آموزش درست کردن کباب کوبیده سنتی خوشمزه با گوشت قرمز و ارزان

طرز تهیه کباب کوبیده رستورانی بدون ریزش

طرز درست کردن کباب کوبیده ساده رستورانی به روش سنتی

طرز تهیه کباب کوبیده به شدت جنجال برانگیز شده، چون همه افراد از کوچیک گرفته تا بزرگ واسه درست کردنش با هم کل میندازن و هر کدوم فقط میخوان ثابت کنن که کی، بهتر میتونه کباب کوبیده رو آماده کنه.

کباب کوبیده یه کباب سنتی و خیلی قدیمیه ایرانیه که محاله از خونه بیرون بری و چشمت به اسمش نخوره یا دماغت بوش رو حس نکنه. خلاصه چه تو خونه باشی چه مهمونی یا بیرون از خونه، کباب کوبیده همه جا حضور داره.

نحوه درست کردن این کباب خوشمزه به شدت حساسه، چون ممکنه روی سیخ وا بره، خشک بشه یا خیلی چرب باشه، امکان داره مزه پیاز بده یا طعم یکی از مواد اولیه‌اش قالب باشه و شاید اصلا گوشتش خوب نباشه.

اهمیت انتخاب کردن گوشت مناسب، آماده سازی مواد اولیه به مقدار لازم و اصولی، و سیخ گرفتن کوبیده، برمیگرده به دونستن یه سری نکات خیلی مهم که اگه بلد باشی میتونی، هر وقت که بخوای با آرامش کوبیده درست کنی.

خلاصه این وعده غذاییه به شدت محبوب کاری میکنه که اگه گشنت باشه و بهش فکر کنی، تصویرش در کنار برنج و گوجه کبابی تا چند لحظه از جلو چشمت تکون نمیخوره.

اگه دلت میخواد که طرز درست کردن کوبیده مخصوص و آبدار رو بلد باشی، تو این مقاله طرز تهیه کباب کوبیده رو به دو روش متفاوت آماده کردم که توش به نکات مهمی اشاره شده.


دستور اول

مواد لازم کباب کوبیده رستورانی خوشمزه به روش مخصوص

مواد لازم کباب کوبیده برای ۴ الی ۶ نفر
گوشت قلوه گاه گوسفندی۵۰۰ گرم
گوشت سردست گوساله۵۰۰ گرم
پیاز۴ الی ۵ عدد بزرگ
نمک۱ قلشق چای خوری
فلفل سیاهنصف قاشق چای خوری

نکات مهم قبل شروع آماده سازی

  • برای این روش ما گوشت رو خودمون چرخ می‌کنیم و قبل از چرخ کردن ادویه و نمک رو با گوشت مخلوط میکنیم.
  • نیازه که ۲۵۰ گرم تفاله پیاز رو به گوشت اظافه کنید که در ادامه به بهش اشاره میشه و بهتره که هم گوشت و هم پیاز رو چرخ کنید.
  • به این صورت اگه مراحل رو با رعایت نکات ادامه بدید، قطعا یه کباب کوبیده خوشمزه و آبدار که از رو سیخ نمیوفته رو مشاهده میکنید.
  • اگه گوشتتون چرخ کرده بود، بازم مشکلی نداره و میتونید از این روش استفاده کنید.

طرز تهیه کباب کوبیده مخصوص و مجلسی با طعم بی نظیر

۱- طرز تهیه کباب کوبیده رو با برش دادن گوشت ادامه بدید، بهتره قبل از چرخ کردن، نمک و فلفل رو بهش اظافه کنید و به خوبی هم بزنید. چون بعد از چرخ کردن، گوشت پوک میشه. در ادامه گوشت رو با دندانه درشت (نخودی) چرخ گوشت چرخ کنید.

نکته: این کار سلیقه‌ایه اما این روش تست شده به خوبی یه طعم متفاوت به کبابتون میده.

۲- برای بهتر چسبیدن کباب کوبیده، همونطور که تو نکات بالا بهش اشاره شد، بهتره که ۲۵۰ گرم تفاله پیاز به ۱ کیلو گوشت اظافه کنید و برای این کار بهتره که پیاز رو با چرخ گوشت، داخل یه کاسه چرخ کنید که بریم واسه ادامه کار.

نکته: اگه یه کباب کوبیده بی نظیر میخواید، پیاز رو تا حدود ۱ ساعت داخل یخچال بزارید که تلخیش بره و شیرین بشه.

۳- نحوه آماده سازی کباب رو با آوردن پیاز از یخچال ادامه بدید و شروع کنید به گرفتن آب پیاز. حالا تفاله پیاز رو با گوشت یک بار چرخ شده، قاطی کنید و دوباره مخلوط گوشت و پیاز رو چرخ کنید که یکدست بشه.

نکته: برای این کار از دندانه کوچکتر چرخ گوشت استفاده کنید.

۴- بعد از این که مخلوط پیاز و گوشت رو برای بار دوم چرخ کردید، شروع کنید با دست اون رو ورز بدید که کاملا یکدست بشه و در همین حین، توجه کنید که چطور گوشت به دست میچسبه و یه حالت چسبناک داره.

نکته: برای کباب کوبیده، وقتی که گوشت به دست بچسبه، یعنی به سیخ هم میچسبه.

۵- واسه اینکه کباب کوبیده از روی سیخ نیوفته، بهتره که کباب رو با خنکی سیخ بگیرید. گوشت وقتی گرم باشه ممکنه که از رو سیخ وا بره، پس اگه وقت داشتید حدود ۱۵ تا ۳۰ دقیقه گوشت رو تو یخچال بزراید.

۶- حالا که داریم به لحظات خوشمزه نزدیک میشیم، سیخ‌ها ر وآماده کرده و به اندازه یه پرتقال از گوشت بردارید و سیخ رو لای گوشت گذاشته و گوشت رو روی سیخ پهن کنید.

نکته: برای اینکار حتما یه کاسه آب نزدیک دستتون بزارید.

۷- برای داشتن یه کباب کوبیده آبدار و خوشمزه، با انگشت روی گوشت رو به فاصله فشار بدید که یه حالت برامدگی داشته باشه.

۸- الان نوبت کباب کردن رسیده، گوشت‌ها رو روی منقل با ذغال داغ بزارید و، ابتدای کباب مدام سیخ‌ها رو بچرخونید که گوشت کوبیده خودش رو بگیره و یادتون باشه که زیاد باد نزنید که کباب کوبیده مغز پخت و آبدار باشه.

اینم از طرز تهیه کباب کوبیده مخصوص و آبدار که مطمئنم خوشتون میاد. نوش جان.


دستور دوم

طرز تهیه کباب کوبیده تابه ای با سیخ چوبی

طرز تهیه کباب کوبیده راه‌های مختلفی داره و این یه مزیته که یه غذا رو بشه به روش‌های متفاوت درست کرد.
یکی از این روش‌ها، تهیه کباب کوبیده با تابه‌س که به شدت خوشمزه و آبدار میشه و خوبیش اینه که به سرعت آماده میشه.
ممکنه به هر دلیل نتونید از منقل و کباب پز استفاده کنید، اما این دلیلی نمیشه که نتونید کباب مورد علاقتون رو درست کنید.
کباب کوبیده رو نه تنها فقط با منقل، بلکه با تابه و فر هم میشه درست کرد و طعمش هم فوق العاده خوشمزه اس.

مواد لازم کباب کوبیده تابه ای با گوشت چرخ کرده
گوشت چرخ کرده۵۰۰ گرم
پیاز۲ عدد
نمک۱ قاشق غذا خوری
فلفل سیاهنصف قاشق غذا خوری
زعفران(اختیاری)۱ قاشق غذا خوری

مرحله اول

طرز پخت کباب کوبیده تابه ای خوشمزه رو با پوست گرفتن پیاز شروع کنید و بهتره اون رو با رنده ریز رنده کنید و واسه اینکه طعم تلخی به کباب کوبیده نده، پیاز رنده شده رو به مدت ۱ ساعت داخل یخچال بزارید.

مرحله دوم

سرد شدن پیاز باعث میشه که طعمش شیرین بشه، حالا وقتشه که پیاز رو از یخچال بیرون بیارید و به خوبی آبش رو بگیرید که تفاله‌ش بمونه. کباب کوبیده رو اگه با پیاز آبدار درست کنید باعث میشه که از هم وا بره.

مرحله سوم

نحوه آماده سازی کباب کوبیده تابه ای رو با انتخاب یه ظرف مناسب ادامه بدید، گوشت چرخ کرده رو به همراه پیاز داخلش بریزید و با هم مخلوط کنید.

مرحله چهارم

حالا نمک و فلفل سیاه و زعفران رو به مواد اظافه کنید و به مدت ۵ دقیقه ورز بدید که به خوبی مواد با هم یکدست بشن و یه، حالت چسبنده داشته باشه که وقتی اون‌ها رو سرخ کنید از هم وا نره.

نکته: اگه وقت داشتید، گوشت رو حدودا نیم ساعت داخل یخچال بزارید.

مرحله پنجم

سیخ‌ها‌ی چوبی رو قبل از استفاده به مدت ۲۰ دقیقه توی آب یخ بزارید و بعد اون‌ها رو خشک کنید و گوشت کباب کوبیده رو به سیخ بزنید به طوری که اندازه تابه رو در نظر داشته باشید.

مرحله ششم

طرز سرخ کردن کباب کوبیده تابه ای رو با انتخاب یه تابه مناسب و ترجیحا تفلون ادامه میدیم. کف تابه رو با روغن بپوشونید و وقتی که داغ شد سیخ‌های کباب کوبیده رو داخلش بچینید.

نکته: یادتون باشه که با حرارت ملایم این کار رو انجانم بدید.

مرحله هفتم

حالا که سرخ کردن کباب رو شروع کردید میتونید درب تابه رو به مدت ۵ دقیقه ببندید که کاملا مغز پخت بشه و خودش رو بگیره، در ادامه سیخ‌ها رو برعکس کنید که هر دو طرفشون به خوبی آماده بشه.

اینم از طرز تهیه کباب کوبیده با تابه و سیخ چوبی که امیدوارم خوشتون اومده باشه.

طرز تهیه کباب کوبیده در فر

برای تهیه کباب کوبیده با فر بهتره که از روش بالا برای آماده سازی مواد اولیه استفاده کنید و در ادامه بعد از به سیخ کشیدن کباب ها با سیخ های چوبی، فر رو روی دمای ۲۰۰ درجه بزارید و وقتی که گرم شد، کباب ها رو روی سینی فر گذاشته و اجازه بدید که به مدت ۲۰ دقیقه روند کباب شدنشون طی بشه.

سخن آخر

کباب کوبیده یا هر نوع کباب دیگه رو اگه بخواید به روش مخصوص درست کنید باید صبر و حوصله داشته باشید و با دقت یه سری نکات مهم رو انجام بدید که دست آخر نتیجه زحماتتون رو با آماده کردن یه کباب حرفه ای ببینید و میل کنید. امیدوارم که از این دستور خوشتون اومده باشه و اگه پیشنهادی برای بهتر درست کردن این کباب خوشمزه دارید، خوشحال میشم که با من به اشتراک بزارید.

آخرین بروز رسانی در: 23 جولای 2022| نویسنده: پوریا زنگیشه