زیره، ۳ تا ۴ برگ بو در قابلمه ریخته و به پختن آنها روی حرارت متوسط در مدت زمان ۵ دقیقه ادامه دهید تا زمانی که هویجها نرم شوند. زیره و پاپریکا یک رنگ طلایی دوست داشتنی به پلوی شما اضافه خواهد کرد. آنها هم معطر هستند و هم طعم واقعی غذا را در انتهای پخت تعیین خواهند کرد.
    چلو گوشت هویج
  4. روی هویج و گوشت را ۱ و ۳/۴ پیمانه آب گرم بریزید، آب باید تا حدی باشد که روی آنها را کاملا بپوشاند. درب قابلمه را بگذارید و حدود ۴۵ دقیقه تا یک ساعت بگذارید تا به صورت ملایم بجوشد تا زمانی که گوشت گوساله از داخل پخته شود. این مرحله را حتما انجام دهید چون گوشت گوساله دیر می‌پزد و تنها سرخ کردن آن کافی نیست و این بخاطر بزرگ بودن الیاف گوشت گوساله است. یادتان باشد حتی اگر از گوشت چرخ کرده گوساله هم استفاده می‌کنید باید پس از سرخ کردن کامل مقداری آب روی آن بریزید تا مغز پخت شود.
    چلو گوشت هویج
  5. در حالی که گوشت گوساله و هویج به همراه پیاز و ادویه در حال پختن هستند، برنج را خوب با آب بشویید تا زمانی که آب شستشوی آن روشن شود. شستشوی برنج باعث دور ریختن نشاسته اضافه و جلوگیری از چسبیدن دانه‌‌های آن بهم می‌شود علاوه بر اینکه گرد و غبار و مواد نامطلوب آن شسته می‌شود. برای اطمینان از شستشوی کامل می‌توانید در آخر آن را در یک آبکش با منافذ خیلی ریز بریزید و یک دور آب را روی آن بگیرد. خب من معمولا برای هر نوع پلویی که به صورت کته پخته می‌شود برنج را حداقل نیم ساعت می‌خیسانم به غیر از دمپختک که در مورد آن توصیه نمی‌کنم چون برنج موقع پخت له می‌شود. شما در مورد این نوع برنج می‌توانید تنها به شستشوی آن اکتفا کنید و یا اگر دوست دارید می‌توانید آن را بخیسانید اما نکته جالب در مورد برنج این است که اگر برنج کته شما سفید پخته می‌شود باید حتما قبل از پخت خیسانده شود وگرنه در یخچال خشک خواهد شد خب من از دلایل علمی که پشت سر آن است خبر ندارم اما شاید بعدا در مورد آن تحقیق کنم.
    چلو گوشت هویج
  6. برای پختن برنج، برنج را روی گوشت و هویج بریزید و پهن کنید تا کاملا سطح روی گوشت و هویج را بپوشاند. ۴ پیمانه آب داغ به آن اضافه کنید. ۱/۲ قاشق چایخوری نمک را روی برنج بپاشید (بهم نزنید) آن را به جوش برسانید سپس حرارت را به متوسط کاهش دهید و اجازه دهید تا برنج در قابلمه بدون در بپزد تا زمانی که بیشتر آب جذب شود (حدود ۱۰ دقیقه).
    چلو گوشت هویج
  7. بوته سیری که کنار گذاشته بودید، بردارید و آن را با یک برش عرضی به دو نیم کنید تا داخل سیر معلوم شود. نیمه بالایی سیر را در وسط بالای برنج بگذارید به همراه یک قاشق چایخوری پودر تخم گشنیز.
    چلو گوشت هویج
  8. با استفاده از دسته قاشق چوبی بزرگ ۷ تا ۱۰ حفره در سطح برنج ایجاد کنید تا بخار آن خارج شود، حرارت را به حد پایین کاهش دهید، سپس روی برنج را بگذارید تا حدود ۱۵ دقیقه دیگر بپزد یا تا زمانی که برنج پخته شود. سیر و برگ بو را از داخل برنج بردارید و همه چیز را به خوبی به هم بزنید و ترکیب کنید.
    چلو گوشت هویج
  9. برنج شما در حال آماده شده است. در واقع چلو گوشت هویج آماده است اما شما می‌توانید آن را به سبک همیشگی خودتان و یا با استفاده از دم کن، دم بدهید تا به اندازه دلخواه‌تان نرم شود. برنج را با ترشی دلخواه‌تان سرو کنید.
    چلو گوشت هویج

ترجمه و تالیف اختصاصی توسط مجله قرمز

منبع: natashakitchen

آخرین بروز رسانی در: 11 جولای 2022| نویسنده: هالث