در سفر به کشور هندوستان کجا برویم؟


در کشور هندوستان، مکان های دیدنی بسیار زیادی وجود دارد که ذکر همه‌ی آن‌ها در یک مطلب ممکن نیست. تقریباً می‌توان گفت که هر استان در کشور هندوستان بیش از ۱۰ مکان دیدنی توریستی دارد و شهرهایی در هند هستند که حتی با ۱ هفته‌ی کامل در آنجا ماندن نیز نمی‌شود همه‌ی نقاط دیدنی آن را مشاهده کرد.

جغرافیای هند

هندوستان، بزرگ‌ترین کشور در قسمت جنوب آسیاست که تقریباً در مرکز آسیای جنوبی قرار گرفته است. این کشور در شمال غربی با پاکستان، در شمال با چین و نپال، در شمال شرقی با بوتان و در قسمت شرقی با بنگلادش و میانمار، در جنوب با سریلانکا، در جنوب غربی با مالدیو مرز مشترک دارد و در جنوب شرقی با اندونزی دارای مرز دریایی از طریق اقیانوس هند است.

جمهوری هندوستان از نظر وسعت، هفتمین کشور وسیع در جهان می‌باشد و با یک میلیارد جمعیت، دومین کشور شلوغ جهان (چین در رتبه‌ی اول قرار دارد) به شمار می‌رود. به علت گستردگی این کشور، تنوع در هندوستان بسیار زیاد است؛ چه از نظر زبان و فرهنگ و چه از نظر آب و هوا و جغرافیا.

هندوستان هم دارای جنگل، کو ه و دریا و هم کویر است. در قسمت شمال و شمال غربی این کشور کوه های برفی هیمالیا قرار دارد. در نیمه‌ی غربیِ راجستان (Rajasthan )، کویر Thar قرار دارد. هند دارای کناره‌ی ساحلی بسیار وسیعی نیز می‌باشد. کناره‌ی غربی ساحل، دریای عربستان و در قسمت شرقی ساحل، خلیج بنگال قرار دارد که هر دو، قسمت‌هایی از اقیانوس هند می‌باشند.

هندوستان هم دارای جنگل، کو ه و دریا و هم کویر است.

آب و هوای هندوستان

در این سرزمین، تنها در اوقات خاصی از سال باران می‌بارد یک سامانه‌ی بارشی از ماه ژوئن تا سپتامبر باعث بارش می‌شود و سامانه‌ی دیگر، بین اکتبر تا فوریه باعث بارش می‌گردد. شمال شرق هند، تنها ناحیه‌ای است که این دو سامانه با هم همپوشانی دارند و در نتیجه، در هر دو بازه‌ی زمانی، بارندگی در این ناحیه مشاهده می‌شود. این منطقه، شدیدترین بارش را در جهان دارد.

در کشور هندوستان، سالیانه لااقل ۳ فصل تجربه می‌شود: تابستان، فصل بارش، و زمستان؛ نواحی شمال این کشور در تابستان ها بسیار گرم و در زمستان ها سرد می‌باشد ولی به جز در منطقه‌ی نزدیک هیمالیا، در سایر نقاط به ندرت برف می‌بارد. فصل زمستان، از نوامبر تا ژانویه طول می‌کشد؛ آوریل و ماه مه، گرم‌ترین ماه‌های سال هستند و در این دو ماه، همه منتظر بارانند تا هوا کمی خنک شود. بهار کوتاهی هم در ماه فوریه و مارس در این کشور، خصوصاً نواحی شمالی تجربه می‌شود.

کشور هندوستان

فرهنگ مردم هند

فرهنگ غنی و چند-لایه‌ای هندوستان، دارای پیش‌زمینه‌ی مذهبی و دینی است. واقعیت این است که یک فرهنگ واحد تحت عنوان فرهنگ هندی وجود ندارد، بلکه باید گفت فرهنگ های مختلف، توسط رشته‌های مذهبیِ واحد، به یکدیگر متصل شده‌اند. میراث فرهنگی هندوستان، در اشعار و ادبیات این کشور، در موسیقی آن (هم در موسیقی کلاسیک و هم در موسیقی مدرن)، فیلم‌هایش و رقص محلی و سنتی مردمان هند دیده می‌شود.

مردمان هند، برای خانواده بسیار اهمیت قائل هستند. خانواده‌های معمولی در هند، شبیه چیزی هستند که غربی‌ها به آن خانواده‌ی توسعه‌یافته می‌گویند؛ هندی‌ها معمولاً تا پایان عمر به همراه خانواده‌ی خود زندگی می‌کنند؛ پسران تا پایان عمربه همراه خانواده زندگی می‌کنند و دخترها تا زمانی که ازدواج کنند. رابطه بین افراد خانواده در هند، معمولاً صمیمی است. والدین، بیشتر از مدت زمانی که در غرب رواج دارد، از فرزندان خود حمایت و پشتیبانی می‌کنند، خواهران و برادران پشتیبان همدیگر هستند و از بچه‌ها انتظار می‌رود که عصای دست پدر و مادرشان در دوران پیری ان‌ها باشند و از آن‌ها به نحو احسن مراقبت کنند. زندگی با خانواده در هند، بر خلاف آمریکا، کاری شرم آور محسوب نمی‌گردد. البته باید اشاره کرد که در سال‌های اخیر، ترک خانواده به دلیل تحصیل یا کار در مکانی دیگر در حال رواج پیدا کردن است. اما می‌توان گفت که استحکام خانواده همچنان به قوت خود باقی است و هندی‌ها، حتی آن‌هایی که با خانواده‌ی خود در یک مکان زندگی نمی‌کنند نیز همچنان پشتیبان افراد خانواده شان هستند.

اگرچه زندگی قبیله‌ای دیگر در هندوستان به قوت قبل دیده نمی‌شود؛ اما جامعه‌ی هند، هنوز یک جامعه‌ی طبقه‌بندی شده است. هندی‌ها هنوز به پیشینه‌ی هر فرد، سوابق خانوادگی او و موقعیت اجتماعی‌اش اهمیت زیادی می‌دهند اما از نظر رنگ پوست، تبعیضی در دیدگاه مردم و جامعه وجود ندارد.

تعطیلات هند

تعطیلات ملی و جشن ها در کشور هندوستان

۳ تعطیلی ملی و مهم در این کشور وجود دارد: روز جمهوری (۲۶ ژانویه)، روز استقلال (۱۵ آگوست) و روز گاندی (۲ اکتبر)؛ که هر ساله در روزهای ثابتی می‌باشند. همچنین سه دسته جشن مهم در سراسر کشور برگزار می‌شود که البته روزهای آن‌ها در سال ثابت نبوده و متغیر است و عبارتند از:

۱- هُلی (Holi) ؛ در ماه فوریه یا مارس

فستیوال یا جشن رنگ، جشنی است که بیشتر در قسمت های شمال، غرب و شرق هندوستان رواج دارد. در اولین روز، مردم به معابد رفته و شمع روشن می‌کنند. اما در دومین روز، بازی با آب و رنگ را شاهد خواهید بود. شما نمی‌توانید فقط تماشاگر این جشن باشید؛ چرا که به عنوان یک هدف، برای پاشیدن آب و رنگ بر رویتان، توجه را جلب خواهید کرد. بنابراین، دو انتخاب دارید؛ یا اینکه سنگر بگیرید تا دیده نشوید و فقط تماشاگر بازی به طور نامحسوس باشید و یا اینکه لباس مخصوص پوشیده و در جشن آن‌ها شرکت کنید و روی بقیه آب و رنگ بپاشید. این جشن در قسمت جنوب هندوستان به ندرت دیده می‌شود.

۲- (Durga Puja / Navarathri/ Dussehara)؛ در سپتامبر- اکتبر

این جشن، یک فستیوالِ ۹ روزه است که در روز مقدس داسارا (Dasara) – روزی که افراد محلی به عبادت پروردگارشان می‌پردازند- به اوج خودش می‌رسد. در این روز به کارمندان شیرینی، لباس نو، هدایا و پاداش نقدی می‌دهند. برای فعالان کسب و کار و تجارت، این روز آغاز سال جدیدی است. در برخی از مکان‌ها مانند غرب بنگال، جشن Durga Puja ، مهم‌ترین جشن به حساب می‌آید. در نواحی شمالی، جشن Dussehara برگزار می‌شود. در گجرات و قسمت‌های جنوبی هندوستان، جشن Navarathri برگزار می‌شود که همراه با رقص با آهنگ‌های مذهبی و مراسم مذهبی مانند روزه گرفتن در چند روز است.

جمهوری هندوستان از نظر وسعت، هفتمین کشور وسیع در جهان می‌باشد

۳- دیوالی (Diwali/ Deepavali)؛ در اکتبر- نوامبر

این جشن، یک فستیوال نورانی است که به مناسبت بازگشت پادشاه راما به پایتخت امپراطوری‌اش، بعد از ۱۴ سال تبعید، برگزار می‌شود. می‌توان این جشن را به عنوان باشکوه‌ترین جشن در هندوستان برشمرد و برای آمریکایی‌ها، یادآور جشن شکرگزاریشان (Thanksgiving ) و همچنین خرید کردن و هدیه گرفتن به مناسبت جشن کریسمس در کشورشان می‌باشد. مردم خانه‌ها را مرتب می‌کنند و به قول معروف، برق می‌اندازند و در خیابان‌ها، فشفشه های زیادی را در سراسر شهر خواهید دید.

علاوه بر این جشن‌های ملی، هر ایالت یا استان نیز فستیوال یا جشن مخصوص به خود را دارد. جالب است بدانید که تعطیلات مذهبی، در روزهای مختلفی از سال برگزار می‌شود و در یک روزِ ثابت در هر سال نیست. این موضوع به دلیل این است که برخی از جشن‌های هندی‌ها و مسلمانان، بر اساس تقویم خودشان، و نه تقویم اکثر غربی ها می‌باشد. بسیاری از جشن‌های مورد نظر نیز فقط در چند ایالت خاص برگزار می‌شوند؛ بنابراین اگر می‌خواهید این جشن‌های ایالتی را نیز در هندوستان ببینید، بهتر است قبل از سفر، در مورد اینکه در کدام شهر چه جشن‌هایی برگزار می‌شود، اطلاعات موثقی به دست آورید. همچنین در مناطق مختلف، یک جشن ممکن است به صورت‌های مختلفی اجرا شود و برگزار گردد.

در آینده مطالب بیشتری را در مورد کشور هندوستان برای شما خواهیم نوشت.

ترجمه ی اختصاصی مجله قرمز / با اندک تصرف و تلخیص

بر اساس مطلبی منتشر شده از منبع :wikitravel.org

آیا شما هم تا به حال به کشور هند سفر کرده‌اید؟ به نظر شما این کشور چگونه است؟ تجربیات خود را در قسمت نظرات با ما و خواننده‌های مجله قرمز در میان گذارید.

جاهای دیدنی و جاذبه های توریستی هندوستان

برخی از استان ها در هند هستند که از اکثر کشورهای جهان نیز بزرگترند! و ۲۹ استان نیز در هند وجود دارد. بنابراین دیدن همه‌ی جاذبه‌های توریستی آن‌ها در مدت محدود سفر به هند، میسر نخواهد بود. ما در این مطلب، به مهم ترین مکان های دیدنی کشور هندوستان اشاره می‌کنیم.

۱- تاج محل (Taj Mahal)

این مکان دیدنی، واقعاً بزرگ‌تر و باشکوه‌تر از عکسش است. پیشنهاد می‌کنیم این مکان را در اولویت سفر به هند قرار دهید.

تاج محل در کشور هندوستان

۲- واراناسی (Varanasi )

برخی از رسوم مذهبی کشور هندوستان، به حدود ۵۰۰۰ سال قبل برمی‌گردد. هند، سرشار از رسوم مذهبی بسیار قدیمی و همچنین شهرهای قدیمی است. واراناسی، قدیمی‌ترین شهر در جهان محسوب می‌شود. در این شهر، خوردن عصرانه‌ی گنگا آرتی (Ganga Aarti) را فراموش نکنید!

واراناسی

۳- دیدن ببرها (Tigers)

البته که در همه جا نمی‌توان ببرها را مشاهده کرد؛ اما اگر به Bandhavgarh یا Ranthambore بروید، احتمال دیدن ببر در این مکان‌ها بیشتر است.

ببر

۴- ساندربانز (Sundarbans)

ساندربانز، بزرگ‌ترین جنگل مانگرُو در جهان، به شمار می‌رود و مکان زندگی ببرهای بنگالی و کروکودیل های estuarine می‌باشد.

ساندربانز

۵- شهرهای کوهپایه‌ای در هند (Hill Stations)

کشور هندوستان دارای شهرهای کوهپایه‌ای بسیار زیبا و جالبی است. برای مثال می‌توان به شیملا، موسوری، دارجلینگ، شیلانگ و اوتی اشاره کرد.

شهرهای کوهپایه‌ای در هند

۶- دره ی سنگلا (Sangla Valley)

دره‌ی سنگلا، یکی از زیباترین دره ها در جهان محسوب می‌شود که در مناطق شمالیِ هیماچال پرادش قرار دارد. این مکان، پر از مناظر زیبا و طبیعت خارق العاده است.

دره ی سنگلا

۷- شهر مسکونی له (Leh)

به قولی به این منطقه، بام دنیا نیز لقب داده‌اند؛ چرا که یکی از مرتفع‌ترین شهرهای مسکونی در جهان می‌باشد. می‌توانید از ارتفاع زیاد، مناظر خارق العاده‌ی این منطقه را تماشا کنید.

شهر مسکونی له

۸- سرینگر (Srinagar)

سرینگر، مرکز ایالت جامو و کشمیر است. شهر فوق العاده بی نظیر و زیبایی که در میانه‌ی منطقه‌ی هیمالیا واقع شده و دریاچه‌ی زیبایی نیز در آن وجود دارد.

سرینگر

۹- گانگتوک (Gangtok)

گانگتوک، در مرکز شهر سکیم قرار دارد. این شهر، یک شهر کوهپایه‌ای است و در ارتفاع زیادی ساخته شده و در میان رشته‌کوه های اسکیم قرار دارد.

گانگتوک

۱۰- گوا (Goa )

برای مدت ۴۰۰ سال، پرتغالی ها در این مکان حکومت می‌کردند. امروزه این شهر، ترکیبی از فرهنگ هندی و پرتغالی را دارد. این شهر توریستی، دارای مناطق ساحلی زیادی است و توریست‌های بسیاری از آن دیدن می‌کنند.

Goa

۱۱- پاندیچری (Pondicherry)

این مکان، بیش از ۲۰۰ سال مستعمره‌ی فرانسه بوده است و هنوز هم نشانه‌های از فرانسوی ها و تاثیراتی که در این شهر داشته‌اند، دیده می‌شود. توریست ها معمولاً برای دیدن مناطق مذهبی و همچنین رفتن به مراسم و میخانه های معروف پاندیچری، به این منطقه می‌آیند.

پاندیچری

۱۲- بیشناپور (Bishnupur)

این مکان، که در بنگالِ غربی واقع شده است، دارای معابد مشهوری می‌باشد. همچنین موسیقی کلاسیک معروفی در این منطقه وجود دارد.

بیشناپور

۱۳- میسور (Mysore )

میسور یا میسورو، شهری در ایالت کارناتاکا است که خانه‌های زیبایی متعلق به یکی از پادشاهان در آن وجود دارد. همچنین دو پارک ملی در نزدیکی این شهر می‌باشد. شهر میسورو، از مرکز استان کارناتاکا، ۱۵۰ کیلومتر فاصله دارد.

میسور

۱۴- تیروپاتی بالاجی (Tirupati Balaji)

اینجا معبدی در کشور هندوستان است که ثروت زیاد یک مکان مذهبی را می‌توانید در آن مشاهده کنید. این معبد، گرانبهاترین معبد در جهان است و برای کسانی که به هندوستان سفر می‌کنند، بسیار جالب می‌باشد. معبد مورد نظر، در اندرا پرادش (Andhra Pradesh) قرار دارد.

تیروپاتی بالاجی

۱۵- نالاندا (Nalanda)

این مکان، قدیمی‌ترین دانشگاه در جهان، به شمار می‌رود و مربوط به مذهب بودا می‌باشد.

نالاندا

۱۶- معبد طلایی (Golden Temple)

این معبد که از طلا ساخته شده است، یکی از مقدس‌ترین مکان ها در شهر سکیم می‌باشد و خصوصاً در صبح زود، آرامش عجیبی دارد.

معبد طلایی

۱۷- کاجوراهو (Khajuraho)

کاجوراهو، پر از معابدی است که دارای مجسمه های عجیب و غریبی که اکثراً مربوط به آمیزش زن و مرد هستند، می‌باشد. یکی از جالب توجه ترین نمودهای فرهنگ هندی را – که کمتر درباره‌ی آن صحبت شده – می‌توانید در این مکان مشاهده کنید.

کاجوراهو

۱۸- کوچی (Kochi)

این مکان، که یکی از مقصدهای توریستی در کشور هندوستان به شمار می‌رود، پر از سواحل زیبا و دنج است. پیشنهاد می‌کنیم که سری هم به شهرهای ساحلی اطراف کوچی نیز بزنید.

کوچی در هند

۱۹- آندامانز (Andamans)

آندامانز، منطقه‌ی جزیره‌ایِ بسیار زیبا در خلیج بنگال در هندوستان می‌باشد. جزیره هایی که در این مکان وجود دارد، یکی از از بهترین جزایر جهان محسوب می‌شوند.

آندامانز در هند

۲۰- جِیسالمِر (Jaisalmer )

شهری در میان کویر است که می‌توانید زیبایی های طلوع خورشید در یک منطقه‌ی کویری و بکر را در آنجا تجربه کنید.

جِیسالمِر

۲۱- Nasik Kumbh Mela

این منطقه به قدری زیباست که برخی از تورهای گردشگری، توریست‌ها را به آن جا آورده، چادر زنی می‌کنند (اقامت در چادر) و از زیبایی‌های این منطقه بهره مند می‌شوند.

Nasik Kumbh Mela

۲۲- سریرانگام (Srirangam)

سریرانگام، یکی از معابد با شکوه و خارق العاده در جنوب کشور هندوستان می‌باشد.

سریرانگام

۲۳- کوماراکوم (Kumarakom)

این منطقه، مجموعه‌ای از جزایر است و همچنین طبیعتی بکر با حیوانات جالبی دارد.

کوماراکوم

۲۴- ساحل کاچ ماندوی (Kutch Mandvi Beach)

این منطقه نیز در استان یا ایالت گجرات هندوستان قرار دارد و به عنوان آخرین پیشنهاد ما برای دیدن مناطق دیدنی و زیبای هندوستان می‌باشد. امیدواریم از سفر به هند لذت ببرید. تجربیات خود را از سفر به این کشور زیبا با ما نیز در میان گذارید.

ساحل کاچ ماندوی

ترجمه ی اختصاصی مجله قرمز / با اندک تصرف و تلخیص

بر اساس مطلبی منتشر شده از منبع :wikitravel.org

شما هم تا به حال به کشور هند سفر کرده‌اید؟ به نظر شما این کشور چگونه است؟ تجربیات خود را در قسمت نظرات با ما و خواننده‌های مجله قرمز در میان گذارید.