آموزش درست کردن کیک اسفنجی ساده با آب برای 4 نفر

طرز تهیه کیک اسفنجی بدون شیر

اموزش درست کردن کیک اسفنجی بدون شیر با پف زیاد

کیک اسفنجی به کیکی گفته میشه که از طریق هوادهی به سفیده تخم مرغ به وجود میاد و مشخصه اصلی این کیک بافت نرم و لطیف، حالت ابری و فنری هست که فقط از آرد و شکر و تخم مرغ درست میشه.

طرز تیهه کیک اسفنجی نیازمند دونستن دستور دقیق استفاده از مواد اولیه، به اندازه هم زدن مواد، استفاده از قالب مناسب و دمای پخت دقیقه که باعث شده روند پخت پیچیده‌ای داشته باشه.

کیک اسفنجی به نام‌های: اسفنجی sponge، شیفون chifon، آنجل فود angel food cake شناخته میشه اما هرکدوم از اینها با هم متفاوت، اما هم خانواده هستن.

استفاده نکردن از روغن، و هم زدن سفیده تخم مرغ به طرز مخصوص باعث میشه که کیک اسفنجی به وجود بیاد، اما تو این دسته، کیک شیفون که از همه جدیدتره و با روغن و تخم مرغ کامل تهیه میشه.

اگه قصد دارید که این کیک خوشمزه رو خودتون درست کنید و از خوردنش لذت ببرید، در ادامه دو نوع دستور کیک اسفنجی و شیفون رو به همراه نکات مهم آماده کردم که امیدوارم خوشتون بیاد.

طرز تهیه کیک اسفنجی ساده بدون شیر

مواد لازم برای تهیه کیک اسفنجی بدون شیر برای ۴ نفر
آرد۱۰۰ گرم
شکر۱۰۰ گرم
تخم مرغ۴ عدد
بیکینگ پودر۱/۲ قاشق چای خوری
آب جوش۲ قاشق غذا خوری
وانیل۱/۴ قاشق چای خوری
کرم تارتار(اختیاری)۱/۴ قاشق چای خوری
رنده پوست لیمو(اختیاری)۱ قاشق چای خوری

دستور پخت اول: کیک اسفنجی بدون شیر

نکته

  • برای درست کردن این کیک به شیوه درست باید از ترازوی آشپزخانه برای اندازه گیری مواد استفاده کنید.
  • دمای فر رو قبل از کار روی ۱۸۰ درجه بزارید.
  • برای کف قالب از کاغذ روغنی استفاده کنید.

مرحله اول

طرز تهیه کیک اسفنجی رو با اندازه گیری آرد شروع کرده و ۳ بار اون رو داخل یه کاسه الک کنید. در ادامه بکینگ پودر رو به آرد اظافه کنید و هم بزنید و یک دور دوباره الک کنید.

مرحله دوم

کیک اسفنجی زمانی به خوبی پف میکنه که زرده و سفیده تخم مرغ رو از جدا کرده و هر دو رو تو کاسه‌های جدا از هم بریزید که کیفیت کیک مرغوب باشه و خب سفیده به همراه زرده به خوبی پف نمیکنه.

نکته: بهتره که تخم مرغ‌ها به دمای محیط برسن و بعد استفاده کنید.

مرحله سوم

حالا نوبت به استفاده از شکر میرسه که برای این کار نیاز به شکر دانه ریز دارید، اما نگران نباشید، میتونید شکر خانگی رو بعد از وزن کردن، توی آسیاب یا غذا ساز بریزید و خوردش کنید.

نکته: بیشتر از ۲ پالس شکر رو ریز نکنید، چون تبدیل به پودر قند میشه.

مرحله چهارم

شکر و زرده تخم مرغ رو تو یه کاسه مناسب بریزید و با همزن به خوبی مخلوط کرده و در ادامه وانیل رو مواد اظافه کنید و با دور متوسط همزن، حدود ۱ دقیقه هم بزنید که کاملا یکدست بشه.

مرحله پنجم

روند پخت کیک اسنفجی رو با اظافه کردن آبجوش به مخلوط زرده ادامه بدید و با دور تند همزن تا ۳ دقیقه مواد رو مخلوط کنید. فراموش نکنید که هر ۱ دقیقه مواد رو دور گیری کرده و دوباره با همزن بزنید.

نکته: دور گیری مواد، برای قاطی شدن زرده حتما باید انجام بشه تا کیک بوی زرده تخم مرغ نگیره.

مرحله ششم

مخلوط زرده و شکر وقتی آماده میشه که اولا حجمش دوبرابر شده و رنگش روشن و کرم باشه و وقتی که پره‌های همزن رو از کاسه بیرون میارید مواد به صورت نرم به داخل کاسه بریزه.

نکته: مدت زمان همزدن برای مواد بستگی به دمای مواد و نوع و سرعت همزن داره. پس به بافت مواد توحه کنید.

مرحله هفتم

حالا نوبت به سفیده میرسه، برای این کار یه کاسه بزرگ، عاری از هر گونه چربی رو انتخاب کرده و سفیده رو داخلش بریزید و در صورت تمایل سس تارتار، یا همون اندازه آبلیمو به سفیده تخم مرغ اظافه کنید.

مرحله هشتم

در ادامه برای اینکه بافت سفیده باز بشه، همزن رو داخل کاسه بزارید و ۲ دقیقه با دور متوسط هم بزنید که یه حالت کف مانند به دست بیاد به اصطلاح بهش فومینگ میگن.

مرحله نهم

برای نرم تر شدن کیک اسنفجی دوباره سفیده‌ها رو بعد از کف کردن، حدود ۳ دقیقه با دور تند همزن بزنید که یه حالت سفید و برف مانند به دست بیاد و اگه کاسه رو برعکس کنید، اصلا نمیریزه و بهش مرحله سافت پیک میگن.

نکته: بر اساس دور همزن و، مدت زمان گفته شده هم بزنید تا سفیده یه حالت سفت و تکه‌ای پیدا نکنه.

مرحله دهم

این مرحله رو با اظافه کردن آرد به کاسه زرده ادامه میدیم، به این صورت که بهتره آرد رو کم کم و با استفاده از الک به زرده اظافه کنید که همزدنش راحت تر باشه و گلوله ایجاد نشه.

نکته: واسه این مرحله از همزن دستی اسنفاده کنید.

مرحله یازده

حالا آرد رو توی ۲ مرحله به زرده اظافه کنید و هر بار با همزن دستی، لیسک یا قاشق چوبی به خوبی هم بزنید که مواد با هم مخلوط شده و از گلوله شدن آرد جلوگیری بشه.

مرحله دوازده

کاسه سفیده تخم مرغ رو نزدیک بیارید و در اول کار با لیسک یه مقدار از فوم سفیده رو با خمیر به دست آمده مخلوط کنید و در ادامه توی ۳ نوبت بقبه سفیده رو به خمیر اظافه کنید.

نکته: فوم سفیده رو به آرامی و با حرکت دورانی به خمیر اظافه کنید.

مرحله سیزده

این مرحله به سرعت عمل نیاز داره، به این صورت که قالب ۲۰ سانت، یا ۲ عدد قالب ۱۸ سانت رو کنار کاسه خمیر بزارید و مایع کیک رو با فاصله کم داخل قالب بریزید.

نکته: اگه مواد رو بین ۲ قالب تقسیم کردید، حواستون باشه که هم اندازه بریزید که زمان پخت یکسان داشته باشن.

مرحله چهارده

در ادامه روند پخت کیک اسفنجی، قالب رو ۲ بار روی سطح کار بکوبید که خمیر جا بگیره. حالا قالب‌ها رو توی فر که از قبل گرم کردید بزارید و تا ۲۰ دقیقه در فر رو اصلا باز نکنید.

نکته: برای ۱ قالب ۲۵ تا ۳۰ دقیقه و برای دو قالب ۲۰ دقیقه زمان پخت لازمه.

مرحله پازده

حالا که به لحظات خوشمزه نزدیک میشیم، بعد از زمان گفته شده با یه خلال دندون پخت کیک رو امتحان کنید، اگه مایع کیک به خلال دندون نچسبه به این معنیه که، کیک آماده شده. باید روی کیک طلایی باشه و حالت فنری داشته باشه.

نکته: در صورت نیاز، ۵ دقیقه دیگه داخل فر بزارید.

مرحله شانزده

کیک اسفنجی که آماده شد، قالب رو از فر بیرون بیارید و به صورت برعکس روی توری خنگ گذاشته که دمای کیک به دمای محیط برسه و بعد با یه چاقو تیز دور تا دور قالب بکشید تا کیک از قالب جدا بشه.

اینم از طرز تهیه کیک اسفنجی به صورت کاملا حرفه ای. فراموش نکنید که این کیک برای تزیین مناسبه و به دلیل نداشتن روغن، زود خشک میشه. امیدوارم که خوشتون اومده باشه و نوش جان.


دستور پخت دوم

طرز تهیه کیک اسفنجی شیفون با شیر و روغن

طرز تهیه کیک اسفنجی شیفون به این صورته که نیاز نداره سفیده و زرده رو از هم جدا کنید و این کیک به دلیل طعم پذیر بودنش باعث شده که هر سرآشپز بنا به سلیقه خودش این کیک رو بپزه.

کیک شیفون محصول قرن ۲۰ و به دست یه آقای آمریکایی به وجود اومده که امروزه پایه کیک های خامه ای، تولد و انواع دیگه‎‌ی کیک حساب میشه.

مواد لازم کیک اسفنجی شیفون
تخم مرغ۳ عدد
آرد قنادی۱۸۰ گرم
شکر۲۰۰ گرم
شیر۷۵ گرم
روغن۴۰ گرم
بکینگ پودر۷ گرم
وانیل۱/۸ قاشق چای خوری
آب جوش۲ قاشق سوپ خوری

دستور پخت

  1. کیک اسفنجی شیفون زمانی به خوبی آماده شده، که پفش زیاد باشه و به این معنیه که کیک به خوبی پخته شده. پس قبل از هرچیزی دمای فر گازی رو روی ۱۸۰ درجه بزارید تا زمانی که خمیر آماده شد بلافاصه اون رو داخل فر بزارید، چون در غیر این صورت ممکنه کیک به ندرت پف کنه.
  2. طرز تهیه خمیر کیک اسفنجی شیفون رو با انتخاب یه کاسه مناسب شروع کنید، در ادامه بکینگ پودر رو با آرد قاطی کنید و یه مقدار هم بزنید، چون وزن بکینگ پودر کمه و معمولا ترازو وزنش رو نشون نمیده، پس با آرد مخلوط کرده و سه مرتبه اون‌ها رو الک کنید.
  3. شیر و روغن رو با هم مخلوط کرده و داخل ماکروفر یا روی بخار کتری آب در حال جوش، گرم کنید. حالا یه ظرف مناسب رو انتخاب کرده و تخم مرغ، شکر و وانیل رو داخلش بریزید و با همزن برقی به خوبی با هم مخلوط کنید حدود( ۱۰ دقیقه) تا زمانی که رنگش روشن بشه و یه حالت حجیم پیدا کنه.
    نکته: با لیسک دور تا دور کاسه رو تمیز کنید که تخم مرغ به خوبی قاطی بشه.
  4. در ادامه‌ی روند درست کردن کیک شیفون، مخلوط شیر و روغن رو به مخلوط تخم مرغ اظافه کنید و خیلی کم با هم مخلوط کنید، در غیر این صورت بافت کیک لاستیکی میشه. حالا نوبت به اظافه کردن آرد و بکینگ پودر میرسه.
  5. مخلوط آرد و بکینگ پودر الک شده رو طی سه مرحله به ظرف حاوی مخلوط شیر و تخم مرغ اظافه کنید، به این صورت که یه مقدار اظافه کرده و به آرامی هم بزنید، و دوباره آرد اظافه کنید و با بقیه مواد به خوبی و آرامی ترکیب کنید که یه خمیر کاملا یک دست درست بشه.
    نکته: بعد از اظافه کردن آرد، با دور کند هم بزنید.
  6. در ادامه آبجوش رو به مواد اظافه کرده و قالب کیک ۱۸ سانتی رو آماده کنید، کف قالب رو کاغذ روغنی بزارید و مواد رو داخل قالب بریزید. حالا قالب حاوی خمیر کیک رو داخل فر، که از قبل گرم شده بزارید که به خوبی بپزه. فراموش نکنید که ۲۰ دقیقه اول پخت، در فر رو باز نکنید.
  7. بعد از حدود ۴۵ دقیقه، یه سیخ چوبی رو تو کیک فرو کنید، اگه تمیز بیرون اومد، پخت کامل شده. اما اگه از مایع کیک به سیخ چسبیده بود، دوباره قالب رو داخل فر بزارید و اجازه بدید که کاملا پخته بشه.
    نکته: دمای فر گازی: ۱۸۰ درجه. دمای فر برقی: ۱۵۰ درجه.
  8. حالا که کیک اسفنجی آماده شده، قالب رو از فر بیرون بیارید و اجازه بدید که به دمای محیط برسه، بعد از سرد شدن، با یه چاقو دور تا دور قالب رو برش بزنید و قالب رو برعکس کنید که کیک بیرون بیاد.

اینم از طرز تهیه کیک اسفنجی ساده، نوش جان.


انواع قالب کیک اسفنجی

  1. برای کیک اسفنجی حتما از قالب مناسب اسفاده کنید، استفاده از قالب بزرگتر باعث میشه که کیک حالت گنبدی به خودش بگیره و نازک و خشک بشه.
  2. ارتفاع کیک اسفنجی بعد از پخت باید تا سر قالب باشه. به این معنی که این کیک برای پف کردن از دیواره های قالب کمک میگیره و قالب کوچیک باعث میشه که ارتفاع کیک از قالب بالا بزنه و به خاطر نداشتن تکیه‌گاه بخوابه.
  3. کیک اسفنجی بافت خیلی سبکی داره و برای شکل گرفتن باید به دیواره های قالب بچسبه، پس اصلا قالب رو چرب نکنید و حتما قبل از استفاده قالب رو با آبجوش بشورید و خشک کنید.

اندازه قالب برای کیک اسفنجی

  • قالب ۱۴ سانت: ۱ تخم مرغی
  • قالب ۱۸ سانت: ۲ تخم مرغی
  • قالب ۲۰ سانت: ۴ تخم مرغی
  • قالب ۲۴ سانت: ۶ تخم مرغی
  • قالب ۲۶ سانت: ۸ تخم مرغ

در آخر هم بهتره بدونید که، درسته پختن کیک اسفنجی نیاز به دونستن نکات مهم داره که باعث پیچیدگی روند پختنش میشه، اما با تمرین و آزمون خطا قطعا بهترین روش پختش رو به دست میارید و فراموش نکنید که آشپزی و پختن رو وقتی با عشق انجام بدید میتونید هزچیزی که علاقه دارید رو بپزید و به بهترین شیوه پختش برسید. به نظر شما به چه روش های دیگه‌ای میشه کیک اسفنجی و شیفون رو درست کرد؟

پایان.

آخرین بروز رسانی در: 20 آگوست 2022| نویسنده: پوریا زنگیشه