آموزش درست کردن میرزا قاسمی رستورانی مخصوص برای 4 نفر

طرز تهیه میرزا قاسمی

نحوه درست کردن میرزا قاسمی شمالی ساده و با گردو

میرزا قاسمی یه وعده غذایی مخصوص گیلان و شمال کشور ایرانه که، طرفدارهای بی شمارش از شرق و غرب و جنوب، هرکدوم بنا به سلیقه خودشون این غذای خوشمزه رو درست میکنن.

طرز تهیه میرزا قاسمی تنوع زیادی داره و  تو تموم گیلان از رستوران‌ها گرفته تا تموم خونه‌هاش میتونید یه دستور متفاوت از میرزا قاسمی رو ببنید و هرکسی میتونه این غذا رو به روش خودش بپزه.

برای تهیه این غذای خوشمزه شما نیاز به مهارت آشپزی ندارید و با رعایت یه سری نکات میتونید این خوراک ساده و خوش عطر و طعم رو به راحتی بپزید.

پختن میرزا قاسمی خیلی لذت بخشه، به این دلیل که از مواد اولیه‌ طبیعی و خوش عطر و طعم درست میشه. پس با ما همراه باشید که پختن میرزا قاسمی رو به ۲ روش مختلف به شما عزیزان آموزش بدیم.


روش اول

مواد اولیه لازم برای تهیه میرزا قاسمی ساده

مواد لازم برای ۴ نفر
بادمجان۱ کیلو
سیر۷ الی ۸ حبه
گوجهنیم کیلو
زرد چوبه۱ قاشق چای خوری
فلفل سیاهنصف قاشق چای خوری
نمک۱ الی ۲ قاشق چای خوری
رب گوجه۱ قاشق غذا خوری
تخم مرغ۳ عدد

طرز تهیه میرزا قاسمی خوشمزه اصیل

نکته: برای درست کردن بادمجون میتونید به چند روش این کار رو انجام بدید، بادمجون رو روی کباب پز و روی گاز کبابی کنید، روی منقل این کار رو انجام بدید یا در نهایت میتونید توی فر و با دمای ۱۹۰ درجه به مدت ۱ ساعت بزراید که درست بشه. من تو این دستور بادمجونا رو گذاشتم تو فر.


گام اول

طرز تهیه میرزا قاسمی ساده رو به این صورت شروع میکنیم که بادمجون‌ها رو هرطور که میدونید بزارید که کاملا کبابی بشه و نرم بشه و در نهایت بعد از خنک شدن، پوستشون رو جدا کنید.

نکته: واسه استفاده از فر، بادمجون رو روی سینی  فر بچینید و به مدت ۱ ساعت داخل فر داغ بزارید.


گام دوم

نحوه آماده سازی میرزا قاسمی خوشمزه رو با خورد کردن سیر و بعد گوجه‌ها ادامه بدید، به این صورت که سیرها رو ریز خورد کنید و نصف گوجه ها رو به صروت نگینی و نصفشون رو رنده کنید و کنار بزارید.


گام سوم

حالا یه تابه مناسب رو روی حرارت ملایم بزارید و یه مقدار روغن داخلش بریزید و در ادامه شروع کنید به تفت دادن سیرهای خورد شده. وقتی رنگ سیر عوض شد، ادویه و نمک و رب گوجه رو بهش اضافه کنید.


گام چهارم

روند تهیه میرزا قاسمی رو با تفت دادن مواد ادامه بدید و وقتی که خامی رب گرفته شد، مخلوط گوجه رنده شده و خورد شده رو بهش اضافه کنید و به خوبی هم بزنید و اجازه بدید که گوجه بخوبی بپزه.


گام چهارم

یادتون باشه که حتما باید آب گوجه تبخیر بشه و مواد باهم یکدست بشن، وقتی که مخلوط گوجه و سیر آماده شد، اون رو داخل یه ظرف بریزید و کنار بزارید که بریم سراغ بادمجون‌ها.


گام پنجم

بادمجون‌های کبابی که حالا به خوبی دماشون پایین اومده رو، شروع کنید به پوست کندن. برای انجام این کار یه کاسه آب سرد رو نزدیکتون بزارید و دستتون رو تو آب بزارید و بعد پوستشون رو جدا کنید.


گام ششم

بادمجون‌های میرزا قاسمی رو بعد از اینکه پوستوشن رو جدا کردید، همه رو کنار هم بزارید و برای این کار بهتره که به صورت ساتوری اونها رو خورد کنید و داخل یه تابه بریزید.


گام هفتم

این مرحله رو با اضافه کردن روغن به تابه ادامه بدید و به خوبی بادمجون ها رو به مدت ۱۰ دقیقه هم بزنید و حالا نوبت به اضافه کردن سس گوجه و سیر میرسه که باید مواد رو به خوبی با هم مخلوط کنید.


گام هشتم

نحوه پختن میرزا قاسمی رو با مخلوط کردن گوجه و بادمجون ادامه بدید و بعد از حدود ۱۵ دقیقه تخم مرغ‌ها رو داخل تابه بریزید و با بقیه مواد هم بزنید. اینکه تخم مرغ تا چه اندازه سفت بشه به سلیقه خودتون بستگی داره.

اینم از طرز تهیه میرزا قاسمی ساده و خوشمزه.


روش دوم

طرز تهیه میرزا قاسمی ساده خانگی با گردو

مواد لازم برای تهیه میرزا قاسمی خوشمزه با گردو
بادمجان۴ عدد
گردو آسیاب شده۱/۵ پیمانه
تخم مرغ۳ عدد
گوجهنیم کیلو
کره۱۰۰ گرم
سیر۴ حبه
نمکبه مقدار لازم
فلفل سیاهنصف قاشق چای خوری
زرد چوبهنصف قاشق چای خوری

دستور پخت میرزا قاسمی با گردو

  1. طرز پخت میرزا قاسمی با گردو رو با کباب کردن بادمجان‌ها شروع کنید و اجازه بدید که به خوبی کباب شده و وقتی که پوسشون سوخته شد و نرم شدن اونها رو جایی بزارید که دماشون پایین بیاد.
  2. پوست بادمجان‌ها رو جدا کنید و با یه چاقو به خوبی اونها رو ساتوری خورد کنید و در ادامه یه تابه مناسب رو روی حرارت ملایم گذاشته و یک لیوان آب داخلش بریزید و بعد بامجان خورد شده و ۲ حبه سیر رو بهش اضافه کنید.
  3. آماده سازی میرزا قاسمی خوش طعم رو با تفت دادن گردوها تو یه تابه ادامه بدید و وقتی که خامیشون گرفته شد، گردوهای آسیاب شده رو به بادمجان و سیر اضافه کنید و با هم مخلوط کنید که گردوها روغن بندازن.
  4. حالا گوجه ها و ۲ عدد سیر رو به صورت ریز خورد کرده و تابه رو روی حرارت ملایم بزارید و کره رو داخلش بریزید و زمانی که کره آب شد، گوجه و سیر رو بهش اضافه کنید و شروع کنید به تفت دادن مواد.
  5. برای مزه دار شدن میرزا قاسمی، نمک و فلفل و زردچوبه رو به مخلوط گوجه و سیر اضافه کنید و بعد از هم زدن مواد، اون‌ها رو به بادمجان اضافه کنید و به خوبی با هم مخلوط کنید.
  6. حالا وقتشه که حرارت رو کم کنید و اجازه بدید که میرزا قاسمی به خوبی پخته و له بشه و فقط بعضی وقتا اون رو هم بزنید. وقتی که آماده شد، تخم مرغ ها رو به صورت نیم رو آماده کرده و روی میرزا قاسمی بزارید و نوش جان کنید.

سخن آخر هم اینه که با توجه با دو دستور متفاوت از میرزا قاسمی به که یکیش به روش ساده درست شد و اون یکی یه ترکیبی خوشمزه از میرزا با قاسمی با گردو بود، فراموش نکنید که میرزا قاسمی به عنوان یه وعده غذایی، محدود به یه دستور خاص نیست و هر طور که دلتون بخواد میتونید این غذای خوشمزه رو درست کنید. ممنون که ما رو همراهی کردید.

آخرین بروز رسانی در: 5 فوریه 2023| نویسنده: پوریا زنگیشه