12 غذای تاریخ گذشته که هرگز نباید پس از تاریخ انقضا مصرف شوند


فکر می‌کنید بو کردن مواد غذایی می‌تواند شما را در برابر بیماری‌های ناشی از غذا محافظت کند. خیر غذای تاریخ گذشته هر چقدر هم که ظاهری خوب و بویی مناسب داشته باشد، باز هم باید دور ریخته شود حتی اگر پول زیادی بابت آن پرداخت کرده باشید.

عوارض غذاهای تاریخ مصرف گذشته


بررسی دوباره مواد غذایی: آیا واقعا تاریخ گذشته است؟

هر تاریخی که روی مواد غذایی می‌بینید، تاریخ انقضا نیست. روی هر ماده غذایی چندین تاریخ برچسب زده شده است که در زیر توضیح داده می‌شوند.

  • تاریخ فروش: چه مدت فروشگاه می‌تواند آن محصول را در معرض فروش بگذارد.
  • تاریخ استفاده: آخرین تاریخی که محصول در اوج کیفیت قرار دارد.
  • بهترین تاریخ استفاده: بهترین تاریخ برای طعم و کیفیت
  • تاریخ رمزگذاری شدن: اعداد و حروف استفاده شده توسط سازنده برای نشان دادن روز و زمان بسته بندی محصول

هیچ یک از این تاریخ انقضاها نشان نمی‌دهند که آیا غذا را باید خورد یا نه. در حقیقت سازمان غذا و داروی آمریکا به کارخانه‌ها اجازه می‌دهد تا تقریبا هر غذای تارخ گذشته را بفروشند البته به استثنا غذای بچه. به جز این، کارخانه‌ها، ملزم نیستند که هیچ یک از این تاریخها را روی مواد غذایی خود قرار دهند.

تصمیم کاملا بستگی به آنها دارد. اما از آنجایی که سازمان غذا و دارو هم متوجه شده که این برچسبها گیج کننده هستند، ترجیح می‌دهد که صنایع غذایی به سمت یک عبارت استاندارد بروند: بهترین زمان استفاده. در کشور ما با وجود سخت گیری زیاد سازمان غذا و دارو و ملزم کردن تولید کنندگان مواد غذایی به درج تاریخ حتی روی ماده غذایی بدون تاریخ انقضایی مثل برنج، اما باز هم نمی‌توان به تاریخ مصرف درج شده خیلی هم اعتماد کرد.

در گذشته مواردی بوده که تاریخ تولید چند ماه بعد از تاریخ واقعی تولید روی محصولات درج شده بود. سعی کنید برای اطمینان خاطر از این موضوع، تاریخها را به درستی بررسی کرده و سعی کنید مواد غذایی با جدیدترین تاریخ را خریداری کنید.

عوارض غذاهای تاریخ مصرف گذشته


چرا تاریخ انقضای مواد غذایی مهم است

ظاهر و بو ممکن است گاهی اوقات فریبنده باشد (بوی کارتون شیر به لحاظ علمی دقیق نیست)، به همین دلیل است که تاریخ انقضا که روی بسته بندی درج شده، می‌تواند شما را در مسیر صحیح راهنمایی کند و به پیشگیری از بیماری کمک کند. از پنیرهای خامه‌ای گرفته تا ساندویچهای سرد، این مواد غذایی را وقتی که تاریخ گذشته هستند، باید دور بریزید مگر اینکه دلتان بخواهد خودتان را مریض کنید.

عوارض غذاهای تاریخ مصرف گذشته


جایگزین های تخم مرغ

یک شانه تخم مرغ کمی بیشتر از مواد جایگزین بسته بندی شده مهلت مصرف دارد اما هر دو باید به موقع مصرف شوند. اگر شک دارید که آیا باید سفیده تخم مرغ دو هفته قبل را مصرف کنید یا نه، این کار را نکنید. نگه داشتن تخم مرغ در حالت خام و داخل پوسته آن به مدت سه تا پنج هفته در یخچال بی خطر است. برای محصولات جایگزین تخم مرغ از وقتی که آن را باز می‌کنید، به طور میانگین سه تا پنج روز وقت دارید تا آن را مصرف کنید. اگر باز نشده باشد، ۱۰ روز مهلت دارد.

عوارض غذاهای تاریخ مصرف گذشته


غذای تاریخ گذشته در پنیر نرم

پنیرهای سفت‌تر مثل چدار یا گودا تاریخ مصرف طولانی‌تری در یخچال دارند چون برای رشد باکتریها و تشکیل کپک مشکلتر خواهد بود. پنیرهای سفت و فراوری شده حداکثر ۲ تا ۴ هفته تاریخ مصرف دارند و می‌توانید یک مربع سه سانتی اطراف قسمت کپک زده برش زده، جدا کنید و در صورت لزوم از بقیه پنیر استفاده کنید. البته پنیر نرمتر همانند ریکوتا، پنیر خامه‌ای یا پنیر بز بیشتر مستعد باکتریها هستند و باید با نخستین نشانه‌های آلودگی یا وقتی که تاریخ انقضای آن رسیده باشد، باید دور انداخته شوند.

یک قانون کلی می‌گوید، هر چه پنیر نرمتر باشد، تاریخ مصرف کوتاهتری دارد. بنابراین حداکثر دو هفته برای پنیر خامه‌ای و یک هفته برای ریکوتا مناسب است.

عوارض غذاهای تاریخ مصرف گذشته


هر غذای تاریخ گذشته بسته بندی شده در شیشه

ظاهرا سسها و شکلاتهای صبحانه برای همیشه دوام دارند اما فقط به این دلیل که در یک ظرف شیشه‌ای داخل یخچالی خنک هستند به این معنی نیست که باکتریها با آنها تماس ندارند. وقتی که درب آنها را باز می‌کنید، ایمنی غذایی آنها از بین می‌رود و باید از آن چاشنی به موقع استفاده کنید. علاوه بر این به عنوان مثال وقتی ساندویچ درست می‌کنیم، قاشق یا چنگال خود را در ظرف سس می‌زنیم و آن را روی ساندویچ می‌زنیم و بعد دوباره آن را توی ظرف می‌زنیم و با این کار مقداری از آن باکتری را دوباره درون ظرف قرار می دهیم.

سس خردل تا یک سال در یخچال می‌تواند بماند اما سس سالسا بعد از یک ماه، سس مایونز بعد از ۲ ماه، سس باربیکیو بعد از ۴ ماه و سس کچاپ بعد از ۶ ماه می‌تواند دوام بیاورد. اما اگر متوجه هر گونه آب معلق روی بالای آن، تغییر رنگ یا بوی عجیب شدید، مهم نیست چه مدت در یخچال نگه داشته مانده باشد.

عوارض غذاهای تاریخ مصرف گذشته


سالادهای سس دار

همانند سسهای شیشه‌ای، سالاد سیب زمینی، سالاد تن ماهی، سالاد الویه، سالاد سیب زمینی بیشتر حساس به رشد باکتری هستند چون بیشتر در معرض هوا هستند. مثلا وقتی فقط هر بار فقط چند قاشق از ظرف بر می‌دارید، یا واقعا فراموش می‌کنید که سالاد چندین روز است که آنجا قرار گرفته. و وقتی که سالاد پاستا آلوده شد، بیشتر در معرض مسمومیت غذایی قرار دارید.

سیستم غذایی بسیار ایمن است اما گاهی اوقات وقتی چیزی خارج از درجه حرارت مناسب باشد یا اگر باکتریها وارد آن شوند، باید با این موارد احتیاط بیشتری داشته باشیم. غذاهای آماده یا سالادهای خانگی را بعد از سه تا پنج روز دور بریزید.

عوارض غذاهای تاریخ مصرف گذشته


اسموتی و آب میوه کمپرس سرد

این روزها احتمالا اسموتی‌های رنگارنگ اینستاگرامی ذهن شما را مشغول کرده باشند و دلتان بخواهد از آنها استفاده کنید اما نسخه‌های خام آن نباید در یخچال شما جا خوش کنند. آب میوه‌های خام و گرما ندیده در بین افرادی که به سلامتی خود اهمیت می‌دهند، جایگاه ویژه‌ای دارند زیرا غنی از مواد مغذی هستند، اما مصرف سریع آنها پس از خرید مهم است.

بر خلاف آب میوه‌های فراوری شده (کنستانتره) معمولی که برای از بین بردن باکتریهای مضر و افزایش ماندگاری و تحت فرایند پاستوریزاسیون قرار می‌گیرند. این کار می‌تواند ماندگاری آب میوه تازه را به حدود ۳۰ روز برساند و معمولا به هنگامی که در یخچال نگهداری شود، خوب است. توجه کنید که برچسب یک محصول را برای استفاده بر تاریخ استفاده و دستورالعملهای استفاده بررسی کنید. سپس آنها را مصرف کنید.

غذای تاریخ گذشته


گوشت تازه

در مورد گوشت تازه معمولا تاریخ فروش را نگاه می‌کنیم که می‌گوید آخرین روزی که می‌توان محصول را برای فروش گذاشت. این چه معنی دارد؟ باید ان را بخورید یا موقع بردن به خانه در فریزر بگذارید. تاریخ فروش می‌گوید چه زمانی باید آخرین روزی باشد که آن را نگهداری می‌کنید. اگر آخرین روز مصرف آنها باشد، فروشندگان حتی برای رد کردن این مواد غذایی روی آنها تخفیف اعمال می‌کنند.

مقدار زیادی گوشت تازه نیز با سالمونلا، باکتری ای کولای یا سایر باکتریها آلوده شده است. با توجه به این مساله، حتما باید گوشت را در دماهای مناسب بپزید تا در برابر باکتریها سد دفاع بزرگتری داشته باشید.

عوارض غذاهای تاریخ مصرف گذشته


گوشت چرخ کرده

گوشت چرخ کرده باید یا خورده شود یا حدود ۲ روز پس از خرید فریز شود، حالا چه گوشت گوسفند باشید یا گوساله فرقی ندارد. چون چرخ کرده است، باکتریهایی که در اصل روی سطح آن وجود دارند با کل گوشت مخلوط می‌شوند و خطر مبتلا شدن به مسمومیت غذایی یا بیماری دیگر را افزایش می‌دهند.

عوارض غذاهای تاریخ مصرف گذشته


غذای تاریخ گذشته در گوشت فست فودی

بلیط سینما بخرید اما زیاد سراغ غذاهای فست فودی نروید چون معلوم نیست غذای تاریخ گذشته است یا تازه. آن برشهای کالباس یا ژامبون مرغ فقط سه تا پنج روز قابل استفاده هستند بنابراین لازم است تا فقط غذاهایی را بخرید که واقعا در این تاریخ خریده می‌شوند.

کالباس بسته بندی شده در بسته بندی بدون هوا نهایتا دو هفته بیشتر از گوشتهای تازه برش خورده دوام دارد البته اگر باز نشود اما اگر بسته بندی ترک بخورد خیلی زود یعنی همان زمان مصرف سه تا پنج روز که برای گوشت باز شده بی خطر است، اعمال می‌شود. گ

وشت فراوری شده بخصوص مستعد باکتریهای خاصی همانند لیستریا است که می‌تواند در محیطهای سرد همانند یخچال هم تکثیر شود چون سرما به تنهایی نمی‌تواند محافظت کاملی از گوشت نماید. شما نمی‌توانید آنها را ببینید، بو کنید یا بعضی از باکتریهایی که می‌توانند شما را مریض کنند، ببینید. اما اگر کمی لزج است یا بوی بدی می‌دهد، نشانه این است که باید آن را دور بیندازید. همچنین بررسی کنید که دماسنج یخچال شما در ۵ درجه تنظیم شده باشد.

عوارض غذاهای تاریخ مصرف گذشته


ماهی

گوشت ماهی از لحاظ مستعد آلوده شدن به باکتری کمتر از گوشت قرمز نیست و باید آن را در یک تا دو روز بعد از خرید مصرف کنید. از سوی دیگر می‌توانید ن را در پلاستیک ضد آب یا فویل بپیچانید و در فریزر قرار هید که در این صورت می‌توانید سه ماه یا بیشتر آن را نگه دارید.

عوارض غذاهای تاریخ مصرف گذشته


سبزیهای تازه

بله، حتی آن سبزیجات شسته شده و بسته بندی شده هم در معرض آلودگی هستند. سبزیجات برگی هم مستعد انتقال باکتری ای کولای هستند بنابراین بهتر است که هرگز بعد از تاریخ مصرفی که روی بسته بندی ذکر شده مصرف نشوند و سریع آنها را بخورید. چرا می‌خواهید سالادی که آب انداخته مصرف کنید.

عوارض غذاهای تاریخ مصرف گذشته


جوانه ها

جوانه ها در جای گرم و مرطوب رشد می کنند که باعث می‌شود مکان مناسبی برای تولید و رشد باکتریها باشند. آنها را در تاریخ ایده آل خود (دو روز پس از خرید) بخورید تا خطر ابتلا به بیماری را کاهش دهید. اگر باردار هستید یا بیماری قبلی دارید، به کل از آنها اجتناب کنید. اگر سالم هستید و هنوز نگران هستید، قبل از خوردن آنها را بشویید یا بپزید.

عوارض غذاهای تاریخ مصرف گذشته


غذای تاریخ گذشته در توتهای تازه

توتهای تازه را چه از فروشگاه بخرید چه از بازار محلی، این میوه ها عمر کوتاهی دارند. توت فرنگی و تمشک تا سه روز بعد از خرید خوب هستند در حالی که بلوبری نهایتا یک هفته می‌تواند بماند. اگر می‌دانید که توتها را در تاریخ ایده آل نمی‌توانید بخورید، بهتر است آنها را فریز کنید. بعد از آن تاریخ مصرف آنها نرم و له می‌شوند و مستعد کپک زدن. شما می‌توانید روشهای تازه نگه داشتن میوه و سبزی را هم یاد بگیرید.


ترجمه اختصاصی توسط مجله قرمز

منبع: rd