آموزش درست کردن سوهان مخصوص کنجدی با خواص بی‌نظیر

طرز تهیه سوهان کنجدی ساده

نحوه درست کردن سوهان کنجدی خوشمزه به روش سنتی

سوهان کنجدی یکی از شیرینی‌های سنتی ایرانیه که طعم خیلی خوبی داره و به همراه چایی خیلی می‌چسبه. برای درست کردن این شیرینی خوشمزه، نیاز به مواد اولیه خاصی ندارید و بهترین مزیتش هم اینه که در کمترین زمان و بدون دردسر تهیه میشه.

طرز تهیه سوهان کنجدی یکی از ساده‌ترین روش‌های تهیه شیرینیه که به سرعت آماده میشه. همچنین برای درست کردن این میان وعده لذیذ نیاز به مهارت آشپزی ندارید و فقط کافیه طبق اصول پخت پیش برید تا به طعم اصلی و به یاد ماندنی‌ای که داره برسید.

اگه دلتون می‌خواد یکی معروف‌ترین شیرینی‌های سنتی ایرانی رو درست کنید، فقط کافیه ۳ نوع مواد اولیه ساده، که در دستور به اون‌ها اشاره شده رو تهیه کرده و با بخش آشپزی مجله قرمز همراه باشید تا نحوه درست کردن سوهان کنجدی مخصوص رو به شما عزیزان آموزش بدیم.


مواد لازم برای تهیه سوهان کنجدی مخصوص

  • کنجد ۱ لیوان
  • شکر ۱ لیوان سر خالی
  • کره ۲۵ گرم

طرز تهیه سوهان کنجدی سنتی


مرحله اول (تفت دادن کنجد با حرارت ملایم)

طرز تهیه سوهان کنجدی سنتی رو با تفت دادن کنجد شروع کنید. به این صورت که یه تابه مناسب انتخاب کنید و روی حرارت ملایم قرار بدید و کنجدها رو داخل تابه بریزید و به خوبی با حرارت کم تفت بدید تا زمانی که رنگشون عوض بشه.

نکته: مراقب باشید که کنجد رو بیش از حد تفت ندید، چون ممکنه باعث سوخته شدنش بشه.


مرحله دوم (تفت دادن شکر بدون هم زدن)

در ادامه بعد از تفت دادن کنجد، اون‌ها رو از تابه بیرون بیارید و شکر رو داخل تابه بریزید و با حرارت ملایم، اجازه بدید تا به شکر به خوبی حل بشه. یادتون باشه که اصلا شکر رو هم نزنید.


مرحله سوم (نحوه کاراملی شدن شکر)

روند درست کردن سوهان کنجدی رو با تکان دادن تابه حاوی شکر ادامه بدید، به این دلیل که شکر به درستتی جاگیری بشه و دانه‌های شکر به طور کامل طلایی بشن. بعد از تغییر رنگ دادن ، با یه قاشق می‌تونید اون‌ها رو مخلوط کنید.


مرحله چهارم (مخلوط کردن کره با شکر)

حالا وقتشه کره به دمای محیط رسیده رو، داخل تابه حاوی شکر بریزید. در این مرحله بهتره با سرعت عمل بالا شکر و کره رو هم بزنید تا کاملا یکدست بشن. یادتون باشه که این کار رو با حرارت کاملا ملایم انجام بدید، تا طعم سوهان به صورت کامل حفظ بشه.


مرحله پنجم (اضافه کردن کنجد و هم زدن با سرعت زیاد)

پس از ترکیب شدن شکر و کره، کنجدهای بوداده رو به تابه اضافه کنید و به سرعت هم بزنید تا مواد با هم یکدست بشن. برای جلوگیری از سفت نشدن بافت سوهان، بهتره بیشتر از ۲ دقیقه تفت دادن طول نکشه.


مرحله ششم  (نحوه صاف کردن سوهان روی سینی)

در این مرحله یک سینی مناسب رو با استفاده از فویل بپوشونید و سپس سوهان رو بر روی سینی قرار بدید و با استفاده از پشت قاشق چرب شده، سوهان رو تا قبل از خشک شدن، به سرعت صاف کنید تا جایی که ضخامتش تو همه‌ی قسمت‌ها یکسان باشه.


مرحله هفتم (برش زدن سوهان)

در ادامه‌ی درست کردن سوهان کنجدی، بهتره با استفاده از یه چاقوی تیز، سوهان رو به اندازه دلخواه برش بزنید و بدون دست زدن به اون‌ها اجازه بدید تا کاملا سفت بشن و حالت شکننده پیدا کنن. سپس سوهان‌های برش خورده رو از هم جدا کرده و داخل ظرف مناسب قرار بدید.


مرحله هشتم (آماده شدن شیرینی)

سوهان کنجدی خوشمزه شما آماده شده و بهتره برای ماندگاری بیشتر داخل ظرف در بسته و تو یخچال نگه‌داری بشه.


نکات تکمیلی سوهان کنجدی

  • برای تهیه سوهان کنجدی بهتره سرعت عمل بالایی داشته باشید، چون خیلی زود خشک میشه.
  • حتما کف سینی رو با فویل بپوشونید.
  • یادتون باشه که شکر رو تا قبل از کاراملی شدنش، هم نزنید.
  • برای جلوگیری از سوختن مواد اولیه غذایی، حتما با حرارت ملایم روند پخت سوهان رو پیش ببرید.

سخن آخر

دستور پخت سوهان کنجدی، یکی از بهترین و راحت‌ترین شیرینی‌هاییه که دونستنش به شما کمک می‌کنه تا هر وقت که تمایل داشتید، با کمترین مواد اولیه موجود تو خونه یه شیرینی و میان وعده مخصوص درست کنید.

در صورتی که تجربه درست کردن سوهان به روش دیگه‌ای، دارید خوشحال می‌شیم که با ما و دیگر کاربران به اشتراک بزارید.

آخرین بروز رسانی در: 8 فوریه 2023| نویسنده: پوریا زنگیشه