آموزش درست کردن شیرینی نارگیلی مجلسی در خانه

طرز تهیه شیرینی نارگیلی ساده

نحوه درست کردن شیرینی نارگیلی حرفه ای به روش قنادی

شیرینی نارگیلی از جمله خوشمزه‌ترین شیرینی‌های نوستالژی ایرانیه که به خاطر داشتن بافت نرم، طعم شیرین به اندازه و مناسب و ماندگاری بالا، طرفدارهای زیادی داره و برای یه میان وعده دلچست سرد زمستانی در کنار نوشیدنی گرم، حرف اول رو میزنه.

طرز تهیه شیرینی نارگیلی خیلی راحته، اما در صورتی که برای به دست آوردن طعم اصیل و بافت نرم این شیرینی، طبق اصول پخت گفته شده پیش برید و مواد رو، با ترازو اندازه گیری کنید و موقع پخت، مراقب دما و اندازه پخت باشید.

این شیرینی شباهت زیادی به شیرینی گردویی داره و درست کردنش تو خونه باعث میشه کل فضا با عطر و بوی مخصوص نارگیل پر بشه. در ادامه با بخش آشپزی مجله قرمز همراه باشید تا شما رو با، نحوه درست کردن شیرینی نارگیلی مجلسی آشنا کنیم و در آخر یادتون نره که نکات مهم پخت رو هم مرور کنید.


مواد لازم برای تهیه شیرینی نارگیلی پفکی

  • پودر نارگیل ۶۰ گرم
  • شکر ۱۲۰ گرم
  • روغن مایع ۴۰ گرم
  • سفیده تخم مرغ ۶۰ گرم
  • آبلیمو نوک قاشق چای خوری
  • وانیل ½ قاشق چای خوری

طرز تهیه شیرینی نارگیلی مخصوص


مرحله اول (جدا کردن سفیده تخم مرغ)

طرز تهیه شیرینی نارگیلی رو با جدا کردن سفیده تخم مرغ شروع کنید. به این صورت که ۶۰ گرم سفیده تخم مرغ رو نصف کره، و سپس ۳۰ گرم از سفیده تخم مرغ، پودر نارگیل، شکر و نصف روغن رو داخل غذاساز بریزید.


مرحله دوم (میکس کردن مواد اولیه با غذاساز)

در ادامه مواد رو به خوبی میکس کنید تا کاملا یکدست بشن و طعم مواد به خورد هم بره. حالا یه تابه مناسب روی حرارت ملایم بزارید و مواد میکس شده رو داخل تابه بریزید.


مرحله سوم (روش هم زدن مواد اولیه شیرینی نارگیلی)

روند آماده سازی مواد اولیه شیرینی نارگیلی رو با اضافه کردن باقی مانده سفیده تخم مرغ، باقی مانده روغن، آبلیمو و وانیل به داخل تابه حاوی مواد بریزید و به صورت دورانی مواد رو با قاشق چوبی هم بزنید.


مرحله چهارم (مقدار دمای مناسب برای مایه شیرینی)

بهتره بدونید که باید مواد رو به مدت ۱۰ دقیقه کاملا هم بزنید. بهتره که برای درست کردن مایه این نوع شیرینی، مواد رو با حرارت خیلی کم هم بزنید و اگه به مایه دست بزنید، نباید دستتون بسوزه و بعد از مدت زمان گفته شده، مواد رو داخل یه ظرف مناسب بریزید.


مرحله پنجم (روشن کردن فر برای گرم شدن)

در ابتدا اجازه بدید تا مایه شیرینی به دمای محیط برسه و سپس، فر رو با دمای ۱۸۰ درجه بزارید تا گرم بشه، تا برای درست کردن شیرینی معطل نشید. در ادامه مایه شیرینی نارگیلی رو تست کنید، و اگه خنک شد، قیف رو آماده کنید.


مرحله ششم (قیف کردن مایه شیرینی روی سینی فر)

نحوه درست کردن شیرینی نارگیلی به این صورته که روی سینی فر رو با یه کاغذ روغنی بپوشونید و مایه شیرینی خنک شده رو داخل قیف بریزید و با فاصله، مایه رو روی سینی قیف کنید تا موقع پختن، شیرینی ها به هم نچسبن.


مرحله هفتم (نحوه برطرف کردن برامدگی های روی بافت شیرینی)

به این نکته توجه کنید که اگه روی بافت شیرینی های قیف شده برامدگی به وجود اومد، دستتون رو چرب کنید و با نوک انگشت اون رو بر طرف کنید. حالا وقتشه که سینی رو داخل طبقه وسط فر بزارید تا شیرینی ها پخته بشن.


مرحله هشتم  (پختن شیرینی نارگیلی)

برای طبخ شیرینی نارگیلی بهتره ۱۵ دقیقه صبر کنید. با توجه به این که مقدار گرما دهی فرها مختلفه، بهتره که حواستون به شیرینی ها باشه و زمانی که زیر شیرینی ها طلایی شد، بهتره سینی رو از فر خارج کرده و بزارید تا شیرینی ها به خوبی خنک بشن.


مرحله نهم (آماده شدن شیرینی)

شیرینی نارگیلی مخصوصی که زحمت کشیدید، آماده شده و روی ظرف مورد نظر بچینید و به همراه چایی نوش جان کنید. واسه نگه داری طولانی، بهتره این شیرینی رو داخل ظرف در بسته نگه داری کنید.


نکات تکمیلی مهم برای پخت شیرینی نارگیلی پفکی

  • برای پخت این شیرینی از پودر نارگیل تازه استفاده کنید.
  • برای رسیدن به طعم خوب این شیرینی، مواد رو با ترازو وزن کنید و به اندازه گفته شده استفاده کنید.
  • اگر مایه این شیرینی خیلی سفت شد، یه مقدار سفیده تخم مرغ اضافه کنید و هم بزنید.
  • در صورت شل شدن بیش از حد مواد، یه مقدار پودر نارگیل بریزید تا به غلظت مورد نظر برسه.
  • تخم مرغ ها رو ۱ ساعت قبل از شروع آماده سازی، بیرون بزارید تا به دمای محیط برسن.

سخن آخر

پختن شیرینی نارگیلی تو خونه خیلی لذت بخشه، چون با مواد اولیه خوشمزه و خوش عطر و بو سروکار دارید که روحیه و نشاط رو افزایش میده، اما با این حال برای درست کردن مایه این شیرینی سنتی، بهتره صبور باشید و طبق دستور پخت پیش برید.

همونطور که اشاره شد، برای درست کردن این شیرینی، ابتدا باید مواد رو با غذاساز میکس کرده، و سپس توی تابه بریزید و شروع کنید به درست کردن مایه شیرینی، و بهتره که این کار رو با حرارت کاملا پایین انجام بدید.

آخرین بروز رسانی در: 3 مارس 2023| نویسنده: پوریا زنگیشه