جدید ترین عناوین خبری امروز
Registering new users is currently not allowed.
  • هالث
  • ۲۳ مهر ۱۳۹۶
  • ۲۲:۵۱
  • 680
فواید سلامتی شکلات

فواید سلامتی شکلات از قلب و مغز تا پوست و کاهش وزن

فواید سلامتی شکلات بسیار شگفت انگیزتر از آن است که شما فکر کنید و تنها یک ماده خوشمزه و پرطرفدار نیست، به خصوص اگر غلظت کاکائو بالای  ۷۰ درصد باشد. اگر می‌خواهید با فواید سلامتی شکلات آشنا شوید تنها کافی ست ما را دنبال کنید.

فواید سلامتی شکلات: حاوی فلاونوئیدهاستفواید سلامتی شکلات

اگر چه شکلات اغلب به عنوان یک نوع ناپرهیزی در تغذیه معروف شده است، اما شکلات (مشتق شده از کاکائو) حاوی مواد مغذی گیاهی به نام فلاونوئیدهاست که مزایای سلامتی زیادی را به ارمغان می‌آورد. فلاونوئیدها به طور طبیعی در میوه‌ها، سبزیجات و چای یافت می‌شود و با داشتن مزایای ضد ویروسی، ضد التهاب، ضد حساسیت، ضد تومور و آنتی اکسیدانی شناخته شده‌اند. دکتر ربکا اسکریچفیلد و نویسنده کتاب مهربانی با بدن می‌گوید: فلاونوئیدها یک نوع آنتی اکسیدان گیاهی هستند که در شکلات یافت می‌شوند. خواص آنتی اکسیدانی فلاونوئیدها چیزی است که باعث تقویت سلامتی شکلات می‌شود، مانند کمک به جریان خون و کاهش کلسترول. کاکائو حاوی دو نوع فلاونوئید، فلاوِنول و فلاوُنول است. فلاوِنول‌ها نوعی فلاونوئید یافت شده در کاکائو و شکلات هستند یعنی منبع آنتی اکسیدان.

فواید سلامتی شکلات: کاهش دهنده خطر ابتلا به بیماری قلبیشکلات تلخ

مصرف کاکائو و غذاهای حاوی کاکائو در حد اعتدال با سلامت قلب و عروق به دلیل محتوای بالای فلاونول‌ها مرتبط است که دارای مزایای گشاد کنندگی عروق، آنتی اکسیدانی و ضد التهاب، مرتبط است. دکتر لورن کلی در شهر نیویورک می‌گوید: به نظر می‌رسد که کاکائو می‌تواند افزایش تولید و قابلیت دسترسی به اکسید نیتریک در سلول‌های درون رگی را افزایش دهد که ماده‌ای است که انقباض عروقی خونی را تقویت کرده و به افزایش عملکرد قلبی و عروقی کمک می‌کند. در مجموع به کاهش فشار خون ، به کاهش خطر لخته خون و کاهش کلسترول بد خون (LDL) کمک می‌کند. دکتر اسکریچفیلد گفت: کاهش دادن فشار خون و کسترول LDL دو خطری که منجر به بیماری قلبی می‌شوند، می‌تواند خطر ابتلا به بیماری قلبی را کاهش دهد.

فواید سلامتی شکلات: باعث کاهش فیبریلاسیون دهلیزی می‌شوداثرات کاکائو بر قلب

طبق گفته انجمن قلب آمریکا، حداقل ۲/۷ میلیون نفر با فیبریلاسیون دهلیزی زندگی می‌کنند که یک لرزش و یک ضربان لرزاننده قلب است که می‌تواند منجر به لخته شدن خون، سکته مغزی، نارسایی قلبی و سایر عوارض مرتبط با قلب شوند. یک مطالعه در دانمارک نشان داد که مشارکت کنندگانی که مقادیر متوسط شکلات را مصرف کردند، خطر ابتلا به فیبریلاسیون دهلیزی کمتری داشتند. اسکریچفیلد می‌گوید: از آنجا که فلاونول‌ها می‌توانند فشار خون را کاهش دهند و به جریان خون در سراسر بدن کمک کنند، شکلات ممکن است به کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و سایر خطرات مانند فیبریلاسیون دهلیزی کمک کند.

فواید سلامتی شکلات: حال شما را بهتر می‌کندشکلات داغ

خوردن شکلات اغلب با شادی و جشن همراه است و تحقیقات ثابت کرده‌اند که مصرف شکلات می‌تواند به بهبود روحیه شما کمک کند که باعث می‌شود شما احساس آرامش بیشتری کنید. شکلات تیره، تولید اندورفین، مواد شیمیایی موجود در مغز که احساس لذت را بوجود می‌آورند، تحریک می‌کند. اسکریچفیلد می‌گوید: شکلات تیره همچنین حاوی سروتونین است که یک ماده ضد افسردگی‌ ست که می‌تواند روحیه انسان را بالا ببرد. همچنین اعتقاد بر این است که فلاونول‌ها در اثرات افزایش روحیه شکلات نقش بازی می‌کنند. با وجود اثرات تقویت کننده آن در خلق و خوی افراد، کلی هشدار می‌دهد که نباید به یافتن راحتی از یک غذا یا تغییر حالات عاطفی عادت کنید. من نمی‌خواهم به شکلات یا هر غذای دیگری برای تقویت روحیه تکیه کنم.

فواید سلامتی شکلات: بهبود عملکرد شناختیفواید شکلات برای سلامتی

فلاوُنول‌های موجود در شکلات همچنین به بهبود عملکرد شناختی در رابطه با سن ما مرتبط هستند. اسکریچفیلد می‌گوید: مواد جامد کاکائو حاوی فلاونوئیدهای کاکائو هستند که به جریان خون در بدن شما کمک می‌کنند. شرکت کنندگان در این مطالعه یک نوشیدنی غنی از فلاونوئیدهای کاکائو مصرف کردند که منجر به بهبود عملکرد شناختی شد.

شکلات و آبرسانی پوست پودر کاکائو

تحقیقات نشان می‌دهد که فلاونوئیدهای شکلات سیاه به جذب پرتو UV کمک می‌کند، جریان خون پوست را افزایش می‌دهند، بافت پوست را تقویت می‌کنند و آبرسانی پوست را نیز افزایش می‌دهند. شکلات با درصد بالای کاکائو سرشار از فلاونولهاست که با التهاب و فشار اکسیداتیو مبارزه می‌کنند که توجیه کننده این است که چرا آنها برای تقویت پوست مفید هستند. درست است که پژوهش‌ها نشان می‌دهد مصرف منظم شکلات غنی از فلاونول ممکن است از پوست در برابر پرتو مضر اشعه محافظت کند اما شما نباید این را به عنوان توجیه خوردن مقدار زیادی شکلات به حساب آوردید و ضد آفتاب را کنار بگذارید.

هر چه تیره‌تر، بهترشکلات سیاه 70 درصد

کاکائوی خشک حاوی فلاونوئیدهای کاکائو است که به گردش جریان خون درون بدن شما کمک می‌کند اما برای کسب حداکثر نتایج شما باید شکلاتی مصرف کنید که تا حد امکان نزدیک به کاکائوی خام باشد. در حالی که شکلات سفید حاوی هیچ گونه فلاونولی نیست، شکلات شیری مقداری از آنها را دارد اما حاوی غلظت بالایی از شکر هم هست (حداکثر ۲۲ گرم در هر اونس) که موجب مصرف بیشتر شکر و نهایتا افزایش وزن شما می‌شود. شکلات سیاه شکر کمتری دارد و سیر کننده‌تر است. شکلات با ۷۰ درصد کاکائو و یا بالاتر منبع قوی فلاونوئیدهای کاکائو هستند. شکلات با درصد پایین‌تر طعم تلخ کمتری دارند و با این حال هنوز هم حاوی فلاونوئیدها هستند اما غلظت کمتری دارند.

کاهش وزن با شکلات تیرهفواید سلامتی شکلات

خوردن هر روز شکلات تیره با درصد بالا برای بدن و ذهن خوب است و به کاهش وزن کمک می‌کند. فلاونوئیدها در شکلات تلخ باعث کاهش مقاومت به انسولین می‌شوند و از بالا رفتن قند خون جلوگیری می‌کنند حتی می‌تواند اشتهای شما را کاهش دهد. از آنجایی که شکلات تلخ بالاترین فلاونوئیدهای کاکائو را دارد، بیشترین فوائد سلامتی با مصرف ۳ تا ۴ اونس از شکلات سیاه در هر روز بدست می‌آید.

به بسته بندی آن توجه کنیدمواد تشکیل دهنده شکلات

اسکریچفیلد می‌گوید: همچون سایر مواد غذایی بسته بندی شده باید برچسب شکلات تیره را برای اطمینان از حداقل بودن تعداد مواد تشکیل دهنده، بخوانید. به دنبال درصد بالای کاکائو باشید، شکلات با درصد بالای کاکائو فواید سلامتی بیشتری هم دارد. شکلات باید خالص و تیره باشد، بدون مواد افزودنی. بعضی از شکلاتها شکر اضافی، شیرین کننده‌ها و یا شیر دارند تا تلخی آنها را کمتر کرده و خوشمزه تر شوند. روغنهای هیدروژنه، یکی از اصطلاحاتی است که برای چربی ترانس به کار می‌رود که یکی از مواد تشکیل دهنده است که خصوصا با بیماری قلبی، سکته و دیابت مرتبط است.

شکلات را تقویت کنیدشکلات بادامی

شما می‌توانید فواید شکلات تیره خود را با داشتن مقداری بادام برای مقداری چربی اضافی و مقداری بخش جامد ترد سالم، افزایش دهید. بسیاری از مردم شکلات سیاه ۱۰۰ درصد را خیلی تلخ می‌دانند اما اگر شما آن را روی کاسه اسموتی شکری، روی مقداری ماست یونانی بریزید یا یک قاشق غذاخوری کره آجیلی به آن اضافه کنید، خوشمزه می‌شود. اسکریچفیلد توضیح می‌دهد که شکلات را نیز می توان به دستورهای غذایی برای بالا بردن طعم غذا یا برای کاهش میل به آن اضافه کرد.

زیاد مصرف نکنیدفواید شکلات تلخ

کلی می‌گوید: یک اونس شکلات تیره ۷۰ درصد به صورت روزانه، فواید سلامتی همچون کاهش خطر ابتلا به بیماری قلبی را تثبیت می‌کند اما این به ما اجازه نمی‌دهد که مقدار زیادی شکلات بخوریم. یک اونس شکلات ۷۵ درصد حاوی ۱۲ گرم چربی، ۸ گرم چربی اشباع، ۷ گرم شکر و ۱۵۱ کالری است. مصرف بیش از حد چربی اشباع کلسترول شما را بالا برده و خطر سکته و بیماری قلبی را افزایش می‌دهد در عین حال که مصرف زیاد شکر هم خطر بیماری قلبی را افزایش داده و منجر به افزایش وزن می‌شود. اسکریچفیلد می‌گوید: لذت بردن از شکلات به حد اعتدال با شیوه متعادل ورزش و تغذیه می‌تواند فواید سلامتی زیادی داشته باشد.

به عوارض جانبی شکلات توجه کنیدعوارض جانبی شکلات

با وجود اینکه شکلات فواید سلامتی بسیاری دارد، اثرات جانبی نیز ممکن است داشته باشد به خصوص اگر شما نسبت به کافئین حساسیت داشته باشید. کافئین در شکلات ممکن است منجر به افزایش ضربان قلب، اضطراب و بی قراری شود. اگر آن را به هنگام بعدازظهر یا شب مصرف می‌کنید حواستان باشد چون منجر به بی‌خوابی و یا کاهش کیفیت خواب می‌شود. شکلات همچنین به دلیل اسیدیته‌ای که دارد می‌تواند موجب سوزش سر دل و ریفلاکس معده شود. خوردن شکلات زیاد منجر به افزایش وزن و تقویت بیماری‌های مزمن همچون بیماری‌های قلبی و دیابت را تقویت می‌کند.

ترجمه و تالیف اختصاصی توسط مجله قرمز منبع: ریدرز دایجست

دیدگاه ها 0
2000
  Subscribe  
اعلام کردن به

مقالات زیبایی

ضرورت و اهمیت استفاده از کرم مرطوب کننده برای تمام انواع پوست
نقش کلیدی مرطوب کننده ها در روتین مراقبت پوستی
666
روغن نارگیل
آیا روغن نارگیل برای پوست و بیماری‌های پوستی مفید است؟
962
روغن میوه نسترن
روغن میوه نسترن (رزهیپ) چه فوایدی دارد، روشهای استفاده از آن چیست؟
2,712
سبک جدید کانتور
با سبک جدید کانتور کردن در سال ۲۰۱۹ آشنا شوید
2,843
ترفندهای آرایش چشم
ترفندهای آرایش چشم برای خانم‌هایی که چشمان گود دارند
3,793
براش های آرایشی خود را به این روش تمیز کنید و بشویید
براش های آرایشی خود را به این روش تمیز کنید و بشویید
1,413

مقالات سلامت

نگاهی به داروی پروپوفول
داروی پروپوفول و معرفی مکانیسم اثر و نکات طلایی در مصرف آن
112
سندرم شوگرن
سندرم شوگرن ؛ علتها، علائم، تشخیص، انواع روشهای درمان و تغذیه مخصوص
321
داروی سینمت و نگاهی جامع به اثرات و نحوه عملکرد این دارو
419
رالوکسیفن
داروی رالوکسیفن و نگاهی به ویژگی های اساسی این دارو
367
تست ALT
تست ALT یا SGPT آزمایش خون؛ مقدار نرمال و درمان وضعیت غیر نرمال
671
معرفی شربت روبی توسین
شربت روبی توسین و نگاهی به ویژگی های عملکردی این دارو
665

مقالات آشپزی

موس شکلات
بهترین موس شکلات با طعمی عالی و بافتی لطیف
35
رولت کدو حلوایی
رولت کدو حلوایی با طعم و رنگی عالی برای مهمانی‌های گرم زمستانه
221
کاری مرغ
طرز تهیه خورش کاری مرغ به دو روش و شرح کامل ادویه مخصوص
445
مافین کدو
مافین کدو حلوایی با رنگ زیبا برای صبح‌های سرد زمستان
510
مواد غذایی برای صبحانه
۴ دسته بندی ضروری از مواد غذایی برای داشتن صبحانه سالم
373
نان سیب زمینی
طرز تهیه نان سیب زمینی نرم و لطیف مرحله به مرحله
596

مقالات تغذیه

خرما
۵ خاصیت اثبات شده مصرف خرما که بدون شک باید با آن‌ها آشنا شد
40
بهترین و بدترین رژیم غذایی برای قلب
بهترین و بدترین رژیم غذایی برای قلب و عروق کدام هستند؟
193
خواص لبو
خواص لبو (ریشه چغندر) و عوارض آن بر پایه تحقیقات علمی و روشهای استفاده
193
معرفی خواص مولیبدنوم
خواص مولیبدنوم و معرفی چند مورد شگفت انگیز از این خواص
653
میوه پوملو
میوه پوملو (گریپ فروت چینی) و معرفی فواید شگفت انگیز مصرف آن
579
نگاهی به خواص باقلا
خواص باقلا و معرفی ۸ مورد از مهم ترین فواید مصرف این ماده غذایی
281