آموزش درست کردن کاچی زعفرانی مجلسی با طعم و رنگ عالی

طرز تهیه کاچی زعفرانی مجلسی

نحوه درست کردن کاچی مقوی و خوشمزه به روش مجلسی

کاچی یکی از انواع دسرهای خوشمزه ایرانیه که به خاطر داشتن موادهای اولیه مختلف، باعث تقویت بدن میشه. این دسر قابلیت این رو داره که برای صبحانه یا میان وعده یا حتی وعده‌های اصلی هم مصرف بشه.

طرز تهیه کاچی خیلی راحته و فقط نیاز داره که طبق اصول پخت پیش برید تا به طعم و غلظت دلخواهتون برسید. بهترین مزیت کاچی اینه که میتونید از ادویه‌های دلخواتون برای طعم دادن به این دسر استفاده کنید.

این دسر خوشمزه کاربردهای مختلفی داره و از نظر مادربزرگها و پدربزرگها یه داروی درمان بخشه، مخصوصا زمانی که با انواع مغز ترکیب بشه، میتونه برای تقویت بدن زنانی که زایمان کرده‌ان مناسب باشه و در کل حال مریض رو خوب میکنه.

روش‌های مختلفی برای درست کردن کاچی وجود داره و با توجه به تفاوت فرهنگی و منطقه‌ای شهرهای ایران، این دسر هم به شیوه‌ها و طعم‌های مختلفی طبخ میشه که، هرکدوم خواص مختلفی هم دارن.

برای درست این دسر معجزه‌گر با بخش آشپزی مجله قرمز همراه باشید تا شما رو با نحوه طبخ کاچی مقوی با طعم بی نظیر آشنا کنیم.

مواد لازم برای تهیه کاچی خوشمزه و مقوی

مواد لازم برای ۴ نفر
آرد گندم۱ لیوان
کره۵۰ گرم
روغن مایع یا روغن حیوانینصف پیمانه
پودر هلنصف قاشق مربا خوری
دارچیننصف قاشق مربا خوری
زعفران دم کرده۳ قاشق غذا خوری
آب۴ لیوان

طرز تهیه کاچی خوشمزه زعفرانی


مرحله اول

طرز تهیه کاچی مقوی رو در ابتدای کار با درست کردن شربت شروع کنید و برای این کار، یه قابلمه مناسب روی حرارت متوسط بزارید و با تمایل خودتون، شکر، عسل یا شیره انگور رو همراه یه مقدار آب داخل یه کاسه مخلوط کرده و داخل قابلمه بریزید.


مرحله دوم

در ادامه بهتره که شکر رو، هم بزنید تا کاملا حل بشه. نیاز نیست که به قوام برسه و فقط کافیه که دانه‌های شکر با آب مخلوط بشن و سپس زعفران دم کرده رو اضافه کنید و مواد رو هم بزنید تا یکدست بشن.


مرحله سوم

برای آماده سازی مود اولیه کاچی بهتره که گلاب رو هم اضافه کنید و بعد از یه مقدار هم زدن، قابلمه رو از روی حرارت بردارید. در صورتی که از نبات خرد شده به جای شکر استفاده کردید، شربت رو از صافی رد کنید.


مرحله چهارم

قابلمه مناسبی رو بر روی حرارت ملایم بزارید و روغن و کره رو داخل قابلمه ریخته و اجازه بدید تا کره آب بشه و با روغن مخلوطشون کنید. با استفاده از الک، آرد رو داخل یه کاسه، ۲ بار الک کنید.


مرحله پنجم

روند پخت کاچی رو با اضافه کردن آرد به قابلمه حاوی روغن ادامه بدید و سپس مواد رو به خوبی هم بزنید تا آرد گلوله نشه و به رنگ طلایی در بیاد. هرچی رنگ آرد تیره‌تر بشه، کاچی هم رنگش تیره میشه.


مرحله ششم

یادتون باشه که با حرارت ملایم، آرد رو هم بزنید که هم نسوزه و هم بوی خامی اون گرفته بشه. حالا وقتشه که پودر هل و دارچین رو با مواد مخلوط کرده و میتونید در این مرحله ادویه‌های دلخواهتون رو هم اضافه کنید و هم بزنید.


مرحله هفتم

استفاده از زردچوبه هم در تهیه کاچی باعث میشه که رنگش عوض بشه اما در صورتی که طعمش رو دوست ندارید، بهتره که اون رو حذف کنید و بهتره که از زعفران بیشتری استفاده کنید.


مرحله هشتم

حالال وقتشه که قابلمه رو از از روی حرارت بردارید و سپس با استفاده از یک دست شربت از قبل آماده شده رو به مواد داخل قابلمه اضافه کنید و سپس با دست دیگه به آرامی هم بزنید تا کاملا مواد با هم یکدست بشن.


مرحله نهم

ادامه پخت کاچی رو با مخلوط کردن مواد با شربت ادامه بدید تا یه مخلوط صاف با بافت نرم به دست بیاد. در صورتی که تمایل داشتید میتونید از انواع مغزهای مختلف هم برای تقویت بیشتر کاچی استفاده کنید.


مرحله دهم

برای دم کشیدن کاچی بهتره که قابلمه رو دوباه روی حرارت ملایم بزارید و سپس به آرامی هم بزنید و بزارید کاچی روغن بندازه و کم کم جا بیوفته. برای این کار درب قابلمه رو ببندید و بعضی اوقات درب رو باز کنید و مواد رو هم بزنید.


مرحله یازدهم

وقتی غلظت کاچی به اندازه مناسب رسید، بهتره قابلمه رو از روی حرارت بردارید. یاتون باشه که کاچی غلظتی مثل فرنی داره و نباید مثل حلوا سفت بشه و این دسر خوشمزه رو زودتر از کاملا سفت شدن از روی حرارت بزارید.


مرحله دوازدهم

کاچی خوشمزه و مقوی‌ای که درست کردید آماده شده و میتونید داخل ظرف مناسب بکشید و با انواع مغز‌های مختلف تزیین کرده و نوش جان کنید.


نکات مهم برای طبخ کاچی

  • در صورت سفت شدن کاچی، یه مقدار آبجوش یا زعفران دم کرده رو با مواد مخلوط کنید.
  • در صورتی که تمایل داشتید میتونید از عرق هل و داچین به جای پودر استفاده کنید.
  • استفاده از آرد برنج یا گندم کاملا سلیقه‌ای هست و با هردو نوع آرد میتونید کاچی رو درست کنید.
  • کاچی مثل شله زرد بعد از سرد شدن سفت میشه و نباید با غلظت زیاد، از روی حرارت بردارید.

سخن آخر

تهیه دسرهایی مانند کاچی در خانه، هم مقرون به صرفه‌اس و هم این که میتونه جایگزین مناسب و البته پر خاصیی به جای استفاده از خوراکی‌ها و دسرهای آماده‌ای باشه که هم کالری زیادی دارن و هم این که با داشتن قند زیاد، به بدن آسیب میرسونن. در این دستور شما به سلیقه خودتون میتونید از عسل، شیره انگور یا خرما به جای شکر استفاده کنید و در صورتی که به جای روغن یا کره از روغن حیوانی استفاده کنید، هم طعمی بی نظیری پیدا میکنه و هم این که باعث تقویت هرچه بیشتر ایمنی بدن میشه.

آخرین بروز رسانی در: 5 فوریه 2023| نویسنده: پوریا زنگیشه