آموزش درست کردن حمص لبنانی خوشمزه و ساده با غذاساز

طرز تهیه حمص لبنانی

نحوه درست کردن حمص ساده و خوشمزه به روش لبنانی با غذاساز

حمص یا هوموس یه غذای مدیترانه‌ای خیلی معروفه که تو سراسر جهان از آمریکا گرفته تا اروپا پخته میشه و بیشتر به عنوان میان وعده یا در کنار غذاهای دیگه خورده میشه.

طرز تهیه حمص خیلی راحته و برای درست کردنش فقط کافیه که مواد اولیه رو تهیه کنید، و به سرعت درست میشه. این وعده غذایی مخصوص سرشار از پروتئین گیاهیه که با ترکیب طعم ارده با نخود شما رو راضی نگه میداره.

برای درست کردن حمص روش‌های زیادی وجود داره، و اینکه هرکدوم از این دستورها، مواد اولیه متفاوتی دارن که طعم این میان وعده رو عوض میکنه.

دستوری که در ادامه میبینید با توجه به نکات مهمی آماده شده تا دست آخر یه هوموس لطیف و نرم  به دست بیاد، و بخش آشپزی مجله قرمز قراره که به شما همراهان گرامی آموزش بده تا حمص رو به صورت حرفه‌ای و با بهترین طعم و کاملا خامه‌ای درست کنید.

مواد لازم برای تهیه حمص یا هوموس خانگی

امواد لازم برای ۴ نفر
ارده۴ قاشق غذا خوری
نخود۱ لیوان یا ۲۵۰ گرم
لیمو ترش۳ قاشق غذا خوری
آب نخود۴ قاشق غذا خوری
روغن زیتون۳ قاشق غذا خوری
سیر۲ حبه
نمکبه مقدار لازم
فلفل سیاهنصف قاشق چای خوری
پاپریکانوک قاشق چای خوری

طرز تهیه حوموص ساده و اصیل لبنانی


گام اول

طرز تهیه حمص خوشمزه رو با شستن نخود‌ها شروع کرده و سپس یه کاسه مناسب آماده کنید و نخودها رو دخلش بریزید و روشون رو با آب پر کنید و اجازه بدید به مدت ۱۲ ساعت خیس بخوره تا نفخ نخودها گرفته بشه.


گام دوم

در ادامه هر چند ساعت یک بار آب نخود‌ها رو عوض کنید تا روند گرفتن نفخشون به خوبی انجام بشه. بعد از این مدت زمان یه قابمه مناسب روی حرارت متوسط قرار بدید و نخود‌های خیس خورده رو آبکش کنید.


گام سوم

نحوه درست کردن حمص یا هوموس رو با ریختن نخود‌ها در داخل قابلمه ادامه بدید و بهش آب اضافه کنید تا جایی که روی نخود‌ها رو پوشش بده و واسه طعم بهتر یک یا دو عدد پیاز رو پوست بگیرید و داخل قابلمه بندازید.


گام چهارم

به اندازه لازم به نخود نمک اضافه کنید و اجازه بدید تا به مدت ۲ الی ۳ ساعت روی حرارت متوسط به خوبی پخته و نرم بشه و بعد از اینکه پخته شد، نصف لیوان از آب نخود رو بردارید برای ادامه کار تا از اون استفاده کنید.

نکته: سعی کنید که کف روی آب نخود رو بگیرید تا در آخر رنگ حمص شفاف بشه.


گام پنجم

این مرحله نخودها رو داخل یه کاسه مناسب بریزید و واسه اینکه یه حمص نرم و صاف با ظاهر زیبا داشته باشید، بهتره که پوست نخود ها رو بگیرید. برای اینکار بهتره که یا نخودها رو وسط انگشت ها قرار بدید تا پوستشون جدا بشه.


گام ششم

یا اینکه اونها رو داخل کاسه بریزید با گوشت‌کوب فشار بدید و سپس پوست‌ها رو از کاسه بیرون بیارید.حالا غذاساز یا میکسر رو آماده کنید و نخودهای پوست گرفته رو داخلش بریزید.


گام هفتم

روند آماده سازی حمص رو با اضافه کردن ارده، سیر،۱ قاشق روغن زیتون، فلفل سیاه، آب لیموترش، نمک و پاپریکا به نخود ادامه بدید و حدود ۱ دقیقه مواد رو با هم مخلوط کنید تا یه خامه یا خمیر نرم به دست بیاد و حالا آب نخود رو داخل غذاساز بریزید.


گام هشتم

یادتون باشه حمص غذاییه که باید غلظتش در حدی باشه که اگه یه قاشق ازش بردارید از قاشق سرریز نشه و نیوفته و برای این کار به اندازه کافی مواد رو با دستگاه به پوره تبدیل کنید. به همین راحتی حمص آماده میشه.

نکته: اگه میخواید حمص یه بافت خامه‌ای داشته باشه، ۲ تکه یخ رو داخل غذاساز با یقبه مواد مخلوط کنید. این یه نکته مهمه.


گام نهم

حمص مدیترانه‌ای و خوشمزه‌ای که پختید آماده شده و می‌تونید داخل ظرف سرو بریزد و سپس با پشق قاشق روی اون رو صاف کرده و بهش شکل بدید و سپس روش رو با روغن زیتون و سبزیجات تزیین کرده و نوش جان کنید.


نکات مهم برای حمص اصیل لبنانی

  • حتما نخود رو خودتون بپزید و از نخود کنسروی استفاده نکنید.
  • پوست نخود خوراکیه اما، واسه این که یه هوموس صاف و لطیف داشته باشید بهتره که پوست نخودها رو بگیرید.
  • اگه خواستید بافت حمص خامه‌ای بشه، در آخر میکس کردن ۱ تکه یخ به مواد اضافه کنید.
  • برای اینکه نخود بیشتر مقوی بشه و طعم خاصی داشه باشه، آب قلمه گاو رو به نخود در حال پخت اضافه کنید.
  • برای داشتن یه طعم متفاوت و البته غلظت بیشتر، بهتره که ۲ قاشق ماست یونانی به مواد اضافه کنید.
  • در صورتی که حمص به غلظت مورد نطر نرسید، چند قاشق ارده هم میتونید اضافه کنید.

سخن آخر

حمص یه وعده غذاییه که بهتون پیشنهاد میکنم حتما امتحانش کنید چون در عین حال هم زود آماده میشه و هم اینکه خواص زیادی داره و بعد از خوردن این غذا تازه احساس سیری زیاد رو نجنربه میکنید، اما خیلی هم زود هضمه. از همه مهمتر طعم مخصوص و متفاوتیه که از نخود و ارده با روغن زیتون و سیر به دست میاد و با یه بار درست کردنش ممکنه واسه همیشه این غذای گیاهی مدیترانه‌ای رو تو لیست غذاییتون قرار بدید.

آخرین بروز رسانی در: 5 فوریه 2023| نویسنده: پوریا زنگیشه