آموزش درست کردن موساکا بادمجان ترکیه ای بدون گوشت خوشمزه و مجلسی

طرز تهیه موساکا بادمجان با گوشت و سیب زمینی

نحوه درست کردن موساکا بادمجان مجلسی با سیب مینی و گوشت

موساکا بادمجان یه غذای خوشمزه و مقویه که با عطر و بوی مخصوص خودش باعث میشه، وقتی توی مهمونی یا رستورانی باشید که موساکا پخته بشه، همه‌ی حواستون رو به خودش جمع میکنه و عطرش شما رو گشنه میکنه.

طرز تهیه موساکا خیلی راحته و فقط طی چند مرحله جدا از هم باید مواد اولیه متفاوتی رو طبخ کرده و در آخر، به صورت لایه لای روی هم قرار بدید و توی فر بزراید که پخته بشه.

تاریخ موساکا بادمجان به سال ۱۹۲۰ برمیگرده و به زمانی که یه سر آشپز یونانی به اسم نیکولاس تسلمنتس دستور پخت غذایی که امروزه به اسم موساکا شناخته میشه رو تهیه کرده.

موساکا به چند روش مختلف طبخ میشه و نه فقط یونان، بلکه این غذا تو ترکیه، مصر، سوریه و صربستان هم به شیوه‌های گوناگون و با مواد اولیه متفاوت پخته میشه اما معروف‌ترین اون‌ها موساکا بادمجان یوینانیه.

برای درست کردن یه وعده غذایی جدید با طعم خاص که هم بتونید با سلیقه خودتون به صورت کاملا گیاهی، یا به همراه گوشت درستش کنید و هم اینکه با کمترین مواد اولیه تهیه بشه، با ما همراه باشید تا دستور پخت موساکا بادمجان با سیب زمینی رو به شما همراهان گرامی آموزش بدیم.


مواد لازم برای تهیه موساکا بادمجان و سیب زمینی

  • سیب زمینی ۳ عدد
  • گوشت چرخ کرده ۳۰۰ گرم
  • بادمجان ۳ عدد
  • پیاز ۱ عدد متوسط
  • پنیر موزارلا یا پارمزان به مقدار دلخواه
  • رب پوجه فرنگی ۱ قاشق مربا خوری
  • پودر سوخاری ۱ قاشق غذا خوری
  • نمک به مقدار لازم
  • پاپریکا نوک قاشق چای خوری
  • فلفل سیاه ۱ قاشق چای خوری
  • مواد لازم برای سس بشامل
  • آرد ۱/۳ پیمانه
  • شیر ۱.۲ پیمانه
  • کره ۱/۳ پیمانه
  • نمک به مقدار دلخواه
  • فلفل سیاخ نصف قاشق چای هخوری

طرز تهیه موساکا بادمجان مجلسی و اصل یونانی

مرحله اول

طرز تهیه موساکا بادمجان خوشمزه رو با شستن بادمجان ها شروع کرده و در ادامه اون‌ها رو به صورت حلقه‌ای و با قطر متوسط، خورد کنید و داخل ظزف مناسب گداشته و روشون نمک بریزید و اجازه بدید حدود نیم ساعت تا ۴۵ دقیقه استراحت کنه.

نکته: ریختن نمک روی بادمجان باعث میشه که تلخی بادمجان گرفته بشه.

مرحله دوم

این مرحله باید بدونید که اگه قراره گوشت سالم رو چرخ کنید، تا زمان استراحت بادمجان ها این کار رو انجام داده یا اگه از گوشت چرخ کرده استفاده میکنید اون رو آماده کنار بزارید که بریم سراغ پیاز.

مرحله سوم

نحوه آماده سازی موساکا بادمجان رو با شستن و پوست کندن پیاز ادامه بدید و سپس به صورت نگینی ریز خورد کرده و یه تابه مناسب روی حرارت ملایم بزارید و داخلش روغن بریزید که داغ بشه و در آخر پیاز رو اضافه کنید.

مرحله چهارم

در این مرحله پیاز رو تفت بدید  تا سبک بشه اما قبل از طلایی شدن پیاز، گوشت چرخ کرده رو اضافه کنید و به خوبی هم بزنید تا اگه بافت گوشت به هم چسبیده، باز بشه و به خوبی با پیاز مخلوط بشه و گوشت تغییر رنگ بده.

مرحله پنجم

ادامه پخت مواد اولیه موساکا بادمجان رو با اضافه کردن نمک، فلفل سیاه و پاپریکا به گوشت ادامه بدید و مواد رو هم بزنید و همزمان با آب انداختن گوشت، مواد رو به کنار تابه منتقل کنبد و تو قسمت خالی رب گوجه رو بریزید.

مرحله ششم

رب گوجه رو به خوبی هم بزنید تا بوی خامی اون گرفته بشه و رنگ باز کنه و در ادامه با گوشت چرخ کرده مخلوط کرده و به خوبی مواد رو با هم ترکیب کنید تا یکدست بشن، و سپس یه ته لیوان آب به مواد اضافه کنید و درب تابه رو ببندید تا زمانی که آب داخل تابه کشیده یشه.

مرحله هفتم

طرز درست کردن موساکا بادمجان رو با پوست گرفتن سیب زمینی ادامه داده و سپس به خوبی بشویید و به صورت حلقه حلقه و با قطر کم خورد کرده و یه تابه مناسب به همراه یه مقدار روغن روی حرارت متوسط بزارید.

مرحله هشتم

روغن که داغ شد سیب زمینی‌های حلقه شده رو داخل تابه چیده و به خوبی هر دو طرفشون رو سرخ کنید. در ادامه باید به سراغ ماده اصلی موساکا، یعنی بادمجان رفته و اون‌ها رو، به خوبی بشویید تا نمکشون پاک بشه و شوری بادمجان از بین بره.

مرحله نهم

حالا بادمجان های حلقه‌ای رو داخل تابه‌ای که سیب زمینی رو سرخ کردید بریزید و به خوبی هر دو طرف بادمجان ها رو هم سرخ کنید و سپس کنار بزارید که بریم سراغ درست کردن سس بشامل.

مرحله دهم

موساکا بادمجان با سس بشامل یه طعم فوق خاص پیدا میکنه و برای این کار یه تابه روی حرارت ملایم بزارید و آرد رو بهش اضافه کنید و به خوبی تفت بدید تا بوی خامی آرد گرفته بشه اما نزارید رنگ آرد تغییر کنه و سپس، کره‌ی به دمای محیط رسیده رو داخل تابه بریزد.

مرحله یازدهم

حالا آرد و کره رو به خوبی با هم مخلوط کنید تا با هم یکدست بشن و در ادامه شیر رو به صورت گرم شده و به تدریج داخل تابه بریزید و با بقیه مواد مخلوط کرده و دوباره شیر بریزید تا آرد گلوله نشه و با حرارت ملایم سس رو هم بزنید تا غلیظ بشه.

مرحله دوازدهم

طرز پخت سس بشامل برای موساکا بادمجان رو با اضافه کردن نمک و فلفل سیاه ادامه بدید و در صورتی که دوست داشتید سس غلظت بیشتری داشته باشه، یک قاشق غذا خوری خامه رو با مواد مخلوط کرده و تابه رو از روی گاز بردارید.

نکته: یادتون باشه که در صورتی که خامه اضافه کردید، سس رو تا زمان سرد شدن هم بزنید.

مرحله سیزدهم

روند پخت موساکا بادمجان رو با گذاشتن دمای فر روی ۱۸۰ درجه ادامه داده و اجازه بدید که فر در حدود ۱۵ الی ۲۰ ذقیقه کاملا گرم بشه و در همین مدت ۲ قاشق از سس بشامل رو با مواد گوشت چرخ کرده مخلوط کنید که طعم سس به خورد مواد بره.

مرحله چهاردهم

حالا که لحظه‌ی پخت موساکا بادمجان رسیده، بهتره یه ظرف پیرکس مناسب رو آماده کرده و کف ظرف رو آرد سوخاری بریزید و کاملا پخش کنید. سیب زمینی‌ها رو بدون فاصله کف ظرف پیرکس بچینید و در اخر بادمجان‌های حلقه شده رو، روی سیب زمینی‌ها قرار بدید.

مرحله پانزدهم

مخلوط گوشت رو به خوبی روی بادمچان بریزید و با پشت قاشق پخش کنید تا همه جای ظرف رو در بر بگیره، حالا سس بشامل رو به اندازه دلخواه روی گوشت پخش کنید تا حدی که همه‌ی سطح گوشت رو پوشش بده و در آخر پنیر پیتزا رو به عنوان لایه آخر روی سس بریزد.

مرحله شانزدهم

در این مرحله ظزف حاوی موساکا رو داخل فر و ترجیحا طبقه وسط بزارید و سپس اجازه بدید تا در حدود ۳۰ داخل فر بمونه تا به خوبی پخته بشه و در آخر کار، گریل فر رو به مدت ۵ دقیقه روشن کنید تا پنیر پیتزا به خوبی طلایی بشه.

مرجله هفدهم

موساکا بادمجان خوشمزه‌ای که با سیب زمینی درست کردید آماده شده و حالا ظرف رو از فر بیرون بیارید که خنک بشه و در آخر برش بزنید و از خوردن این غذای خاص لذت ببرید.


سخن آخر

با توجه به متن بالا ما براتون دستور پخت موساکا رو با خرد کردن بادمجان و سیب زمینی به صورت حلقه‌ای شروع کرده و سپس جداگانه کاملا سرخ میکنیم و در ادامه  گوشت چرخ کرده رو با پیاز تفت داده و میزاریم که بپزه و در همین زمان سس بشامل رو آماده کرده و سپس مواد رو به صورت لایه لایه داخل ظرف میچینیم و روشو با پنیر پیتزا پر کرده و داخل فر میزاریم. همونطور که مشاهده کردید برای درست کردن موساکا نیاز به مهارت آشپزی ندارید و فقط با رعایت دستورالعمل های آشپزی میتونید این غذای بین المللی رو به راحتی تو خونه طبخ کنید. در صورتی که پیشنهادی واسه بهتر درست کردن این غذای فست فودی دارید، با ما در میون بزارید.

آخرین بروز رسانی در: 30 اکتبر 2022| نویسنده: پوریا زنگیشه