آموزش درست کردن قیمه نثار خوشمزه و مجلسی برای 4 نفر با گوشت گوسفندی

طرز تهیه قیمه نثار قزوینی به روش مجلسی

نحوه درست کردن قیمه نثار قزوینی لذیذ به روش مجلسی

قیمه نثار قزوینی یه روش فوق العاده خوشمزه و سنتی برای درست کردن یه غذای تشریفاتی مجلسیه که از قدیم به عنوان غذای مجالس مهم و عروسی‌ها طبخ می‌شده و امروزه هم به روش‌های مختلفی تهیه میشه که طعم متفاوتش همه رو جذب خودش میکنه.

طرز تهیه قیمه نثار قزوینی خیلی راحته اما نیاز به دونستن یه سری نکات مهم برای طبخ گوشت و استفاده از انواع خلال داره که هم توی طعم این غذا تاثیر داره، و هم این که دونستشون به تزیین هرچه بهتر این غذای سنتی و شیک کمک میکنه.

اگه دلتون میخواد که برای یه مهمونی مهم یا خودمونی غذایی درست کنید که هم طعم و عطر بوی خاص و متفاوت داشته باشه، و هم این که فضا رو از عطر بوی مطبوع پر کنه، با بخش آشپزی مجله قرمز همراه باشید تا شما رو با نحوه طبخ قیمه نثار قزوینی آشنا کنیم.

مواد لازم برای تهیه قیمه نثار قزوینی حرفه ای

مواد لازم برای ۴ نفر
گوشت گوسفندی۵۰۰ گرم
برنج۴ پیمانه
گلاب½ پیمانه
پیاز۱ عدد متوسط
زعفران دم کرده۱ قاشق غذا خوری
رب گوجه فرنگی۲ قاشق غذا خوری
شکر۱ قاشق چایخوری
پودر هل۱ قاشق چای خوری
زرشک۲ قاشق غذا خوری
خلال پسته و بادام۲ قاشق غذا خوری
دارچینبه مقدار لازم
فلفل سیاهنصف قاشق چای خوری
زردچوبهنصف قاشق چای خوری
نمکبه میزان لازم

طرز تهیه قیمه نثار قزوینی مجلسی


مرحله اول

طرز تهیه قیمه نثار قزوینی رو با شستن و خرد کردن پیاز به اندازه خلالی درشت شروع کنید و سپس یه تابه مناسب روی حرارت ملایم بزارید و یه مقدار روغن بهش اضافه کنید و بعد از داغ شدن پیاز رو داخل تابه بریزید و به اندازه لازم تفت بدید.


مرحله دوم

پیاز رو به اندازه هم بزنید که سبک و شیشه‌ای بشه و در ادامه زرد چوبه رو هم داخل تابه بریزید و با پیاز تفت بدید تا با هم یکدست بشن و بوی خامی زردچوبه از بین بره. حالا وقتشه که گوشت رو داخل تابه بریزید.


مرحله سوم

برای آماده سازی مواد اولیه قیمه نثار بهتره که گوشت رو، قبل از شروع آشپزی خرد کرده باشید. گوشت گوسفندی رو در حدی تفت بدید تا رنگش عوض بشه، اما فراموش نکنید که سرخ کردن زیاد از حد گوشت باعث سفت شدن اون میشه.


مرحله چهارم

مواد داخل تابه رو کنار بزنید و ۲ قاشق رب گوجه رو اضافه کنید و شروع کنید به تفت دادن تا بوی خامی رب گرفته بشه و رنگ بده، سپس با گوشت به خوبی مخلوط کنید و مواد رو هم بزنید.


مرحله پنجم

نحوه پخت قیمه نثار قزوینی به این صورته که یه مقدار فلفل سیاه و پودر هل داخل قابلمه بریزید وبه خوبی هم بزنید تا کاملا با گوشت یکدست بشن و حالا ۱/۵ الیب ۲ لیوان آب به قابلمه اضافه کرده و درب رو ببندید تا گوشت پخته بشه.

نکته: یادتون باشه که در ۱۰ دقیقه آخر پخت گوشت، نمک و دارچین رو اضافه کنید، تا هم گوشت سفت نشه و هم از تلخ شدن غذا به خاطر پودر دارچین جلوگیری بشه.


مرحله ششم

در ادامه برنج از قبل خیس خورده رو آبکش کنید و یه قابلمه مناسب روی حرارت متوسط بزارید و تا میانه بهش آب اضافه کنید و بزارید آب به جوش بیاد. برنج رو به همراه یه مقدار نمک و روغن داخل قابلمه بریزید و بزارید تا حدود ۷ دقیقه بپزه.


مرحله هفتم

برنج پخته شده رو تست کنید و زمانی که داخل برنج سفت و بیرونش نرم شد، اون رو آبکش کنید و یه مقدار آب ولرم روی برنج بریزید تا حرارتش پایین بیاد. قابلمه رو روی حرارت ملایم بزارید و یه قاشق روغن داخلش بریزید.


مرحله هشتم

روند پخت قیمه نثار قزوینی رو با انتخاب نان یا سیب زمینی برای ته دیگ ادامه داده و سپس برنج رو داخل قابلمه بریزید و درب قایلمه رو با دمی قرار بدید تا برنج در حدود ۴۵ دقیقه به خوبی دم بکشه.


مرحله نهم

در همین حین که برنج و گوشت در حال پختن هستن، خلال بادام رو با گلاب بخیسونید و سپس با کره یا روغن تفت بدید. خلال پسته رو هم به همین طریق با روغن تفت بدید و کنار بزارید. حالا زرشک رو با شکر داخل تابه بریزید و ۱ دقیقه تفت بدید.


مرحله دهم

نحوه طبخ قیمه نثار قزوینی رو با مشاهده پختن گوشت ادامه بدید و در صورتی آب داخل تابه کشیده شده بود، حرارت زیر گوشت رو خاموش کرده و کنار بزارید. یادتون باشه در صورتی که بخواید از خلال پوست پرتقال استفاده کنید، بهتره اون رو بجوشونید و سپس با زعفران و کره تفت بدید.


مرحله یازدهم

حرارت زیر برنج دم کشیده رو هم خاموش کرده و درب قابلمه رو باز بزارید تا بخار اضافی اون خارج بشه و سپس داخل دیس بکشید و گوشت رو به همراه خلال بادام، پسته، پوست پرتقال و زرشک بر روی برنج بریزید و سرسفره بزارید و نوش جان کنید.


نکات مهم برای پخت قیمه نثار قزوینی

  • برای سفت نشددن گوشت، نمک رو ۱۰ دقیقه آخر پخت گوشت گوسفندی اضافه کنید.
  • در صورتی که از پودر دارچین به جای چوب استفاده میکنید، واسه تلخ نشدن خورشت، بهتره که پودر رو در آخر پخت گوشت اضافه کنید.
  • برای گرفتن تلخی پوست پرتغال حتما اون رو بجوشونید.
  • میتونید خورشت قیمه نثار رو در مرحله دم کشیدن برند لایه لایه با برنج مخلوط کرده و بزارید تا دم بکشه.

سخن آخر هم این که قیمه نثار با توجه به روش پخت و مواد اولیه‌ای که برای پخت این غذا استفاده میشه، به راحتی و یک تنه میتونه سفره مهمونی رو تزیین کنه و با طعم مخصوص و مخلوطی که از گوشت، برنج و انواع خلال و زرشک و پوست پرتغال به دست میاد، میتونه همه مهمون ها رو راضی نگه داره. همونطور که تو این مطلب اشاره شد، پخت قیمه نثار نیاز به دونستن نکات مهم برای طبخ داره، اما به راحتی درست میشه و خیلی هم وقتتون رو نمیگیره. امیدوارم که از این مطلب خشتون اومده باشه.

آخرین بروز رسانی در: 5 فوریه 2023| نویسنده: پوریا زنگیشه