آموزش درست کردن بورک گوشت ترکیه ای با خمیر یوفکا در ماهیتابه

بورک گوشت

نحوه درست کردن بورک گوشت ترکی با خمیر یوفکا

بورک گوشت یه غذا یا میان وعده بسیار دلپذیر و خوشمزه‌اس که با خمیر یوفکا به شکل لوله‌ای پیچیده میشه و  به صورت یه بسته مغز پر با گوشت چرخ کرده، پنیر و سبزیجات پر میشه و همین باعث شده که به یکی از خوشمزه ترین غذاهای بین المللی تبدیل بشه.

طرز تهیه بورک گوشت با دو نوع خمیر متفاوت انجام میشه که هر کدوم در مناطقی متفاوت طبخ میشن. بورک گوشت با خمیر فیلو در مناطق اروپای شرقی درست میشه و بورک با خمیر یوفکا که نازکتره تو کشور ترکیه تهیه و طبخ میشه.

تاریخچه غذای بورک به کشور ترکیه برمیگرده که از زمان عثمانی دستور این غذا به اروپای شرقی راه پیدا کرده و البته بهتره بدونید که یه نوع دیگه از بورک وجود داره که در کشور های آفریقایی درست میشه.

برای درست کردن این غذای خوشمزه و لذیذ شما نیاز به مهارت آشپزی خاصی ندارید و خیلی هم وقتتون رو نمیگیره. بورک جزو غذاهاییه که بعد از یه بار پختن عاشقش میشد و اگه قصد درست کردن یه غذای جذاب و خواستنی رو دارید، ما برای شما طرز تهیه بورک گوشت با خمیر یوفکا رو آماده کردیم که امیدوارم خوشتون بیاد.

مواد لازم برای تهیه بورک گوشت و قارچ با خمیر یوفکا

مواد لازم برای ۴ نفر
گوشت چرخ کرده۳۰۰ گرم
پیاز۱ عدد
قارچ۱۰۰ گرم
تخم مرغ۱ عدد
شیر۱ قاشق غذا خوری
پنیر پیتزا۵۰ گرم
خمیر یوفکابه مقدار لازم
رب گوجه۱ الی ۲ قاشق غذا خوری
لیمو ترش۱ عدد
فلفل سیاه۱/۴ قاشق چای خوری
آویشننصف قاشق چای خوری
کنجدبه مقدار لازم
زردچوبهنصف قاشق چای خوری
نمکبه مقدار دلخواه

طرز تهیه بورک گوشت خوشمزه با خمیر یوفکا در فر


مرحله اول

طرز تهیه بورک گوشت با خمیر یوفکا رو با شستن قارچ‌ها شروع کرده و سپس آبکشی کنید. در ادامه قارچ‌ها رو به صورت ورقه‌ای خورد کرده و یه تابه مناسب روی گاز بزارید و با یه مقدار روغن شروع کنید به تفت دادن قارچ.


مرحله دوم

آّب لیمو ترش رو به تابه اضافه کنید تا قارچ سیاه نشه و همینطور ادامه بدید تا قارچ کاملا سرخ بشه و اونها رو از تابه خارج کنید. یک عدد پیاز رو به صورت نگینی خورد کرده و داخل تابه بریزید و با حرارت ملایم تفت بدید تا پیاز سبک بشه.


مرحله سوم

نحوه پخت بورک گوشت رو با اضافه کردن گوشت چرخ کرده به تابه حاوی پیاز ادامه داده و در ادامه آویشن، زردچوبه و فلفل سیاه رو روی گوشت بریزید و مواد رو به خوبی با هم تفت بدید که هم طعم ادویه‌ها به خورد گوشت بره و هم رنگش عوض بشه.


مرحله چهارم

برای درست کردن مایه بورک گوشت با خمیر یوفکا بهتره که بعد از تفت خوردن گوشت و پیاز، اون‌ها رو به کنار تابه منتقل کرده و یه قاشق رب گوجه رو داخل تابه بریزید و در ابتدا تفت بدید که خامی رب گرفته بشه و بوی رب پخش بشه.


مرحله چهارم

در ادامه روند درست کردن بورک رو با مخلوط کردن رب با گوشت ادامه داده و به خوبی هم بزنید و سپس قارچ رو به مواد اضافه کرده و به خوبی مخلوط کنید که بریم سراغ آماده سازی خمیر یوفکا.


مرحله پنجم

نحوه پیچیدن بورک گوشت با خمیر یوفکا به این صورته که در ابتدا یه سینی مناسب رو آماده کرده و خمیرهای یوفکا رو روی سینی قرار بدید و با یه قلم موی آغشته به آب، اون رو نم دار کنید تا به خوبی برای پخت آماده بشه.


مرحله ششم

یک قاشق از مایه گوشت رو داخل خمیر یوفکا بریزید و در ادامه یه مقدار پنیر پیتزا روی گوشت ریخته و خمیر رو به صورت لوله‌ای بپیچونید و در آخر لبه‌های خمیر رو با قلم مو نم دار کنید که به هم بچسبه و موقع پخت وا نره.


مرحله هفتم

حالا همه مایه گوشت بورک رو با خمیر یوفکا بپیچید و کنار بزارید که بریم سراغ مرحله پختن. برای این کار فر رو روی دمای ۱۸۰ درجه گذاشته و سینی فر رو برای چیدن بورک گوشت با یه مقدار روغن چرب کنید.

نکته:میتونید به جای روغن از کاعذ روغنی هم استفاده کنید.


مرحله هشتم

واسه خوشمزه تر کردن و تزیین بورک یه کاسه مناسب رو آماده کرده و تخم مرغ رو داخلش بریزید و به خوبی هم بزنید تا کاملا بافتش یکدست بشه و سپس یه قاشق شیر رو به تخم مرغ اضافه کرده و مخلوط کنید که بریم برای ادامه کار.


مرحله نهم

بورک گوشت رو با یه قلم مو با تخم مرغ و شیر رومال کنید و در ادامه مقداری کنجد روی هرکدام از بسته‌های پر شده با گوشت بریزید و سپس سینی رو داخل فر که از ۲۰ دقیقه قبل گرم شده بزارید.


مرحله دهم

بعد از طی شدن مدت زمان مشخص واسه درست شدن بورک ها در صورت امکان ۱ ال ۲ دقیقه گریل فر رو روشن کنید تا روی بورک ها به خوبی طلایی بشه و حالا بورک گوشت با خمیر یوفکایی که پختید آماده‌اس و میتونید نوش جان کنید.


طرز تهیه بورک گوشت با خمیر یوفکا در ماهیتابه

برای تهیه بورک گوشت بدون فر و در روغن نیاز به رومال کردن با تخم مرغ و شیر ندارید و برای این کار یه تابه مناسب روی حرارت متوسط بزارید و به اندازه‌ای روغن بریزید که بتونید بورک ها رو در روغن آغشته سرخ کرده و برگردونید. در ادامه اون‌ها رو بر روی کاغذ روغنی قرار بدید تا روغن اضافیشون گرفته بشه . سپس نوش جان کنید.

سخن آخر اینه که همونطور مشاهده کردید، درست کردن بورک نیاز به مهارت خاصی نداره و همینطور این غذا محدود به دستور غذاییه مشخصی نیست و شما میتونید بنا به سلیقه خودتون خمیر های یوفکا رو موادی که دوست داری پر کنید و در آخر در فر یا روغن بپزید و نوش جان کنید. امیدوارم که از این مقاله خوشتون اومده باشه.

آخرین بروز رسانی در: 10 سپتامبر 2022| نویسنده: پوریا زنگیشه