خودروهای ساخت ولوو به زودی تحول مهمی را در معماری داخلی خود تجربه خواهند کرد. تحولی که نمونهی مشابه با آن تاکنون در صنعت خودروسازی مشاهده نشده و توسط هیچ کدام از شرکتهای خودروسازی رقیب مورد استفاده نگرفته است. برای آگاهی از نوع و چگونگی تحول خودروهای ساخت ولوو میتوانید در ادامهی مطلب پیش رو با مجلهی قرمز همراه باشید.
بر اساس اعلام رسمی سران این شرکت سوئدی، تمام خودروهای ساخت ولوو که پس از سال ۲۰۱۹ میلادی به چرخهی تولید صنعت خودرو وارد میشوند، دارای موتور الکتریکی خواهند بود. گفتنی است که این تصمیم تمام خودروهای ساخت ولوو را بدون هیچ استثنایی در بر میگیرد. به این معنی که علاوه بر خودروهای تمام الکتریکی جدید ولوو، خودروهای هیبریدی و نیمه هیبریدی این شرکت نیز قرار است مشمول این تحول شوند و از گزینهی الکتریکی بودن (در کنار گزینههای قدیمی موجود) در موتورهایشان بهره ببرند.
در واقع با اتخاذ این تصمیم جدید، خودروهای ساخت ولوو دیگر به طور کامل مبتنی بر موتور احتراق داخلی نخواهند بود و پروندهی تولید خودروهایی با موتور تک وظیفهای ولوو ظرف دو سال آینده به طور کامل بسته خواهد شد. به بیان سادهتر حتی خودروهای مبتنی بر موتور احتراق داخلی ولوو نیز از این پس دارای گزینهی مجزای مبتنی بر کارکرد الکتریکی خواهند بود.
پیش به سوی الکتریکی شدن کامل خودروهای ساخت ولوو
با توجه به تصریح سران شرکت ولوو، این شرکت خودروسازی سوئدی در فاصلهی زمانی مابین سالهای ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۱ میلادی پنج خودروی الکتریکی جدید را به بازار عرضه خواهد کرد. خودروهایی که سه مدل از آنها توسط ولوو ساخته میشود و دو مدل دیگر (که مدلهای پیشرفتهتری خواهند بود) نیز به دست گردانندگان برند تحت هدایت ولوو یعنی پولستار تولید خواهد شد. در واقع شرکت ولوو قصد دارد تحت نظارت کامل خود پولستار را به یک مجموعهی خودروسازی مستقل که بر تولید خودروهای الکتریکی سطح بالا متمرکز خواهد بود تبدیل کند.
بنابر تایید رییس شرکت ولوو یعنی هاکان ساموئلسون، مدلهای تمام الکتریکی خودروهای ساخت ولوو که قرار است حداکثر تا پایان سال ۲۰۲۱ میلادی به بازار بیایند، مدلهای کاملا جدیدی خواهند بود که از مدلهای فعلی ساخته شده توسط این شرکت مشتق شدهاند.
همچنین مدیر بخش تحقیق و توسعهی شرکت ولوو یعنی هنریک گرین این نکته را هم به سخنان ساموئلسون اضافه کرده است که مدلهای تمام الکتریکی خودروهای ساخت ولوو همگی دارای دو حالت مجزای انتخابی در بخش تنظیمات باتری خود خواهند بود. حالت نخست به طی کردن مسافتهای کوتاه و متوسط (سیاحت درون شهری) اختصاص دارد که توان کمتری را از باتری خودرو طلب میکند. حالت دوم نیز هنگام بهرهگیری از حداکثر توان باتری یا حین طی کردن مسافتهای بالاتر از ۵۰۰ کیلومتر قابل فعالسازی خواهد بود.
البته جدیدترین خودروهای ساخت ولوو تنها به خودروهای الکتریکی این شرکت محدود نمیشود. بلکه این شرکت خودروسازی قصد دارد در کنار خودروهای الکتریکی خود، مدلهای جدید بنزینی و گازوییلی هیبریدی و نیمه هیبریدی را نیز تولید کرده و آنها را همراه با مدلهای الکتریکی به بازار بفرستد. با توجه به سیاست اخیر شرکت ولوو، تمام این خودروها در کنار موتور اصلی خود دارای گزینهی الکتریکی ۴۸ ولتی جایگزین (انتخابی) نیز خواهند بود.
تغییر استراتژی در زمینهی چگونگی تولید خودروهای ساخت ولوو
سران شرکت ولوو معتقدند که دوران ساخت خودروهایی که تنها از سیستم احتراق داخلی بهره میبرند به سر رسیده است و صنعت خودروسازی به تدریج در حال حرکت به سمت ساخت خودروهایی است که علاوه بر موتور احتراق داخلی از گزینهی جایگزین الکتریکی نیز برخوردارند. اگرچه سران این شرکت سوئدی هنوز به این موضوع اشاره نکردهاند که در چه زمانی خودروهای ساخت ولوو تمام الکتریکی خواهد شد، اما زمزمههایی به گوش میرسد مبنی بر این که نخستین گامها در این زمینه از سال ۲۰۲۳ میلادی برداشته خواهد شد.
تمام این فعل و انفعالها در شرایطی رقم میخورد که سران شرکت ولوو و در راس آنها هاکان ساموئلسون، تا همین چند سال قبل نظر چندان مساعدی نسبت به تغییر استراتژی و حرکت به سوی تولید خودروهای تمام الکتریکی نداشتند. ساموئلسون معتقد است که دلیل اصلی او برای بدبینی نسبت به ساخت خودروهای تمام الکتریکی نبود زیرساخت مناسب برای فراگیر شدن استفاده از این خودروها در کنار بالا بودن هزینهی مورد نیاز برای توسعهی تکنولوژی مربوط به ساخت باتری خودروهای الکتریکی بود.
اما از دیدگاه او زیرساختهای مورد نیاز برای استفاده از خودروهای الکتریکی در حال توسعه و بهبود هستند و در عین حال با توجه به پیشرفت تکنولوژی، اکنون شرایط برای ساخت باتری این خودروها بسیار بهتر از قبل شده است. در عین حال او تقاضای مشتریان را نیز در این زمینه بسیار موثر میداند و تغییر استراتژی اخیر شرکت ولوو را بیش از هر چیز در جهت تامین نیازهای فعلی و آتی مشتریان این شرکت بر میشمارد.
با تمام این اوصاف به نظر نمیرسد که مدلهای الکتریکی جدید از خودروهای ساخت ولوو نمونههای ارزان قیمت موجود در بازار را شامل شود. در واقع از گفتههای ساموئلسون این گونه بر میآید که شرکت ولوو در حال حاضر تصمیمی برای تولید خودروهای الکتریکی ارزان قیمت و پایین رده ندارد. در هر حال میتوان گفت که استراتژی جدید شرکت ولوو از نگاه سران این شرکت به آینده حکایت دارد.
منبع: اتو کار (همراه با ترجمه و ویرایش اختصاصی نویسندگان و مترجمان مجله قرمز)
در صورت تمایل میتوانید با نظرات خود در بخش کامنت، ما را در بهبود کیفیت مطالب بخش خودروی مجله قرمز یاری کنید.