آموزش درست کردن پای لیمو خانگی

طرز تهیه پای لیموترش

پای لیمو بسیار خوش عطر و در عین حال خوش رنگ و ظاهر است. در عین حال که با روشی بسیار ساده درست می‌شود. این نوع پای شبیه آن چه که در پای سیب کلاسیک به شما گفتیم نیست و دردسر درست کردن خمیر و استراحت در یخچال و … را ندارد. این پای شما را مجذوب می‌کند چون هر گاز آن به سرعت در دهان آب می‌شود. ظاهر آن بخاطر شیر تغلیظ شده خامه‌ای و خوشمزه است و با مقداری رنده پوست لیمو طعمی عالی پیدا می‌کند.

طرز تهیه پای لیمو

پای لیموی ما پای لیموی اصلی است یکی از ساده‌ترین و جذابترین روشها برای درست کردن یک پای. این پای در واقع مخصوص فصل بهار است و با طعم لیمویی و دل انگیز دست کمی از شربت لیموناد برای حس خنکای بهار ندارد. این پای نیازی به زحمت زیاد ندارد.

مواد میانی آن خیلی راحت به هم متصل می‌شوند، نیازی نیست زمانی را برای ساختن خمیر پای و صبر کردن و همه داستانهای قبلی که در بخش خمیر پای کلاسیک به شما گفتیم ندارد چون ما خیلی راحت از کراکر برای درست کردن آن استفاده می‌کنیم.

این پای برای این تعطیلات بهاری و بخصوص پس از نهار خیلی خوب است. البته نه تنها برای بهار بلکه برای هر ۳۶۵ روز سال خوب است البته اگر بتوانید لیمو در بازار پیدا کنید که در شهرهای بزرگ این امکان پذیر است.

مواد لازم برای پای لیمو

طرز تهیه پای لیمو

مواد پایه

  • ۱۳۰ گرم بیسکویت کراکر
  • ۲ و ۱/۲ قاشق چایخوری شکر سفید
  • ۱/۳ پیمانه کره ذوب شده

مواد میانی

  • ۳ عدد زرده تخم مرغ بزرگ
  • ۱ قاشق غذاخوری زنده پوست لیمو
  • ۱/۲ پیمانه آب لیموی تازه گرفته شده
  • ۱ قوطی شیر تغلیظ شده (شیر عسلی)
  • ۱/۴ پیمانه خامه ترش پرچرب

مواد رویه (تزئین خامه‌ای)

  • ۳/۴ پیمانه خامه غلیظ
  • ۱ و ۱/۲ قاشق غذاخوری شکر سفید

طرز تهیه پای لیمو

ابتدا فر را با حرارت ۳۵۰ درجه فارنهایت یا ۱۷۵ درجه سلسیوس گرم کنید.

برای درست کردن خمیر، بیسکویتهای کراکر را در یک غذاساز بریزید تا خرد شوند. اگر غذاساز ندارید می‌توانید آنها را در یک پلاستیک زیپ لاک بریزید و پس از بستن کامل درب آن، روی پلاستیک را چندین بار وردنه بکشید تا بیسکویتها کاملا خرد شوند.

طرز تهیه پای لیمو

در یک کاسه بزرگ بیسکویتها و شکر را ریخته، سپس با استفاده از چاقو آن را با شکر خوب مخلوط کنید، مخلوط باید کاملا یکدست باشد.

طرز تهیه پای لیمو

مخلوط بدست آمده را در یک ظرف پای ۹ اینچی بریزید (ظرف گود نباشد) و آن را پهن کنید و به صورت یکسان دربیاورید روی آن را هم در مرکز و هم در لبه‌ها خوب فشار دهید تا بصورت یک لایه صاف و یکدست دربیاید. نیازی نیست که کل لبه ظرف پر شود به اندازه ۱/۳ اینچ از لبه ظرف خالی باشد.

طرز تهیه پای لیمو

خمیر را در فر از پیش گرم شده بپزید تا طلایی قهوه‌ای شود حدود ۱۱ تا ۱۳ دقیقه. آن را از فر بردارید و بگذارید به طور کامل خنک شود. اگر خمیر حباب زد با یک پیمانه روی آن را صاف کنید. حرارت فر را تا ۳۲۵ درجه فارنهایت (۱۶۰ درجه سلسیوس) پایین بیاورید.

برای درست کردن مواد میانی پای در یک کاسه بزرگ زرده‌‌های تخم مرغ و رنده پوست لیمو را مخلوط کنید.

طرز تهیه پای لیمو

شیر تغلیظ شده را در یان ریخته سپس آب لیمو و خامه ترش را هم افزوده و مخلوط کنید تا زمانی که خوب مخلوط و یکدست شود. آن را به مدت ۱۵ دقیقه بگذاری بماند (این کار باعث می‌شود قبل از ریختن آن روی پایه بیسکویتی، غلیظ شود).

طرز تهیه پای لیمو

مواد مخلوط را روی پایه بیسکویتی خنک شده بریزید و به صورت یکدست صاف کنید. پای لیمو را در فر بگذارید تا زمانی که آماده شود یعنی حدود ۱۵ تا ۱۶ دقیقه.

طرز تهیه پای لیمو

آن را از فر در بیاورید و روی توری خنک کننده بگذارید تا به مدت ۳۰ دقیقه خنک شود پس از این زمان آن را در یخچال گذاشته بگذارید ۴ ساعت بماند.

برای درست کردن خامه روی آن در یک کاسه بزرگ با استفاده از یک همزن برقی یا در کاسه همزن ثابت، خامه غلیط را با استفاده از قطعه همزن بزنید تا زمانی که بالا بیاید. شکر را افزوده و بزنید تا حسابی سفت و غلیظ شود.

طرز تهیه پای لیمو

با ماسوره طرحدار روی پای را دور تا دور خامه بریزید روی آن را با برشهای لیمو تزئین کنید. سپس آن را در یخچال نگهداری کنید.

طرز تهیه پای لیمو

چه نوع لیمویی مناسب است

من نمی‌دانم شما اهل کدام شهر هستید اما اگر به جنوب ایران بروید آنجا منظور از لیموترش، لیموهای کوچکی هستند که به لیموی شیرازی معروف هستند و لیموی سنگی درشت جثه چندان مورد توجه نیست. برای این پای نیز بهتر است از لیموهای کوچک استفاده کنید.

طعم لیموی سبز با لیموی سنگی قدری متفاوت است ضمن اینکه پوست آن نیز عطر بهتری دارد. این لیموها در سراسر دنیا به همان نام لیموی ایرانی شناخته می‌شوند.

ترفندهایی برای بهترین پای لیمو

طرز تهیه پای لیمو

از رنده پنیر برای رنده کردن پوست لیمو استفاده نکنید. از یک زستر استفاده کنید و به هنگام رنده کردن و یا زست کردن به آرامی فشار دهید چون نباید پوست سفید داخلی همراه زست لیمو باشد. این پوست سفید مواد پای را تلخ می‌کند.

از آب لیموی تازه استفاده کنید. موقع انتخاب لیمو نمونه‌های بزرگتر را برای آبگیری بردارید آنها باید مقداری نرم باشند و نه سفت همانند سنگ. به این صورت گرفتن آب آنها راحت‌تر خواهد بود.

از آب لیموی شیشه‌ای یا آب لیمویی که خیلی وقت پیش گرفته‌اید استفاده نکنید. ما نیاز به آبلیموی تازه با عطر زیاد داریم.

بگذارید پای کاملا سرد شود به این ترتیب بهتر یکدست و صاف می‌شود ضمن اینکه طعم بهتری داشته و راحت برش می‌خورد.


ترجمه و تالیف اختصاصی توسط مجله قرمز

منبع: cookingclassy

آخرین بروز رسانی در: 11 جولای 2022| نویسنده: هالث