پودر چغندر قند برای کاربری‌های مختلف از تغذیه و آشپزی تا رنگرزی

پودر چغندر (لبو)

پودر چغندر در سالهای اخیر به دلایل مختلف محبوبیت زیادی پیدا کرده است. بسیاری از مردم از آن به عنوان یک مکمل برای کاهش فشار خون استفاده می‌کنند یا برای افزایش انرژی و کمک به سم زدایی بدن. سایرین از آن به عنوان یک شیرین کننده طبیعی استفاده می‌کنند در عین حال که از فواید تغذیه‌ای آن بهره می‌گیرند. با این حال در میان جوامع طبیعت گرا، بخاطر رنگ زیبای آن محبوب شده است.

شما نه تنها می‌توانید از آن عنوان یک رنگ غذای طبیعی استفاده کنید، بلکه می‌توانید آن را به یک پودر بسیار ریز تبدیل کنید که می‌توان از این پودر در لوازم آرایشی طبیعی استفاده کرد.

چند سال پیش من می‌خواستم این کار را انجام دهم. من به دنبال یک پودر قرمز طبیعی با پودر میوه می‌گشتم اما در هیچ فروشگاه محلی پیدا نشد. یکبار از آب لبو برای ساخت یک کرم استفاده کردم که نتیجه آن شد که آب کرم با رنگ آن جدا شد و بالای بخش روغنی ایستاد و کل فرمت کرم خراب شد. خب اگر بخواهم آن را آنلاین بخرم در این صورت باید هزینه زیادی بدهم بهر حال من مجبور شدم آن را بخرم.

مشکل این بود که نمونه خریداری شده به هنگام آسیاب کردن ریز نمی‌شد بنابراین من تصمیم گرفتم که خودم آن را بسازم. خب من فکر کردم حالا که از بعضی میوه‌ها مثل نارگیل آرد درست کردم از همین شیوه برای درست کردن پودر چغندر هم استفاده کنم. این روش برای شما ارزانتر است و نتیجه کار هم راضی کننده‌تر است.

درست کردن پودر چغندر قند مزایای دیگری نیز دارد. شما می‌توانید از نوع ارگانیک آن استفاده کنید و دقیقا می‌دانید که چه چیزی را استفاده کرده‌اید. همچنین شما می‌توانید چغندر قند را که بیشتر به رنگ صورتی تمایل دارد خشک کنید و هر وقت که نیاز داشتید آنها را پودر کنید. پودر چغندر در معرض هوا به رنگ قهوه‌ای در می‌آید به خصوص اگر هوا مرطوب باشد. وقتی که پودر چغندر را در یک ظرف کاملا بسته که هوا وارد آن نمی‌شود نگه دارید می‌توانید آن را به مدت طولانی نگه دارید اما اگر مثلا هر چند هفته یکبار به آن نیاز دارید، همیشه از پودر چغندر تازه آسیاب شده استفاده کنید.


طرز تهیه پودر چغندر یا پودر لبو

مواد لازم

  • ۱ عدد چغندر قند تنها چیزی است که شما نیاز دارید

طرز تهیه پودر چغندر برای تهیه رنگ غذای طبیعی

  1. چغندر قند را شسته، پوست بکنید و آنها را خیلی نازک ورقه کنید. شما می‌توانید از یک رنده حلقه کن بسیار تیز یا از بخش حلقه کن دستگاه غذاساز استفاده کنید. اگر هیچکدام از آنها را ندارید از یک چاقوی بسیار تیز با برش عمودی سریع استفاده کنید یا یک چاقوی دندانه دار نو که آنها را بصورت ورقه‌های بسیار نازک درآورید.
    پودر چغندر
  2. برشهای چغندر را در دستگاه خشک کن روی حرات کم بگذارید یا آنها را روی یک توری و در معرض آفتاب بگذارید تا خشک شوند و البته توجه کنید که جایی دور از حشرات باشند.
    پودر چغندر
  3. حالا شما می‌توانید چغندر خشک شده را بخورید یا اینکه آنها را برای روزهای بعد ذخیره کنید. چیپس چغندر قند می‌تواند یکی از میان وعده‌های سالم عصرگاهی شما باشد.
    پودر چغندر
  4. وقتی نیاز به پودر چغندر دارید یک مقدار از چیپس چغندر را برداشته و به صورت خیلی ریز در دستگاه آسیاب یا غذا ساز پودر کنید. البته من آسیاب را ترجیح می‌دهم چون در این صورت یک پودر ریز و یکدست را به شما می‌دهد.
    پودر چغندر
  5. اگر پودر شدن زمان زیادی می‌گیرد و به اندازه دلخواه شما ریز نمی‌شود من بهترین کاری که می‌کنم این است که آن را با یک آسیاب قهوه، پودر می‌کنم این آسیاب کردن شما باید تا زمانی طول بکشد که پودر کاملا درب آسیاب را بپوشاند و رنگ دلخواه صورتی شما به دست آید. وقتی که پودر چغندر روی در جمع شد آن را با یک برس تمیز به آرامی بردارید. پودری که شما برای لوازم آرایشی استفاده می‌کنید باید بسیار ریز باشد.
    پودر چغندر
  6. پودر چغندر را در یک ظرف در دار که هوا وارد آن نمی‌شود، نگه دارید من از ظروف در دار با واشر پلاستیکی مارک بورمیولی روکو که قبلا هم در قسمت آشپزی در ماشین ظرفشویی به آن اشاره کرده بودم استفاده می‌کنم.
    پودر چغندر

خب پودر چغندر قند استفاده‌های بسیاری دارد از جمله به عنوان یک رنگ غذای طبیعی، استفاده در لوازم آرایشی، رنگ کردن پارچه و لباس و حتی استفاده از آن برای نقاشی کودکان که در اینصورت شما خیالتان راحت خواهد بود که کودکان شما در معرض مواد شیمیایی مضر قرار نمی‌گیرند. من در روزهای آینده انواع رنگ غذای طبیعی و انواع رنگهای مورد استفاده در لوازم آرایشی را به شما یاد خواهم داد.


ترجمه و تالیف اختصاصی توسط مجله قرمز

منبع: thethingswellmake

آخرین بروز رسانی در: 11 سپتامبر 2022| نویسنده: هالث