بهترین ویتامینها و مکملهای کاهش وزن با 13 نمونه متنوع و کارآمد


اگر رژیم غذایی سالمی دارید و ورزش می‌کنید اما نتیجه خوبی برای کاهش وزن به دست نمی‌آورید بهتر است به مکملهای کاهش وزن و ویتامینهای مناسبی که برای این امر شما را یاری می‌دهند نگاهی بیندازید. ممکن است مشکل شما کمبود یکی از ویتامینها و یا مواد معدنی باشد. به این منظور ما ۱۳ تا از بهترین ویتامینها و مکملهای کاهش وزن را برای شما لیست کرده‌ایم که می‌توانید از پزشک و کارشناس تغذیه خود بخواهید که آنها را برای شما تجویز کند.


سرخوردگی در کاهش وزن

مکملهای کاهش وزن

شما سعی می‌کنید که از رژیم گریپ فروت، رژیم سوپ کلم، رژیم غذای بچه، پاک کننده‌های بدن و دتوکسها استفاده کنید اما نتیجه دلخواهتان را به دست نمی‌آورید. این عجیب نیست چون حداقل ۷ دلیل وجود دارد که شما هرگز وزن خود را با رژیم غذایی از دست نمی‌دهید. بنابراین چه باید کرد؟ جواب ویتامینهاست.

دکتر آریل لویتان متخصص داخلی گفت: از آنجایی که بخشی از برنامه زندگی سالم شامل خوردن سالم، ورزش و مدیریت استرس است، در می‌یابیم که ویتامینها و مواد معدنی می‌توانند در کاهش وزن و مدیریت آن به ما کمک کنند. بسیاری از ماها و نه همه مان، نیازهای تغذیه‌ای داریم که تنها بوسیله رژیم غذایی بدست نمی‌آید. وقتی که ما این کمبودها را بوسیله ویتامینها و مواد معدنی در دوزهای مناسب، رفع می‌کنیم پس می‌توانیم میل بدن به مواد مغذی را برآورده کرده و در عوض خوردن ناسالم را کاهش دهیم.

بسیاری از بیماران پزشکان گزارش می‌دهند که وقتی رژیمی را شروع کردند که شامل ویتامینهای درستی برای نیازهای فردی آنها بود، قادر به مصرف کمتر غذا بودند در عین حال که ایجاد کننده انتخابهای غذایی بهتر است و متوجه می‌شوند که انرژی بیشتری برای تمرین و وعده‌های برنامه ریزی شده دارند. در مجموع آنها خواب بهتری داشتند که این هم به کنترل کاهش وزن کمک می‌کند. خب حالا که مساله برای شما روشن شد، در زیر بهترین ویتامینها و مکملهای کاهش وزن را آورده‌ایم. (در اینجا می توانید با غذاهای لاغر کننده آشنا شوید).


ید

مکملهای کاهش وزن

برای آنهایی که مشکل تیروئید کم کار دارند، مدیریت وزن می‌تواند چالش برانگیز باشد. ید یک ماده معدنی اغلب نادیده گرفته شده است که تیروئید شما را تامین می‌کند، غذه پروانه‌ای شکلی که در گردن قرار دارد و متابولیسم بدن (و بسیاری از فرایندهای حیاتی بدن) را کنترل می‌کند.

در حالی که نمک طعام با ید غنی شده است، بسیاری از افراد نمک دریا را جایگزین نمونه‌های تجاری می‌کنند و ممکن است جذب ید کافی را از دست بدهند و نمک دریای هیمالیا هم ید آنها را تامین نمی‌کند. به گفته دکتر لویتال و دکتر بلاک، بعضی از مولتی ویتامینها حاوی مقدار ید توصیه شده (۱۵۰ میکروگرم در روز) هستند اما بسیاری از آنها شامل این ماده نیستند.

فقط زیاده روی نکنید. بدانید که دوز بالای مکملهای ید می‌توانند موجب التهاب تیروئید شده و منجر به تپش قلب و اضطراب می‌شود.


ویتامین D

مکمل های کاهش وزن,قرص مولتی ویتامین لاغری

دکتر فرید من هشدار می‌دهد، وقتی ویتامین D شما کم است، بدنتان قند را به جای تبدیل به انرژی به چربی تبدیل می‌کند. سطح ویتامین D در افراد دارای اضافه وزن و همچنین در افرادی که از نظر جسمی غیر فعال هستند، پایین است و این کمبود یکی از علل شایع چاقی و سندرم متابولیک است.

یک تحقیق منتشر شده در مجله آمریکایی تغذیه بالینی نشان داد که بزرگسالان چاق و دارای افزایش وزن که در حال مصرف ویتامین D همراه با کلسیم هستند بیش از آنهایی که این ماده را مصرف نکردند، چربی معده را از دست دادند. ممکن است فکر کنید که ویتامین D که از آفتاب دریافت می‌کنید کافی است و دوز روزانه شما را برآورده می‌کند اما بنا به دلایلی که اغلب شما می‌دانید و زندگی و اشتغالات امروز و دور بودن از آفتاب، در واقع شما نمی‌توانید روی ویتامین D بدست آمده از آفتاب حساب باز کنید.

بهترین راه برای پی بردن به کمبود آن در بدنتان، مراجعه به پزشک و انجام آزمایش است. دکتر فریدمن می‌گوید: اگر متوجه شدید که دچار کمبود ویتامین D هستید، دو گزینه مکمل برای شما وجود دارد: ویتامین D2 و ویتامین D3. من توصیه می‌کنم که از ویتامین D3 استفاده کنید چون اثر گذاری آن در افزایش سطح ویتامین D در خون بیش از D2 است.


آهن یکی از مکملهای کاهش وزن ضروری

مکمل های کاهش وزن,قرص مولتی ویتامین لاغری

ما با دو تهدید بزرگ بهداشتی در سراسر جهان مواجه هستیم: کمبود آهن و چاقی. و تحقیقات نشان می‌دهد که هیچ چیز تصادفی نیست. یک تحقیق نشان دهنده کاهش دور کمر، وزن بدن و شاخص توده بدنی در بیمارانی بود که کمبود آهن را درمان کردند. بخصوص زنان بیشتر در معرض خطر کمبود آهن هستند چون آنها به دلیل قاعدگی مرتبا در طول زندگیشان آهن را از دست می‌دهند.

با توجه به نظر دکتر لویان و دکتر بلاک، آنهایی که کمبود آهن دارند ممکن است که برای کاهش وزن با دشواری مواجه شوند و به عبارت بهتر، بهبود سطح آهن ممکن است به کاهش وزن کمک کند. به طور معمول آهن باید همراه با ویتامین C باشد که به جذب آن کمک کند. علاوه بر این آهن در تامین انرژی نقش مهمی بازی می‌کند، زمانی که انرژی کافی داشته باشیم بیشتر علاقه به ورزش کردن داریم که البته به کاهش وزن کمک می‌کند.

اگر طرفدار گوشت قرمز نیستید می‌توانید آهن خود را از طریق منابع غذایی گیاهی غنی از آهن که به گیاهخواران توصیه می‌شود، تامین کنید. یا به دنبال مکملی باشید که مقدار مناسبی از این ماده را به عنوان یکی از مکملهای کاهش وزن تامین می‌کند: دوز توصیه شده برای مردان ۸ میلی گرم در روز و برای زنان ۱۸ میلی گرم در روز است.


منیزیم

مکملهای کاهش وزن

منیزیم یکی از مواد معدنی ضروری در مکملهای کاهش وزن است و تحقیقات نشان می‌دهد که عضلات شما را آرام می‌کند که کمک می‌کند احساس آرامش کنید و خواب شما را بهتر می‌کند و همه این چیزها به کاهش وزن شما کمک می‌کند. دکتر فریدمن می‌گوید: کمبود خواب یک عامل اصلی مرتبط با کاهش وزن است. وی در کتاب خود دلایلی را برای اینکه محرومیت از خواب موجب چاقی شایع شده است، عنوان می‌کند و پژوهشهای انجام شده نظر وی را تایید می‌کند.

یک تحقیق در بریگهام و بیمارستان زنان در بوستون نشان داد که خواب ناچیز سطح قند خون را بالا برده و متابولیسم بدن را کاهش می‌دهد. وی توضیح می‌دهد اگر از بی خوابی رنج می‌برید، شاید علت آن کمبود منیزیم باشد.

افرادی که کمبود منیزیم دارند اغلب خواب بدون آرامش را تجربه می‌کنند که مرتبا در طول شب بیدار می‌شوند. منیزیم در تامین خواب عمیق و آرامبخش بوسیله تامین سطوح سالم GABA که یک انتقال دهنده عصبی است، نقش ایفا می‌کند. منیزیم GABA را افزایش می‌دهد و می‌تواند کیفیت خواب را ارتقا دهد. میزان مجاز توصیه شده برای منیزیم برای مردان ۴۰۰ تا ۴۲۰ میلی گرم در روز و مقدار مورد نیاز برای زنان ۳۱۰ تا ۳۲۰ میلی گرم است.


کارنیتین یکی از بهترین مکملهای کاهش وزن

مکمل های کاهش وزن,قرص مولتی ویتامین لاغری

دیوید فریدمن پزشک متخصص مغز واعصاب می‌گوید: کارنیتین یک اسید آمینه است که اسیدهای چرب را از طریق سلولهای بدن منتقل می‌کند و به جای ذخیره کردن، آنها را در فرایند سوخت و ساز می‌اندازد.

پژوهشا نشان داده‌اند که مصرف ۵۰۰ میلی گرم ال کارنیتین در هر روز همراه با درمان انگیزشی می‌تواند منجر به افزایش از دست دادن وزن در افراد چاق شود. به طور متوسط، داوطلبان نزدیک به نیم کیلو چربی را در عرض چهار هفته از دست دادند و رژیم غذایی و تمرینات خود را تغییر ندادند.

موسسه لینوس پاولینگ توصیه می‌کند هر کسی که تصمیم دارد مکملهای کاهش وزن کارنیتین را مصرف کند باید ال کارنتین را در دوز ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ میلی گرم در روز مصرف کند.


بتا آلانین

مکملهای کاهش وزن

فکر می‌کنید اگر فقط انرژی بیشتری برای تمرینات طولانی داشته باشید، در کاهش وزن موفق خواهید شد؟ بتا آلانین یک پیشران برای ملکولی به نام کارنوزین است که در عضلات و مغز متمرکز است. این کمک می‌کند تا حائلی برای ساخت اسید در سلولهای عضله باشد که به همین دلیل است که ما پس از تمرین احساس خستگی می‌کنیم.

محققان دریافته‌اند که ۴ تا ۶ گرم بتا آلانین می‌تواند سطوح کارنوزین را در عضلات اسکلتی افزایش دهد و عملکرد ورزشی را در تمرینات انفجاری سریع (حدود ۲ تا ۴ دقیقه) افزایش دهد، همانند آنچه که در تمرین وقفه دار با شدت بالا رخ می‌دهد. و اگر قصد کاهش وزن دارید این ماده کمک کننده خوبی خواهد بود به دلیل اینکه با انجام تمرین اینتروال بیش از تمرینات ایروبیک سنتی چربی می‌سوزاند.

به نظر می‌رسد بتا آلانین انرژی شما حین ورزش را افزایش داده و خستگی را به تاخیر می‌اندازد. دکتر فوندارو هشدار می‌دهد که یکی از عوارض جانبی سوزن سوزن شدن گردن، صورت و دستهاست. هیچ مدرکی وجود ندارد که این وضعیت مضر است اما تحقیقات طولانی مدت در مورد مکمل بتا آلانین وجود ندارد.


ال سیترولین

مکمل های کاهش وزن,قرص مولتی ویتامین لاغری

همچون بتا آلانین، ال سیترولین به شما کمک خواهد کرد تا تمرین بیشتری انجام دهید. در حالی که هنوز در حال انجام است، مدارکی وجود که مکملهای کاهش وزن همچون ال سیترولین می‌تواند عملکرد را در حین ورزش با شدت بالا افزایش دهد.

اخیرا توصیه بر مصرف ۵ تا ۷ گرم ال سیترولین در روز است که خیلی قبل از ورزش باید مصرف شود. از آنجایی که ال ستیرولین عروق خونی را گشاده کرده و آرام می‌کند، دکتر فونداریو می‌گوید این امر می‌تواند باعث کاهش فشار خون شود بنابراین افرادی که مشکل قلبی یا فشار خون دارند باید قبل از مصرف این مکملهای کاهش وزن با پزشک خود صحبت کنند.


جیمنما سیلوستر (عصاره گیاه گورمار)

مکلمهای کاهش وزن

یکی از مکمل های لاغری جیمنما سیلوستر است که در طب سنتی هندی آیووردا به عنوان یک نابودگر قند شناخته می‌شود و محققان آن را برای فواید ضد دیابتی آن آزمایش کرده‌اند. این محصول گیاهی به عنوان یک سرکوب کننده اشتها عمل می‌کند که مصرف قند را کاهش داده، میل به شیرینی را می‌کاهد و قند طبیعی خون را تقویت می‌کند.

دکتر فریدمن می‌گوید: اسیدهای برگ به عنوان مهار کننده شیرینی عمل می‌کنند، یعنی آنها طعم و لذت شکر را در دهان کاهش می‌دهند. تحقیقات نشان می‌دهد که افرادی که جیمنما را یک ساعت قبل از غذا خوردن مصرف می‌کنند کمتر از افرادی که جیمنما مصرف نکردند، غذا می‌خورند.

جیمنما بصورت کپسول موجود است البته پودر و چای آن نیز در دسترس است بنابراین نمونه‌ای را انتخاب کنید که حاوی پر کننده‌ها و گیرنده‌ها نیست. کسانی که داروهای دیابتی مصرف می‌کنند، جیمنما می‌تواند سطح قند خون را تحت تاثیر قرار دهد، بنابراین ابتدا با پزشک خود صحبت کنید.


گلوکومانان

مکمل های کاهش وزن,قرص مولتی ویتامین لاغری

گلوکومانان یک نوع فیبر است که در ریشه‌های سیب زمینی شیرین (همچنین به نام کونیاک هم است) یافت می‌شود. گلوکومانان آب را جذب می‌کند به شما احساس سیری می‌دهد بنابراین کالریهای کمتری مصرف خواهید کرد. پژوهشها نشان داده است که مصرف گلوکومانان همراه با رژیم غذایی سالم کمک کرد تا بعضی از شرکت کننده‌های تحقیق تا ۵ کیلو وزن را در طی ۵ هفته از دست بدهند. همچنین مشخص شد که خالی شدن معده را به تاخیر می‌اندازد که افراد را به مدت طولانیتری سیر نگه می‌دارد.

دکتر فریدمن می‌گوید: گلوکومانان یک فیبر سالم است که به کاهش یبوست کمک می‌کند و باکتریهای مفید در روده را تغذیه می‌کند.

باکتریهای روده سالم به بدن کمک می‌کند تا بدن وزن نرمالی داشته باشد. وی پیشننهاد می‌کند که گلوکومانان را با یک لیوان آب حدود نیم ساعت قبل از غذا مصرف کنید. برای کاهش وزن ، یک دوز یک گرمی سه بار در روز، ایده آل است. با این حال متوجه باشید که ممکن است نفخ، باد کردن و مدفوع نرم را ایجاد کنند و با بعضی از داروهای خوراکی که همزمان با آن مصرف می‌کنید، تداخل ایجاد کند (مصرف همزمان مکملها و داروها را در این ۱۳ مورد انجام ندهید).


تئوبرومین

مکمل های کاهش وزن,قرص مولتی ویتامین لاغری

اگر دارید فکر می‌کنید که چرا شکلات هیچ وقت در لیست مکملهای کاهش وزن وجود ندارد؟ لحظه شما فرا رسیده است. تئوبرومین یک آلکالوئید آلی است که به طور طبیعی در شکلات وجود دارد که بخاطر اثرات سرکوب کننده اشتها از آن استفاده می‌شود و لوبیاهای کاکائو حاوی ۱۲۰۰ میلی گرم از این ماده هستند. این ماده همچنین حساسیت انسولین هورمون تنظیم کننده قند را افزایش می‌دهد بنابراین کاکائو ممکن است به تنظیم گلوکز در دیابت کمک کند.

تحقیقات منتشر شده در مجله کشف و نوآوری، اثر تئوبرومین را بر کاهش وزن تحلیل کرد. پژوهشگران دریافتند که افزودن مقدار کمی کاکائو در رژیم غذایی موشها منجر به سرعت و افزایش چشمگیر کاهش وزن شد. اگر این به شما بهانه‌ای برای مصرف شکلات می‌دهد باید بدانید که شکلاتی که مصرف می‌کنید باید شکلات تیره با حداقل ۸۵ درصد کاکائو باشد.

دکتر فریدمن می‌گوید شما می‌توانید کپسول تئوبرومین عصاره کاکائو (۴۰۰ میلی گرم) را خریداری کرده و دو بار در روز مصرف کنید (فواید سلامتی شکلات را بشناسید).


کافئین

مکمل های کاهش وزن,قرص مولتی ویتامین لاغری

از فنجان قهوه خود در صبحانه لذت ببرید چون کافئین آزاد شدن اپی نفرین آدرنالین را آزاد می‌ند که تجزیه چربی ذخیره شده در بدن را تحریک می‌کند. برخی از پژوهشها نشان می‌دهد که ۱۰۰ میلی گرم کافئین (حدود یک فنجان قهوه) می تواند سوزاندن کالری را در افرادی که بطور منظم قهوه می‌نوشند، تقویت می‌کند.

دکتر فوندارو می‌گوید: کافئین گرمازایی یا کالری سوزی را برای چند ساعت پس از مصرف افزایش می‌دهد. بر خلاف باور عمومی، کافئین موجب خشکی بدن نمی‌ود اما می‌تواند باعث افزایش ضربان قلب و فشار خون شود. به عبارت بهتر، بچه‌های کوچک، زنان باردار یا افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی باید از آن اجتناب کنند.


چای ماچا

مکمل های کاهش وزن,قرص مولتی ویتامین لاغری

چای ماچا یک نوع چای سبز و یکی از مکملهای لاغری سالهای اخیر است که به جای اینکه همانند چای کیسه ای دم کشیده شود، باید پودر بدست آمده از برگهای آن را در آب گرم بهم بزنید. نوشیدن ماچا بصورت روزانه ممکن است از بیماریهای مرتبط با سبک زندگی غلط همانند چاقی جلوگیری کند.

دکتر فریدمن می‌گوید: اگر چه چای سبز یکی از مکملهای کاهش وزن محبوب است که به دلیل آنتی اکسیدان اپی گالوکاتچین (ECGC) است که سوخت و ساز را در حین ورزش افزایش می‌دهد، چای سبز ماچا ECGC بیشتری دارد و به عبارت بهتر حتی خواص کاهش وزن بیشتری دارد. این تنها یکی از خواص متعدد ماچا است. می‌توانید چای ماچا را در فروشگاه های قهوه و فروشگاه‌های بزرگ و یا از طریق آنلاین خریداری کنید یا حتی می‌توانید پودر ماچا را به اسموتی‌ اضافه کنید.


فیبر یکی از مهمترین مکملهای کاهش وزن

مکمل های کاهش وزن,قرص مولتی ویتامین لاغری

بسیاری از افرادی که رژیم می‌گیرند گرسنگی و افزایش اشتها را تجربه می‌کنند، و این می‌تواند منجر به این شود که پرخوری کنند. فیبر در این مورد کمک کننده است: به گفته دکتر فوندارو کمبود فیبر در رژیم غذایی اغلب ما مساله‌ای مشهود است.

مردم ایالات متحده حدود ۱۵ تا ۱۷ گرم فیبر در روز مصرف می‌کنند در کشور ما هم اخیرا به دلیل تغذیه غلط مصرف فیبر کاهش یافته است؛ میزان مجاز توصیه شده برای زنان ۲۵ گرم و برای مردان ۳۸ گرم در روز است.

مکملهای کاهش وزن همراه با فیبر می‌توانند به شما کمک کنند تا کمتر غذا بخورید، گرسنگی را به تاخیر بیندازید و وزن خود را از دست بدهید و همچینین می‌توانید باکتریهای مفید را در روده افزایش دهید. مصرف فیبر را در رژیم روزانه‌تان بوسیله بیشتر خوردن غلات کامل، میوه‌ها و سبزیجات افزایش دهید.

ترجمه اختصاصی توسط مجله قرمز

منبع: ریدرز دایجست