آموزش درست کردن شیرینی پنجره ای خانگی با طعم بی نظیر

طرز تهیه شیرینی نان پنجره ای

نحوه درست کردن شیرینی نان پنجره ای مجلسی در کمترین زمان

شیرینی پنجره ای یکی از خوشمزه‌ترین شیرینی‌های سنتی ایرانیه که بدون نیاز به فر و بر روی گاز طبخ میشه. این شیرینی با طعم مخصوصی که داره از قدیم تو شهرهای مختلف برای جشن‌های تاریخی ایرانی تهیه می‌شده و همه رو عاشق خودش می‌کنه.

طرز تهیه شیرینی پنجره ای خیلی راحته و نیاز به مهارت آشپزی نداره. با این حال بهتره برای طبخ این شیرینی، از دستور پخت پیروی کنید، چون قالب زدن مایه این شیرینی پنجره ای نیاز به دونستن نکاتی داره که تو مقاله بهش اشاره شده.

برای درست کردن یکی از لذیذ‌ترین شیرینی‌های سنتی ایرانی که هم طعم خیلی خوبی داره، هم بافت نرم و تردی داره و هم این که می‌تونید از ظاهر زیابیی این شیرینی برای تزیین سفره مهمونی استفاده کنید، با بخش آشپزی مجله قرمز همراه باشید تا شما رو با نحوه درست کردن شیرینی پنجره ای مخصوص آشنا کنیم.

مواد لازم برای تهیه شیرینی پنجره ای ترد و خوشمزه

مواد لازم برای ۴ نفر
آرد قنادی۱ پیمانه
شیر۲/۳ پیمانه
نشاسته½ پیمانه
گلاب۱/۳ پیمانه
تخم مرغ۳ عدد
وانیلنوک قاشق غذا خوری
پودر قندبرای تزیین

طرز تهیه شیرینی پنجره ای مخصوص


مرحله اول (مخلوط کردن شیر و نشاسته)

طرز تهیه شیرینی پنجره ای خوشمزه رو با انتخاب یه کسه جادار مناسب شروع کنید. در ادامه شیر رو داخل کاسه بریزید و نشاسته رو بهش اضافه کنید و به خوبی هم بزنید تا نشاسته به صورت کامل حل بشه.


مرحله دوم (اضافه کردن تخم مرغ)

در این مرحله گلاب به همراه وانیل رو داخل کاسه بریزید و به خوبی مخلوط کنید تا با هم یکدست بشن. سپس یکی از تخم مرغ‌ها رو داخل کاسه بشکنید و هم بزنید تا کاملا با مواد مخلوط بشه و دوباره، تخم مرغ بعدی رو اضافه کرده و هم بزنید.


مرحله سوم (مخلوط کردن تخم مرغ)

روند آماده سازی مواد اولیه شیرینی پنجره ای رو با اضافه کردن تخم مرغ سوم به کاسه ادامه بدید و همینجوری هم بزنید تا کاملا یکدست بشن. در ادامه آرد رو داخل الک بریزید و به صورت کم کم داخل کاسه حاوی مواد الک کنید.


مرحله چهارم (صاف کردن مایه شیرینی)

برای جلوگیری از گلوله شدن آرد، بهتره به صورت کم‌کم داخل کاسه الک کنید و هر بار به خوبی هم بزنید تا یه مایه نرم و لطیف به دست بیاد. اما برای پخت این شیرینی سنتی باید مایه به دست اومده رو با استفاده از صافی، صاف کرده تا کاملا یک بافت یکدست به وجود بیاد.


مرحلبه پنجم (قرار دادن قالب شیرینی داخل روغن)

حالا وقتشه که بریم به سراغ سرخ کردن شیرینی پنجره ای. برای این کار یه تابه مناسب روی حرارت ملایم قرار بدید و روغن رو داخلش بریزید و بزارید تا کاملا داغ بشه. سپس قالب پنجره ای این شیرینی رو داخل روغن داغ قرار بدید.

نکته: فقط چند ثانیه قالب رو داخل روغن بزارید تا روغن به دیواره های قالب بچسبه.


مرحله ششم (قالب زدن مایه شیرینی پنجره ای)

قالب داغ شده رو به سرعت داخل مایه شیرینی بزارید تا مایه به قالب بچسبه و در ادامه قالب رو داخل روغن بزارید. برای جدا شدن شیرینی قالب رو تکون بدید تا شیرینی از قالب جدا بشه و داخل روغن بیوفته.

نکته: یادتون باشه که نشاسته موجود داخل مایه شیرینی به سرعت ته نشین میشه، و برای جلوگیری از این کار، هربار مایه رو مخلوط کنید.


مرحله هفتم (سرخ کردن شیرینی)

برای پختن شیرینی پنجره ای مخصوص، بهتره که همواره قالب رو قبل از استفاده، داخل روغن داغ قرار بدید. به ترتیب همه مایه رو با قالب داخل روغن بزارید تا شیرینی‌ها سرخ بشن. صبر کنید تا هردو طرف شیرینی ها طلایی بشه.


مرحله هشتم (آماده شدن شیرینی پنجره ای)

شیرینی های سرخ شده رو از روغن بیرون بیارید و روی دستمال حوله ای بزارید تا روغنی اضافی اون‌ها گرفته بشه. در ادامه همه‌ی شیرینی ها رو با پودر قند تزیین کرده و داخل ظرف سرو بکشید.


نکات مهم برای طبخ شیرینی پنجره ای

  • نکته مهم برای قالب زدن این شیرینی اینه که نباید قالب با کف تابه برخورد کنه.
  • قالب رو به صورت کامل داخل مایه شیرینی قرار ندید.
  • یادتون باشه که شیرینی پینجره ای ماندگاری بالایی نداره و باید بلافاصله مصرف بشه.
  • در صورت سفت شدن مایه شیرینی، یه مقدار مخلوط آب و گلاب اضافه کنید.
  • شیرینی های سرخ شده رو جدا از هم بزارید.

سخن آخر

همونطور که مشاهده کردید، این شیرینی با استفاده از قالب داغ، قالب زده میشه. بهتره که برای درست کردن شیرینی پنجره ای سنتی مرحله به مرحله دستور پخت رو پیروی کنید، تا در نهایت به طعم اصیل این میان وعده خوشمزه برسید.

در صورتی که تجربه درست کردن شیرینی پنجره ای رو دارید، خوشحال میشیم که با ما و دیگر کاربران به اشتراک بزارید.

آخرین بروز رسانی در: 3 مارس 2023| نویسنده: پوریا زنگیشه