آموزش درست کردن گمج کباب خوشمزه برای 4 نفر در خانه

طرز تهیه گمج کباب

نحوه درست کردن گمج کباب خوشمزه مجلسی به روش سنتی

گمج کباب یکی از غذاهای خیلی خوشمزه‌اس که خواستگاهش به شمال ایران برمیگرده، اما جالبه بدونید که این غذا به عنوان یه نوع خورشت شناخته میشه که مردم محلی با استفاده از دیگ سفالی یا گمج اون رو طبخ می‌کنن که طعم به شدت جذابی داره.

طرز تهیه گمج کباب برای افرادی که مهارت آشپزی ندارن اصلا دردسر ساز نیست. فقط کافیه مواد اولیه لازم رو تهیه کرده و طبق دستور پخت پیش برید تا به موقع و به اندازه مواد رو تفت بدید تا به طعم اصیل این غذا برسید. ترکیب طعم‌های متفاوتی رو با خوردن این غذا حس می‌کنید که هیچوقت فراموش نمیشه.

اگه دلتون یه خورش خوشمزه با طعم متفاوت می‌خواد، با بخش آشپزی مجله قرمز همراه باشید تا طرز پخت گمج کباب لذیذ و خیلی خوشمزه رو بهتون آموزش بدیم.

مواد لازم برای تهیه گمج کباب

مواد لازم برای ۴ نفر
گوشت خورشتی ۵۰۰ گرم
مغز گردو ۲۰۰ گرم
پیاز بزرگ ۱ عدد
رب انار۲ قاشق غذا خوری
آب انار۲ قاشق غذا خوری
سبزی گمج کباب۲۵۰ گرم
نمکبه میزان لازم
به میزان لازمنصف قاشق چای خوری
زردچوبهنصف قاشق چای خوری

طرز تهیه گمج کباب خوشمزه گیلانی


مرحله اول (تفت دادن پیاز)

طرز تهیه گمج کباب مخصوص شمالی رو با پوست گرفتن و خرد کردن پیاز به صورت نگینی ریز شروع کنید و در ادامه، یه قابلمه مناسب برای طبخ غذا رو حرارت ملایم قرار بدید و یه مقدار روغن اضافه کنید که داغ بشه.


مرحله دوم (اضافه کردن زردچوبه)

در ادامه بعد از داغ شدن روغن، پیاز رو داخل قابلمه بریزید و شروع کنید به تفت دادن تا زمانی که پیاز سبک و شیشه‌ای بشه و سپس، یه مقدار زردچوبه اضافه کنید و مواد رو هم بزنید تا کاملا یکدست بشن.


مرحله سوم (اضافه کردن گوشت)

برای درست کردن گمح کباب، گوشت خورشتی خرد شده رو داخل قابلمه بریزید و به تفت دادن ادامه بدید. برای مزه‌دار شدن گوشت یه مقدار فلفل سیاه اضافه کرده و به خوبی مواد رو هم بزنید تا زمانی که گوشت تغییر رنگ بده و سرخ بشه.


مرحله چهارم (تفت دادن رب گوجه فرنگی)

این مرحله به مقدار گفته شده رب گوجه فرنگی داخل قابلمه بریزید و ابتدا رب رو به خوبی تفت بدید تا رنگش آزاد بشه و از خامی بیرون بیاد و سپس با گوشت به خوبی مخلوط کنید تا با هم یکدست بشن.


مرحله پنجم (مخلوط کردن سبزی و گردو با مواد)

سبزی ساطوری شده رو به مواد داخل قابلمه اضافه کنید و هم بزنید تا زمانی که رنگش عوض بشه و بوی سبزی توی فضا پخش بشه. در ادامه گردوی آسیاب شده رو هم اضافه کنید و مواد رو تفت بدید.


مرحله ششم (اضافه کردن رب و آب انار)

روند طبخ گمج کباب مخصوص رو با اضافه کردن رب انار و آب انار به قابلمه ادامه داده و سپس، درب قابلمه رو ببندید تا مواد به مدت ۱۰ دقیق بدونه آب به خوبی پخته و نرم بشن و طعم مواد به خورد هم بره.


مرحله هفتم (۲ لیوان آب جوش برای پختن غذا)

حالا وقتشه که ۲ لیوان آب جوش برای پختن غذا داخل قابلمه بریزید و دوباره درب قابلمه رو ببندید تا غذا کاملا پخته و آب اضافی اون کشیده بشه. میتونید آخر پخت این خورش، چند تکه یخ اضافه کنید تا به خوبی روغن بندازه.


مرحله هشتم (آماده شدن غذا)

برای آماده شدن غذا اجازه بدید تا کباب یا خورش جا بیوفته و آب اضافی اون کشیده بشه و روغن بندازه. در آخر هم از خورش بچشید و به مقدار مناسب نمک و ادویه اضافه کنید و این غذای خوشمزه رو به همراه کته نوش جان کنید.


نکات لازم برای تهیه گمج کباب

  • بهتره گوشت رو به یک اندازه خرد کنید تا همه تکه ها به یک اندازه پخته بشن.
  • یادتون باشه برای سفت نشدن بافت گوشت، اون رو زیاد سرخ نکنید.
  • گردو رو زیاد تفت ندید، چون ممکنه باعث بشه غذا طعم سوخته به خودش بگیره.
  • بهتره این خورش خوشمزه رو با کته میل کنید.

سخن پایانی

اینم از نحوه درست کردن یه خورشت خوشمزه به اسم گمج کباب. از اون جایی که گمج به نوعی طرف سفالی گفته میشه که برای پخت غذا ازش استفاده می‌کنن، در صورتی که به گمج دسترسی ندارید، به راحتی میتونید با تهیه مواد اولیه لازم، این غذای لذیذ رو تو خونه بپزید و از ترکیب طعم سبزیجات با گردو، گوشت و رب انار لذت ببرید، چون طعم گمج کباب اصلا فراموش نمیشه و با یه بار امتجان کردنش اون رو تو لیست غذاییتون قرار میدید.

آخرین بروز رسانی در: 25 می 2023| نویسنده: پوریا زنگیشه