نام خودروی RapidE نام کاملا جدیدی نیست و علاقه‌مندان به دنیای خودرو، پیش از این نیز چیزهایی از آن شنیده بودند. محصولی که یکی از جدیدترین ایده‌های شرکت خودروسازی انگلیسی آستون مارتین محسوب می‌شود، اما مدتی بود که هیچ اطلاعات جدیدی از آن به گوش نمی‌رسید. حال شاهد اعلام برنامه‌های تازه‌ای در رابطه با خودروی RapidE هستیم. برنامه‌هایی که در ادامه‌ی مطلب پیش رو به اتفاق هم به بررسی آن‌ها خواهیم پرداخت. پس پیشنهاد می‌کنیم که مثل همیشه با مجله قرمز همراه باشید.

بنابر تایید رسمی شرکت آستون مارتین، خودروی RapidE از سال ۲۰۱۹ میلادی وارد خط تولید خواهد شد. از قرار معلوم این خودرو در گام نخست به شکل محدود تولید می‌شود و تنها تعداد ۱۵۵ دستگاه از آن به بازار فرستاده خواهد شد. با این حال سران شرکت آستون مارتین برنامه‌های بلند مدتی برای توسعه بخشیدن به میزان تولید محصول جدید خود دارند. از همین رو فرآیند تولید خودروی RapidE تنها به ساخت تعداد ۱۵۵ دستگاه ار آن محدود نخواهد شد.

دست‌یابی به افق‌های نو با ساخت خودروی RapidE

نخستین معرفی رسمی از خودروی RapidE در سال ۲۰۱۵ میلادی صورت گرفت. البته در آن زمان تنها فرآیند تولید این خودرو از سوی سران شرکت آستون مارتین مورد تایید قرار گرفت و از جزییات دقیق‌تری نظیر مدل قطعات به کار رفته در آن اطلاعات خاصی به علاقه‌مندان داده نشد. البته در حال حاضر هم که زمان تولید خودروی RapidE مشخص شده است باز هم هیچ خبری از این جزییات دقیق نیست و زمان انتشار رسمی آن‌ها به آینده موکول شده است. با این حال بر اساس اندک اطلاعات موجود از خودروی RapidE می‌توان ماهیت این خودرو را تا حدی برای علاقه‌مندان تشریح کرد.

خودروی جدید آستون مارتین

خودروی RapidE نخستین خودروی تمام الکتریکی ساخته شده توسط شرک آستون مارتین محسوب می‌شود. بنابر توضیح رییس این شرکت یعنی اندی پالمر، خودروی RapidE قرار است نمایی از آینده‌ی شرکت آستون مارتین را در معرض دید علاقه‌مندان به دنیای خودرو قرار دهد. آینده‌ای که در آن خودروهای الکتریکی نه تنها در کنار خودروهای معمولی به حیات خود ادامه می‌دهند، بلکه وجودشان بر کیفیت ساخت آن‌ها نیز تاثیرگذار خواهد بود. با این حال این به آن معنی نیست که قرار است پس از کلید خوردن مراحل تولید خودروی RapidE، به عنوان آغاز کننده‌ی خط تولید خودروهای الکتریکی شرکت آستون مارتین، تولید خودروهای عادی این شرکت متوقف شود. بلکه فرآیند ساخت خودروهای همیشگی این شرکت بر اساس تایید پالمر به همان روال سابق ادامه خواهد یافت.

در واقع خودروی RapidE قرار است واکنشی باشد به مسیری که صنعت خودروسازی جهان ناگزیر از حرکت به سمت آن است. خطر به پایان رسیدن منابعی که سوخت‌های فسیلی از آن استخراج می‌شوند در کنار عوارض متعددی که استفاده از این سوخت‌ها برای محیط زیست و جو زمین به همراه دارد، چاره‌ای جز استفاده از خودروهایی که با انرژی پاک قادر به حرکت هستند باقی نمی‌گذارد. شاید به همین دلیل است که خودروی RapidE در گام نخست و برای آغاز کار در کشور چین عرضه خواهد شد. کشوری که یکی از آلوده‌ترین کشورهای جهان به شمار می‌رود و هر ساله مقادیر فراوانی از گاز دی‌اکسیدکربن را راهی جو زمین می‌کند.

بر اساس همکاری دو جانبه‌ای که میان شرکت آستون مارتین و شرکت چینی ChinaEquity وجود دارد، قرار است به منظور مبارزه با تولید گاز دی‌اکسیدکربن در چین، ابتدا تعداد محدودی از خودروی RapidE در این کشور به فروش برسد تا پس از مشاهده و بررسی میزان استقبال و بازخوردهای مربوط به فروش این محصول جدید، برنامه‌ریزی برای عرضه‌ی جهانی خودروی RapidE آغاز گردد. با این حال هدف اصلی شرکت آستون مارتین در فاز نخست عرضه‌ی جهانی خودروی RapidE تولید و فروش حدود ۴۰۰ دستگاه از این خودرو در طول سال خواهد بود.

در این میان اندی پالمر نسبت به میزان فروش سالانه‌ی خودروی RapidE بسیار خوش‌بین است و دلایل این خوش‌بینی را در آمار فروش خودروهای الکتریکی تسلا جستجو می‌کند. به اعتقاد او هنگامی که تسلا به طور سالانه چیزی نزدیک به ۳۵ هزار دستگاه خودروی الکترویکی با متوسط قیمت ۱۰۰ هزار پاوند را به بازارهای جهانی عرضه می‌کند، فروش جهانی ۴۰۰ دستگاه از خودروی RapidE آستون مارتین در طول سال چندان غیر ممکن و باور نکردنی به نظر نمیرسد. در واقع پالمر قصد دارد سالانه چیزی نزدیک به ۱۰۰ دستگاه از این خودروها را در کشور چین به فروش برساند. با این حساب شاید حق با او باشد و فروش سالانه‌ی ۳۰۰ دستگاه از خودروی RapidE در سایر نقاط جهان طی یک سال چندان بعید به نظر نرسد.

از خودروی RapidE چه می‌دانیم؟

خودروی RapidE یک مدل جدید چهار در از محصولات آستون مارتین به شمار می‌رود که در مجموع بر اساس ویژگی‌های مهم سری Rapide AMR طراحی شده است. در واقع خودروی RapidE شباهت فراوانی به مدل Rapide S دارد و بسیاری از ویژگی‌های ظاهری و باطنی خود را از این مدل جدید آستون مارتین به ارث برده است. البته ناگفته پیدا است که جای موتور ۶ لیتری Rapide S را یک موتور الکتریکی غیر دیزلی در خودروی RapidE پر خواهد کرد.

آستون مارتین جدید

این موتور توسط شرکت Williams Advanced Engineering طراحی شده است. شرکتی که طی سال‌های اخیر تجربه‌های فراوانی را در زمینه‌ی طراحی و تولید قلب تپنده‌ی خودروهای الکتریکی اندوخته است. در واقع می‌توان اعضای این شرکت را از پیشتازان طراحی خودروهای الکتریکی در مسابقات فرمول E قلمداد کرد. به این ترتیب خودروی RapidE دستپخت مشترک استون مارتین، Williams Advanced Engineering و شرکت چینی ChinaEquity خواهد بود. محصول جدیدی که فرآیند تولید آن شاید بدون همکاری و سرمایه‌گذاری کلان این شرکت چینی امکان‌پذیر نبود. در واقع گفته می‌شود که شرکت ChinaEquity رقمی نزدیک به ۵۰ میلیون دلار در پروژه‌ی تولید خودروی RapidE سرمایه گذاری کرده است تا بتواند مراحل ساخت این محصول جدید را از حرف به عمل تبدیل کند.

 بر اساس گفته‌های پیشین اندی پالمر می‌توان انتظار داشت که خودروی RapidE  در دو مدل متفاوت به بازار عرضه شود. نخستین مدل این خودرو که از قیمت پایین‌تری نسبت به مدل دوم برخوردار خواهد بود، کم و بیش ساختاری شبیه به سایر خودروهای خانواده‌ی Rapide خواهد داشت. به این معنی که توان ۵۵۰ اسب بخاری موتور این مدل نیز همانند سایر اعضای غیر الکتریکی این خانواده، تنها مبتنی بر راندن چرخ‌های عقب خواهد بود.

اما مدل دوم از خودروی RapidE قطعات متفاوتی را در دل خود جای داده است و به همان نسبت از قیمت بالاتری نسبت به مدل نخست برخوردار خواهد بود. در این مدل از موتورهای جداگانه برای حرکت تمام چرخ‌های موجود در این خودرو استفاده خواهد شد تا توان آن رقمی مابین ۸۰۰ تا ۱۰۰۰ اسب بخار باشد.

اگرچه هنوز قیمت نهایی مدل‌های مختلف خودروی RapidE به طور رسمی اعلام نشده است، اما انتظار می‌رود که ارزان‌ترین مدل از این خودروی الکتریکی جدید چیزی در حدود ۲۰۰ هزار پاوند قیمت داشته باشد. به هر حال صنعت خودروسازی در تمام نقاط جهان ناگزیر از حرکت آهسته و پیوسته به سمت تولید خودروهایی با بهره‌گیری از سوخت پاک است و تولید خودروی RapidE توسط شرکت آستون مارتین نیز امری اجتناب ناپذیر به نظر می‌رسید. باید دید که برنامه‌های مختلف اندی پالمر و شرکت آستون مارتین برای خودروی RapidE تا چه حد عملی خواهد بود و چه درصدی از آن به واقعیت خواهد پیوست.

منبع: اتو کار (همراه با تحلیل، تالیف و ویرایش اختصاصی نویسندگان و مترجمان مجله قرمز)

در صورت تمایل می‌توانید با نظرات خود در بخش کامنت، ما را در بهبود کیفیت مطالب بخش خودروی مجله قرمز یاری کنید.