تازه نگه داشتن میوه و سبزی به مدت طولانی با 12 ترفند ساده و جالب


شما هر بار کلی از میوه و سبزیجات را به دلیل پلاسیدگی و خراب شدن دور می‌اندازید اما می‌توانید با بکار بردن چند ترفند ساده برای  تازه نگه داشتن میوه و سبزیجات از اتلاف آنها جلوگیری کرده و مدت بیشتری آنها را نگه دارید.


۱. تازه نگه داشتن میوه ها و سبزی: انواع توت

توت ها

قبل از اینکه توت فرنگی، تمشک و انواع توتهای دیگر را در یخچال بگذارید آنها را با مخلوطی از آب و سرکه (نسبت ۳ به ۱) بشویید. این ترکیب آنها را ضد عفونی کرده و در برابر کپک محافظت می‌کند که به این ترتیب می‌توان مدت زمان نگهداری آنها را در قفسه یخچال افزایش داد. سعد آنها را با آب بشویید و کاملا خشک کنید.


۲. تازه نگه داشتن میوه‌ و سبزی: کاهو

تازه نگه داشتن میوه و سبزی

کاهوی زیادی خریدید و نمی‌خواهید همه آنها را در سالاد بریزید؟ خب برگهای اضافی کاهو را در یک کاسه بریزید و روی آن یک حوله کاغذی قرار دهید، سپس با سلفون کاملا روی آن را بپوشانید.

حوله کاغذی رطوبت را جذب می‌کند، یعنی همان چیزی که باعث قهوه‌ای و پلاسیده شدن برگهای می‌شود. اگر حوله خیس شد، آن را بردارید و حوله دیگری را جایگزین کنید. ترفند دیگر: مقداری نمک را روی برگها بپاشید که رطوبت اضافی را بگیرد.


۳. تازه نگه داشتن میوه و سبزی: آووکادو

آووکادو کاهش دهنده قند خون

آووکادو حاوی آنزیمهایی است که به هنگام قرار گرفتن در معرض اکسیژن رنگدانه  قهوه‌ای تولید می‌کنند که به همین دلیل است که وقتی آووکادو دو نصف می‌شود و در یخچال گذاشته می‌شود خیلی زود به حالت ناخوشایندی در می‌آید.

برای اجتناب از این مساله مقداری آب لیمو را داخل آن تزریق کنید (شما می‌توانید این کار در مورد آووکادوی پوره شده هم انجام دهید). اسید سیتریک حداقل یک روز از قهوه‌ای شدن آن جلوگیری می‌کند. همچنین می‌توانید برشهای آووکادو را با تکه‌های بزرگی از پیاز خرده شده نگهداری کنید. همان گازهایی که به هنگام خرد شدن پیاز چشم شما را می‌سوزاند از اکسید شدن داخل آووکادو پیشگیری می‌کند. تا زمانی که پیاز فقط با پوست آووکادو در تماس باشد، روی مزه آن اثری نخواهد گذاشت.


۴. تازه نگه داشتن میوه و سبزی: هویج

هویج

برای جلوگیری از خشک و پلاسیده شدن هویج که باعث ظاهری پیر و چروکیده در آنها می‌شود، در صورتی  که هویج را به صورت کامل خریداری کردید، برگهای آنها را خرد کنید.

هویج با رطوبت وضعیت بهتری خواهد داشت، بنابراین آنها را در یک پر از آب قرار دهید، روی ظرف را با سلفون خوب بپوشانید و در یخچال نگهداری کنید. یا اینکه قبل از قرار دادن هویجها در یخچال، دور آن را با پلاستیک حبابدار بپوشانید: اگر نمی‌خواهید که آنها را در آب بخیسانید این روش اجازه می‌دهد که رطوبت کافی به هویج برسد.


۵. تازه نگه داشتن میوه و سبزی: لیموها

درمان طبیعی شوره سر

اگر نیاز به فشردن لیمو برای غذا یا نوشیدن دارید، به جای دو نصف کردن آن، کل لیمو را با چنگال یا سیخ سوزن بزنید. با این روش شما آب لیمو را به اندازه‌ای که نیاز دارید استفاده می‌کنید بدون اینکه کل لیمو خشک شود. یک نکته هم از استاد باغبانی بشنوید؛ درجه حرارت مناسب لیموترش ۱۳ درجه است یعنی سرمای یخچال برای آن مناسب نیست بنابراین بهترین راه نگهداری آن در مکانی خنک است.


۶. تازه نگه داشتن میوه و سبزی: پیازها

انواع مختلف پیاز (خواص پیاز)

روش تازه نگه داشتن پیاز به نظر عجیب می‌آید اما مواد تور مانند به پیاز اجازه می‌دهد تا هوای کافی دریافت کند که به تازه نگه داشتن آنها کمک می‌کند. خیلی راحت پیازها را در یک جوراب شلواری بریزید، بین هر پیاز یک گره بزنید. از یک جوراب شلواری نو استفاده کنید تا خورش شما بوی پا نگیرد.


۷. تازه نگه داشتن میوه و سبزی: سیب زمینی

غذای ضد پیری

برای تازه نگه داشتن سیب زمینی، بین آنها سیب بگذارید. سیبها گاز اتیلن تولید می‌کنند که سیب زمینیهای شما را برای بیش از هشت هفته تازه نگه می‌دارد. فقط با آن سیب زمینی‌های جوانه زده پس از این مدت خداحافظی کنید و آنها را دور بیندازید.


۸. تازه نگه داشتن میوه و سبزی: سیب

سیب ضد سرطان

سیبهای برش زده یک غذای مناسب برای میان یا تزئین روی سالاد هستند اما آنهایی که قهوه‌ای رنگ می‌شوند، جذاب نیستند. برشهای باقی مانده را در یک کاسه آب نمک سرد بریزید (۱/۲ قاشق چایخوری در هر یک لیتر یا اینکه آن را در داخل میوه تست کنید) تا از اکسیداسیون جلوگیری کنید. بعد از پنج دقیقه، برشها را خشک کرده و در یک پلاستیک هواگیری شده گذاشته و در یخچال نگهداری کنید.


۹. تازه نگه داشتن میوه و سبزی: کرفس

کرفس

بر خلاف کیسه‌های پلاستیکی، فویل اجازه می‌دهد که گاز اتیلن بیرون برود. هنگامی که اتیلن در یک کیسه پلاستیکی به دام می‌افتد باعث می‌شود که رطوبت و فاسد شدن سریعتر بوجود آید.


۱۰. تازه نگه داشتن میوه و سبزی: موزها

تازه نگه داشتن میوه

گاز اتیلن اینجا هم مقصر است اما جدا کردن موز از دسته موزها و پیچاندن ساقه هر کدام در یک سلفون می‌تواند منتشر شدن گاز را متوقف کند. اگر اخیرا زیاد موز خریدید، آنها را پوست گرفته و در فریزر برای افزودن به اسموتی نگهداری کنید. موز هم همانند لیمو نیاز به دمای ۱۳ درجه دارد.


۱۱. تازه نگه داشتن میوه و سبزی: گوجه

استفاده از گوجه برای مراقبت از پوست

گوجه فرنگی سرما را دوست ندارد، اگر آنها را در یخچال نگه دارید، طعم و بافت ایده آل خود را از دست می‌دهند. علاوه بر این هنگامی که آنها را روی کابینت می‌گذارید اگر ساقه شان را بکنید، آنها را به سمت ساقه روی کابینت بگذارید چون این بخش از میوه آخرین قسمتی است که می‌رسد.


۱۲. تازه نگه داشتن میوه و سبزی: مارچوبه

غذای مرطوب کننده

مارچوبه اغلب اوقات قبل از اینکه برای پخت آماده شود، خشک می‌شود اما روشی وجود دارد که آن را برای دستور دلخواه به اندازه کافی نرم و مرطوب نگه می‌‌دارد. همان روشی که برای نگهداری گلها برای طولانی مدت استفاده می‌شود در مورد مارچوبه هم بکار می‌رود. ته مارچوبه را بصورت لبه بریده در یک کاسه یا فنجان آب قرار دهید. آن را در یخچال قرار دهید و یک کیسه پلاستیکی را بالای سبزیها نگه دارید.


ترجمه و تالیف اختصاصی توسط مجله قرمز

منبع: ریدرز دایجست