آموزش درست کردن قرابیه سیب و دارچین مخصوص در خانه

طرز تهیه قرابیه سیب و دارچین

نحوه درست کردن شیرینی قرابیه ترکیه ای با طعم سیب و دارچین به روش حرفه ای

قرابیه یکی از شیرینی‌های خوشمزه‌اس که لایه بیرونی این شیرینی رو خمیر تشکیل داده و داخل اون، با مواد میانی درست شده از سیب و دارچین پخته شده پر می‌کنن. خواستگاه این شیریی به کشور ترکیه بر‌میگرده و یکی از بهترین گزینه‌ها برای سر سفره مناسبت‌های مختلف و مهمونی‌ها محسوب میشه.

طرز تهیه قرابیه سیب و دارچین خیلی راحته، اما به این شرط که برای درست کردنش مرحله به مرحله طبق دستور پخت پیش برید تا به طعم اصیل این شیرینی نرم و لذیذ برسید. طعم قرابیه انقد خوشمزه‌اس که از خوردنش سیر نمی‌شید.

اگه دلتون می‌خواد که بدونید کشورهای همسایه چه نوع شیرینی‌هایی طبخ می‌کنن، با بخش آشپزی مجله قرمز همراه باشید تا به شما همراهان گرامی نحوه درست کردن قرابیه سیب دارچین مخصوص ترکیه رو آموزش بدیم.

مواد لازم برای تهیه قرابیه سیب و دارچین مخصوص

مواد لازم
کره۲۰۰ گرم
وانیلنوک قاشق چای خوری
آرد۳ پیمانه
ماست شیرین۲ قاشق غذا خوری
زرده تخم مرغ۱ عدد
پودر قندنصف پیمانه
بکینگ پودرنصف قاشق غذا خوری
مواد لازم میانی قرابیه
سیب۲ عدد
شکر۴ قاشق غذا خوری
کره۳۰ گرم
پودر هلنصف قاشق چای خوری
پودر دارچیننصف قاشق چای خوری

طرز تهیه قرابیه سیب و دارچین ترکیه ای خوشمزه


نکته مهم: قبل از شروع پخت شیرینی، تمام مواد اولیه قرابیه رو تو آشپزخونه بزارید تا با دمای محیط هماهنگ بشن.

مرحله اول (رنده کردن سیب)

طرز تهیه قرابیه سیب و دارچین رو با درست کردن مواد میانی شروع کنید. برای این کار ابتدا سیب‌ها رو به خوبی بشویید و سپس به طور کامل پوستون رو جدا کرده و سپس با رنده درشت، سیب رو رنده کنید.


مرحله دوم (تفت دادن سیب با کره)

در ادامه یه تابه مناسب روی حرارت ملایم بزارید و کره‌ی به دمای محیط رسیده رو داخلش بریزید تا آب بشه و سپس سیب رنده شده رو به همراه شکر، به کره اضافه کرده و به خوبی تفت بدید، تا آب سیب کاملا تبخیر و بعد پخته بشه.


مرحله سوم (اضافه کردن پودر هل و دارچین)

روند آماده سازی مواد میانی قرابیه رو با برداشتن تابه حاوی سیب و شکر از روی حرارت ادامه بدید. حالا موقشه که پودر هل و پودر دارچین رو به تابه اضافه کرده و به خوبی هم بزنید تا مواد به طور کامل یکدست بشن.


مرحله چهارم (شروع درست کردن خمیر شیرینی)

این مرحله بهتره تا زمان پایین اومدن دمای مواد میانی، به سراغ درست کردن خمیر قرابیه برید. در ابتدا بهتره که فر رو با دمای ۱۸۰ درجه بزارید تا گرم بشه و سپس، یه کاسه مناسب و جادار انتخاب کرده و کره به دمای محیط رسیده رو داخل کاسه بریزید.


مرحله پنجم (اضافه کردن پودر قند به کره)

پودر قند رو داخل الک بریزید و سپس داخل کاسه حاوی کره الک کنید تا پودر قند به خوبی نرم و لطیف بشه. در ادامه، برای مخلوط کردن مواد از همزن برقی استفاده کنید و با دور تند، به مدت ۴ دقیقه کره و پودر قند رو هم بزنید تا یه مایه خامه‌ای شکل به وجود بیاد.


مرحله ششم (اضافه کردن ماست، زرده تخم مرغ و وانیل)

برای درست کردن شیرینی قرابیه سیب و دارچین، وقتشه که زرده تخم مرغ، ماست و وانیل رو به مخلوط کره و پودر قند اضافه کرده و با استفاده از همزن، به مدت ۳ دقیقه مخلوط کنید تا کاملا یکدست بشن و زرده تخم مرغ از حالت لختگی بیرون بیاد.


مرحله هفتم (الک کردن آرد و بکینگ پودر)

آرد رو داخل الک بریزید و ۳ مرتبه الک کنید. حالا بکینگ پودر رو. به همراه ۲ پیمانه از آرد الک شده رو داخل کاسه حاوی مواد بریزید و به خوبی با لیسک هم بزنید تا آرد جذب بشه. بهتره این کار رو در طی چند مرحله انجام بدید تا از گلوله شدن آرد جلوگیری بشه.


مرحله هشتم (اضافه کردن آرد و به درست شدن خمیر)

در ادامه باقی مانده آرد رو هم کم کم به مواد داخل کاسه اضافه کرده و هر بار به خوبی با لیسک هم بزنید تا یه خمیر نرم و لطیف به دست بیاد. خمیر به دست اومده رو با نوک انگشت یه مقدار ورز بدید تا کاملا آماده بشه.

نکته: بهتره از کف دست برای ورز دادن خمیر استفاده نکنید، چون خمیر کره داره و، باعث میشه روغن بندازه.


مرحله نهم (شکل دادن به خمیر و اضافه کردن مواد میانی)

نحوه طبخ قرابیه سیب و دارچین رو با شکل دادن خمیر ادامه بدید. به این صورت که از خمیر به دست اومده، گلوله‌هایی به وزن ۱۴ گرم بردارید و به خوبی به شکل دایره گرد کرده و سپس با فشار دست خمیر رو باز کرده و یک قاشق چای خوری از مواد میانی داخل خمیر بریزید.

مرحله دهم (پر کردن خمیرها با مواد میانی)

حالا اطراف خمیر رو به آرومی دوباره به هم بچسبونید تا مواد میانی کاملا پنهان بشه. به همین ترتیب همه‌ی خمیر رو با مواد میانی پر کرده و حتی می‌تونید روی خمیر رو، با یه شونه تمیز و آرد پاشی شده، فشار بدید تا به صورت شیار دار، روی شیرینی تزیین بشه.


مرحله یازدهم (پختن شیرینی)

بهتره که سینی فر رو با کاغذ روغنی بپوشونید و خمیرهای آماده شده رو با فاصله روی سینی قرار بدید. حالا وقتشه که سینی رو طبقه وسط فر قرار بدید و حدود ۳۰ دقیقه صبر کنید تا شیرینی کاملا پخته بشه. یادتون باشه که مقدار گرما دهی فرهای مختلف با هم متفاوته و برای این کار، بهتره که به طلایی شدن قرابیه توجه داشته باشید.


مرحله دوازدهم (آماده شدن قرابیه)

قرابیه سیب و دارچین خوشمزه شما آماده شده. بهتره سینی رو از فر بیرون بیارید و سپس بدون دست زدن به شیرینی‌ها اجازه بدید تا کاملا خنک بشن. در ادامه می‌تونید با استفده از شکلات آب شده و پودر بادام، اون‌ها رو تزیین کرده و نوش جان.


نکات تکمیلی قرابیه سیب و دارچین

  • برای طلایی شدن روی شیرینی‌ها، در آخرین لحظه پخت گریل رو روشن کنید.
  • می‌تونید برای تزیین قرابیه از پودر قند و گردو هم استفاده کنید.
  • یادتون باشه که قبل از درست کردن خمیر، فر رو روشن کنید تا گرم بشه.
  • برای فرهای برقی، ۲۰ درجه دما رو پایین بیارید.

سخن آخر

با توجه به نحوه طبخ گفته شده از قرابیه سیب و دارچین، بهتره بدونید که این شیرینی، به شکل‌های مختلف و طعم‌های گوناگون پخته می‌شه و تو ایران طرفدارهای زیادی داره و همین باعث شده تا افراد زیادی تمایل داشته باشن این شیرینی زیبا و خوشمزه رو تو خونه طبخ کنن.

برای درست کردن این شیرینی، بهتره از اصول پخت پیروی کنید تا در نهایت به طعم خوب و عطر بوی مخصوص قرابیه اصیل برسید. این شیرینی مجلسی رو می‌تونید به راحتی تو خونه درست کنید و از خوردنش لذت ببرید. ممنون از این که ما رو همراهی می‌کنید.

آخرین بروز رسانی در: 15 فوریه 2023| نویسنده: پوریا زنگیشه