آموزش درست کردن خورشت قورمه سبزی روغن انداخته تهرانی با لوبیا قرمز برای 4 نفر

طرز تهیه قورمه سبزی جا افتاده مجلسی

نحوه درست کردن قورمه سبزی خوشمزه رستورانی روغن انداخته

قورمه سبزی به عنوان یکی از خورشت‌های سنتی و یه غذای ملی ایرانی انقد شناخته شده‌اس که نیاز به معرفی نداره، چون به حدی در بین همه ‌طرفدار داره که کلمات قدرت بیان این محبوبیت رو ندارن و با عطر و بوی مطبوع و جادویی خودش میتونه بزرگترا تا کوچیترا رو با استها سر سفره جمع میکنه.

طرز تهیه قورمه سبزی خوشمزه با دستورالعمل ها و نکات مهمی پخته میشه که با دونستنشون میتونید این عذا رو، جا افتاده، روغن انداخته و با بهترین عطر و طعم بپزید، وهمین دستور شما رو در مورد نقدار و نوع سبزی و اندازه خورد کردن گوشت مطلع میکنه. بهتره بدونید این خوراک اصیل ایرانی تو همه‌ی شهرها، با توجه به تفاوت فرهنگ و نوع منطقه، به شیوه‌های مختلفی آماده و پخته میشه.

تاریخ طبخ این حوراک خوشمزه به درستی مشخص نشده، اما یه سری شواهد نشون دادن این غذا حدود ۲۰۰۰ سال یا بیشتر قدمت داره. در اون زمان نیاکان دامدار ما، برای نکه داری از گوشت ذبح شده‌ی دام‌ها، از روش قورمه کردن به معنی خرد کردن و پختن گوشت و نگه داری اون توی کیسه‌ای از جنس شکم گوسفند، میتونستن تا مدت‌ها بدون خراب شدن از گوشت نگه داری کنن، و موقع پختن با استفاده از سبزی و مواد اولیه مختلف، غذایی درست میکردن که کم کم تبدیل به قورمه سبزی امروزی شده.

بهتره که اگه قصد درست کردن این وعده غذایی دلچسب و خوش عطر و طعم رو دارید، دست به کار بشید و با آماده سازی مواد اولیه برای طبخ این غذا، با بخش آشپزی مجله قرمز همراه باشید تا نحوه پختن قورمه سبزی مجلسی رو به شما همراهان گرامی آموزش بدیم.

مواد لازم برای تهیه قرمه سبزی خوشمزه

امواد لازم برای ۴ نفر
گوشت خورشتی۳۰۰ الی ۴۰۰ گرم
لوبیا قرمز۱۵۰ گرم
سبزی خورشتی(سرخ شده) ۵۰۰ گرم
لیمو عمانی۴ عدد
رب گوجه(اختیاری)۱ قاشق غذا خوری
شنبلیله (اختیاری)۱ قاشق چای خوری
پیاز۱ عدد متوسط
فلفل سیاهنصف قاشق چای خوری
زرد چوبهنصف قاشق چای خوری
روغن مایعبه اندازه کافی
نمکبه مقدار لازم

طرز تهیه قورمه سبزی مجلسی اصیل ایرانی


مرحله اول

طرز تهیه قورمه سبزی خوشمزه و غلیظ رو با خیساندن لوبیا قرمز شروع کرده و توجه داشته باشید بهتره اگه واسه ناهار قصد طبخ این خورشت رو دارید، از شب قبل لوبیا رو بزارید خیس بخوره تا نفخش گرفته بشه و راحت‌تر پخته بشه.


مرحله دوم

حالا به سراغ پیاز برید و به بعد از شستن به صورت نگینی کاملا خورد کنید و یه قابلمه مناسب برای پخت خورشت سبزی روی حرارت ملایم بزارید یه مقدار روغن داخلش بریزید و بعد از داغ شدن، پیاز خورد شده رو اضافه کنید.


مرحله سوم

طرز پخت قورمه سبزی رو با تفت دادن پیاز ادامه داده و زمانی که پیاز سبک شد، نصف قاشق چای خوری زردچوبه اضافه کنید و به خوبی هم بزنید تا با پیاز یکدست بشه و در ادامه گوشت خورشتی خورد شده رو داخل قابلمه بریزید.


مرحله چهارم

بهتره به این قضیه توجه داشته باشید که می‌تونید بنا به رسم سنتی ایرانی، گوشت قورمه سبزی رو با اندازه‌های درشت خورد کنید. به هر حال این قسمت سلیقه‌ای هست، اما گوشت این خورشت نباید ریز باشه.


مرحله پنجم

گوشت خورشتی رو به همراه پیاز و زرد چوبه تفت بدید که گوشت آبدار باشه و این کار باعث میشه که عصاره گوشت حفظ بشه و آبدار بمونه. پس از اینکه گوشت تغییر رنگ داد، در صورت تمایل رب گوجه رو اضافه کنید.


مرحله ششم

روند طبخ قورمه سبزی رو با تفت دادن رب با گوشت ادامه بدید تا بوی خامی رب گرفته بشه و در ادامه لوبیا قرمز خیس خورده رو آبکشی کرده و داخل قابلمه بریزید و به خوبی با بقیه مواد تفت بدید و سپس فلفل سیاه رو اضافه کنید و هم بزنید.

نکته: تفت دادن لوبیا باعث میشه که موقغ پختن اون، بافتش از بین نره و در اثر داغی آبجوش نشکنه.


مرحله هفتم

حالا موقغ اضاقه کردن سبزی به مواد داخل قابلمه‌اس اما قبل از این کار توجه داشته باشید، در صورتی که سبزی شما از قبل تفت خورده، اون رو به مواد اضافه کنید، در غیر این صرت سبزی رو قبل از پختن خورشت، به مدت ۳۰ دقیقه تفت بدید.

نکته: یادتون باشه که هرچی سبزی رو بیشتر تفت بدید، رنگ خورشت تیره‌تر میشه.


مرحله هشتم

در ادامه پخت قورمه سبزی خوشمزه رو با تقت دادن سبزی با مواد داخل قابلمه ادامه داده و بعد از گذشت ۵ دقیقه تا یک یند انگشت بالای مواد رو با آب پر کنید و بهتره که آب کم نباشه، چون دوباره اضاقه کردن آب مزه خورشت رو از بین میبره.


مرحله نهم

حالا درب قابلمه رو ببندید و اجازه بدید تا خورش قورمه سبزی با حرارت متوسط به مدت ۲ ساعت و نیم الی ۳ ساعت به خوبی پخته بشه و بعد از گذشت ۱ ساعت، لیمو عمانی‌ها رو با چنگال سوراخ کنید و داخل یک لیوان آبجوش بزارید که تلخیشون گرفته بشه.


مرحله دهم

در آخرین مرحله از روند پخت قورمه سبزی، نیم ساعت آخر، لیمو عمانی‌ها رو اضافه کنید و در صورتی که تمایل داشتید، برای عطر بیشتر این خورشت می‌تونید یک قاشق چای خوری شنبلیله رو داخل یه تابه تفت بدید و ۵ دقیقه آخر داخل قابلمه بریزید.


مرحله یازدهم

حالا بعد از گذشت ۲ ساعت  و ۳۰ دقیقه از پخت قورمه سبزی ، با یه قاشق از خورشت بچشید، در صورتی که مواد کاملا پخته و آماده شدن، حرارت قابلمه رو کم کنید تو این مرجله نمک رو اضافه کرده و نیم ساعت بزارید تا جا بیوفته و روغن بندازه.


مرحله دوازدهم

قورمه سبزی خوشمزه و اصیل ایرانی که پختیذ آماده شده و میتونید توش جان کنید.


سخن آخر

با توجه به دستور پختی که از قورمه سبزی براتون توضیح دادیم، برای تهیه این خورشت با قابلمه بهتره که حداقل ۳ الی ۴ ساعت زمان در تظر داشته باشید. در این مدت هم از شب قبل لوبیا رو بخیسونید، سبزی خورشتی رو سرخ کرده یا از سرخ شده استفاده کنید و همونطور که در بالا توضیح دادیم، شروع پخت این غذا با تفت دادن پیاز، گوشت و لوبیا شروع میشه، سپس با اضافه کردن سبزی و بعد آبجوش، میره واسه پختن.

در نیم ساعت آخر هم لیمو عمانی رو داخل خورشت میریزیم و یادتون باشه که همه این مراحل باید با حرارت ملایم انجام بشه تا این غذا به خوبی جا بیوفته و روغن بندازه. تو این دستور ما از یک قاشق رب و شنبلیله هم استفاده کردیم که کاملا اختیاریه و فقط واسه عطر و طعم بیشتر و مجلسی کردن قورمه سبزی تو بعضی از شهر‌های ایران استفاده میشه. در صورتی که پیشنهادی برای بهتر درست کردن این خوراک دارید، با ما در میون بزارید.

آخرین بروز رسانی در: 30 اکتبر 2022| نویسنده: پوریا زنگیشه